I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fuck utbildning

Övrigt - Blandat

2008-05-17 18:03

Fuck utbildning

Varför är det viktigare att ha erfarenhet av arbetslivet än utbildning???

Så fort jag ringer till en arbetsgivare så frågar de om jag hade jobbat tidigare sen svarar jag nej och de sägre : vi har många sökande som har arbetat med detta tidigare så de kommer före.

Tog studenten för 2 år sedan och har varit utomlands ca 1år och 2 månader sammanlagt hehe.
är utbildad som lastbilsmekaniker ringde till scania för några dagar sedan och jag frågade om de sökte arbetar och de svarade JA. Har du erfarenheter av jobbet?? frågade de jag svarar nä har bara praktiserat under utbildningen svarade jag aha men då kan du inte söka här hej då och sen lägger han på luren.

Har ringt till minst 30 företag och de ställer samma frågor HAR DU ERFARENHETER???

FUCK UTBILDNING FUCK SKOLA Har även tagit truckkörkort för att få jobb lättare men sen ställer de samma fråga HAR DU ERFARENHETER??? men på annonser så står det att det är MERITERNADE att ha truckkörkort :ss men jag hade det ju men ändå så anställer de någon som kanske inte har truckkörkort det viktigaste e att de har ERFARENHETER???

Mqn måste komma in någonstans för att få erfarenheter fattar inte hur folk tänker.

Har slösat 3 år av mitt liv i gymnasiet men kan ändå inte få jobb fuck sweden

2008-05-17 18:07
Det sista fuck sweden måste kännas fint?
Jag har ingen forumsignatur.

2008-05-17 18:09
Alla andra som har erfarenhet har säkert samma utbildning som du. Bara för att du skaffade en utbildning betyder ju inte det att du (och bara du) har förtur till alla jobb på marknaden. Den utbildning som du skaffade (lastbilsmekaniker var det?) är ju knappast unik. Det finns massvis med folk som har det. Och truckkort? Seriöst, det är inte raketforskning vi snackar om.

Fuck sweden.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-05-17 18:17
Jag är själv bilmekaniker, och jag kan lugnt säga att arbetslivserfarenhet väger tyngre än att kunna räkna ut onödigt skit om vevaxel i förhållande till kamaxel och så vidare.

Jag har en kompis som gick 2 år på fordonsprogrammet, och han kunde inte byta olja när han var klar... När jag hade gått som lärling i en vecka kunde jag tre gånger så mycket som honom, när han hade gått fordonsprogram i två år.
Signatur får rum här
Poet

2008-05-17 18:22
ett tips är ju att lämna CV till olika bemmaningsföretag till du får jobb/uppdrag hos något. på så sätt skaffar du dig erfarenhet inom olika arbeten. eller iaf ett specifikt arbete. Bra att ha som grund till senare. man kan skriva sitt CV på t.ex. manpowers hemsida, det är enkelt.

så gjorde jag och fick jobb/uppdrag som CNC operatör på ett företag, som lett till gratis truckkort, gratis svetslicens, och nu är jag snart anställd svetsare på det företaget.
"life's a garden, dig it."

2008-05-17 18:30
Det går bra nu !
Fuck Sweden !
Fuck allt !

yeeeah
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-17 18:53
säg att du har erfarenhet från jobbet utomlands. de lär inte ringa och kolla.

2008-05-17 18:58
Jag fick jobb under mitt sista gymnasieår inom min bransch.
Jag fick jobb veckan efter att jag tagit studenten.
Jag fick jobb samtidigt som jag läste mina första universitetskurser.
Jag fick jobb i månaden mellan flytten från Stockholms Universitet och Lunds Universitet.
Jag fick jobb när jag påbörjade studierna i Lund och sedan återigen direkt efter att jag pluggat klart.
Jag fick jobb när jag började plugga på Stockholms Universitet igen.
Jag har tre bekväma jobb nu.

Fuck utbildning? Fuck skola? Fuck Sweden?

Fuck YOU.

Såja, nu fick jag också vara lite tuff, yey.
•pave paradise•

2008-05-17 19:08
så du kan få ett jobb på ikea eller volvo och starta karriär där och sen sluta som "möbel chef" och ha en fast lön fru och ungar hund och villa och allt det där FUCK THAT nigga i'm fo real
Jag är 15 kvinnor från att vara en one woman man

2008-05-17 19:39
Haha vad är det med den texten som du skrev SFX? Sett i fler trådar, är ju greijt
One chapter a day

2008-05-17 22:19
Hur ska man kunna skaffa sig erfarenhet om arbetslivet stänger en ute?
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2008-05-17 22:35
vad tror du själv? klart man vill ha nån med erfarenhet inte nån random stekare som bara gått gymnasiet
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-05-17 23:10
Börja lite praktik på olika ställen, det godtar de flesta. JA, gratis arbetskraft och även bra för dig, du lyckas få in en fot på det sättet och får meriter från företaget du praktiserat på. Så gå inte så hårt fram på nästa jobb du ringer och fråga istället om de kan ta emot en praktikant som gått fordonslinje eller vad det nu var...
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2008-05-17 23:18
Att få en fast anställning i sverige med bra lön är typ som att ta os guld i 100 meter om du e svensk. Och jag har utbildning och erfarenhet.

2008-05-18 00:12
är också fast i skiten nu. bara för att jag inte har gått en praktisk linje så klassas jag som idiot och ingen vill anställa mig.

erfarenhet? nej men jag har mvg i historia om det betyder nått?

"klick" och luren läggs på...
 Haters gon' hate...

2008-05-18 01:05
fuck sweden man, fuck it, we'll do it live

2008-05-18 16:33
hoppa av skolan jobba er upp å fucka up sweden
mmm precis...

2008-05-18 21:50

2008-05-18 21:57
Fan vad skönt att jag fixade sommarjobbet idag!
 DIF!

2008-05-18 22:58
Varför gör ni inte som folk och ljuger? När man har noll abretslivserfarenhet så är det ju nästan förväntat av en.

När jag skaffade mig mitt första jobb i Norge så skrev jag bara ner att jag hade sysslat med den typen av arbete (sandblåsning) under helger och lov i tre år och sedan kan du ju skriva dit vem du vill som reff. Jag fick jobbet och ägnade tio månader åt det och nu kan jag därför användan den erfarenheten istället för min påhittade när jag söker jobb.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2008-05-19 09:54
coke p22 har varit i serbien i 8 månader kan ska jag ljuga och säga att jag har jobbat med nåt där??? coolt tror inte att de kommer att ringa till nån serb för att han inte kan svenska eller??

2008-05-19 19:31
Du skulle kanske fixa en eftergymnasial utbildning?

visste inte riktigt hur de stavades. hehe
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-19 20:01
Ja t.ex. en KY-utbildning
 DIF!

2008-05-19 20:43
tycker att du kallar din gymnasieutbildning för utbildning. för mig och de flesta arbetsgivare är det en självklarhet att ha gått ut gymnasiet. det är liksom inte utbildning utan vanlig skolgång... och det är klart att folk med arbetslivserfarenhet går före på vissa jobb, du får väl utbilda dig på riktigt. högskola/universitet/KYU.
http://www.kalvinhiphop.com

2008-05-19 23:09
lilli p22 hahaha och sen vara arbetslös igen :sss

2008-05-20 00:34
om man ska ha jobb genom utbildning ska man helst ha gått högskolan också.
man borde köra att man har 1.5 års praktik på gymnasiet och resten eori

2008-05-20 00:45
Om du har praktiserat har du juh erfarenhet, eller var praktiken värdelös?
kikk ass

2008-05-20 01:04
Fuck utbildning

2008-05-20 01:13
Eller hur nilsL. NTI-andan bah.
One chapter a day

2008-05-20 07:30
gå till cheferna pesonligen och säg att du SKA ha ett jobb. Ingen hänsyn. Då hajjar dom att du är seriös och ingen löjlig telefon-kropps-försäljare. Ha med cv och en desert eagle.
RATED R!

2008-05-20 07:35
coke
Välkommen hem hehe! självklart äre du som ger folk rådet att ljuga i anställningsintervjuer... men mjo visst funkar det säkert ;)
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.

2008-05-20 09:29
360Flip

Klart det funkar, hur tror du annars jag får mina arbeten runt om i världen? ;)

Om man har noll arbetslivserfarenhet så är det ju bättre att plottra ner något skitjobb och säga att man sysslat med det ett tag och sedan droppa random polare/släkting som reff än att inte ha någonting att komma med över huvudtaget. Man måste ju börja någonstans.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2008-05-20 09:52
Fuck sweden mothafuckahs!
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2008-05-20 10:32
shunare,
låt mig gissa, charter till Sunny Beach? ;)

2008-05-20 10:41
Teddybjörn

gå till cheferna pesonligen och säg att du SKA ha ett jobb. Ingen hänsyn. Då hajjar dom att du är seriös och ingen löjlig telefon-kropps-försäljare. Ha med cv och en desert eagle.

bortsett från delen med desert eaglen så är jag övertygad om att du är helt rätt ute. om jag var arbetsgivare så skulle jag aldrig anställa någon per telefon; eventuellt så skulle jag kunna tänka mig att be personen skicka in ett cv och en personlig text men förmodligen skulle jag bara säga blankt nej. man får gå dit, prata lite, vara trevlig och lämna sitt CV personligen.

BBKing

Jag tycker inte du ska säga att du inte har någon erfarenhet. Praktiken är helt klart en erfarenhet. När de frågar om någonting som inte är helt uppenbart skitsvårt så ska du aldrig säga nej utan försöka lägga upp det som att du har pysslat lite med det men nog kommer behöva en liten genomgång ändå.

2008-05-20 10:54
Till Alla:

Har inte läst nånting i tråden men vill uppmana alla att skippaen utbildning o satsa på att knyta kontakter istället.. Det e tusen gånger mer värt i det långa loppet plus att man får tid att jobba med sig själv istället för att följa strömmen mot arbetslöshet o i bästa fall jobb-tristess i decennium
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!!
Givetvis gratis
usershare.net/orismusik

2008-05-20 12:02
fuck sweden?, fan va gay det låter...
Jag tog stolen och kastade den på henne när hon sprang när för trappan (yeeeees) och träffade henne och hon började gråta som en hora/snopp_dogg p19 om bråket med sin lillesyrra