I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sean Bell? Vet folk om detta i sverige?

Övrigt - Blandat

2008-04-30 00:16

Sean Bell? Vet folk om detta i sverige?

ok jag tar det pa engelska for det tar mej alldeles for lange o skriva svenska.

Are people aware of what happened to Sean Bell, the trial, and the verdict? People (especially Black people) in the US are pretty disgusted right now. For those of you who don't know, he was unarmed and police (in plainclothes, not uniform) fired 50 shots at his car. 50 SHOTS! He was getting married the next day but he was murdered by the police. This was in 2006, and the verdict from the trial came in on friday (april 25th). The police officers get to keep their jobs and were acquitted.

hur kanner sej folk i sverige om detta? e de ens srort i media? har folk hort talas om det? jag blir forbannad. de e som rodney king all over again

www.myspace.com/youngivy

tro mej, jag är skitduktig på att rappa

2008-04-30 00:17
Vad hade han gjort för olagligt?

2008-04-30 00:23
Han hade ju inte gjort något olagligt läs texten, eller är engelskan svår:)?

Det låter ju helt hemskt jag har inte hörts talat om det!
A BROTHERSLOVE IS A BROTHERSLOVE

2008-04-30 00:26
Han satte sig i bilen och såg ut att vara på väg att köra om jag inte minns fel? Poliserna stod framför och kände sig hotade, därav skottlossningen.

Fast.. 50 skott varav ~30 från en och samma polis.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2008-04-30 00:26
har hört om det. varit trådar om det här på whoa. men det är absolut inget stort i media här i sverige.

2008-04-30 00:29
finns olika historier. polisen sajer att dom horde hans kompis prata om att han ville hamta sin pistol i bilen (men d fanns ingen pistol i bilen). sen nar han satte sej i bilen så drog dom fram pistolerna o borja skrika...killen tror att han blir rånad o forsoker kora bort, krashar in i en parkerad bil. 50 skott avlossas. somsagt, en polis tomde 2 magasin. alltså stanna, ladda om, fortsatte skjuta.
www.myspace.com/youngivy<br>
Moderator

2008-04-30 00:30
Det känns som om det är väldigt sällan media tar upp sånt här. Speciellt när det inte handlar om Sverige. Sjukt vidrigt hur som helst!

RIP.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2008-04-30 00:33
bara så man slipper den diskussionen handlar detta inte helt om ras. 2 utav poliserna va svarta. jag tror andå att detta inte skulle hant om inte sean bell va svart, men de har mer o gora med hur svarta e nertryckta ona larger scale, as opposed to these specific officers being racist

2008-04-30 00:34
"Sean Bell? Vet folk om detta i sverige?"

Tyckte mig läsa något om 50 skott här på whoa. Men bara som hastigast.
Har dock inte läst något i andra media.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-30 01:15
sjukt vidrigt
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2008-04-30 01:16
mens_ P66

Nej min engelska är riktigt bra, men jag har svårt att se att poliser skulle skjuta 50 skott i en helt random bil bara för att en svart snubbe sitter i...

2008-04-30 02:01
jag följer! kommer ihåg när jag var i NY var 15-16 år, då var det en mörkhyad som blivit skjuten 18 gånger (om jag minns rätt) när han skulle ta fram sin plånbok...

Då gick vi massa folk och höll upp plånboken och skrek "Its a wallet not a gun"
"three can keep a secret if two are dead"

2008-04-30 02:07
jag har hört talas om det, det e SJUKT!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-30 02:07
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2008-04-30 02:09
helt sinnessjukt är det men har inte sett något om det i sverige,hittade det på whoa tror jag

2008-04-30 02:38
kan dom inte sikta eller?

2008-04-30 02:39
har detta inte hänt otaliga ggr förut? typ Dialo bla

2008-04-30 07:38
Varför skulle folk bry sig i sverige?

2008-04-30 09:59
vidrigt är det
SKU - SKU - SKULASON!
Skivsamlare

2008-04-30 10:15
2 av snutarna som sköt var svarta, vilket har gjort att man inte kan spela lika hårt på rasism.

Men helt sjukt, finns ju en liknande grejj som inträffade för ett par år sedan då en snubbe blev ihjälskjuten när han försökte ta fram sin plånbok (för att legetimera sig).

fair enough..

2008-04-30 10:44
helt sjukt, nack skott på grisarna

2008-04-30 12:53
Kul att Mr.Retard skall göra en film om det också gogogo
And I got no friends, all i got is co workers, with mack 10s, that will ride for me like Soul Surfers

2008-04-30 12:57
klart det handlar om rasism ändå, svarta poliser blir väl inpiskade lika hårt i polisskolan och av samhället m.m att svarta män är farliga brottslingar

2008-04-30 13:12
För något samband med verkligheten har det ju inte... :P

Moderator

2008-04-30 14:17
CrashworkZ

Varför skulle folk bry sig i sverige?

Varför skulle folk inte bry sig i Sverige? Och varför skulle svarta brottslingar vara värre än vita brottslingar? Hudfärgen gör inte direkt att man blir Hulken.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2008-04-30 14:29
stod i aftonbladet för ett par dagar sen, det har inte gått helt obemärkt.
Follow the dao, right about....NOW!

2008-04-30 14:54
Squirtle - Om hudfärgen är grön så.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2008-04-30 14:55
Hudfärgen gör inte direkt att man blir Hulken.  ne för hulken är ju grön! haha

2008-04-30 15:22
Att två snutar var svarta går väll snarare tillbaka till "Blaack cop, black cop black cop black cop" diskursen

2008-04-30 15:32
varför skulle svensk media (aftonhoran) bry sig om ett par poliser som MÖRDAR en oskyldig människa när Brolle Jr kanske kommer vinna Körslaget. Det gäller ju att prioritera.
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2008-04-30 15:39
vadå sällan media tar upp sånt här? har läst om det i massor av tidningar, ni som missat det är nog kassa på att hålla er uppdaterade isåfall..

sjukt fucked up hur som helst men inget nytt under solen att snuten i USA tar till i överkant rätt ofta..

2008-04-30 15:42
och i stor proportion mot svarta medborgare

2008-04-30 23:27

2008-04-30 23:53
kaos X21 michael moore e klockren

2008-05-03 11:08

som Simon_T P22  säger så hann den ena snuten tömma ett magasin, ladda om o börja skjuta igen..vad jag förstått så friades dom helt utan ens a slap on the wrist..hur fan går det ihop? HAN LADDADE OM!!

ska antagligen åka till nyc över semester o känner ärligt talat mer obehag för att träffa på arroganta pricks ands dicks än risken att bli robbad

2008-05-03 11:18
har hört om det, sjukt jävla kefft, men det berör mig inte så mkt för att jag bor i sverige och det händer inte här.
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2008-05-03 14:47
Ja det är klart att det är sjukt, men som nån annan sagt så varför skulle det bli en sensationsnyhet i Sverige?
Skåne!

2008-05-03 15:20
bakelse:
Vadå inte hända i sverige? om det är något som är farligt så är det hela den här "äh det där drabbar inte mig" attityden!!
Snacka om att skjuta sig själv och alla andra i foten för sen står man där med byxorna nere o en kula i foten...

Ang. rättshaveriet så är det väl snart en tidsfråga innan vi alla har förlorat vår rättssäkerhet inför ordningsmakten. Alltså man skulle kunna bli kidnappad och våldtagen av ett gäng snutar som håller varann om ryggen i rätten och de skulle gå fria, så kass är verkligheten idag och det är vår skyldighet att ställa höga krav på polisen så att sånt här skit inte händer.
i USA kan i stort sett vem som helst bli snut, vem som helst kan åka till Irak o panga lite om dem vill. Så får det aldrig bli i sverige.

2008-05-03 16:22
Bra hans fästmö skall må nu, skönt de måste vara att veta att ens blivade makes mördare går fria och rättssamhället imprencip samtycker.
" Ska vi ... vad är det ni brukar säga? spöa en höna? "

2008-05-03 16:46
Diallo, King, Bell, det kommer aldrig ta stopp...

Med tanke på att man får polisutbildningen i USA i ett flingpaket (mer eller mindre) så är det inte så konstigt att det hela tiden sker sånt här skit...
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2008-05-03 17:04
att poliserna som sköt spelar ingen roll

"Whos more racist, black people or white people? BLACK people, you know why ..because we hate black people too!" -Chris Rock

2008-05-03 17:04
Att poliserna som sköt var svarta spelar ingen roll*

2008-05-03 17:23
Endorfin-Kick P20 vad ska jag göra? åka till usa och demonstrera?
Varför skulle jag bry mig så mkt? speciellt när det gäller en sån här grej.
Handlar det om irak kriget, ja jag bryr mig, hade det handlat om darfur, ja jag bryr mig, hade det handlat om hamas, ja jag bryr mig.

ja, om du vet nåt annat så dela med dig.
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2008-05-04 00:35
Att snutarna var svarta spelar ingen roll då allt bottnar sig i fördomar.
MeckGyver

2008-05-04 01:12
bakelse det jag menar är att det där lika gärna kan hända din kompis eller dig själv här i sverige likväl som på de flesta platser på jorden.

Men när din polare har 50 kulor i kroppen är det redan försent o då kanske du ångrar att du inte brytt dig om problemet tidigare?

2008-05-04 15:03
plånboksfilmen var asfet =)
"Jag hatar inte mycket, men när någon uttalar whoa fel, börjar jag hata den personen." - Dr.Octagon

2008-05-04 15:14
eftersom situationen är väldigt svår att applicera på våra svenska förhållanden så har inte nyheten samma genomslagskraft här...dom flesta bryr sig helt enkelt inte sådär fruktansvärt mycket. förutom på whoa där alla vet precis hur den förtryckta afroamerikanska mannen känner sig förstås :)

2008-05-04 16:12
Om The Game är en av de mest "potent voices" i "the black community", så är något jävligt skevt. Han säger inte mycket vettigt (plus att han är målad som en jävla clown.)

2008-05-04 18:14
varför är det ofta så att när folk tar upp ett ämne och gnäller över att "media inte tar upp det", är det faktiskt ofta så att  det visst uppmärksammatw.  håller man sig borta från tidningar och antar att media inte tagit upp det när man får höra om nåt på annat håll?

2008-05-04 18:34
vad väger tyngre: 50 shots eller 50 cent?

2008-05-04 20:08

jag har faktiskt sett nått litet om det i tidningen, det är inte det att man håller sig borta från tidningar men när en sån nyhet tar lika mkt plats som en liten notis hur många är det som ser den då? fyfan att dem fick arbeta vidare såklart killen blir rädd och försöker fly när det är 3 snubbar med vapen som skriker åt honom det var ju civila poliser.