Min mormor
skriver anonymt, av flera skäl, vilka några kommer fram när man läser, har funnits länge här inne på whoa, men de här får lov att skrivas anonymt
Min mormor är 93 år
De senaste 6 åren har hon inte fungerat utan de är min mamma som fått ta hand om räkningar, hygien, spisen stänges av, kläder får läggas fram etc.
Sedan mamma insåg att mormor inte längre kunde ta hand om sig själv har hon kämpat med kommunen om att få mormor in på hem.
Två utredningar har skett då mormor har lagts in på sjukhus för att kolla huruvida hon är sjuk nog att hamna på hem.
Senast detta gjordes var 4 år sedan.
Hon skickades hem med "lite vitaminbrist" och inget mer.
Hon fick därmed inte komma in på hem
Min mormors enda önskan har varit att få vara bland folk i hennes egna ålder, istället har hon suttit isolerad i sin lägenhet de senaste 6 åren och bråkat med alla som kommit i hennes närhet.
Min mamma som är sjuk sedan innan och dessutom har två jobb har fått slitit då hemtjänsten rätt snabbt insåg att mamma inte tar något till en högre instans om något händer, så de har inte gjort speciellt mycket av vad de ska göra hemma hos min mormor (för de vet att mamma ändå sopar undan åt dem när de gjort ngt fel). Detta har inneburit bla. att de inte tvättar min mormor och att de slarvat med hennes mediciner vid starr operation och sedan för allmäna ålderskrämpor.
Vid några extra svåra sådana fall har jag personligen försökt få min mamma att gå till högre instans, men hon har tvärvägrat då hon inte vill "hänga ut" sin mamma utan ist göra allt själv. (jag ,det är inte logiskt, men mycket i min mammas liv handlar om ytliga saker, och ytan är allt, hon vill inte ha sitt namn i tidningen för något sånt här mer eller mindre, vi bor i en rätt liten stad och skulle hon anklaga kommunen för något är hon väl rädd om sitt goda namn, vet inte..)
De senaste 3 åren har min mormor blivit gradvis sämre och sämre , och vi har skyllt det på åldersdemens. Hon är helt borta, vet inte vem ngn är, bråkar med allt och alla, kan inte sköta hygien och får för sig saker- som tex att gå ut med vinterjacka när det är 27 grader (senast i förra veckan). Hon slänger sopor i glasinsamlingen vid hennes hus hur många gånger man än säger åt henne , osv i all oändlighet.
Förrförra julen var sista min mormor fick vara med, förra julen åkte vi bort över julen o alla hade sjukt dåligt samvete för vår farmor som inte kunde följa med oss när de var mormor vi åkte ifrån (hade självklart dåligt samvete för mormor också). Vi ville att min mamma skulle få en paus- mormor visste inte ens om att de var julafton.
Min mormor har ibland kollapsat under de här åren och fått åka in till sjukhus, men alltid skickats hem med "det är säkert bara en propp". Senast för någon månad sedan hände ngt sådant och hon slutade efter de ta sina mediciner (receptfria blodförtunnande) (alltså hon kunde inte ens bli tvångsmatad medicinerna o min mamma har inte velat tvinga i henne dem) och äta maten hon fick hem av hemtjänsten. Efter de har hon gradvis blitt sämre utan att min mamma har agerat ngt nämnvärt. Förra veckan blev hon bättre igen och började äta o