I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ekologiska produkter

Övrigt - Blandat

2008-03-31 16:37

Ekologiska produkter

Hur många här köper ekologiska produkter? Varför? Varför inte?

Själv köper jag alla basvaror ekologiskt, typ mjölk, smör o.s.v. Köppte ekologiskt shampoo igår t.ex.

SMÅLAND!

2008-03-31 16:41
Köper en hel del ekologiskt, men det brister i kontrollerna, så egentligen så kan man bli hustlad.
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen

2008-03-31 16:41
asså i kontrollerna från whoeveritis som kollar sånt.
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen

2008-03-31 16:44
det är nog sant, men det är ju bättre än att inte köpa alls :P
SMÅLAND!

2008-03-31 16:46
Om jag snubblar över ett likvärdigt ekologiskt alternativ till en produkt i butik så köper jag den istället, även om den kostar extra. Varför? För att jag inbillar mig att det gör skillnad i långa loppet rädda-världen-wise. Dock är jag inte såpass engagerad & ambitiös att jag orkar leta upp specifika ställen som enbart inriktar sig på ekologiska produkter. Man kan inte göra allt, men alla kan göra något?
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.

2008-03-31 16:48
köper alltid ekologiskt/kravmärkt/rättvisemärkt om det finns. Ingen kan göra allt men alla kan göra något...
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2008-03-31 16:50
samma för mig tror jag, ica har ju utstickande gröna skyltar i sina butiker så man slipper leta eller snubbla över varorna, det är nice.

Sen köper jag inte ekologiskt enbart för att vara snäll mot naturen, man vill ju inte ha alla gifter som det sprutas på alla grödor i kroppen heller..
SMÅLAND!
Toastare

2008-03-31 16:54
Allt som har ett ekologiskt alternativ köper jag ekologiskt. Mejeriprodukter, kött, pålägg, frukt, grönsaker osv. Ofta försöker jag få saker som även är rättvisemärkta.

Är som gud vill straffa en när de lägger två högar bananer, en med kravmärkta och en med rättvisemärkta..

prisskillnanden är dessutom bara några kronor.. blir inte mer än kanske max 50kr dyrare när jag handlar.
Jag skyller allt på Emma!

2008-03-31 17:41
jupp, klart man köper ekologiskt om det finns.. finns fan inga argument förutom korkad snålhet för att inte göra det.. alla tjänar på det även om det kostar ett par kronor extra..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-31 17:42
word
SMÅLAND!

2008-03-31 17:46
Jag köper oftast (på riktigt-oftast) ekologiskt när alternativet finns, så mest basvaror. En grej jag bara köper om det finns ekologiskt är bananer. Vet inte riktigt varför, men det tar emot extra mycket att köpa elaka bananas.
Göteborg på låtsas.

2008-03-31 17:53
det tar emot att köpa jaffa-apelsiner
SMÅLAND!

2008-03-31 18:26
Köper ingenting ekologiskt för att det är för dyrt.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2008-03-31 18:39
köper alltid ekologiskt men rättvisemärkt bryr jag mig inte om. dom ser ut att behöva jobba lite till, folket i tredje världen
 Awaiting Beheadment and Mutilation

2008-03-31 18:42
Haha, jag vet PRECIS vad du menar! Alla har vi ju sett bilderna
på de där afrikanerna med stora magar...

Skämt åsido är ekologiskt/rättvise-märkt ett privilegium för
de som har det litet bättre ställt, skäms på er som moraliserar.

2008-03-31 18:44
här i falun köper jag ekologiskt av det som finns i lokala affären. i GBG finns det som tur var lite affärer som inriktar sig på ekologiska varor, i de handlar jag när jag är där nere (handlar i vanliga affärer med också men försöker köpa ekologisgt så mycket som möjligt)

försöker även köpa rättvisemärkt och lokalproducerat när de möjligheterna finns
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-31 18:47
nackdelen med rättvisemärkningen är ju att de varorna inte kan vara närproducerade utan måste vara producerade i ett fattigt land (visst är det bra att köpa av fattiga länder, men ibland vill jag häldre köpa något som inte fraktats runt halva jorden)

2008-03-31 19:09
Muhjmathil_Ahmd X19 "bättre ställt" typ studenter som jag?
SMÅLAND!

2008-03-31 19:17
är det inte mycket dyrare än en icke-ekologisk vara så köper jag givetvis det ekologiska alternativet. annars inte. köper dock oftast ekologiskt vin :)
We call them winerbrods.

2008-03-31 19:34
herr_berg, typ såna som ni, ja. Jag är civiltjänstgörare och de
pengar som jag inte lägger på mat går till bensin så att jag kan
ta mig till och från jobbet, och kanske - men bara kanske - har
jag tillräckligt mycket för att ta en öl på fredagkväll. Jag är kanske
en jävligt girig skitstövel, men den där ölen betyder mer för mig
än alla illa behandlade arbetare i världen. Haha:)

2008-03-31 19:35
Och sedan har vi ju ensamstående flerbarnsmammor, missbrukare, osv osv
osv, listan är lång på sådana där högstående moralitet inte är av högsta
prioritet.

2008-03-31 23:07
jag dricker nästan aldrig så det är nog därför.
SMÅLAND!

2008-04-01 00:28
Ölen fick stå som symbol för "att unna sig något"...
Hur har du råd att måla?

2008-04-01 00:29
Fast det behöver iofs inte kosta onödigt mycket...

2008-04-01 00:36
Ja förfan... bananer som inte är krav smakar ju bara som beskt trä ändå, vem vill äta det liksom. Chiquitas krav räknas inte, eftersom man ger pengar till samma peruanmördarbolag. Iofs gäller det säkert för andra bananfarmare också, men nåt får man blunda för om man inte odlar hemma.

krav smakar i många fall bättre.

Så käkar jag inte överdrivet mycket kött heller (senast var 1993), vilket gör stor skillnad i miljöpåverkan. Kanske inte sett till alla som gör det, men i mängd per person är min 0.

2008-04-01 00:45
jag äter bara ekologiskt, av samma anledning som alla andra..
MoDo - the Heart of hockey!

2008-04-01 09:35
Muhjmathil_Ahmd X19  jag har inte råd att måla, haha. Tänkte skicka efter från henxs men min budget tillåter inte det denhär månaden heller :P
SMÅLAND!

2008-04-01 10:25
ekologiskt e bara nått dom kommit på för att man ska må lite bättre medans man bidrar till jordens undergång med sin konsumption.

2008-04-01 10:28
Jag köper ekologiskt i så stor utsträckning jag kan, är vegetarian men äter rätt mycket veganskt. Hud-hårvård är ett stort fan av urtekram..sen är ju inte alltid ekologiskt ett bättre alternativ än närpoducerat heller... blabla  GUDRUN SJÖDEN är ju min kvinna

2008-04-01 10:35
jag tycker att folk är dumma som går på den här skiten, tror ni att ni räddar världen för att ni betalar MÅNGA kronor mer för en gurka eller köper en tomat som de säger inte är besprutad.
Det ni inte förstår är att jorden inte kommer gå under för att ni köper gurkor som är miljövänliga, det enda som kommer gå under är era plånböcker.  jorden har haft 2 istider, det har varit tsunamis, man kan inte påverka faktum att jorden rör sig närmare solen. det har alltid funnit temperaturskillnader med åren . polerna kommer byta plats, sen att folk är så jävla blåsta så de tror att deras kronor kommer rädda miljön tycker jag bara synd om, fast det är ju en väldig affärsidé.

det är min åsikt.

2008-04-01 10:56
Min åsikt är att en bonde i långtbortistan ska kunna leva på sin lön och om det kostar mig en femma extra så FINE
sen är inte just ekologiskt bara bättre för miljö och djur utan även för dig eftersom det är bra mycket bättre kvalitet på det du stoppar i dig. Men du skiter väl rätt fett i dig själv också låter det som!

2008-04-01 10:59
FunkyOne P21

yeah för att människan fixxar hål i ozonlagret o släpper ut åtskilliga ton koldioxod varje dag har ju inte alls påverkat miljön dom senaste 200 åren.

2008-04-01 11:05
Snara F19

det är just d som e felet, folk ska inte få sina löner tack vare att folk i i-länderna ska vara schysta mot den stackars banan bonden.

2008-04-01 11:09

Alltså, man kan väl se det mindre som att vi är schyssta och mer som att vi är rättvisa? Så låga priser som vi kan hitta på saker som kaffe,choklad, bananer är inte rimliga för att alla i ledet som ska ha pengar ska få det. Det kostar pengar, och visst man kan väl tycka att mellanhänder ska ha mindre än bonden istället, men tyvärr är det inte så?

2008-04-01 11:11
FunkyOne P21: Den är det där tänket som satt oss i den här sitsen in the first place.
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.

2008-04-01 11:15

jag säger som lasse linderot...jag åker fan ut till batteriholkar och hämmtar batterier och gräver ner när kossorna betar.. han sa väl inte riktigt så..men ungefär

(”)_(”)_.-””-.,
´ . . ´; -._, ´)_ "jag kommer fucka ur din tråd om du ska vara
( o_, )´ __)´-._) respektlös" /Amar F18

2008-04-01 11:28
Snara F19

det blir ju bara rättvist så länge du köper rättviseprodukten, så fort du byter märke är det inte rättvist längre, rättvisa handlar inte om att en viss person ska köpa en viss sak för att en annan person ska få en rättvis lön. han ska få sin rättvisa lön oavsett. det blir onekligen att man är scysst mot bonden när man köper rättvisemärkt. det är inte "schysthet" som ska ge folk mat på bordet.

2008-04-01 11:41

Kul och se att whoaiterna är så pass miljömedvetna.

Själv så köper jag ekologiskt för att jag tror på att det gynnar miljön.

shimmy shimmy yo

2008-04-01 11:49
ibland....men jag äter courn o veggo mat istället för kött, men det kanske inte räknas, det skonar ju bara djuren...

2008-04-01 12:28
FunkyOne P21  håller med om att jorden alltid klarar sig, för mig handlar det mer om att vi ska ha en dräglig miljö och att jag inte vill få insektsgift i mig eller min gravida flickvän.
SMÅLAND!

2008-04-01 12:28
jag får redan så mycket kemikaleri i mig från annat håll så har man alternativet så är ju valet självklart.
SMÅLAND!

2008-04-01 12:30
Herr_Berg: Lay off the dödsknark då!

2008-04-01 12:32
försöker men det går fan inte!
SMÅLAND!

2008-04-01 12:54
päronpung:
Ja jag är helt med på vad du menar, men man måste ju börja nånstans eller hur?

2008-04-01 15:25
jag äter ekologiskt del för miljöns skull och dels för att jag inte vill sätta i mig alla gifter som maten besprutas med i icke ekologisgt fall.

Snara:
ang ekologisgt vs närproducerat "debatten" så ser jag det såhär. ekologisgt kan vara skadligare för miljön än icke ekologisgt om det skäppas mycket långt MEN i det långa loppet så kommer din lokala bonde att övergå till ekologisgt om han/hon ser att folk häldre köper det. därför köper jag häldre ekologiskt än närproducerat då jag tror att miljön vinner på det i det långa loppet (då jag tror att fler producerar eko. ju mer det säljer). helst köper jag dock ekologisgt & närproducerat

2008-04-01 15:50
jag handlar ekologiskt i så hög utsträckning som möjligt men måste ibland ta ekonomisk hänsyn, så oftast blir det mjölk, kaffe och havregryn som är ekologiskt.
DJ

2008-04-01 17:33
Jag är tyvärr för snål för att köpa ekologiskt oftast, men jag gör det ibland. Bananer köper jag alltid ekologiskt/krav om det finns och likaså försöker jag att köpa ägg från frigående höns.

Sedan finns det nog en poäng i att det faktiskt inte gör jättestor skillnad om folk handlar ekologiskt.. Jag är ganska pessimistiskt till "konsumentmakt" i det fallet. Det är fungerar nog bäst för att lätta det egna samvetet. Därmed inte sagt att det är dåligt att handla ekologiskt.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-04-01 20:58
herr_berg, där ser du hur det går då man äter ekologiskt! :)

Skämt åsido, jag har inte heller råd att måla med spräjbyrkar,
som tur är finns det ju andra medium.

2008-04-01 20:59
nickemannen, varför är du så tveksam till konsumentmakt
i det fallet?

//Muhjmathil_Ahmd

2008-04-01 21:01
konsumentmakt är över lag överskattat tror jag (då vi som konsumenter påverkas så mycket av reklam), men jag hoppas att det hjälper lite grann.

2008-04-01 21:08
har ni eko-sprayburkar då

aerosol är väl inte så jävla miljövänligt?
Mabuhay!