I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-05-19 12:58

komvux?

hej.
jag vill läsa mitt sista gymnasieår på komvux (hoppade av i 2an och har jobbat sen dess, är 18 år). hur går man tillväga? jag vet verkligen ingenting, hur fungerar det med studielån? står jag för mina egna skolböcker (dvs att jag får betala för dom själv)? hur stränga brukar dom vara när man söker lägenheter och pluggar samtidigt, dvs att man inte har jobb utan lever på studielån? jag vet att det kanske kan skilja på vilken kommun man talar om, eller? iaf när det gäller om man ens får plugga på komvux när man är 18.

skriv gärna era egna erfarenheter. jag är helt lost och behöver all info jag kan få.

Toastare

2008-05-19 13:01
De har studievägledare på komvux, ring och boka ett möte så hjälper de dig. Du är under 18 så du får låna böcker där, men du får inte heller något studielån, du kan bara få bidragsdelen. Ett tips är att bo kvar hemma medan du pluggar upp det. Det kommer ta dig ca 1-2 år att få upp alla poäng.

(Inlägget ändrat av BountyBoo 2008-05-19 13:01:23)
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2008-05-19 13:02
och jag menar att du är under 20 år..så då får du låna böcker. Och du kan inte få studielån. Som du själv säger får man inte studera på vissa komvux förrän man är 20 år.
Toastare

2008-05-19 13:05

2008-05-19 13:06
tack så himla mycket för hjälpen. :)

Toastare

2008-05-19 13:10
så lite så, spenderat 2, 5 år på Komvux :)

2008-05-19 13:15
kom ihåg att man kan välja ämnen väldigt fritt på komvux så läs lite roliga ämnen (förutom de du behöver för eventuell högskolestuderande i framtiden).
jag har tex en kurs i alternativmedicin på mitt gymnasiebetyg (nu var inte detta bästa kursen kanske, men lite kul).

annars har BountBoo sagt allt tror jag.

tror att du kan få 900kr/månad om du studerar på komvux och är under 20 (eller så mycket man får när man går gymnasiet iaf). sök snarast, tror söktiden för nästa termin är över/tar slut snart.
lycka till
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2008-05-19 13:16
jag läste nästan bara media/data ämnen.. satte MVG i dem. Så det är enkelt att få bra betyg när man få läsa roliga saker.

2008-05-19 13:20
ja det är ju också ett bra råd, att välja ämnen man har lätt för (och självklart sånt man tycker är kul)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-19 13:50
sök snarast, tror söktiden för nästa termin är över/tar slut snart.

När är deadline? Jag som trodde att man bara kunde börja när man ville. Fan. Annars får jag väl vänta tills nästa år :)

2008-05-19 13:51
tror att 15e var sista ansökningsdagen? jag kan ha fel. annars kan man ju söta vid höst tror jag.

2008-05-19 13:53
japp finns deadline, sen går det kanske att hoppa in lite mitt i ändå om man har snälla komvux-människor i sin kommun.
går ju även att enbart tenta upp ämnerna (alltså göra ett(?) prov vilket betyget baseras på) det går nog att göra när som helst (är inte säker på det iof, men kan vara värt att kolla upp)
Toastare

2008-05-19 18:25
det finns ju flexkurser att läsa.. lektionsbaserade kurser, distans (med några obligatoriska träffar och då flexkurser som har rullande intagning och där man själv bestämmer sin studietakt. Det är olika från komvux till komvux

10 maj var sista ansökningsdatum, men prata med studievägledaren så kan du kanske komma in med en sen ansökan och då får du plats om det finns plats.
Toastare

2008-05-19 18:25
och prövning går att göra ja, men ger inget studiebidrag/lån. Det är gratis första gången och kostar sen ca 500kr. Det är sjukt jobbigt att läsa in en hel bok själv och sen ha både en skriftlig och muntlig tentamen på det.

2008-05-20 03:46
Det är inte överallt man får låna böcker från komvux om man är under 20 va? Vi har aaldrig fått göra det här. Jag är 20 och jag kunde tydligen inte få studiehjälpen på 2.500 eller vad det nu var, men dte kanske ni inte snackade om. Läste nåstans om att det skulle vara hösten man fyller 20, då fick man så mkt

2008-05-20 11:15

HAIL KOMVUX!

2008-05-21 19:54
vet nån hur det är att studera på komvux på kvällar? pallar man det efter jobbet?

2008-05-21 20:06
kan man typ läsa alla ämnen på komvux? eller vilka är det som gäller?

2008-05-21 20:13
orse:

beror på hur många kurser det är.
tänk på att det är gymnasiekurser så det är inte direkt svårt eller mycket jobb (iaf inte om du inte vill ha mvg i allt)

josefina:

beror nog mycket på var du bor, i GBG finns typ allt att läsa på Komvux

2008-05-21 20:14
josefina:

tjuvkikade på din presentation och såg att du bor i STHLM, där bör alla gymnasiekurser finnas som komvuxkurser

2008-05-21 20:15
jippie! tack. : )

2008-05-21 20:17
josefina:

Komvux STHLM