I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tandsten!!

Övrigt - Blandat

2008-04-18 23:22

Tandsten!!

Tjena!!

De e så att jag har fått tandsten på nedrefram tänderna, de e sån vit tandsten mellan tänderna och jag har haft de i 2år ungefär är rädd tandläkaren darför har jag ej gått dit och tagit bort de... Men har nu bokat tid och jag är oroligt över när jag tar bort att det kommer bli glapp mellan dom tänderna där tandstenen är...Så jag undrar oom någon här har haft samma problem o om de bli glapp mellan tänderna när dom tar bort det eller vad??

Tacksam för svar!!

2008-04-18 23:24
det känns ju som massa jack när det är borta men vänjer sig, dina  tänder har ju inte flyttats
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-18 23:39
har du oxå haft de?? de är mellan 4 tänder som tandstenen ligger på och ena tanden har blivt lite lite sne...blev de glapp mellan tänderna när du tog bor de??

2008-04-18 23:41
asså, grejen är att hon alltid hakar bort lite tandsten.. och nej det blir inga glapp
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-18 23:56

ja men jag har inte varit hos tandläkaren på 2år så de har samlat på sig en del...och eftersom de e mellan tänderna så är jag orolig att be blir feta glapp mella tänderna när dom tar bort de...finns förövrigt inget fulare än glapp mellan tänder tycker ja

2008-04-19 00:34
jag har samma problem, det är glapp mellan tänderna när man tar bort det men om det beror på tandstenen eller inte vettefan
shimmy shimmy yo

2008-04-19 00:57
vad bra att du äntligen bokat tid! superstarkt gjort av dig, tror det kommer gå hur bra som helst! och tandsten är ingenting man ska knalla runt med för att fylla upp gluggar liksom..

2008-04-19 01:38

Vet någon om man kan plocka bort tandsten själv på något vis?

2008-04-19 02:57
Hmm jag har tandsten bakom tänderna. Tror jag ärvt skiten från farsans tänder, han har hur mkt tandsten som helst.. Och trots att jag sköter mina tänder nogrant varje morgon och kväll och tar bort tandstenen när jag är hos tandläkaren så kommer skiten tillbaka... grr.

2008-04-19 08:35
jag tog bort tandsten när jag hade inflamation i tandköttet.. det var bland det värsta jag varit med om.. satan vad det gjorde ont

2008-04-19 09:21
Är det inte en tandhygienist som tar bort tandsten?

2008-04-19 10:42
jo tandhyg
shimmy shimmy yo

2008-04-19 18:51
aj :(
det finns en chat! missa inte den...
Toastare

2008-04-19 18:57
men böla...hur ont gör det? det drar lite i tänderna..och är ni livrädda gå till en tandhygienist som använder sig av ultraljud.
Jag skyller allt på Emma!

2008-04-19 19:11
Tror att tandhygienisten har skrapat bort lite tandsten de senaste 3 gångerna jag har varit där på besök. Det blir nog inte mer glapp mellan tänderna än vad det var innan all tandsten hamnade där om du får det borttaget.. hur som helst är det väl bättre att ta bort det och få lite glapp, än att gå runt med det. Senast jag var där sa de åt mig att börja använda tandtråd 1 gång om dagen (som jag har vart jättedålig med under de senaste åren) så skulle jag slippa tandstenen.. och nu gör jag det.

2008-04-20 14:53
Om du inte tar bort tandstenen, så kommer det att leda till tandlossning på sikt, vilket menas att tanköttet kommer sjunka så att dina tänder ser längre ut, tänderna kommer få mindre stöd som kommer att leda till att du kommer att tappa dem. Jätte bra av dig att gå dit och ta bort den.

Tandsten uppkommer genom att placket blir miniraliserat där salivkörtelna har sin utgång, dom största sitter undertungan och i överkäken precis bakom visdomständerna.

Man brukar säga att det finns 2 olika sorters saliv en som gör att man lätt får tandsten och en som gör att man lätt får hål.

Jaha vad gör man då för undvika att få så mycket tandsten; borsta tänderna två gånger om dagen, tandtråd varje dag och listerin är inte så dumt heller att använda som komplement.
the T A P dance to it 1017475779
Poet

2008-04-20 15:42
Bilden “http://www.ltvastmanland.se/upload/Egna_Bilder/Folktandvard/oralrehab/paradontologi/tandsten.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel.

blir ju litet glapp men de ser ju ändå bättre ut än innan
"life's a garden, dig it."