I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vill du förbättra Soc arbete? Är du mellan 18 och 24 år?

Övrigt - Blandat

2008-03-18 23:35

Vill du förbättra Soc arbete? Är du mellan 18 och 24 år?

Jag söker folk som har haft/som vill ha/som har kontakt med Socialtjänsten för en magisteruppsats på Karolinska Institutet.

Du ska vara mellan 18 och 24 år (måste ha fyllt 18, men får inte vara äldre än 24).

Syftet med uppsatsen är att försöka förbättra situationen för många unga som inte får tillräcklig hjälp, eftersom man på en del ställen ses som vuxen vid 18 men på andra ställen först då man fyllt 20.

Man får vara helt anonym, det enda jag behöver veta är vilket år du är född, om du är tjej eller kille, och så ett förnamn (hitta på!).

Frågorna gäller boende/arbete/studier/pengar, antingen får man frågorna skickade till sig eller så kan man ta det via telefon.
Det går på ett svisch, jag lovar!

Det är en jätteviktig undersökning, Socialtjänsten har inte alls den kunskap som de borde ha om den här åldersgruppen, och många lämnas utan att ha fått hjälp att styra upp det man har problem med.

Om du är intresserad, skicka meddelande till mig så tar vi det därifrån. Eller maila till [email protected] om du inte vill outa ditt alias här på Whoa.

Kom igen nu folk, hosta upp det ni har!
/Mona 

behave young scallywag!

2008-03-19 17:48
Flera goda människor behövs!
behave young scallywag!

2008-03-19 18:14
Jag skulle haft ett intresse av att hjälpa, om det inte vore såhär inom alla Sveriges myndigheter.

Åldersdiskrimineringen är ett faktum, många av de som är unga och har kontakt med Soc får aldrig någon likvärdig chans, då denna grupp oftast har bekymmer med kriminalitet, knark, depressioner eller andra kringliggande omständigheter som inte tas hänsyn till.

Vill göra en liknelse med självmordspolitiken vi nyss började med här i Sverige.
"Nollvision" infördes i äkta Sverige-anda men inte en krona eller ett enda förslag på förändring har trillat in i Psykvårdens fack. Jag är medveten om att man nu försöker öka förståelsen mellan handläggaren och dess klienter, men det kommer att för alltid vara omöjligt så länge klasserna och typerna av personer skiljer sig så mycket som det gör.

Vad en handläggare aldrig kan förstå är hur mycket man får slita rent psykiskt för att vad de kallar "driva runt" och leva på soc, som faktiskt med den forskning vi har - leder till deppression efter bara tre månader i socialens händer.

Själv fick jag jobba heltid för Ica i ett jobbgaranterat program som jag var tvungen att ta, just för att jobbchansen var definitiv. Jag tänkte att man ändå skulle göra det bästa av situationen och jag startade utbildningen med ambitionen att en dag bli Ica-handlare.

Utbildningen var extremt dåligt utformad och ofta visste ingen någonting. Faktum var att jag själv oftast satt på all information om utbildning, och OM och OM igen fick förklara för ALLA personer man fick kontakt med inom Soc & Arbetsförmedlingen. Jag hamnade på Ica Angered och blev utnyttjad som arbetskraft efter att en person hade slutat på sin avdelning.

Detta kunde jag ta. Om 6 månader skulle jag ändå ha min examen och ha mitt garanterade FASTA (för extrajobb mår INGEN bra av i slutändan) jobb. Men efter bara någon månad förväntades jag utöver min heltidstjänst (för 3.300kr/månad efter hyran) att även ha tid att ha god kontakt med handläggare, lämna in papper i tid etc. Min arbetstid var 7-16 på vardagar, och senare även på lördagarna då jag inte fick ut nåt av att utnyttjas på Angered och fick "ta igen förlorad tid". Mitt egna val, jovisst... men jag är skyldig att ta allt jobb jag kan och visa alla framfötterna jag har för ynka 3.300kr / månad.

Till råga på allt var soc 5/6 månader 1-2 veckor sen med utbetalningen VARJE månad.
Jag avslutade utbildningen i Januari och det fanns inga jobb ens för den med den bästa utbildningen i hela Sverige inom området. Skitkul att soc slösade bort 6 mån av mitt liv och förvandlade det till en kroniskt färd av psykisk smärta. Har sökt aktivt inom hela västra götaland utan resultat.

Men jag ville bli snickare från första början, vilket ignorerades fullständigt.
Nu är jag tillbaka på ruta 1 igen, med mer skulder - har fått flytta från min lägenhet och jag har aldrig mått såhär dåligt. Försökt få en utbildning men den har givetvis lagts ner, trots att byggindustrin aldrig behövt så många snickare som idag och fem år framöver.

Alla statliga beslut är extremt dåliga och invecklade och angriper ALLTID lågorna istället för bränslet, och tas givetvis av en person som varken bryr sig om de drabbade eller ens har något med dem att göra.

Sverige är HYCKLERI ALLA!
Alla politiker borde skaffa sig ett riktigt jobb,
och sluta göra gott för sig själva och sabba för alla andra.

Se bara på riksdagens fallskärm... framröstad av... riksdagen!
Gött... då behöver man ju inte jobba på 5 år om man skulle bli av med detta så kallade "jobb" - med endast 30-70.000 kronor i lön. Skyldighet om att söka jobb finns, men kontrolleras inte. Själv måste jag vara redo att jobba som vårdbiträde och torka bajs i översta norrland om läget skulle dyka upp... fy fan säger jag.. även detta beslut fattades av en person som idag är pensionerad och lever på 50.000+ / månad för att se andra vara fattigare än han själv.

Finns ett svar på alla dina frågor, och det svaret består av två ord.
NACKSKOTT och POLITISKT SKIFTE

2008-03-19 20:36
dude jag rekomenderar att flytta till Sthlm om du vill komma in i byggbranschen, jag kom in själv bakvägen genom min gudfar och är betonglärling nu. Här uppe är det om någonstans möjligt att fixa lärlingsplats, snacka med Byggnads facket i sthlm och fråga om möjligheter, det bästa vore om du hade en kontakt i branschen redan men ibland så går det ju inte
Follow the dao, right about....NOW!

2008-03-20 00:10
och att skaffa lägenhet i sthlm utan jobb är 100% super duper...

2008-03-20 00:43
Rickard

Fy faan kompis, det låter sjukt segt. Känns skitlamt att säga "hoppas det löser sig" men jag hoppas verkligen det.

Det är just de här problemen vi försöker belysa, för det är ju sällan så enkelt som att man är "en lat jävel som borde klippa sig och skaffa sig ett jobb".
Just det med droger, depressioner och ibland även psykiska problem är absolut något som inte får tillräckligt med uppmärksamhet.

Kan hålla med om att mycket som pågår i Sverige just nu är ganska knixigt, men kunskap ger fan makt (på riktigt!) och ju mer Soc får veta om hur det verkligen ligger till desto bättre kan de utnyttja sina resurser (som tyvärr ibland/ofta är bristfälliga).
För jag tror att en stor del av problemet ligger i att de tror att de vet, och så försöker de jobba utifrån det.

Kontentan av det hela är väl att vi måste dra åt samma håll för att flytta huset. Du vet sådär som man brukar säga...

All kraft till dig!
behave young scallywag!

2008-03-20 08:17
Dom som går på soc är bara lata knarkare. De som inte får soc är lata knarkare som inte orkar typ ringa nångång eller prata med sin sockärring.

Fan ger man sig fan på att skaffa ett jobb o lägenhet så är det nemas.
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2008-03-20 08:53
ToyboY P22 : ehm.. hur ignorant får man lov att vara?

2008-03-20 09:22

ToyboY P22 : Om det ändå var så lätt?, ingen ger jobb eller pengar till en kriminell eller en knarkare, vi är alla människor vi har alla en stor ryggsäck att bära på.
För vissa väger inte ryggsäcken något, och för andra kan den vara så tung att den knappt går att bära, .. you get the point? 

G wuz here!

2008-03-20 10:46

ToyboY

Nu var ju inte syftet med tråden att slå nedåt. Men för all del, om det känns bra i själen och får dig att räta på ryggen: tryck ned de redan nedtryckta ännu lite mer, kör på.

Vi med lite mer självdistans, och mindre attityd, utgår helt enkelt ifrån att du förmodligen är latare än alla de som du påstår dig vara säker på inte "ger sig fan på att skaffa ett jobb o lägenhet", eftersom du uppenbarligen inte ens orkar kika ut från din mörka håla och ta reda på ett och annat om världen runt omkring dig, innan du antar att alla är stöpta i samma form.

Kom igen liksom, är det så hemskt att bredda horisonten?

behave young scallywag!

2008-03-20 20:02

...

behave young scallywag!

2008-03-21 09:31
...

behave young scallywag!

2008-03-24 10:42
Viktigt projekt indeed.
Har tyvärr ingen info att slänga ut ang. mig, eller så.
Har iofs, haft en del strul med dom, lever på dom till viss del. Men!
Om det kan vara till intresse så kan en fågel viska i ditt öra att
socialen i Nossebro som lokaliseras strax utanför Trollhättan som jag tänker du förmodligen hört om då det ändå är lite stort så änna. Jah.
Du borde göra ett insider projekt ev. extra stycke om Soc där då det är inavel och övergödda inkompetenta rövhål rent ut sagt.
Dom sköter verkligen inte sitt jobb, detta har prövats i rätten också dock sköter dom sitt paperwork snyggt. Go frilansare nuu o kör upp en soffa i röven på dessa uppblåsta överbetalda grisar. En apa besitter mer kunskap än dessa i milda talesformer.
oh no he didn´t!

2008-03-24 14:38
Jag tycker dom ska hålla lite hårdare på eventuell tystnadsplikt
Street savvy

2008-03-24 14:39
soc är ett jävla äckelkrabb för att få pengar helt enkelt tycker jag allt ska vara på deras villkor annars drar dom in pengen och sånt skit sattsa på alfa kassan istället funkar mycket bättre...

2008-03-24 16:28
soc e jävla as kulle gladligen skjuta några.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-24 16:42
seeuontheflipsyde

Perfekt att få lite tips, ska se om det går att få till en lite mer djupgående studie sedan när denna är klar. Är som sagt sjukt viktigt att de får lite inblick i folks riktiga liv!
Sedan kan jag ibland undra om Soc inte skulle bli mer effektiva om de kapade lite (typ äppelträd), tror att det finns ganska många sekreterare och assistenter och whatnot som bara är bromsklossar.
behave young scallywag!

2008-03-24 16:43
Det är preciiis därför man ska svara på de här frågorna! Det kommer bli en sjysst liten bok som man sedan kan slå dem i huvudet med - hårt.
behave young scallywag!

2008-03-24 16:45
Ja visst. Kan jag få frågorna på min mail?
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2008-03-24 20:32
"Dom som går på soc är bara lata knarkare. De som inte får soc är lata knarkare som inte orkar typ ringa nångång eller prata med sin sockärring."

Klockrent.. :)

2008-03-24 20:34
Hur många frågor gäller det, och får man alla direkt, om man tar det över e-mail?

2008-03-24 23:14

johanone

det är 28 frågor, en del där man bara kryssar i ett alternativ och en del där det behövs en mer utförlig beskrivning.

man får absolut alla på en gång! langa mail så skickar jag frågorna imorgon, nu stänger jag butiken. gonatt!
behave young scallywag!

2008-03-25 14:33
...

behave young scallywag!

2008-03-25 14:39
Jag fick sänka garden 2 månader för nått år sen.
Tjejen jag hade hade en svaka och mådde piss.
För att överleva fick jag ringa dit och fråga lite snällt om pengar till mat och hyra.

Gick smärtfritt kan jag säga.
-- Mellanslagsanvändare --

2008-03-25 15:11
Sick Boy

Oavsett om du är ironisk eller helt seriös, kan jag intressera dig för en liten enkätundersökning?
behave young scallywag!

2008-03-25 16:08
Svarat på frågorna, no sweat

2008-03-25 16:28
Haha jag fick en soctant att bli tyst idag. Ringer ang. ett möte vi ska ha.

Jag: "Hej jag skulle vilja avboka vårt möte på torsdag"
Hon "JAHA?! Och varför då??!"
Jag: "Jo, jag har fått jobb."
Hon: "..Eh..jaha..grattis då.."

Det var det sista de tror att vi värdelösa ungdomar lyckas åstadkomma.
Skön inställning.
One chapter a day

2008-03-25 16:32

Äh, soc är snälla

2008-03-25 21:00
Zoned

Haha! Hon tog det bergis som en personlig förolämpning att du haft mage att skaffa ett jobb som hon inte ordnat åt dig.
Man kan ju tycka att de borde bli lite gladare och kunna mustra lite mer medkänsla, om man ska vara krass så lättar det ju på deras arbetsbörda att folk styr upp saker på egen hand.
  Förnuft och känsla liksom... 

Gratulationer till jobbet!!
behave young scallywag!

2008-03-26 17:17
... 
behave young scallywag!