I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vett & Etikett i butiksmiljö

Övrigt - Blandat

   

2008-03-24 01:43

Vett & Etikett i butiksmiljö

Som jag nämnde tidigare, så är det alldeles för få människor som uppföra sig i en helt vanlig butik. Folk är praktiskt helt inkopetenta och tycks ha skolkat från samtliga vett & etikett-lektionerna, som någonsin dykt upp i livet. Vilket är ganska starkt jobbat ändå, eftersom att de flesta som är skurkarna i dramat är 55+.

Hursomhelst, här följer en guide i 5 enkla steg.


1.) Skyll inte på killen/tjejen bakom kassan om du inte är nöjd med en vara.
Bara för att killen/tjejen sålde varan till dig dagen innan, så betyder inte det att denne står ansvarig för varan. Sitter locket åt för hårt? Är texten på förpackningen för liten? Smakar det inte som brukar? Tro det eller ej - kassören/-skan har inte ett skit med det att göra. Ring till tillverkaren istället för att stå vid kassan och tjut.

2.) Skyll inte på killen/tjejen bakom kassan om en vara gått upp i pris.
Har priset på din favoritjuice plötsligt gått upp 5 kronor? Tro mig, killen/tjejen bakom kassan har förmodligen inte det minsta med det att göra. Rekomenderade priser sätts av leverantören, som i sin tur fått dem av företaget som står bakom produkten. Dessa rekomenderade priser brukar i regel följas av butikerna som säljer produkten, och om inte så är det förmodligen ett lägre pris än det rekomenderade.
Alltså: killen/tjejen bakom kassan har absolut ingenting med det att göra.

3.) Bara för att man står bakom kassan i en butik, betyder inte det att man är expert på allt som finns i butiken.
Speciellt inte när butiken har flera tusen olika artiklar. Det är är inte självklart att killen/tjejen bakom kassan har testat och jämfört allt som finns i butiken.
Det finns ingen somhelst anledning till att bli upprörd om du får ett "Nej, jag vet tyvärr inte. Jag har inte provat just den". Testa att bilda din egen uppfattning istället!

4.) Ge fan i att lägga saker på disken och gå vidare i butiken.
Det är absolut inte okej att lägga 2-3 varor på disken och sedan gå vidare i butiken. För det första; så är de i vägen när andra kunder kommer fram och vill betala. Och för det andra, så är fruktansvärt lätt att blanda ihop varor när de ligger på disken.
Men det värsta kan nog vara när någon kommer fram, lägger upp varor på disken, kanske ber att få några varor som ligger bakom disk - och sen "Vänta, jag ska se om jag ska hå något annat". Det här är oftast någon liten skitgrej som tar 2 sekunder att hämta, men ibland tar det betydligt längre tid än så. Eftersom att de varor kunden har plockat fram har slagits in i kassan, så kan man heller inte gärna ta en annan kund emellan. M a o: kunden har förstoppat hela flödet till kassan (vilket, återigen, killen/tjejen bakom kassan får skit för, av resten av kunderna.)
Alltså: Har du glömt något när redan är framme vid kassan - betala skiten först, ta det du glömde och ställ dig sist i kön som alla andra.

5.) Respektera öppettiderna.
Det är inte okej någonstans att komma 3 min till stängning och förvänta sig att man kan ta hur lång tid på sig somhelst. Ta det viktigaste för stunden, och kom tillbaka dagen efter istället. Tro mig - killen/tjejen bakom kassan har ett liv utanför jobbet. Han/hon är

WE'RE GROWING UP
BY FALLING
DOWN