I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bli av med körkort under prövotid?

Övrigt - Blandat

2008-04-12 20:18

Bli av med körkort under prövotid?

Nu är inte jag i den situationen, undrade bara lite hur vanligt det är.
Har någon här på Whoa råkat ut för detta, eller känner någon som har?
De som har blivit av med det, fick ni ta om det?

Åffero

Signatur får rum här
Graffare

2008-04-12 20:34
Man får i regel ta om det om man blir av med det under prövotid. Blir man av med det efter får man i regel tillbaks det. Undantag bör det nog finnas, men jag har aldrig hört nått om det.

Kör lugnt!

2008-04-12 22:41
Har för mig att man måste göra om allt ifall du åker fast på pövotid

2008-04-12 22:45
Alltså en "prövotids"-förare bedöms lika hårt/milt som en vanlig förare som har haft körkort i mer än 2 år. Det är bara det att bedöms man till "Indraget körkort", så måste prövotidsföraren göra om hela proceduren, dvs teorin och uppkörningen, efter en viss bestämd tid (det finns en tidsgräns beroende på brott, som bestämmer förrän när man får börja ta kortet igen). Däremot behöver en vanlig förare bara vänta den avsatta tiden, för att få tillbaka det utan att göra om några prov.

Jag har två vänner som blivit av med körkorten inom prövotidsperiod. Ena vännen fick en tidsgräns till att få börja ta om körkortet. Den andra ska prövas inför rättegång.

Shu

2008-04-13 01:32
men även du inte har prövotid, och blir av med ditt körkort 1år så måste du ta om det

2008-04-13 02:06
Min brors kompis blev av med det under prövotiden....Och fick då göra om allt. Vet inte riktigt hur stränga de är egentligen med det där. Vissa säger att det är lättare att bli av med körkortet under de två första åren då minsta lilla grej kan få det att ryka medan andra påstår att det inte är så. Gällande den person jag nämnde var det ett allvarligt övertramp...Dvs rattfylla. Så då fick han även vänta ett par år innan han ens fick chansen till att ta det igen..
Delam tange barat

2008-04-13 02:46
Det måste fan va billigare att köra bil även om man itne har körkort. Jag menar att åka fast ett par gånger är ju knappast lika dyrt som det är att ta körkort (iaf för många..) Själv tog jag mitt på strax över 3, så jag skulle inte tjäna på det.. men ni get my point
work some magic

2008-04-13 03:40
Min brorsa torskade på fortkörning under prövotiden, hände inget förutom rätt saftiga böter.
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta

2008-04-13 04:46

En polare blev av med lappen under prövotiden pga narkotikabrott, dock inte när han kört påverkad.
Nu cirka 3 år senare fick han ett brev från länsstyrelsen som sa att han skulle skicka in en aktuell bild på sig själv, och vips så hade han tillbaks sitt körkort efter 2 veckor.

Hur det gick till vete fan.

i'll make you disapear like gas in the air...