I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nån från whoa som bor i USA?

Övrigt - Blandat

2008-03-27 17:01

Nån från whoa som bor i USA?

Jag och min vän ska åka till USA i höst, ca okt - jan. Vi ska hälsa på lite släktingar till mig i San Diego och sen resa till lite olika städer och ställen, närmare har vi inte bestämt än. Helst vill vi hamna i New York.

Någon som har några tips? Hur är t.ex Greyhoundbussar, tåg mellan städer osv?

Var och hur bor ni, finns det en chans att man kan övernatta?

Tack tack!

Smash the show, glas on the go, geezers like whoa!
jewelheist.tumblr.com
Producent

2008-03-27 17:30
Dra er till kusterna, är mitt tips.

2008-03-27 17:32
du kan få slagga i min mansion
LEGEND (Musicproducer/Songwriter) 1999-2013

2008-03-27 18:04
för det mesta kan du glömma tåg. Staternas infrastruktur (om man inte har tillgång till bil vill säga) är det keffaste jag varit med om.

Greyhound funkar iförsig helt okej, men det bästa alternativet är lätt att flyga inom landet.

Köper du en biljett som ligger mitt i veckan och inte på nån helg kan du få den jäkligt billigt med lite tur.

Men prova att åka greyhound, kan bli en upplevelse beroende på var man åker ifrån, Orlandos greyhound station var lätt det dreggigaste jag har upplevt, bara massa sjukt skumma rednecks som satt och blängde på mig, jag trodde jag skulle bli mördad hela tiden :D
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2008-03-27 20:10
Har ingen koll själv men min kompis sa att an kan åka billig buss mellan olika China Towns. Te x China Town i NYC till China Town i Philadelphia osv...

2008-04-03 10:17
som nämnts tidigare så är infrastrukturen med tåg å bussar riktigt jävla usel hehehe...

ta en hyrbil det är relativt billigt och även bränsle är billigt....speciellt nu med så låg dollarkurs =D
tut!

2008-04-03 22:27

Som någon tidigare nämnde så är kusterna att föredra. Avstickare till Nevada och Florida skulle jag nog också göra. Las Vegas är lite överskattat, framförallt om du är under 21. Miami är dock coolt när som helst. Känner du någon i USA som är villig att skriva en bil på sig så är det det absolut billigaste. Köp en bil för 1000-2000 dollar och sälj den sedan med en förlust på kanske 500 dollar. Det är det billigaste och smidigaste, förutsatt att du har någon vän som är amerikansk medborgare/har visum som kan köpa den åt dig. Hyra bil är inte så fasligt dyrt heller, om du är över 25 vill säga. Det är uteslutet att hyra om du är 19. Normalt sett är det ett tillägg på 20-40 dollar per dag om du är mellan 21-25. Du kan nog räkna firmorna som har uthyrning under 21 på ena handen. Och då tillkommer ett stort risktillägg. Tror iofs att Rent-A-Wreck har 18-årsgräns. Men du hör ju... Kul att fastna i öknen i Arizona. Annars är det nog kört. Hade själv problem med det för 2 år sedan när jag var i Florida. Helt enkelt, åk buss eller flyg.

"En del människor byter parti för sin övertygelses skull. Andra byter övertygelse för sitt partis skull." Winston Churchill

2008-04-04 08:18
aaah slurp...bokade flygbiljetterna igår till LA i Augusti....2 veckors road trip i Kalifornien...WOhoo!!

någon som kan tipsa om några "måsten" förutom det vanliga, unviersal studios, Disney, Las Vegas, Venice Beach etc....

Vi ska ta en hyr bil å tänkte att vi skulle vara i LA i 4-5 dagar å sedan bila till Sandiego och kanske därefter ta tåg/buss/flyg till Sanfransisco för att sedan åka tillbaka till LA....

alla tips äro välkomna =D
tut!

2008-04-04 16:16

Hmm, Disney och Universal Studios kan du skippa. Iaf Disney. Däremot borde du ta hyrbilen och åka längs Highway 1. Från LA till SF längs hela kusten. Oslagbart vackert. Många av byarna påminner av brittiska småstäder. Finns även små värdshus längs vägen. Bodega Bay är också rätt coolt. Det var där dom spelade in "Fåglarna", av Hitchcock. Stränderna där inte lika fina som söda Kalifornien och det är väldigt kallt i vattnet. Däremot är det många som åker sandsnowboard där. Rätt kul. Städer att besöka är: LA, SF, Oakland, Carmel, San Diego och kanske kanske Sacramento. Men det är ett stort kanske. LA är en ganska märklig stad utan riktig stadskärna. Snarare 15 småstäder. Där skulle jag inte spendera allt för mycket tid. Däremot SF. Där kan du hänga bra länge. Ta även bilen något norrut, precis vid Golden Gate-brons fot, så har du en riktigt vacker by/stad som heter Sausalito. Stå där och titta ut över SF. Värt ett besök. Passa även på att åka till San Jose och kolla in staden, Silicon Valley och campuset till Stanford. Även Solvang är värt ett besök. Bisarrt att se Danmark mitt i Kalifornien. Där kan du äta ärtsoppa och köpa svenska träskor. :)

"En del människor byter parti för sin övertygelses skull. Andra byter övertygelse för sitt partis skull." Winston Churchill

2008-04-06 12:02
Om du är i SF så är Alcatraz värt ett besök. Jag är inte mycket för turistsevärdheter och sånt tjafs men Alcatraz var riktigt schysst. Kvarteren vid Heightbury-Ash är ju inte helt tokiga heller.
Typ 1½ timme söder om SF hittar du dessutom Santa Cruz som är en grymt schysst stad. Kan varmt rekommendera.
Still in the bridge

2008-04-06 16:36
MisguidedAngel P24

Nice, vi är 3 st som ska dit och göra en liknande resa samtidigt :)
Hur ska ni göra med boende? Typ motell och sånt eller kanske husbil? Vi klurar lite på husbil faktiskt, känns som det skulle kunna vara sjysst. Dock lite klumpigt inne i städerna kanske...
Har ni hyrt bil redan, isf från vilken firma? Och vet du om det är tillägg för att man är under 25?

2008-04-07 09:22
Wassenius

Gött mos!

Det är jag å min Sambo som ska åka och vi ska stanna i LA i 3-4 dagar det första vi gör....vi bor nog på hotell relativt nära Venice beach...som ligger nära flygplatsen...vi kände att det är skönt att bara landa, ta ut hyrbilen eller taxi...åka till hotellet å bara chilla lite...vi landar nångång på kvällen nämnligen.

Vi kollade också på husbil men det kändes grymt overkill alltså....vi älskar hotell å hotellfrukostar...och precis som du säger så är det ju helt värdelöst inne i städerna.

Vi kollade runt på massvis med olika hyrbils firmor..hertz, avis, europecar, Alamo, kollat på pricerunner etc..alla hamnade mer eller mindre runt samma peng...men ni ska boka här i sverige så det är betalt och klart...blir billigare så enligt mina källor =D....precis som du säger så skiljer det i priset om man är under 25 (jag fyller 25 två dagar innan vi åker hahaha)..om vi bokar hyrbil så blir det via doodle.se för dom hamnar runt 2800.- för två veckor...dom andra hamnar runt 4500....

men vi har inte bestämt oss om vi ska ha hyrbil eller ej....finns mycket som talar "för" självklart, men å andra sidan så är vi bara där i två veckor och då kan vi lika gärna lägga dom slantarna på nöjen, shopping, AMtrak tåget mellan LA-SF och flyg t/r till Las vegas.....men som sagts tidigare så är infrastrukturen helt värdelös, men vi tror att vi kommer överleva det med ;)...men det slutar säkert med att vi skiter i det å hyr en bil iallafall....
tut!