problem med socialen
Hejsan jag skulle vara tacksam för lite råd angående mitt problem Har tidigare bott och pluggar i Kalmar min kille har tagit socialbidrag där, det har alldrig varit någon problem. Men nu har vi flyttat till Växjö, vi gick till socialen här och de berättade att jag måste hoppa av skolan för att min man ska få socialbidrag. Jag går alltså på CSN, min man har bara varit folkbokförd i Sverige i ett år och är därför inte berättigad till CSN bidrag. De vill alltså inte ge några pengar till han och då är vi 2 tvugna att leva på mitt bidrag. Alltså så tror jag att detta är under "skälig levnnadsnivå" när räkningarna är betalada finns cirka 3 tusen kvar. Det är inget alternativ och hoppa av skolan har min examen i januari och tänker bli en "stolt akademiker" :D... så vad ska jag göra är inte så duktig på SOL lagstiftningen ...men jag har inte hittat något relevant lagrum för att jag ska behöva hoppa av skolan. TACK
true love is so rare, but don`t u worry i`m going no were//MRS MONDAY
pluggar din man?.. om inte kan han väl arbeta?
Bmtf
Får ni över 3000? isf, ska du vara glad för det, det får jag om jag har tur ;p
IFK Göteborg Juventus - You ask yourself.. if it was all worth it.... -
3000 över när alla räkningar är betalda är inte under skälig levnadsnivå.
lilMAliK - the one man gang - ::respect all fear none::
Är man gift har man försörjningsansvar för sin make/maka (socialtjänsten likställer även sambos). Inget konstigt med det...om någon myndighetsperson uppmanat dig att avsluta dina studier, vilket minskar dina jobbchanser drastsikt, så är det bara ett dumt råd. Sen vad som är skäligt så ingår inte vissa kostnader ur socialtjänstens perspektiv...så de kanske menar att ni har mer pengar. Mitt tips är att få alla beslut med bedömningar skriftligt så att ni kan överklaga...
........ varför gick du dit med han? o varför nämnde ens han dig, hade han gått dit sjäklv o sagt att han bor själv så hade det fixat sig........
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
aftbg P21 : Han är ju fortfarande gift = försörsörjningsansvar om hon har inkomst
När man bor tillsammans med någon under äktenskapsliknande förhållanden har man ett ömsesidigt försörjningsansvar. Det betyder att båda parters inkomster räknas. För att vara berättigad till socialbidrag måste man stå till arbetsmarknadens förfogande. Om man har en partner måste ni båda två göra det. Att stå till arbetsmarknadens förfogande innebär i detta sammanhang att man deltar i av socialtjänsten anvisad arbetslivsinriktad jobbsökarverksamhet eller praktik. Om man studerar bedöms man inte stå till arbetsmarknades förfogande. I socialtjänstlagen står just detta. Att man kommunen kan kräva att man deltar i jobbsökarverksamhet eller i praktik. Det är rätt kört för er att få socialbidrag om du pluggar. Och ja, 3000kr efter att alla räkningar är betalda är långt under normen för två personer. Drygt 3000 per person är vad normen ligger på.
shake it!
ja 3000 för två personer låter jävligt lite om ni ska köpa mat, hygienprylar på en månad
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!
Min mamma fick inte 3000 över efter räkningar med 3 barn att försörja. Ni klarar er nog på det.
ja det är juh klart att vi klarar oss men...det blir juh inte mycket till liv...haha... Men från den dagen jag valde att gifta mig med en kille utan uppehållstillstån har jag får skit från alla håll så det är väll bara och le...och vara avundsjuk på alla klasskompisar...
tack för svaren
man ska aldrig säga till soc att man är ihop med nån man bor med, det är nr1 regel!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
päronpung: Hur ska hon förklara att de är gifta om de inte är ihop?
man ska inte säga att man är gift, dock kan dom ganska enkelt kolla upp de, men d bror på omständigheterna.
Folk hustlar för lite!! Jag har Socialbidrag (8000 kr /månad), CSN ( ca 7000 kr /månad) och arbetar ett par timmar om dagen (ca 9000 kr /månad), Min flickvän (sambo) betalar för hyra och mat (3500 kr /månad) Drar in runt 25000 kr per månad efter skatten är betald (bara skatt på lönen). Snor all min mat i en preparerad väska från en stor ica butik i området. Finns hos kronofogden och har ingen utbildning att tala om så detta är ända sättet för mig att dra in stora belopp. Sparar varje krona för att börja day trade´a när kunskapen i ämnet blivigt tillräckligt stor. För den som vill hustla soc är det bara att gnälla över att man har problem med alkohol och inte kan fungerar i arbetslivet (välkommen till vuxenenheten). För att haffa CSN bidrag och lån studerar man heltid distans och gör alla uppgifter på ett par timmar i månaden och slutligen, för att få lön tar man nått deltids pundarjobb som att dela ut punkt SE och försöker undvika att någon berörd myndighet ser än när man delar ut skiten, för då är det kört! Resten av tiden drömmer man sig bort till paradvåningar i vasa, skissar på nya bluffar och visslar "it´s hard out her for a pimp". Viss kunskap i photoshop kan komma till användning när ni manipulerar era kontoutdrag och skattebevis när soc vill syna er i sömmarna. Lycka till!! MVH /Mr_Whatever
Då kan du dra åt helvete Mr_Whatever
Bmtf
Mr_Whatever P23 yeah så ska d låta. dock är det galet risky, d räcker med en knapptryckning för soctanten så åker du dit. dom kan ju kolla alla register du är med i själva, utan att du lämnar in nått photoshopat.
Mr_Whatever P23 Haha, varje man är sin egen lyckas smed som man säger. Du är medveten om att Whaos liberalmaffia kommer lyncha dig så fort de hittar den här tråden va?
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny
säger som joex Då kan du dra åt helvete Mr_Whatever
d folk hatar mest i sverige är sexförbrytare och folk som tjänar mer pengar än dom själva på mycket mindre arbete.
inte för att jag bryr mig om vad mr whatever drar in, kul för han, jag skulle inte banga på hans inkomst.. men känns ändå rätt självklart att det finns folk som lackar... det är långt ifrån ett svenskt fenomen.
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Mr_Whatever Det går att lura systemet ett tag och komma undan med det. Men det funkar inte i längden. Och kommer de på dig blir det bedrägeriutredning och polisanmälan och du blir återbetalningsskydlig. Bara för soc-tanten att lyfta telefonen och ringa CSN.
shake it!