Att plugga till sjuksköterska!
Är det någon som gör det nu? Eller redan är utbildad sjuksköterska? Har funderat på att plugga till hösten men är inte helt 100 än. Något man borde tänka på innan? Är utbildningen svår? Osv.. Help me out :)
*Jag va bara inte gjord för dessa dar, dessa dar va inte gjorda för mig*
Kan tillägga att jag redan är utbildad hudterapeut. Vill plugga till sjuksköterska för att kunna kombinera båda mina utbildningar genom att jobba i en klinik...
Är utbildningen svår? Tyder inte den frågan på dåligt självförtroende? då menar jag när det kommer till studier All utbildning är väll svårt? sen hur pass mycket man vill, avgör om man kommer klara av det eller inte.
och vem fan är du?
Remy: Ja men en allmän fråga bara. Innan jag pluggade till hudterapeut så fick jag höra av många att utbildningen var svår... Skulle jag haft "dåligt" självförtroende så skulle jag väl inte ens tänkt tanken att plugga vidare, eller hur? Så jag förstår inte varför folk ALLTID ska va så jävla negativa så fort man skapar en tråd...orka?!
Det "svåra" skulle väl vara den biologi (anatomi, fysiologi etc) man läser. Det är ju bra att kunna sin matematik gällande enhetsomvandlingar etc. för farmakologikursen, och de mediciner som man kan komma att bli ansvarig över. I övrigt är det väl mycket praktik på dem där utbildningarna ... Jag har själv ingen erfarenhet mer än vad jag läst på Internet, och vad jag sett efter en dags "work shadowing" jag gjorde med en sjuksköterska...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
sorry menade inte alls att vara negativ. trodde bara att du begränsade din förmåga för att du inte trodde på dig sjäv riktigt, men att du pluggat till hudteraput säger ju att du har självdiciplinen som krävs för att plugga. Så då tror jag inte någon utbildning är för svår för dig, även om du nu skulle råka vara "dum" (påstår inte att du är det nu haha)
och vem fan är du?
Det är en stor tenta på anatomi som jag har hört är den "svåraste" under utbildningen. Det beror väl antagligen på att det är ganska mycket kunskap som ska pluggas in på en gång. Tipset är att börja plugga på den såfort du kan... Vet inte var du bor men vill du ha mkt praktik ska du söka i Malmö, tror de har mest praktik under utbildningen av alla ställen i Sverige. Lycka till!
Hej!!! Jag ær syrra och jobbar i Norge. Gjort de nu i två år. Utbildningen ær som vilken annan. Men jag skulle varm rekomendera dig att plugga till de om du ælskar att jobba med mænniskor.
Hur mycket skillnad är det på lönen i Sverige och Norge? Som sagt jag är redan hudterapeut och vill plugga till sjuksköterska för att kombinera och jobba i en klinik...
Inte för att vara sån men kom på att jag såg något repotage om att det var bättre betalt hos donken är sjuksköterska,true?
Meep meep
True och false!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jaha?
jag tjänar ca 30-40000 per månad beroende på hur mkt jag jobbar. Juli månad får jag ut 60 tusen i semester ersättning som de har sparat ihop i ett år för mig Oskattat!!! Lever livet. 2007 årsinkomst 480 tusen. Skulle inte ens komma i närheten av de i Svergie.
oj vill du bli min sugar mama :p
AIK
åh. precis vad jag tänkte söka nu till hösten. vill helst vara i malmö, men lär söka runt om i skåne. är dock lite rädd för att det ska vara för mycket kemi o grejer...
We call them winerbrods.
skunkafied: Ja det undrar jag också om det är. Jag har läst anatomi innan så det ska väl inte vara några problem. Men just kemi och sånt...hmm
de är ingen kemi.. Det som vissa har problem med är läkemedelsberäkningstentan där man måste ha 100% rätt. Min fästmö är sjuksyrra och hon slet som en hund inför sluttentan, men förutom det så var utbildningen rätt soft enligt henne.
läkemedels-vadåförnåt?
We call them winerbrods.
skunkafield, räkna ut rätt doseringar på läkemedel (enhetsomvandling).
jamen jaha..det låter ju inte sådär extremt jobbigt...
We call them winerbrods.
Jag har förstått att läkemedelsberäkningen inte ska vara alltför illa, när man väl har systemet inne så sitter det liksom. Dessutom får man göra om den så många gånger man behöver, tror jag.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25
ene192 På läkemedelsberäkningen behöver man ej ha 100% rätt inte på den första iaf den i termin 2. Då räcker det med 80% (8 av 10 frågor) och det är verkligen inga problem, väldigt lätt och logisk matte. Då är Anatomi delen i termin 2 betydligt svårare.
Jobbar som undersköterska just nu på ett sjukhus. Har planer på att ev söka vidare t syrra eller röntgensyrra (stor brist på röntgen) Men just nu stortrivs jag som USKA, ni som söker till syrra (undersköterskor eller inte innan) fundera på varför nu vill det och inte bara hoppa på.
Jag lär ju vara whos ända manliga ssk studerande. Jag ser det som att man måste ha läs och matte huvud för att klara utbildningen samt diciplin. Det hoppar alltid av en massa folk i början på terminen och senare några stycken vid varje terminstart. För många vet inte vad de har gett sig in på och tror att yrket är något helt annat än vad det är. OM de börjar 60 så är man ungefär 40 kvar termin 6. Sen vad de gäller praktik så är det ju ca 40% som sker ute på olika kliniker. Lön ligger på mellan 20-25 lax (landstinget), men om man är smart så jobbar man åt kommunerna eller blir uthyrd till olika ställen där det saknas syrror (standin). Då man man lätt få 500 kr i timmen och få en månadslön på 50 lax även i Sverige och den som inte tror mig så har jag två kompisar som exakt tjänar de pengarna. och eftersom det är ett kvinnodominerande arbete så gäller det för alla tjejer att så på sig när de löneförhandlar och inte ge sig det är därför killarna får bättre lön. Samt sen är det ju inte det lättaste komma in på ssk programet heller, nu till hösten slutar de med 0,5 extra på högskoleprovet så nu är det bara betygsurval som gäller och iofs högskoleprov fast då måste du skriva bra och inte bara glida in med poängen som förut. Götebort är det svårtast att komma in på ca 18-19 och i stockholm ligger det på 16-17 och uppsala likande.
hyenan P24 det är säkerligen olika på olika utbildningsorter, hon och hennes kursare behövde iaf få alla rätt på deras guage.Civish P19 you're in it for the pussy, right? ;)
Ene192 P23 Nej absolut inte du måste skoja.
Jag älskar att hjälpa människor och jobba nära folk som behöver hjälp. Gillar allt som har med praktisk omvrådnad att göra så kallad "nursing sience" som har med smärtstillande medeciner och sprutor och dropp osv jag är inte rädd för några sorters kroppsvätskor eller något. Det här e min grej bara.
Det är ett av de få jobben jag kan få jobb som vart som helst i världen efter det.
Det finns så sjukt många olika saker att göra inom ssk yrket.
Man kommer aldrig vara arbetslös eller ha ett tråkigt jobb.
Samt som kille kan man ju inte heller sticka under stolken med löneförmåner.
Jag ska ju ta en kandidatexamen nu men efter ett tag ska ja tbx till skolbänken för att ta en magisterexamen så mycket handlar om att plugga och söka knunskap sont diggar jag.