I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

folkets åsikt.

Övrigt - Blandat

2008-05-19 12:26

folkets åsikt.

jag såg nått skitprogram som gick ut på att en person fick en fråga som byggde på hur många % av sveriges befolkning som var för frågan. exempelvis "hur många procent av sveriges befolkning vill gräva bort skåne" osv. den förfrågade personen får sen gissa ett intervall (exempelvis mellan 2 och 40 %) och vinner sen en summa pengar.

en fråga som kom upp var "hur många procent av sveriges befolkning vill legalisera mariuana" och svaret blev hela 10 %, om man nu räknar bort alla ungar och för gammla människor skulle det endå säkert bli minst 500 000 personer i sverige som är för en legalisering av mariuana? det kan väl endå inte stämma?

www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2008-05-19 12:27
det hoppas jag inte stämmet...

vem vill ha va med en knarkare lixom?
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!!

Maria, många år och mil från här

2008-05-19 12:27
varför inte? det är bra mkt mer folk än man tror som smetar på med en feting ibland...

2008-05-19 12:29
ja det verkar ju som det, den mängden människor borde väl endå, i ren sammarbetsanda, kunna göra något åt saken?

YOU wont be disapointed.

2008-05-19 12:30
Åkersberga X1

dömmer du människor?

YOU wont be disapointed.

2008-05-19 12:32
jag har också sett det där programmet någon gång.. Power of 10 eller vadfan det heter.. Undrar lite över hur dom får fram statistiken?

Tycker inte 10% låter orimligt endå. Men man vet ju inte riktigt.. folk kan ju tänka lite olika vad gäller legalisering i fråga om disturbution osv.
Gerdaman

2008-05-19 12:33
nej inte orimligt men förvånandsvärt mycket.

YOU wont be disapointed.

2008-05-19 12:35
sammarbetsanda kräver engagemang. När det finns en holk i närheten så försvinner detta ofta hos de här individerna. Det blir således svårt att finna någon samarbetsanda (såvida det inte rör sig om att laga cheesecake).
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-05-19 12:36
ja du har rätt, men rent teoretiskt är det möjligt och rent praktiskt finns förutsättningarna.

YOU wont be disapointed.

2008-05-19 12:39
zoo man

ja, gillar inte folk som röker på...kokain däremot, det får man ta

2008-05-19 12:43
Det programmet är ju byggt på en lögn! Jag ser sanningen, gör du?
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-05-19 12:47
Det viktigaste här är dock såklart hur många procent som faktiskt vill gräva bort Skåne.
•pave paradise•

2008-05-19 12:47
Åkersberga X1

vad e det med folk som röker på?

Swagman P23
sanningen i det här scenariot är jag som vill skapa en diskution.

YOU wont be disapointed.

2008-05-19 12:54
den diskussionen tar vi inte här

Manager

2008-05-19 12:58
Jag tror inte alls att 10% är en orimlig siffra.

Men man får inte glömma att minst 98% av sveriges befolkning är idioter också.
Redline!

2008-05-19 12:58
ZoO-Man - Lite kul att du förnekar vetenskap baserad på etablerade och bevisade metoder, men samtidigt helt accepterar vad du ser på ett underhållningsprogram och även rakt av accepterar att en undersökning gjord på 1000 personer är representativ för hela befolkningen :)

Fråga:
Hur många procent av svenskarna tycker att marijuana bör legaliseras?
Svar: 10%
"Undersökningen är statistiskt säkerställd, och motsvarar hela Sveriges befolkning.
Den har gjorts bland ett slumpmässigt urval personer, 15 år och äldre. Alla svarande är individuellt utvalda efter en riksrepresentativ bas, dvs de motsvarar verklighetens Sverige vad gäller kön, ålder, inkomst, geografisk hemvist etc.
Varje fråga har ställts till drygt 1000 personer, ett antal som vanligtvis används vid opinionsundersökningar om politik och annat, för att uppnå ett resultat som stämmer tillfredställande med verkligheten, inom den så kallade felmarginalen." / Från Power of 10:s hemsida.

För att veta vad svaret betyder behöver frågan dissekeras. Om det bara var frågan "tycker du marijuana ska legaliseras" så kan allt från flummare till läkemedelsforskare svarat ja, men om det var "tycker du att marijuana ska legaliseras i berusningssyfte?" så är det bara kategorierna "röker på" och "röker inte på, men tycker inte det är nån fara" som svarat ja.

Helt enkelt: det är inte nödvändigtvis ~500 000 som är aktivt intresserade av en legalisering för att få röka på i hemmet, utan en del av de svarande kan vara såna som antingen ser nyttan i den medicinska användningen.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-05-19 21:59
Tycker det är en skrämmande liten %... klart som fan jag har en stoner än en alkis till pappa/son whatever... alkohol orsakar misshandel, rattfylla, fetma, you name it.. cannabis orsakar ingenting alls förutom ett längre liv iaf om man ska gå efter "ett gott skratt förlänger livet" :P
Jag ligger i soffan och dricker min vodka<br>tills den är borta och spliffen har slocknat

2008-05-19 22:03
10% räcker för riksdagen
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2008-05-19 22:16
core:
sant, my bad :P
Jag ligger i soffan och dricker min vodka<br>tills den är borta och spliffen har slocknat

2008-05-20 07:42
Trixan P18
Jag förstår inte varför folk hela tiden jämför alkohol och cannabis... det är ju två helt olika saker. Det är ju ungefär som att säga: "jag vill hellre ha en alkis till pappa än en småbarnspedofil".
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.

2008-05-20 10:04
Man jämför för att alkohol är den drog som är lättast att ta till till när man kör med argumentet "men det är ju lagligt så varför är weed olagligt".

Jag tror iofs det hade varit bättre för medborgarna i detta land om folk drack mindre och rökte mer men o andra sidan är jag osäker på om folk hade trappat ner på sin alkoholkonsumtion bara för att de fick tillgång till weed.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2008-05-20 11:29
10% av Sveriges befolkning? Inte en chans, tror knappast att de har frågat varenda människa i hela riket :)
Signatur får rum här

2008-05-20 11:33
åffer - Om du läst tråden hade du vetat att de har frågat tillräckligt många slumpvis utvalda ur varje ålderskategori för att kunna göra en statistiskt säker uppskattning.

10-4, over...

2008-05-20 11:38
Mabande P31
Jag som tyckte att jag hade läst tillräckligt :(

Jag kan i alla fall säga att jag inte tror jag känner nån som skulle tycka att legalisering av droger vore något positivt, då vi har skit med det redan som det är.
Signatur får rum här

2008-05-20 11:40
Men då är uppenbarligen inte din bekantskapskrets representativ för hela befolkningen ;)

10-4, over...
Manager

2008-05-20 11:51
core: Skillnaden är att alkohol kan skapa fetma direkt medan cannabis kan skapa det indirekt.

Jag menar, det är ingen som tvingar dig att äta choklad och chips när du får munchies, ett äpple och en näve nötter kan funka lika bra. Men med alkohol får du i dig kalorierna direkt när du konsumerar berusningsmedlet.
Redline!

2008-05-20 18:28
jag vet ingen som gått upp i vikt av cannabis, snarare ner pga näringsbrist.