I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-05-05 16:51

Gymnasie

Nu är ju det snart dags för sista intagningen. typ 1 juni kan man inte söka längre...

jag har sökt till GTG(någon som vet om skolan är bra?) jag har inte varit på öppet hus i någon skola eller kollat närmare på någon. ... jag vet bara att man får en dator och ev. jobb på volvo efter utbildningen ... jag har ca 260 poäng. . och jag vill inte gå där längre känns det som så om jag skulle vilja bli typ läkare eller pilot xD , vilka linjer ska man gå då?

Get Random!

2008-05-05 16:54
Vet ej vilken dl av landet du bor i men läkare måste man väll gå natur?
sen pilot vet jag inte, sancka me din syo(heter det så?) istället: ) Hon/han/det vet nog bäst.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2008-05-05 16:55
Fett.. . jag bor i GBG  .. . GAH! men jag har absolut ingen aning om vad jag vill bli längre.. jag har aldrig vetat det! enda anledningen till att jag vill bli läkare och pilot är att jag har hört att de tjänar fett med kosing! xD
Get Random!

2008-05-05 16:58
Gymnasiet är överskattat. Läs på folkhögskola så kommer du in var som helst sen.
"Göteborg - Ett gruppboende för efterblivna fiskare" - Magnus Betnér

2008-05-05 17:37
Gymnasiet är överskattat. Läs på folkhögskola så kommer du in var som helst sen.

Skönt att höra såna kommentarer, då vet man att livet fortsätter ifall det skulle skita sig på gymnasiet :D

2008-05-05 17:46
gaah!! .. men jag vet inte vad jag vill bli!!!!!!! :(

its my future!! ITS MY FUCKING FUTURE!!!!!
Get Random!

2008-05-05 17:47
Inte jag heller, det är därför jag har valt samhäll ;)

2008-05-05 18:12
Skönt att höra såna kommentarer, då vet man att livet fortsätter ifall det skulle skita sig på gymnasiet :D

Ja för fan. Jag sket totalt i gymnasiet och gick folkhögskola senare istället. Nu läser jag juridik på universitetet. Att inte gå gymnasiet är det bästa val jag gjort i livet.
"Göteborg - Ett gruppboende för efterblivna fiskare" - Magnus Betnér

2008-05-05 18:16
Men välj en linje som du kan bli mycket på tex med dina högapoäng så kommer du in på många bra skolor med bra linjer. Välj Natur eller samhäll som linje och du har en bred undervisning istället för att tex gå på tekniska gymnasiet som bara inriktar dig på teknik. Men det är ju bra om det är de du vill
A BROTHERSLOVE IS A BROTHERSLOVE

2008-05-05 18:28
mens_ P66
Jag tror inte det är det jag vill!! .. jag har ingen aning vad teknik innebär ens! .. om man får jobb på volvo efteråt , vad gör man då? .. bara står vid det jävla bandet vid robotarna eller vad? ... du kanske inte vet det , men det skadar inte att fråga! ;D
Get Random!

2008-05-05 18:30
sen , vilket naturprogram ska man gå? finns ju massa .. . kollade på GymnasieGuiden men fattade inte alls .. fanns typ 6-7 olika under Naturprogrammet
Get Random!

2008-05-05 18:43
nice hur får man 260 poäng egentligen?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-05 18:45
Word på arfro_p : Hur lyckas man få så höga poäng , jag ligger på 120 nu -_-
*host host*"ahh..broshan tog liite haschis" xD
Moderator

2008-05-05 18:48
Jag går i industriprogrammet första året, kunde nog inte bli bättre än så, om du tycker om att hålla på o svetsa o jobba me dplåt/metall osv, så test industri!
//TW

2008-05-05 18:49
Jag har mvg i So .. det ger 80 poäng xD  eftersom det är 4 ämnen ... sen har jag VG i No(3)ämnen .. bara det ger ju .. 125 .... -_-          ...

frågan är , hur lyckas man får 120poäng? xD
Get Random!

2008-05-05 19:42
Vet man inte vad man vill bli så får man väll nöja sig med den tanken och ta saker som de kommer. Hoppas på den linje flest polare tar. Orka fixa karriär och sån skit.
njut

2008-05-05 19:46
Läkare = naturprogrammet (ma d, fys b, kem b och bio b)
Pilot = rik djävel (läs lite matte också kanske?)

8)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-05 20:14
nilsL P21

haha :D pilot låter fett då juu! :D  ... måste komma på vilken linje det är då
Get Random!

2008-05-05 20:41
Nej, jag menar bara att man måste vara en rik djävel för att kunna bli pilot. Hur vida det stämmer kan jag inte svara på men har hört något om självfinansierade flygtimmar för Gud vet hur många kronor. Men jag kan ju ha fel också...

Googa skiten, it's your future (som du sa).

2008-05-05 21:15
uuusch, håller också på att söka, håller på med omvalet. söker nog sam-ekonomi på frans shartous (haha bra att kunna stava det) på skanstull. bleee vill gå grundskolan resten av livet

2008-05-05 21:21
gå någon bred linje med möjlighet att söka till högskola efteråt. Till exempel Samhälle eller Natur.
- Man behöver inte vara fräsch om man har gräs!

2008-05-05 21:23
En jag knegar med är pilot, o har feta skulder så de går på endel pengar att bli pilot.. Så du har rätt nilsL.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2008-05-05 21:29
Jag har 240 poäng men ska gå hotell och restaurang som bara är 150 poäng. Jag visste vad jag ville bli så det var ganska enkelt, fast sen blev jag osäker och hade ingen aning om vad jag ville gå, då sket jag i det och tänkte att man behöver alltid kunna laga mat :) Det är inte jätteviktigt med vad du väljer, vad du än väljer är det ju inte bortkastat så att säga :)
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2008-05-05 21:31
Pilot, ett högt pris med låg arbetschans, även jag har hört/läst det.

Förövrigt verkar ju GTG vara ett riktigt toppengynasium. Du kan både välja inriktning för att få ingenjörsutbildningsbehörighet, ha praktik plus att de hade (för mig) väldigt intressanta inriktningar och kurser. Du läser mycket fler poäng än på den vanliga gymnasieskolan vilket enbart kan anses bra om man vill studera vidare (och är säker på det).
Konstigt, alla dina flickvänner säljer sig för en mosbricka.

2008-05-05 21:36
IB-program verkar ju annars vara ett bra val, skulle jag nog själv gått om jag fick "göra allt igen". :)

2008-05-05 21:38
Jag började själv på NV, tröttnade snabbt, visste verkligen inte vad jag ville studera vidare inom och blev snabbt oerhört skoltrött. Började även spela CS, vilket jag senare gjorde i princip var dag fram till efterföljande sommar, studierna led. Bytte iallafall program till ett lite mer praktiskt. Upptäckte med tiden hur kul detta egentligen var och att jag egentligen var en "teoretiker", inte för att det gick åt helvete utan för att jag var mer intresserad av "varför".

Går ut nu till sommaren "i tid" iallafall och är idag 100% säker på vad jag vill syssla med i framtiden. Får gå ett tekniskt basår men tar jag emot alla ämnen med ett nytt intresse, samma som jag egentligen hade i grundskolan, och ser verkligen fram emot framtiden.

Så om något känns fel, byt spår, det går alltid att fixa och en dag står det klart för dig.

2008-05-05 21:45
Inkonkret
bytte du program under skolgången? .. hur gick det till, fick du gå om ett år eller vad?

dessutom , du verkar kunna en del om gtg , om man inte väljer att läsa vidare , vad får man för jobb på volvo då? och vilka jobb kan man läsa till på högskolan sen?
Get Random!

2008-05-05 21:54
Vad jag kan om GTG har jag enbart läst på deras sida. Jag finner inget om Volvo (förutom att de ju äger skolan) i att få garanterat jobb där. Men man får ju dels fin högskolebehörighet och så har man praktikperioder där du ju själv får visa vad du går för. Om du visar dig duktig och pålitlig borde ju jobb på Volvo vara lättare att få då än som hel utomstående.

Angående min gymnasieperiod fick jag först börja om, men läste sedan in de 3 åren på 2. Inget märkvärdigt, hade ju redan läst klarat vissa av kärnämnena.

2008-05-05 21:56
Jo den speciella högskolebehörighet ger dig möjlighet att söka in till en ingenjörsutbildning. Du läser ingen biologi/högre kemi vilket krävs för att få gå läkarutbildning dock.

2008-05-05 21:58
Inkonkret

okej.. läste du vidare på högskolan sen?  .. vilka "yrken" kan du välja på? .. självklart måste man gå på en speciell högskola för ett speciellt yrke , men vad kan du ungefär välja på?
Get Random!

2008-05-05 21:59
Jag går IB-linjen och den är riktigt bra, men fett mycket plugg. Fast det kommer löna sig för den som vill studera vidare och skaffa jobb i utlandet.

Det är en kille som går IB2 (sista IB-året) på min skola och han blev intagen på Princeton!

He's a fresh Prince! ;D
The Greatest Story Never Told....

2008-05-05 22:01
IB-Linjen .. vad är det? vilka skolor finns de på? något för en GBG:are?
Get Random!

2008-05-05 22:05
bra jobbat phil, jag har också 260...än så länge :P
men sista ansökningsdag är 12/5 så det är bråttom nu fan!
jag ska gå på Rytmus med musikproduktion som linje och den verkar jävligt nice!

2008-05-05 22:11
BARA 12 ?!?!?!?! :O trodde det var i Juni någon gång!! :.. .. ..  GAAHHH!!!!!!

.... nu är det ännu mer bråttom!! ...

så här ser det ut nu
  • Antingen GTG , egna tankar om detta är .. relativt bra skola, folket på den verkar nöjda men vad kan man bli? ingenjör och skit? .. teknik jobb
  • Samhäll - Bred utbildning , men vilken inriktigtng omjag väljer samhäll?
  • Natur - Lutar mest åt detta, fast jag vet inte vilken skola eller inriktigtngn här heller "/

Hjälp mig att bestämma mig snällaa!!!! =(
Get Random!

2008-05-05 22:12
Tar jag Natur kan jag välja kitas med idrottsinrikting vilket verkar rätt fett att få hålla på med sin idrott då jag spelar basket och gilllar det rätt starkt....
Get Random!

2008-05-05 22:19

Det känns spontant som en ganska dålig idé att skoja bort tre läsår på gymnasiet bara för att man är lat och hellre spelar datorspel. Eftersom ens val då blir att antingen skita i gymnasiet, vilket antagligen är ganska dumt, eller att läsa på folkhögskola eller komvux, vilket kanske inte är så roligt när man blivit lite äldre och dessutom är tvungen att bekosta allt själv. När man är i gymnasieåldern har man ofta fördelen av att kunna bo hemma och leva relativt billigt. Slutsatsen är alltså att det verkligen inte är särskilt smart att strunta i gymnasiet. Vet man inte vad man ska läsa borde man ta något som ger bredd och goda förutsättningar för att pyssla med i princip vad som helst i framtiden, alltså ett natur- eller samhällsprogram

2008-05-05 22:27
Det verkar ju självklart. Välj NV med den idrottsinriktningen, du har ju mycket bred behörighet sedan också, absolut inget du kan förlora på.

2008-05-05 22:34
okej tack =) låter som jag tar det på kitas nästan...

har dock en fråga till ..

hur länge får jag plugga efter gymnasiet för att för att få ett bra jobb?

det finns ju flera skolar som man får garanterat jobb efteråt som t.ex SKF/YTC m.m. jag har hört att man tjänar helt okej på dem jobben man får där .. tjänar man bättre på jobben man läser vidare till?
Get Random!

2008-05-05 22:37
går till sängs nu .. checkar era svar imorgon tack alla som svarat änsåläng!! :D godnatt<3!!
Get Random!

2008-05-05 22:40
Hehe, ta lugnt. Det är 3 år kvar och du hinner säkerligen ångra dig ett flertal gånger. Bara du inte slappar till så att du verkligen kan välja det du vill när det väl är dags. Angående pengar kan du tjäna hur mycket som helst både utan och med utbildning. Generellt sett ska ju en högskoleutbildad tjäna mer än en gymnasieavhoppande lagerarbetare men det gäller ju att få de jobben också och det hänger på dig.

2008-05-05 22:41
går handel  i 2an , worst shit ever . välj inte det
Survival of the fitest only the strong survive.

2008-05-06 15:47
Allt låter bra! =) 

står mellan Naturkunskap på typ kitas och något IT gymnasie... vet inte riktigt än.. kanske samhäll också...

GTG vill jag INTE gå på längre då man går både på Lindholmen OCH Torslanda.. fett jobbigt att åka till en jävla bonde håla!! =(

EC - Datorteknik
Ett elprogram för dig som är intresserad av IT och el. Du lär dig nätverksteknik och att utveckla programvaror.
Här finns möjlighet att certifiera sig för Cisco och Microsoft. Beroende på vilka kurser du väljer kan du läsa vidare till exempelvis civilingenjör, systemvetare, jurist, polis eller ekonom.
Det här är en gedigen teknisk utbildning som ger dig stora valmöjligheter för framtiden.

vad innebär cerifiera sig med cisco eller MS? .. detta låter någorlunda som en bra linje.. men jag vet inte.. tror det blir Samhäll eller Natur ändå. . .gAAH!! varför ska det vara så svårt?
Get Random!

2008-05-06 16:13
Certifiering med cisco innebär att du läser kursinnehållet i CCNA 1-4 och kommer få ett certifikat som visar att du är duglig som nätverkstekniker. Microsoft certifieringen är troligtvis MOUSE som innebär att du lärt dig de djupare delarna i excel, access etc.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2008-05-06 16:24
jag gick EC inriktning data. Rätt slapåp och tråkig linje. lärde mig inget speciellt som man inte kunde..
 www.RekFoto.se

2008-05-06 17:51
Lexicon P20
så den linjen är rätt "bull" om man säger så.. inget jag egentligen skulle vilja ändå ...

får nog bli Natur eller Samhäll .. verkar vara breda linje båda två och man kan välja mycket till högskolan , men det är skolan som är svår att välja nu men det lutar åt Kitas .. "/
Get Random!

2008-05-06 18:23
king-phil

mja, om man inte kan så mycket är den säkert lärorik. sen beror det ju säkert mycket på lärarna och vilken skola man väljer..
 www.RekFoto.se

2008-05-06 18:49
mjoo.. är helt lost när det gäller skolvall .. .men nu vet jag iaf vilket program jag vill gå .. nu ska jag bara hitta skolan..
Get Random!

2008-05-06 19:18
funderar lite på NTI också...

Skolan där vi har EC - elprogrammet ligger nära Kronhusbodarna och Nordstan och genom kurserna i el och data ger vi dig en god
dator/teknikutbildning. Här erbjuder vi kurser inom programmering (spelprogrammering) och nätverk. Vi har även en tekniskt högskoleförberedande profil som förbereder dig för vidare studier på högskolan. Vi satsar även på internationalisering och samarbete med skolor i andra europeiska länder.

Om man har utbildning i spelprogrammering , är det lätt att hitta jobb till det och är det någorlunda bra betalt?
Get Random!

2008-05-07 11:36
Jag gick första året på gymnasiet men hoppade av pga att skolan är för förlorare som inte kan ta sig fram här i livet (enligt mig). nu är jag fast anställd på ett tryckeri plus att jag driver eget företag.. funderar på folhögskola någon gång, har hört att dom anpassar sig efter dig istället för tvärtom.

Finns nåt som heter Ungdomsförmedlingen som är typ arbetsförmedlingen för ungdomar.
Dom fixar jobb om man inte kan göra det på egen hand..
Rätt softa människor om man inte är för bråkig.

Bless!
Stora pennor och sprayburkar!>_<

2008-05-07 15:33
Tack alla som skrivit i tråden och hjälpt mig jättemycket! :D .. STOORT TACK TILL ER<3

jag tror att jag äntligen har gjort klart mitt val! ..

jag vill ju gå natur och är samtidigt intresserad av dator och data .. då hittade jag IT-Gymnasiet.. det verkar sjukt bra faktiskt , och de som går på skolan säger att den är bra också! :D .. rätt liten och bra kontakt med lärare och man får lägga upp en 3:de del av sitt schema själv, hur man själv vill ha det!! :D fett bra..!!

Välj själv
Hos oss kan du läsa in behörighet till de flesta högskolor och universitet. Genom våra ”smarta studievägar” har du friheten att själv komponera dina studier efter dina intressen och framtidsplaner. Upp till en tredjedel av kurserna hos oss väljer du själv.

Tack alla återigen!! :D
Get Random!

2008-05-07 21:03
Se till att läsa en massa matte + fysik b bara :)
And I got no friends, all i got is co workers, with mack 10s, that will ride for me like Soul Surfers