I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Glasögonbågar - kvalitet?

Övrigt - Blandat

2008-04-18 19:25

Glasögonbågar - kvalitet?

I min stad finns ungefär fem optikaffärer och jag har gått sönder alla utan att ha hittat vad jag är ute efter. Min fråga är:

När man köper ett par s.k. designerbågar, vad betalar man för? Är det kvaliteten eller märket som kostar? Självklart är det både och, men vad är kvalitetsskillnaden gentemot ett par cheap ass-bågar från eBay som går på $15?

Tack.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-18 19:26
sikta på att köpa titanbågar. de kostar dock en förmögenhet men de verkar hålla fett bra. vad jag hört.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2008-04-18 19:29
Glömde tillägga att jag är på jakt efter ett par nördiga, svarta plastbågar.

: )
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-18 20:00
sluta va så vild så kanske dom håller längre (=
There's nothing more powerful than to arrive at your womens house all ready on nut #2! you wont be bullshittin on nut #2!

-Katt Williams

2008-04-18 22:18
Antar att du betalar mest för att det ska stå nåt fancy schmancy på sidan, men jag har ändå fått för mig att typ skruvarna (hänger du med?) är bättre på dyrare glasögon.

Jämförelse: Jag tycker alltid att typ-H&M-solglasögon blir "slappa"/tappar skruvarna osv, medans mina vanliga Marc Jacobs-glasögon som jag betalade en förmögenhet för håller måttet även om jag använder dom dag ut och dag in. 

(fast i ärlighetens namn betalade jag mer för märket än kvaliteten, iochförsig)

2008-04-18 23:43
Typ alla bågar hos optikern är ju märkesbågar. Jag har ett par Peak-brillor som jag antar var ganska dyra (som alla bågar) och dem är pretty kassa.
Dem har varit skeva och vinda hela tiden, sen började skruvarna som håller fast glasen lossna och det var bara tur att jag inte tappade både glas och skruv men då satte dem låslack som faktiskt har hållit skruvarna. Sen sprack en av "näskuddarna" och dem tog 50 spänn för att byta dem för en minuts arbete och plastbitar för ett par kronor kanske.
Dessutom så har lacken på dem nötts en massa.

Så nej, det är väl sällan kvaliteten man betalar för

2008-04-19 19:03
Scripta- Jag jobbar med glasögon och kan säga att lösa skruvar+trasiga sadlar är helt normalt slitage för glasögon, det spelar ingen roll om du har billiga eller dyra glasögon. Sen är det självklart att du ska betala för dina reservdelar, de kostar ju att köpa in!

Däremot ska du gå tillbaks och be att reklamera om lacken har släppt från bågarna, det kan man nästan alltid.

Let´s diffuse it, old school!

2008-04-19 19:26
icon
Kanske dags för bågmakarna att tänka om ifall det är så vanligt att glasen trillar ur.
Det är väl ingen tvekan om att jag ska betala för mina reservdelar men ett par silikonsadlar kostar inte 50 kronor och det känns ruttet att ta så mycket betalt när kunden redan har betalat flera tusen för ett par glasögon
Toastare

2008-04-19 19:27
det bästa är ju att köpa märken från glasögondesigners som bara designar glasögon..som t.ex Birka. Där betalar du för kvalité

Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2008-04-19 19:28
Skaga också...som nog är samma som Birka. Skandinavisk glasögondesign..
Jag skyller allt på Emma!

2008-04-19 23:13
Jag har titanbågar, men jag kom undan med 2200 spänn för ett par glasögon. Inga märkesvaror (I mina eller andras ögon) utan, the cheap stuff. Älskar dem, och mina laserbehandlade glas, som är special tillverkade i Indien är the REAL stuff (Låter för bra för att vara sant dock haha).

Ämli; Har inte märkt någon speciell skillnad på skruvarna, dock STOR skillnad på själva bågarnas konstruktion. När jag var mindre hade jag Fake titan, och de gick alltid sönder på exakt samma ställe, precis brevid brevid skruven som sitter på högra ögat. Aldrig på något annat ställe, men skruvarna var det inget fel på. Dessa glasögonen jag har nu är superba och jag kan inte vara mer nöjd med dem.
*snaark*

2008-04-19 23:22
Jag köpte mina på SmartEyes här i Malmö som är en skitbillig optikerkedja som säljer jättebilliga bågar (900 INKL glas). Mina har hållt jättebra, iofs använder jag mest linser och har glasögon på kvällen och morgonen, men aldrig märkt något problem med dem.

2008-04-19 23:23
Jo, kan tillägga att jag haft dyra tidigare (som jag gjorde av med på något skumt sätt) och skruvarna lossnade alltid så att glasen trillade ut.

2008-04-20 00:53
Tack för svaren. Läste just det här blogginlägget samt kommentarerna och vetefan om det alltid är priset som gör kvaliteten. Priserna på vissa bågar som finns att köpa från de sidor som nämns ligger runt 15 dollar, alltså är de dyra som vissa cheap ass-bågar på eBay.

Jag tror fan jag köper hem ett par såna bågar, är ändå såpass stilkameleontig att jag lär byta bågar inom ett par år..