Hunden jag bor med och hennes renlighet
Hej Whoa! Jag har noterat att det här i forumen finns en massa människor med stora kunskaper om diverse djur och nu har jag en fråga som gäller en hund jag bor med. Här är situationen: Jag bor tillsammans med min bror och hans flickvän och min brors flickväns hund. Själv har jag ingen erfarenhet av hur man ska bemöta en hund. Jag tycker att vi har fått en ganska bra kommunikation, hunden och jag altså, men det finns en sak som är lite småjobbig. Hon är väldigt renlig och vill gärna göra rent saker, speciellt använda underkläder, som hon tar och på ett ganska brutalt sätt gör rent. Okej låt gå för underkläderna som förvisso blir förstörda men det som är mest jobbigt är VARNING VARNING VARNING OM DU ÄR ÄCKELMAGAD FORTSÄTT INTE ATT LÄSA!!!!!! att hon gärna gör rent saker som hamnar i papperskorgen också. Och jag vet inte men själv tycker jag det är ganska äcklig att hitta en använd tampong utspridd över vardagsrums-golvet. Nu till frågan. Är detta bara ett normalt beteende eller kan man göra något för att få henne att sluta göra rent?
Gerdaman
*insert puke-sound here* Rotar hon fram tampongerna i papperskorgen eller är det ni som är sloppy? :D
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
Hehe hade vi varit sloppy fick vi nog skylla oss själva men åtminstonne jag följer allt normalt beteende gällande behandling och förvaring av använda tamponger. Jag tror att Sofia gör det samma för jag har hittils inte sett något annat. Även använda underkläder enligt normala standarder, dvs i en tvättkorg.
Gerdaman
om hunden är väldigt renlig av sig kan det bero på att hennes matte eller husse också är det. Har läst mycket av Jan Fennell och hon beskriver ett fall lite mer bisarr men ändå i renlighetskategorin. i detta fallet så åt hunden upp sitt eget bajs för att den visste att matte och husse inte tyckte om smuts osv. sen vet jag inte om det kanske är så att hon verkligen gör rent det? hon kanske bara tycker det r gott att tugga på? helt seriöst. Hundar har ju en tendens att gilla saker vi kanske inte tycker är så smarrigt. vad är det som säger dig att hon försöker göra rent det?
Dom flesta hundar tycker tydligen det är jätte smaskigt med använda underkläder samt bindor/tamponger odyl, sådant kan man träna bort. Ang det UtanAttTveka F20 skrev att hunden äter sitt eget bajs. Det kan ju bero på en hel del, men om man vill att hunden ska sluta äta sin egen skit så kan man ge ananas. Vet inte vad det innehåller, men hunden slutar äta skit. Min 14 veckors valp jag har hemma hade vid 8-9veckors tendens att äta mina andra hundars skit utomhus. Gav dom andra ananas och efter det har valpen inte käkat.
"if you cant beat them, join them"
Tror det handlar om doften bara, inte renlighet. Dom dras till dofter som använda tamponger, menstrosor, lakan efter sex, ospolade toaletter osv. En doft är ju ett "visitkort" för en hund så att säga. Å ju starkare doft desto intresantare kanske man kan säga. Å att hitta använda tamponger på golvet är nog bara det att dom letats fram men en hund plockar inte undan efter sig. Å för en hund är ju det naturligt att "ta sig ett smakprov" på nya saker/dofter för att få reda på mer. Dom slickar ibland på andra hundars avföring osv. Nå får helt enkelt gömma/slänga saker bättre för detta är ett naturligt sätt för en hund.
Enda garanti jag har - är att ditt hår växer ut igen!
UtanAttTveka F20 Jag gissar att hon gör rent, i alla fall underkläderna, därför att det ser ut som när hon putsar sin päls. Men det är klart att det mycket väl kan vara så att hon tycker att det smakar gott. Hennes matte är inte speciellt renlig så därifrån har hon inte fått det.wikstr_m F19 Hmm.. ok.. jag antar att jag bara får leva med det då. och antagligen bli mycket mer nogrann vad gäller stänga dörrar osv. Men men jag måste erkänna att det är jobbigt att hålla på och tänka hela tiden för hon är rätt smart ändå. Som häromdagen hittade hon ett par trosor i min tvättkorg som hon uppenbarligen ville använda på något sätt, om det nu är göra rent dem eller smaka på dom. Men jag var ju närvarande så jag kunde förhindra hennes begär till mina trosor och jag la tillbaka dem i tvättkorgen. En halvtimma senare gick jag till köket och gjorde frukost och när jag kom tillbaka hade hon hittat rätt på och massakerat dem. En tanke jag har är att hon kanske är understimulerad? Det här händer oftast på mornarna och papperskorgsincidenten händer oftast när hon varit ensam hemma ett tag.
Gerdaman
då är det ju helt klart tecken på understimulation. vad är det för ras och hur underhåller dom han/henne?
UtanAttTveka F20 Labrador. Hennes underhållnig består i att promenera alternativt jogga. och annars när hon är hemma vet jag inte riktigt. Ibland tränar hon, tricks och uppfostran och sådant. Själv brukar jag leka med henne. Hon har något slags spel som ser ut som en träplanka med lite delar som kan flytta sig där man kan gömma godisar, en mycket uppskattad leksak. Fast den leker vi inte så mycket med utan jag brukar snarare gömma hennes nalle och låta henne leta rätt på den eller dylikt. Andra tips på bra stimulation för denna hund välkommnas! Helst något hon kan pyssla med själv en längre tid.
Gerdaman
labradorer älskar att bära. oftast. inte alla men det är specifikt för rasen iaf. ge henne en tygknut att bära till ett visst ställe.. hur mycket motion får hon? alltså hur många timmar om dagen pratar vi? och hur gammal är hon?
UtanAttTveka F20 Mmm bär gör hon utan att man ber henne. Det är lite det hon har sin nalle till. Men hon bär allt möjligt hon hittar, mycket skor. Hur mycket hon motionerar per dag varierar. De dagar dom joggar så blir det ju bra mycket mer än andra. Vissa dagar tror jag att det är på tok för lite och mer precis så mycket och många gånger hon behöver för att göra sin toalett. Det känns lite sådär, jag kan få dåligt samvete ibland och tycka att hund och stad passar dåligt och att man om man har en hund får se till att hunden får en rejäl långpromenad en gång om dagen.
Gerdaman
5 år är hon också javisst.
Gerdaman
lite luddiga svar du ger.. men du kanske ska ta ett snack med ägarna då? för får hon inte ens en långrunda om dagen(okej om man missar en dag för att man har sjukt mycket att göra men aldrig oftare än så) så är det ju ganska uppenbart att problemet ligger där. en 5 år gammal hund ska ju klara av att vara ensam hemma. ta ett snack med ägarna, för det har ju blivit ditt problem också när hon massakerar dina underkläder.
Count el toblerone P35 är ju den som har rätt. helt perfekt svar måste jag säga.
Toastare
2008-05-19 13:58
spola ner tampongerna? skaffa en hundsäker papperskorg.. trodde bara det var hanhundar som var så fixerade. Min tik brydde sig inte alls om sånt. Medan hanen jag har nu är ett litet pervo! Han vet ju dessutom vad han inte får göra.. och ibland hittar man honom förnöjd under sängen med ett litet byte från tvättkorgen. Bara att visa att man inte accepterar det. Nu räcker det med att jag harklar mig när han går in i sovrummet så kommer han ut igen. Som tur är, är det bara tvättkorgen han har varit på..
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2008-05-19 13:59
och som Count el toblerone säger så har det inget med renlighet att göra. Hanhundar klapprar ju dessutom tänder och silar smaken (doften) i hela munnen.. så då vet man att de fått tag i nått riktigt smaskigt.
Toastare
2008-05-19 14:00
och så måste jag inflika att visst, promenader är bra..men det är en psykiska aktiveringen som ska göra en hund trött. Men den ska ju ha minst 2 timmar promenad per dag ändå.. vem vill vara inne i sin lägenhet hela tiden (om det inte regnar)
Count el toblerone 's svar vart 100% korrekt, övriga inlägg känns helt irrelevanta i sammanhanget. Att labben skulle käka tamponger & trosor p.g.a understimulering låter löjligt osannolikt. Nej, du får helt enkelt säkra på lämpligt sätt, om inte annat så utav anledningen att det är farligt för en hund att svälja en tampong. Enklaste lösningen borde väl vara att slänga in tvättkorgen i garderoben & stänga dörren till badrummet så att hunden inte kommer åt papperskorgen etc?
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.
min gräver också i sopor. varpå jag inte har några soptunnor framme o stänger efter mig när jag går från badrummet. problem solved. han snor gärna även underkläder o strumpor på golvet. därför lägger jag inga strumpor på golvet. problem solved.
typisk whoa. folk snackar skit ,sen kommer nån och skriver rätt. men folk fortsätter ändå snacka skit?
knyt ihop påsen i papperskorgen och skaffa papperskorgar med lock... sen kan du ju alltid skaffa en tvättkorg med dragkedja runt om.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
p.s: jag satt och åt när jag läste det här. är inte så speciellt hungrig längre..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Redaktionen
2008-05-19 15:46
Jag njuter så jävla mycket av att inte ha ett djur som springer runt och slickar i sig mina periodiska helveten I FORM AV BLOD UR FITTAN. förlåt.
namaste
Kan inte annat än hålla med ÅderpåleOne angående detta! Sen att hunden har miljötänkande och återanvänder crap... gör ju saken värre.
Sitter och äter tomatsoppa medans jag läser detta :O
En sak att tänka på med motion för en hund i sammanhanget med understimulering, tänk på att ju mer du motionerar en hund ju mer kräver den ju längre tiden går. Bara för att man är ute en hel dag så funkar det inte att slappa 2 dagar å tro man kompenserat med en heldag. Utan en hund får upp mer å mer flås å kommer med tiden kräva mer aktivering av både mental å fysisk sort. Har man satt en standard så förväntar sig hunden att den får det varje dag OM inte mer annars kommer understimuleringen som ett brev på posten kan jag lova. Så det bästa är att hitta en jämn nivå med lite toppar så den får konstant stimulering/aktivering. sen behöver man inte springa ett maratonlopp varje dag utan en hund kan bli lika trött av en timmes söklekar som med en jogging/cykeltur. Dom behöver lika mycket mentalt som fysiskt. Å en labrador är en jakthund som är "skapad" att bära ett det fälld bytet om jag inte minns fel så där kommer bärandet men även att dom behöver MYCKET motion/aktivering i långa stunder... Så testa söklekar så kanske du kan få väck dina "sanitära" problem hemma då den får lite hjärngympa genom det å tröttas ut på det sättet.
Enda garanti jag har - är att ditt hår växer ut igen!