Koffein, hur lång tid tar det innan det verkar?
Försökt att googla detta, hittar inte hur snabbt det verkar. Så jag frågar er om någon vet? Min polare som jag spelar basket med säger alltid att det tar ca en timma in det börjar verka. Kan detta stämma?Love!
At the gates of Eternity...
Ooh! Detta vill jag veta också. har hört allt från att det börjar verka direkt till att det tar upp till 6 timmar innan det verkar, vilket låter mindre troligt.
www.nativeswedes.se
Det börjar väl verka direkt...? Kanske är det nån slags placebo-effekt jag brukar uppnå när jag dricker kaffe... :S
Urbanized Konfusion ute nu! http://www.myspace.com/scissormenmusic http://www.myspace.com/bumbillbeats
Jag skulle nog säga att det tar typ 30 min, enligt vad jag känner själv.
dumåsteröka(hasch)
Hittade det här på den
här sidan .
Q: If caffeine is a stimulant, how will I have a short nap after drinking 2 cups of strong coffee?
A: The stimulant effects of caffeine take about 15 – 20 minutes before they are noticeable, so you have your nap and then wake feeling revived, as the caffeine will be working. Så jag antar att det är 15 - 20 min som gäller. Men det är väl individuelt.
www.nativeswedes.se
Det är väl ett standardtidsmått på hur lång tid det tar för att det skall tas upp genom magtrakten? Injicerad koffein slår till direkt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Enligt erowid är onset, dvs tiden innan det slår på, från att man intagit det oralt 5-10 minuter.
dumåsteröka(hasch)
koffein ahr sin verakn efter 4 hj.-
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
amfetaminpsykos: ja, för det är vanligt att man injicerar koffein? :)
you know i spell girl with a B
Graffare
2008-04-28 19:55
erowid kanske är den minst pålitliga sidan, någonsin på internet... kollade runt lite om man kunde lära sig mer om droger och kemikalier och hittade det här om extacy
urge to hug and kiss people increased awareness & appreciation of music
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
Följdfråga, hur länge håller koffeinet?
fullfjädrad när jag kickat en gås..
pigglaen: det är rätt relativt tror jag, jag har inga problem att sova en timme efter jag har druckit kaffe, men andra kan inte sova på flera timmar
Hur länge det håller beror ju på hur mycket du intar/ dricker..
Färgblind: det är väl en normalstor kopp 90 hundradelar kaffe där resten är mjölk
Ibland när jag dricker espresso så brukar det komma igång direkt efter koppen. Men oftast känner jag inte av kaffet alls.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
PuGe, på vilket sätt är det felaktig information? Självklart reagerar inte alla likadant på olika sorters droger men det är inte ovanligt att folk blir keliga under påverkan av MDMA.
dumåsteröka(hasch)
knugen Ta tillbaka det där! Mjölk har ingenting i närheten av kaffe att göra, aldrig.
Producent
2008-05-01 12:48
Brukar känna på en gång. Är väl mycket psykistk också.
Dricker man 100 koppar kaffe på raken så dör man.
Jonka, du dör nog tidigare ska du se... OnT: jag känner lugnt av det tidigare än 15 min. 10 minuter max... :) Dags för en küpp!
säger som nilsL, koffeinet kickar lätt in tidigare än 15 minuter, jag kan hälla 2 koppar och bli speedad som ett jävla skogstroll bara fem minuter efter jag druckit
mama said knock you out
Har aldrig blivit varken piggare eller sömnigare av kaffe.. Alls. Däremot cola.
<br>
För mig är det efter cirka 5 minuter, skulle vilja säga att det är omedelbart men det är nog en placeboeffekt.
Men hur är det med kaffe när man blir för van? När det inte funkar längre, när man knappt blir pigg på det. I början när jag drack kaffe så funkade det finemang och det fanns en period jag i princip drack 6 koppar per dag och då funkade det knappt. Så att bli speedad eller pigg på det funkar knappt på mig längre. Inte ens koffeintabletter gör susen.
What I said, yo!
Kan tilläggas att jag nuförtiden dricker knappt en kopp per dag.
What I said, yo!
Det är bäst när man är uppe i +24 koppar per dag, när man har slutat jaga stimulansen och istället är ute efter förgiftningstillståndet. Jag är nere i noll koppar per dag, rehab deluxe.
det beror hur du intar substansen, samt hur stor mängd, din kropp, matsmältningsförmåga (om du äter/dricker), har du mat i magen redan tar det längre tid. alla droger funkar bäst på tom mage. då tas det upp fortast och skickas ut i blodet snabbt
vet verkligen inte folk sånna här grundläggande saker? sure man kanske inte får lära sig det i skolan direkt. men det är ju common sense att lista ut. drick en kopp kaffe i värsta fall och notera effekterna..
PhilAhz0phee F22 , som med samtliga substanser så har koffein receptorer som stimuleras. ju mer du stimulerar receptorerna ju fler bildas = mer mängd blir nödvändigt för "samma" stimulans som tidigare.
men alla substanser ändrar betéende en aning när man börjar få onödigt många receptorer.
cannabis överkonsumption är ju ganska vanligt, och hur bra minnet fungerar efter daglig konsumption 24/7 i ett års tid är nog inte så svårt att lista ut ;)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Pusherman Det med cannabis behövs inte ens intas dagligt för att det ska ske, det räcker med några år på nacken med cannabisintag då och då för att det ska bli riktigt illa. Däremot i mindre grad än för de som röker varje dag kan jag tro. Jag har dock erfarenhet att sömntabletter är värre för minnet än cannabis. Men anywho, OT. Nu är det så att kaffe är gott och jag dricker när det bjuds på det, det med 6-7 kopparna var väl när jag var i Grekland sist och det är rätt mer vanligt att överdosera kaffe där.
What I said, yo!
Man känner ju efter en kvart ungefär att man vill börja göra grejer..
Kvart verkar vara korrekt. Jag googlade och hittade min egen tråd här på Whoa bland Google-svaren hahaha
At the gates of Eternity...
Moderator
2012-03-16 00:31
Jag har fan aldrig kännt av koffein riktigt, jag dricker kaffe oftast varje dag men kan inte påstå att jag känner mig piggare efter att jag druckit kaffe. Kan hända ibland att jag dricker en stund innan jag ska sova men har endå inte nå större problem att somna än vanligt :P Skumt de där, vissa säger att dom inte vaknar till riktigt förns dom fått sin morgonkopp. Att koffein har en uppiggande effekt säger jag inte emot, men kan det vara så att koffein värkar bättre på vissa än på andra?
//TW
Precis som shitmannen säger har jag aldrig känt någon upppiggande effekt av varken kaffe, te, cola eller bara vanliga koffeintabletter. :@ Har även provat berocca boost som är så jäkla hypat men icke!
FUN LIGHT!!<br>
har heller aldrig känt något speciellt av kaffe, läste nånstans om det var i metro kanske, att ifall man känner sig pigg av en kopp kaffe så var det på grund av placebo på grund av den lilla dosen man får i sig Hur lång tid det tar innan koffein verkar beror ju på hur man tar det, koncentrerat i ett piller eller utspätt i tex en kopp kaffe
Det beror väl också på hur man administrerar det?
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
Känner heller aldrig av någon känsla av pigghet när jag dricker kaffe, kanske nån gång ibland men ytterst sällan. Skulle vara underbart om det funka, för jag är trött mest hela tiden.. ;) Blir att jag dricker mer kaffe nu eftersom jag slutat snusa och måste typ kompensera med nån annan drog men koffein är överskattat o funkar inte :/
att folk inte känner sig piggare är inget konstigt. Koffeinet ger väldigt lite energi. Däremot blockerar det de receptorerna i hjärnan som gör att vi känner trötthet. Att man inte blir pigg är alltså inte konstigt om man inte är sömnig. och om man är sömnig är det alltså inte nödvändigtvis så att man blir "uppåt" utan bara att man blir normal istället för trött. Sedan tas koffeinet upp direkt i munnen genom de tunna ytliga blodkärlen i gomm och svalg och behöver inte"smältas" så som vissa säger. Det är klart att om du dricker en kopp så kommer nästan allt kaffein att tas upp väl nere i tarmarna och det går mycket fortare på tom mage, men en liten del av varje kopp går ut i blodet direkt i munnen. //Kaffemissbrukare