Jag ska fria till min kvinna
Låt er inte luras av rubriken det är inte dags än, men jag känner att jag vill inte att min framtida fru exempelvis går ner på knäna och friar till mig, det är något jag som man vill göra. Jo visst ska man inte skilja på män och kvinnor nuförtiden och allting ska vara jämnlikes. Men just denna tradition när det gäller frieri är något jag vill hålla mig till utan att känna mig trångsynt och oldschool. Vad tycker ni? Skulle du som tjej vilja fria till din blivande man? Skulle du som kille vilja att din blivande fru friar till dig? Nu handlar det alltså om vad ni tycker om saken när det gäller er själva och inte andra.
och vem fan är du?
Hade bruden gått ner på ett knä framför mig så hade jag trott att hon hade andra saker i tankarna. Jag själv skulle nog aldrig fria till en tjej. Speciellt inte fråga "vill du gifta dig med mig" på ett knä. Jag hade enkelt frågat, "ska vi förlova oss" och sen rullat på därifrån. Den där "traditionen" är nått som jag ser hör hemma i amerikanska filmer. Inte på riktigt. Speciellt inte i Sverige.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hade ju börjat med en förlovning jag med.. Sen när det är klart fråga hur hon ser på traditionen med giftemål efter vad är det 1 år?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
varför förlova sig om man inte tänker gifta sig med personen??
och vem fan är du?
Om det är det jag du svarade till... Dom som inte är lika oldschool som du gör det för att det är nice eller whatever... Vissa (jag) tar förlovning som ett stort steg... Vissa kan freaka ur o känna sig helt obekväma. Då kanske det inte är en superduper ide att gifta sig om man känner sig obekväm i att vara förlovad.
Jag har typ friat. Eller inte officiellt fast jag har frågat nån gång ibland "vill du gifta dig" Och det vill han, fast han får stå för den officiella biten! Hehe
olik Så man förlovar sig för att testa om det är bekvämt eller inte, sånt trodde jag bara 17åringar gjorde när de igentligen ville känna sig vuxna
och vem fan är du?
jag friade till min man. det var skoj.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Ja typ... Tänk dig, du känner dig helt såld på en bruden, allt känns bara så jävla perfekt, vart ihop en längre tid, tar er för att förlova ser. Hon ballar ur och pallar inte. (Se några amerikanska filmer så fattar du va ja menar haha) Hade du hellre slängt en sjuhelvetes med pengar på ett bröllop eller en plusmeny på donken och en ring för 695:- ??
Om ingen fattar så är det nog meningen att man ska sova.
jag skulle aldrig fria, inte för att det är otraditionellt utan för att jag inte hade pallat att få ett nej.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
Varför skulle du få ett nej Loria? :)
Tycker det är otroligt fånigt att förlova sig utan några konkreta tankar på att faktiskt gifta sig. Förlovning är tiden från det att man friar tills det att man gifter sig.
Look with your own eyes - See with your own mind
Fan om snubben inte friar till mig. Jag tänker inte göra det. No way. Men det är ju olika från person till person.
Det där med att gå ner på knä är nog inte min grej. Känns som man ska bli dubbed eller något. Sen om min brud ska ner på knä, ja det är ju upp till henne men jag skulle nog bara börja garva så hela skiten skulle rinna ut ur sanden. Faktum är att jag vet inget självklart sett i tanke...det enda jag vill är att bröllopet inte ska vara så formellt utan kännas så självklar att det blir som en enda stor fest!
"You probably told your man about us on his birthday"
Håller med PenDragon här.
Brodin Haha, va? Det jag menade var att varför ska man vänta sig att få ett nej? Det är väl inte så att man fråga vilket one-night stand som helst om de vill gifta sig? Poppar man frågan så är det nog bra seriöst skulle jag tro.
Jag skulle vilja att min kille friade till mig...... jag skulle hellre gå och vänta på att han friar än att ta saken i egna händer
Tycker verkligen inte man kan förlova sig och inte gifta sig. Vart ligger hela poängen isånnafall, vill man leka vuxan eller? Och inget det där man vill visa sin kärlek för varandra, bjud henne på en utekväll varje vecka du behöver ju inte förlova dig! Jag vill gå ner på knä framför min framtida fru, fast jag vet inte det där med gå ner på knä. Jag hade nog frågat på ett romantiskt sätt, gå ner på knä känns lite töntigt på nåt sätt. Sen vet jag inte hur kul jag skulle tycka det var om tjejen friade, jag hade ju säkert vart överlcklig men samtidigt vart lite besviken för att jag missa chansen att fria. Nej det är killens jobb att fria och förlovning ska leda till giftemål!
-You cant smell vodka, thats the beauty of it. -Being a rebel aint easy, theres rules to play by.
GAIA P26 Aha, läste det som ett dåligt raggningsförsök ;)
work some magic
för det första så håller jag med pendragon förlovar sig gör man om man ska gifta sig. Och näe jag hade fan inte friat... det får den andre sköta
jag frågade min gubbe, han sa ja.
What I said, yo!
Jag har redan friat en gång, så nästa gång får det gärna bli tjejen som friar till mig. Vilket iförsig redan har hänt ett antal gånger nu när jag tänker efter :/ Men ja alltså, en tjej man tycker om och vill gifta sig med får gärna fria till mig! :)
At the gates of Eternity...
jag hade blivit glad om min tjej (om jag nu hade en) skulle friat till mig (heter det så?). för mig är inte själva frieriet det viktiga utan att man bestämt sig att spendera livet ihop. Att förlova sig utan att gifta sig är ju bara skokstokigt, jag ser det som en förlovning bör vara kort. man friar sen gifter man sig så snart man kan, förlovningen är bara ett mellansteg därimellan.
Om min sambo friade till mig skulle jag känna mig väldigt obekväm, att gå ner på knä och fråga något som man redan vet känns konstlat och lite stelt. Men så är jag ju inte heller så intresserad av att gifta mig med bröllop, om man kunde fylla i en blankett på internet skulle jag gjort det.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
"You probably told your man about us on his birthday"
Enola Om du bara vill fylla i en blankett så behöver du väll nästan inte gifta dig
och vem fan är du?
Toastare
2008-03-19 18:07
jag är nog också gammeldags och vill att killen ska fria, men inte förrän vi gemensamt pratat om det och det skulle inte göra mig nått om jag tog upp ämnet först...
Jag skyller allt på Emma!
Jag kommer förmodligen aldrig falla ned på knä och fria, känns bara som en dramatisk och onaturlig grej att göra. Giftëmål känns onaturligt. Sålänge man vill vara med varandra, behöver man väl inte vara gift heller?
Toastare
2008-03-19 18:17
jag vill gifta mig för festen med vänner och familj och att det är ett sätt att fira min kärlek med min partner.. och ja man kan göra det ändå bla bla.. men jag ska gifta mig, borgerligt dock.
Jag skyller allt på Emma!
Nu har jag inga planer på att gifta mig, då den enda skillnaden mellan att gifta sig eller inte, är lite papper och mindre pengar efter eventuell skilsmässa, samt att skilsmässan är omständig. Vill hon sticka är det hennes rätt som människa att göra det utan en massa pappersarbete. Men jag skulle inte ha problem med om tjejen friade, hade bara varit najs tycker jag. Hade nog faktiskt inte friat själv. Men sen vet ju inte jag hur jag ser på frågan i framtiden.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin
Remy det handlar om det byråkratiska, om min sambo skulle dö eller så så vill jag ha bevis på mina rättigheter eller något. Visserligen kan man lösa det på andra sätt men det blir enklare så. En anledningen till att jag inte vill gifta mig är att jag inte vill ha ett bröllop, jag vill inte ha släkt och vänner där. Jag tycker inte att dom har något med det att göra. Jag har svårt att se samband mellan kärlek och bröllop, men så har jag ju mina issues.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
Enola: går ju att gå till en advokat och skriva ett sambo-testamente (eller något sådant heter det, minns inte riktigt) som i praktiken ger samma rättigheter som bröllop, iaf i stort sätt. är nog jobbigare än att fixa en snabb borgerlig vigsel iof. är väll bara att gifta sig i smyg om man nu inte vill ha alla där. då blir det väll iof säkert massa "varför sa du inget" "varför fic inte jag/vi vara med" från familjen/släkten
Nu är jag ju bara 15 år men när eller om jag nu ska gifta mig tror jag inte att jag skulle gått ner på knä utan friat lite mer charmigare ;)
Lame...
Chelsea 4 - Aston Villa 4...Villains never say die!
Angelfalls F25 Jag skulle vilja att min kille friade till mig...... jag skulle hellre gå och vänta på att han friar än att ta saken i egna händer ta saken i egna händer, hahaha
Chelsea 4 - Aston Villa 4...Villains never say die!
Enola F22 du vet att det går alldeles utmärkt att gifta sig utan att ha ett stort bröllop med gäster och whatnot va?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
"Marriage is a great institution, but I´m not ready for an institution yet." - Mae West
“I think we must quote whenever we feel that the allusion is interesting or helpful or amusing.” - Cliff Fadiman