I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Symboler och dess betydelse.

Övrigt - Blandat

2008-05-13 10:33

Symboler och dess betydelse.

Har ett arbete i skolan där vi ska skriva om symboler och dess betydelse, samt hur den har hjälpt till att "forma" Europa. Skulle vara gött om någon kunde ge några bra exempel och länka lite information :)

Peace!

2008-05-13 10:34
Har redan skrivit om Svastikan/hakkorset

Manager

2008-05-13 10:38
Jag bjuder på £ och $.
Redline!

2008-05-13 10:39
Ett tips då:

"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2008-05-13 10:40
Eller, på Octagons tema, €.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25
Manager

2008-05-13 10:42
Hm, det var euro jag skulle skriva och inte pund. Alltså euro och dollar.
Redline!

2008-05-13 10:50
Tack så mycket :) Om ni vet någon bra sida med fakta så länka gära :)

2008-05-13 11:20
Har en otroligt lång historia, väldigt intressanta egenskaper. Har vart en symbol för skydd av alla möjliga slag. Brukade användas som en talisman runt halsen för att värja mot alla möjliga saker. Ytterst magisk symbol!
Kolla även upp vad skillnaderna är på det Inverterade (upp och nedvända) och det vanliga. Beroende på i vilken kulturell kontext man jämför med så betyder pentagrammet otroligt många olika saker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pentagram

" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-05-13 11:22

går det med bild nudå? cp grej..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Poet

2008-05-13 11:23
Skriv om pushermans symbol och hur dess betydelse hjälpt till att forma Norge!
Gärna då under åren 1990-94 då scenen fortfarande var true.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-05-13 11:30
__virre__, haha! känns som symbolen har en bra mer intressant historia än hur den Råkar vara lite Halvt förknippad med death & black metal känns det som lol

2008-05-13 11:31
Pentagrammet går ganska mkt längre tillbaka än 90-talet :D

Annars är det en jävligt spännande symbol att skriva om!
Urbanized Konfusion ute nu!
http://www.myspace.com/scissormenmusic http://www.myspace.com/bumbillbeats

2008-05-13 12:36
Kolla upp den här symbolen, fasces, som härstammar från Romerska Riket. Fascisterna tog över den och användes flitigt av bl.a Italien och Tyskland innan och under andra världskriget.

http://hometown.aol.com/americanfascist/images/the%20fasces.jpg

Svenska polisen har fortfarande kvar den dock, det är intressant. Man ser två ligga i kors i bakgrunden.

http://www.friskanorrbotten.nu/PublishedObjects/10004342/tn_Polisen.jpg
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-13 13:16
Narkimics bilder

2008-05-13 13:21
Tack som fan alla! Ni har verkligen hjälpt till :)

Redaktionen

2008-05-13 14:52
namaste

2008-05-13 16:00
För att ta i rejält kan du ju skriva om siffror och bokstäver.
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2008-05-13 16:58
Tack :) jo det kan fast det är inte riktigt det uppgiften går ut på. Bara en fråga tycker ni det är lite för "svårt" att ge en 9a uppgiften. Varför ser Europa ut som det gör idag? Och hur förhöll sig Sverige till världs politiken. Ta även hjälp av arbetet om symboler

2008-05-13 17:17
Den där köttklubbeyxan med ekbladen används för vaktstyrkor i armén också. Min begränsade hjärnkapacitet hindrar mig från att komma med nåt vettigare inlägg just nu.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2008-05-13 19:05
Asclepiosstaven är ju hyffsat intressant.

2008-05-13 19:08
Jag trodde att whoa var jätte hårda på att man inte fick ta whoa som hjälp till läxor!

2008-05-13 19:14
Tack alla :) Dom ger mig bara tips om vad jag kan skriva om, jag kunde frågat min SO lärare men han inte är sjuk för jämnan :/ och tänkte att jag får nog bättre svar här.

2008-05-13 21:25

2008-05-13 22:17

där har ni två stora fasces

kolla upp jordan maxwell vad jag vet så har han forskat om symboler i över 40 år, vissa kan nog tycka att han är lite virrig men han har nog en hel del intressanta upptäkter bakom sig.

visst så ska man inte sluka allt som sägs och fortfarande ha ett objektivt sätt att se på saker men det är fortfarande intressant det han kommit fram med och vad jag vet så är det han som "återupptäckte" fasces(en?)

finns en del filmer på googlevideo att titta på.. de kan va runt 3 timmar långa föredrag men det är intressant iaf

2008-05-14 14:03
Okej tack så mycket :) !

2008-05-14 15:39

du borde kika på en bok av jung som heter "människan och hennes symboler."
vet inte om det blir overkill för arbetet (förstod inte riktigt hur djuplodande det skulle vara), men handlar bl a om psykologin bakom behovet och användandet av symboler.
behave young scallywag!

2008-05-15 00:36
säger bara:

.
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2008-05-15 00:48

Är det just symbolen som skall ha varit betydande, eller det den står för? Det känns som att det någonstans finns en skillnad mellan motorvägssymbolen och hakkorset, även om jag inte kan sätta fingret på det.
Göteborg på låtsas.

2008-05-15 00:58
"hakkorset"?

Som alla säger "HitlerKorset" "NasistKors" osv, fast det betyder KRAFT å ngt mer=)
Vad var det jag sa?

2008-05-15 01:55
Heter Swastika, och är en uråldrig symbol för Solen bland annat. Checka hinduismen.. återkommer överallt där hela tiden

2008-05-15 02:10

2008-05-15 02:20
vi kan ju ta som exempel den röda kommunistsjärnan
rött står för arbete samt revolution och sammanhållning. sjärnan i sig står för "ledsjärna" dvs någonting att ledas av.
nazisterna använde sig av en örn exempelvis som står för styrka (spartanism), makt och storhet.

det gäller att tolka.
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2008-05-15 11:39

det här är en tysk/svensk symbol som betyder kuk och fruktbarhet?

2008-05-15 12:21
japp, kuken befruktar moder jord, därav pungkulorna där uppe.

jag gillar skarpt alla typer av fallossymboler..
HMOR

2008-05-15 12:59
tjifen haru bestämt dig för vad för symbol du ska skriva om än då? :)

2008-05-15 13:39
?
?
?
•
?
?
?
Intressepenisen hårdnar!

2008-05-15 16:32
Jag har skrivit om Svastikan, fasces och funderar på att ta Ecstasy symbolen. Saken är den att den här uppgiften går ut på i stort sätt att jag ska ha kunskaper om symboler och vda dom betyder men jag ska även koppla det här arbetet till ett annat som handlar om varför Europa ser ut som det gör idag. Så därför tar jag symboler som är lite mer "kända" och som påvärkat Europa lite mer under 1900 talet.

Tack alla för tipsen :) ! Big löve

2008-05-15 22:24
Du menar alltså Mitshubishis symbol med andra ord? :) den som länkades tidigare?
vad har mitshubishis symbol å göra med hur europa har utvecklats? :D

2008-05-15 23:03
haha ja :P Den har väll inte så mycket med det men den symboliserar knark i sig och inte bara extecy. Knark har påvärkar sammhället bla bla bla :P jag orka inte ta någon "stor" symbol nu efter Svistikan och Fasces för det fanns verkligen hur mycket som helst att skriva och gå in på med dom symbolerna :P Men ska skriva om minst 5 symboler så ^^