I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

SSRI fungerar inte enligt Vetenskaplig Forskning

Övrigt - Blandat

2008-04-12 16:32

SSRI fungerar inte enligt Vetenskaplig Forskning

Så har Någon här hört NÅGOT alls om det här?
Eller är det typiskt världen att helt skita i sånt som är livsavgörande för flera Miljontals människor över Hela Världen?

SSRI är tydligen inte bättre än Placebo, däremot kan man få sånna bieffekter av det så man antingen går och tar livet av sig medvetet eller så kanske helt enkelt dör endå.

britterna rapporterade om det, dom enda hittils verkar det som?

Guardian

Resultaten

så? har nån hört nått om det här? eller är jag helt ensam om att öht veta om det?
vad är det för jävla journalister vi har i den här världen? vilka nyheter passar egentligen? hur ser ramen ut, vad avgör vad som är intressant och inte?.... suck

" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-04-12 16:37
det enda jag vet är att de inte funkade på mig. men sedan är de högst troligt att jag inte ha det problemet i min skalle som ssri ska fixa. så då är de rätt trögt att sjukvården delar ut zoloft som de vore godis.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-12 16:38
det fungerade antagligen inte för att ssri inte fungerar alls nästan. du hade lika gärna kunnat Tänka dig frisk istället för att käka skiten. och i många fall kan man det otroligt nog, inte för att det är enkelt direkt dock hahaha
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-04-12 16:38
stod om det i GBG Fria Tidning för ett tag sedan om jag inte minns fel
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-12 16:43
Pusher- lite svårt att tänka sig fri från bipolaritet (som korrigeras med bland annat lithium vid svårare fall, och ssri inte har med att göra direkt). men mkt kan ju skötas utan mediciner (iaf i mitt fall), vilket tog flera byten av vårdcentraler för att få ngn att inse. de försökte trycka i mig zoloft från första dagen jag klev in på den första vårdcentralen, började ta dem efter 1 år, först efter två år fann jag ngn som inte sa "ta ett ssri-piller så blir allt bra igen"

2008-04-12 16:46
intressant! fixa gärna länk om du kan hitta nått om det på nätet, allt är utav intresse.

viktigt att sånt här kommer ut i tid så vården kan anpassa sig så fort som möjligt!
men det kommer väll ta en 10-15 år till innan dom väl har bestämt sig..
först måste dom testa medicinen Innan dom börjar sälja den (tillverkarna dvs, dom som tjänar pengar på oss), sen när dom väl börjar skriva ut den och sälja den så anses Det som en Test period (är väll ungefär där vi är nu i tidlinjen) innan medicinen blir officiellt godkänd. kommer det sen fram att det är nå vajsing kan det ta hur lång tid som helst innan dom tar medicinen ur bruk i princip

2008-04-12 16:49

Zoloft funkade för mig, när jag var som mest nere så fixade det och terapi biffen. Jag gick full dos i ca ett halv år, och det hjälpte mig att ta tag i mig själv på det psykiska planet.

2008-04-12 16:50
Peppis F25, jag lider med dig, dom försökte skicka på mig mediciner. men jag vägrade. sen efter att jag fått kuta där fram å tillbaka utan nån hjälp ett par månader så lät jag dom skriva ut nån ssri som jag slängde på en gång när jag hade hämtat ut den. sa att de inte funka sen har dom inte skrivit ut nå mer nu vill dom bara skicka mig vidare till nån annan.
har PSD på papper, men egentligen är jag nog inte så mycket sjukare än nån annan.
det du lider av är ju däremot en annan 5a, det kan man inte "tänka" sig ifrån direkt precis som du säger. har du kollat upp KBT nånting? jag vet inte om det ens används för bipolaritet men det kan nog vara användbart i vilket fall som helst. då allt mänskligt betéende i grund och botten är psykologiskt och psykosomatiskt

2008-04-12 16:50
ye handlar ju som sagt om vad zoloften är till för. om du har en sådan obalans vid depression så att vafan de nu är som ssri ska korrigera korrigeras så mår du ju bättre.
om du inte har det som ssri ska korrigera är de ju illa att de zoloften så att säga. jag fick massa hemska biverkningar och ingen bot av skiten.

2008-04-12 16:51
ja jag har gått i kbt. och har kbt på linjen om jag anar mani eller depressoin. men jag är inte 1 eller 2 bipolär, utan har ett blandsyndrom.

2008-04-12 16:58
studierna säger inte att ssri inte funkar, utan att placebo ofta fungerar likadant. det betyder inte att ssri är värdelöst och alltid kan bytas ut mot sockerpiller

finns rätt gott om folk som hatar på ssri, mest jävla benzotorskar som inte tycker någonting de inte blir höga på funkar

om vi sen kanske överförskriver dem är en annan sak

2008-04-12 16:59
ssri mixtrar med serotoninet i hjärnan, skulle tro att ett vanligt kostillskott av 5-htp tillsammans med adekvata mängder andra vanliga vitaminer som hjälper 5-htp'n att återskapa serotoninet i hjärnan skulle hjälpa x antal hundra procent ggr mer än ssri.
synd bara att alternativ vården ses som en PSEUDO vetenskap, så därför gör man helt enkelt inte tillräckliga vetenskapliga undersökningar inom sånna områden. och därför finns inte den kunskapen tillgänglig öht :(

men men, vi Måste ju lita på läkarna, dom har ju gått halva sina liv i skolan bara för att bli läkare. dom Kan ju inte ha fel? ;)

Peppis F25, hjälpte KBT nått?
ja lattja runt med serotoninet är livsfarligt, men det får man aldrig veta när dom väl skriver ut skiten "du kasnke får lite bieffekter det är vanligt dom första veckorna" det är ungefär vad man får veta. "det går över sen å så blir det bättre"

2008-04-12 17:00
själv tycker jag min första ssri har fungerat rätt väl hittils, även om jag haft lite biverkningar.

2008-04-12 17:00
Sen ja, jag hade massa bieffekter under perioden jag åt dom oxå.. Tex konstant paranoid. Men nu i efterhand var det värt det.

2008-04-12 17:02
"om vi sen kanske överförskriver dem är en annan sak"

just precis det saken handlar om, rätt typ av vård för rätt typ av sjukdom. idag har tom läkarna blivit lata. dom vill bara bli av med en så snabbt som möjligt, om man inte har världens tur och hittar en av dom där 100 som faktiskt bryr sig..

2008-04-12 17:02
Pusherman, tycker du en jävla naturmedicin som 5-htp kan ersätta antidepp tycker jag att du ska skriva en avhandling i ämnet, doktorera och sen göra kliniska studier som påvisar effekten, eftersom såna inte finns i någon större mängd

jävligt enkelt att sitta och dissa medicin på ett sånt här forum, utan källor med nåt jävla hat mot läkarna inblandad i smeten

antar att de ströp din benzotillgång?

2008-04-12 17:03
jaha, trist att du har fått den uppfattningen, själv tycker jag att jag fått alldeles utmärkt vård i alla sammanhang.

2008-04-12 17:07
johanone- jag  kan väl tillägga att jag inte ngnsin hade tagit en drog vid läget för zoloft. men iom att jag gick obehandlad i ca 3 år med mani så tog jag droger iom det. är ingen benzotorsk. eller vad du kallade det. tar inte droger regelbundet. har inte tagit benzo.

pus- kbt i kombination med atarax vid panikångest fungerar väl för mig, men måste vad rätt försiktig med vilka situationer jag sätter mig i osv och har inte fått ngn riktig lösning annat än att typ söva mig själv och dra mig undan vid mani. så så är läget.

2008-04-12 17:12
peppis, syftade inte på dig per se, du har väl trots allt blivit feldiagnoserad. om jag inte har fel är symptomen vid bipolär sjukdom och tex depression rätt lika, och det är inte konstigt att läkarna kan ställa fel diagnos.

har du dessutom självmedicinerat med droger i 3 år är det klart att det är skitsvårt att ställa en diagnos

2008-04-12 17:13
johanone P22, naturmedicin? hur tror du dom flesta av dagens mediciner är framtagna? genom att forska i fantasi molekyler eller? det är tack vare naturen som vi har mediciner öht?
vad har benso med nånting att göra? ska du betée dig som ett dagis barn gå ut till lekparken och lek av dig en stund istället för helvete

Grattis till dig! Verkligen! Grattis!
Trist att hälften av sveriges deprimerade människor inte har haft din jävla lyckomedaljong runt halsen då. eftersom du har det så bra i din perfekta värld kan väll du gå ut och predika om Hur BRA sjukvården är istället. så kan du ju se vilken respons du får.

Peppis F25, Låter inge vidare :( du skulle nog behöva mer kbt för att lära dig hantera din panikångest, den går att bota vet du? även om det är mödosamt. manier är också komplicerade men kbt behandlar väll mycket sånt också?
jag relaterar när du säker att du måste vara försiktig med vilka situationer du sätter dig i. det är inte lätt att bara dra ut på stan hur som helst direkt :S

2008-04-12 17:16
ja, de flesta av dagens mediciner är väl framtagna genom att "forska i fantasi molekyler"

mmm jag är nöjd med min läkare, även om han också gjort misstag. med tanke på att jag dessutom inte varit helt ärlig mot honom skulle jag inte kritisera honom ändå

2008-04-12 17:18
johanone P22, undrar vems benso dom ströp egentligen? tydligen måste du gått på det ett tag. forskar i "fantasi molekyler" det var ett skämt som du tom tog seriöst. du måste ju ha gått på benso länge på riktigt? sen att du sitter och ljuger för din läkare, samtidigt som du säger att han har gjort misstag, men samtidigt är du nöjd? kan du blir mer uttav en hycklare?

2008-04-12 17:19
låter som den enda anledningen du skrev i den här tråden var för att trycka ned andra så du själv ska må bättre?

2008-04-12 17:20
pusher- look whose naiv. jag har kommit så långt jag kan med kbt vad de gäller min panikångest.

johan- jag har inte självmedicinerat mig med droger under 3 års tid. jag har vid maniska episoder tagit droger....tror inte du har riktigt koll på bipolär sjukdom. ngn som har regelrätt mani borde inte vara så svårt att diagnosera, och def inte svår att skilja från depression, men mina läkare o terapeuter sa att eftersom jag inte var suicid eller spelade på typ hästar så had ejag inte mani. osv. som sagt läs på om de olika bipolära tillstånden.

2008-04-12 17:22
ehm..mani vid bipolär sjukdom är inget som fixas i en handvändning med kbt heller direkt. även om jag som sagt tagit mkt stor hjälp av kbt o annan terapi för att försöka kontrollera mani o depression och panikångest...alltså läs på folks innan ni yttrar er. kbt för att bota mani..

2008-04-12 17:24
Peppis F25, jasså, ja jag har inte provat kbt själv, har bara läst om det. och vad jag läst så ska det vara en väldigt effektiv behandlingsmetod mot både panikångest och manier osv?
det kanske inte hjälpte tillfredsställande i ditt fall dock?
sen vet jag inte så mycket mer om kbt än att det bara en typ av nlp, har ingen aning om hur välutvecklat det är som behandlingsform öht. men nlp kan generellt förändra psyket åt vilket håll som helst och bota i princip vilken psykisk åkomma som helst. naturligtvis inte sånt som kräver medicinsk hjälp..
ursäkta mig för min okunskap. har som sagt aldrig provat kbt själv

2008-04-12 17:25
enda misstaget jag sett honom egentligen göra är när han skulle skära ut en glasbit ur min hand och inte fick ut den, men han försökte iaf. inga duktiga kirurger på vårdcentralen :-)

nä inte har jag gått på benzo länge, men jag har ätit det i perioder, dock inte från läkaren.

ljuga för honom måste jag göra, orkar inte stämpla mig som potentiell beroenderisk i journalen, det är lite dumt

nog är jag en hycklare, men jag bashar inte på ssri när jag tycker att de fungerar. sen har du såklart rätt i att framför allt psyk skulle kunna fungera bättre, men jag har inga erfarenheter av det bortsätt från vårdcentralen

anledningen till att jag blev irriterad är för att ditt inlägg är fett okritiskt upplagt, som de trådarna som hatar ssri alltid brukar vara.

"SSRI är tydligen inte bättre än Placebo, däremot kan man få sånna
bieffekter av det så man antingen går och tar livet av sig medvetet
eller så kanske helt enkelt dör endå."

detta stämmer helt enkelt inte. finns hur många studier som helst som visar på ssris positiva effekter.

studien har visats upp i svenska media också, älska sensalitionsjournalistik. anledningen till att det inte blivit någon stor debatt om det hela är för att det är en liten studie, medans det finns måååånga som visar på ssris positiva effekter

2008-04-12 17:30
johanone P22, jasså, så DU har självmedicinierat dig, med BENSO? och du sitter och kastar ur dig sånt mot andra? fyfan alltså....

har du ens kollat datumet på rapporten jag postade?
det du surrar om, ssri's positiva effekter är inte längre särskilt relevanta när ssri inte påverkar än mer än vad man tänker? förutsatt att man inte har den djupare formen av depression som ssri faktiskt KAN hjälpa mot.
samtliga studier du "hänvisar" (utan källa kan jag tillägga) till, är utdaterade vid det här laget.
och det här var en "stor" studie, om du ens har brytt dig om att kolla vilka som låg bakom den hade du förstått det redan. jag skulle tippa på att du är benso påverkad as we speak. som du hycklar och betéer dig. glad att jag inte känner dig irl, skulle vara outhärdligt..

2008-04-12 17:33
johanone P22,

"ljuga för honom måste jag göra, orkar inte stämpla mig som potentiell beroenderisk i journalen, det är lite dumt"

ok, nu har du officiellt inget mer att tillföra, du är en missbrukare, som ljuger för din läkare, för att få mediciner så du kan missbruka. så du sen kan sitta påverkad och hyckla och vara allmänt otrevlig mot andra som försöker tillföra något UNS vettigt till den här världen.
istället för att bara var ANTI allting så försöker jag Påverka genom att Uppmärksamma. sen om jag råkar vara objektiv pga min negativa personliga erfarenheter är TOTALT OVESÄNTLIGT, ser du inte det måste du vara skapligt benso påverkad eller helt enkelt gravt benso skadad..

2008-04-12 17:35
nejnej, jag är mycket mindre dryg irl, och trevligare också

http://www.flashback.info/showthread.php?t=629789

studien har diskuterats rätt flitigt där, och tråden är rätt lik denna men med källhänvisningar ;)

ssri har iaf hjälpt mig, och om jag har den djupare formen av depression vettefan

benzopåverkar är jag inte nu inte, då skulle jag gjort något annat istället

2008-04-12 17:36
benzogrejen var tagen ur tomma luften, är varken skadad av det eller påverkad.. får dessutom ingenting att flumma på av läkaren, tackade mest nej till det

tänker dock på framtiden, får jag cancer en dag vill jag ha adekvat smärtbehandling

2008-04-12 17:39
har svårt att tro på en enda grej du just skrev, vare sig det gäller huruvida du är "benzopåverkar" för tillfället eller inte.
dessutom så läser jag inte på flashback, det är nog det enda svenska forumet mer fler knäppskallar än här.

2008-04-12 17:42
läste för sakens skull igenom lite snabbt på flashback, och dom för samma diskussion där som vi gör här. så det tillförde ju inte mycket. nu slutar jag officiellt att svara på vad du skriver.

2008-04-12 18:02
ja nån admin kan väll lika gärna döda hela tråden? känns inte som den har nått syfte kvar annat än att vara ytterligare en "klaga på ssri tråd" som johan så bra sa det

2008-04-13 00:57
Det roliga är väl att det kommer sådana här "forskningsrapporter" en gång om halvåret. Folk bevisar att det är dåligt. Folk bevisar att det är bra.
Jag skiter i vilket. Det har räddat mitt liv och om det var en återställning av balansen av serotoninet eller om jag inbillade mig skiter jag blankt i. Jag är inte frisk, men jag vill heller inte dö varenda dag.
Terapi kommer man en lång väg med. Om man har den sortens problem. Men ingen terapi i världen kan balansera en substans i din hjärna.

2008-04-13 09:54
Jag håller med Azziz. Jag skiter blanka fan i om det var placebo eller ssri som räddade mig. Räddad blev jag iaf. Tacka fan för det. Man kommer till en punkt i ens liv då man måste göra ett val. Är man så pass deprimerad att man är en hårfin sekund från att ta sitt liv. Då finns det helt enkelt inget annat att göra än att börja med antidepressiva. Varför ska man inte ge det en chans? Om du inte har varit vid det vägvalet så kanske det är lätt för dig att se ner på användandet av medicinen. Men för vissa, som oss, så fanns det ingen annan väg att gå. Då blir valet tämligen enkelt. Död, eller antidepp. Ser du saken klarare nu?

2008-04-13 09:57
men om läkare ger ut antidepressiva som enda lösningen på djup depression- som du faktiskt lite ger en bild av också, och ssri inte är lösningen på problemet, vad exact målar man då upp för bild?

2008-04-13 10:25
Azziz F20,
Håller med dig. Men dom här "rapporterna" är livsnödvändiga. Vi har redan gått igenom en mängd tragedier pga felaktiv behandling. finns det andra möjligheter och finns det risker bör dom komma ut till dom som faktiskt är påverkade av vad som händer. dvs dom som nu äter ssri.
Terapi håller jag verkligen med dig om att man kommer långt med, man måste konstant ventilera. gör man inte det så blir man naturligt introvert och naturligt deprimerad tillslut.
det är som buddhisterna säger, allt är lidande, och vem vet det bättre än den som sitter tyst och observerar sig själv och världen runtomkring dygnet runt?
och självklart kan det handla om "kemisk obalans" osv i hjärnan, men när det gäller SSRI så är det inte alltid så. dom försökte kasta på mig skiten utan att ens blinka, och utan några tester eller nånting. det är bara FEL och Farligt.

Clajlo F22,
Det här handlar om SSRI, inte om andra starkare saker. och det handlar om att SSRI inte är mer än placebo för människor med låg till mild depression. människor som har haft riktigt djup depression har det däremot haft någon form av effekt på iaf.
Man Kan inte, och man Får inte, klassifiera alla mediciner som har med psykisk sjukdom att göra som "Antidepp". Det är inte så enkelt. delvis därför jag gjorde tråden. Så folk ska slippa sitta och tugga placebo när det finns bättre vägar. andra mediciner om inte annat?
Jag ser inte ned på medicinen öht, jag ser ned på människorna som skapat den, som tjänar pengar på den, och på läkare som inte orkar bry sig mer än att skriva på ett papper istället för att verkligen hjälpa patienter. jag har självt suttit där, med flera läkare, och fortfarande, samma skit. Jag vill att andra ska slippa gå igenom det fucking helvete som det är när det kommer till sjukvården idag. Det görs ingenting, och om vi hellre chansar och dansar och poppar piller så blir aldrig nånting bättre.
Det är lätt när man väl har fått sin trygga lilla bubbla, då vill man inte längre vara med i matchen. likgiltighet. tror jag ordet du sökte i din blogg var.
Och tro Mig, Jag om Nån är överlycklig att det har hjälpt dig. jag fick ett samtal av dig en gång, det minns du kanske inte. det var det jävligaste samtalet jag har fått i hela mitt liv.
skitsamma, lycka till. kan admin bara döda tråden?

2008-04-13 10:32
varför döda tråden när den har ett givande samtal. käner jag iaf. känns bra för mig att få ut min historia om att läkarna som du säger slänger ut tex zoloft utan några som helst tester, vilket var mitt fall. ssri blir en ursäkt för att inte göra en full utredning på människor som kommer in med psykiska problem och jag kan i backspegeln se at jag var ett klockrent fall av ngt annat än depression, utan att jag togs på allvar.

min läkare (som sades ha jobbat inom psykvården länge innan hon kom till vårdcentralen jag då gick till)  påstod tex att jag ljög (ja. hon sa det rätt ut) när jag sa att zoloften inte hade några som helst effekter på mig och jag beskrev alla bieffekter jag fick, och sedan skrattade hon när jag försiktigt lade fram att jag ville utredas för bipolaritet för att de finns i min släkt och att det mer matchade mina symptom.

Jag kanske är ett skräckexempel, men jag anar att det inte är så. för dem som behöver serotoninbalans i hjärnan är de väl strålande att de finns preparat som korrigerar detta, men varför tro att detta är en mirakelmedicin som exkluderar utredning

2008-04-13 10:35
Peppis F25, frågar du mig? gjorde du det så hänvisar jag till inlägget ovan, man kan inte ta alla mediciner som påverkar psyket och kalla dom för "antidepp" och sen är det klart. SSRI är Selektiva Serotoninåterupptagshämmare. Dom verkar på dett speciellt sätt. Sen finns det antipsykotiska, lugnande, lugnande/sömntabletter, saker som söver dig på 5 minuter. allt möjligt man kan inte bara kasta in en hel läkemedelsgren under en gran och kalla den antidepp. och det är inte antidepp I SIG jag öht har något att Klaga på? jag försöker uppmärksamma ett problem men ingen vill veta av det. inte ens dom som lider uppenbarligen. så gör mig en tjänst å skjut mig å skjut sen er själva för jag är så jävla trött på människor så det finns inte. jag föraktar er alla. admin kan banna arslet av mig jag vill inte komma tillbaka till ett sånt här skitställe endå. jävla gamar. kolla på er själva en fucking sekund. jag försöker iaf vad fan gör ni? klagar på mig? gör som neanderthalarna, dö ut förfan

2008-04-13 10:44
???
jag frågade varför man skulle döda tråden. och gick inpå min historia.
overreact much?

2008-04-13 10:46
ditt tidigare inlägg, du skrev aldrig vem det va till, men skitsamma, jag tar bort mig själv är så trött på det här forumet öht. jävla människor i den här världen gör mig så förbannad så jag blir deprimerad. apatiska, likgiltiga, fega, MAHAPRALAYA KOM OCH TA MIG IDAG!!!!!!!!

2008-04-13 10:49
?????jag skrev "varför ta bort tråden"
tyckte de var rätt självförklarligt vem frågan ställdes till? och gick sedan in på varför jag inte ville att tråden skulle tas bort.

2008-04-13 10:49
seriöst intryck du ger för övrigt. mkt moget och vuxet.

2008-04-13 10:50
man försöker berätta öppet om vad som hänt ens egna erfarenheter kompletera din o andras information...och vad fan får man tillbaka för det.

2008-04-13 10:52
som om jag bryr mig ett jävla dugg om mitt intryck? hoppas att jag är skräckexempel för andra då, börja inte med droger, då blir ni såhär knepiga!!

DIES IRAE, DIES ILLA! SOLVET COSMOS IN FAVILLA!

2008-04-13 10:53
nu förstår jag verkligen ingenting.

2008-04-13 11:18

Pusherman: jag vet att du har mycket att komma med men om du ska flippa ut sådär så kommer ingen lyssna. Det finns en anledning till att retorik finns. Använd dig utav det, och du får nog fler människor som lyssnar. Men ingen orkar lyssna på en dramaqueen.

Behärskning om jag får be. Du är väl inte 12 år längre?