I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tandsten!!

Övrigt - Blandat

2008-03-07 18:36

Tandsten!!

Hej!!

Jag har lite frågor/Funderingar om Tandsten. Eftersom ja e rädd för bara Gud och Tandläkaren så gillar jag inte att dra till tandläkaren de är de värsta jag vet :) ..Men så har jag fått en hel del tandsten på insidan av dom nedre fram tänderna och har haft de i 1,5-2år och jag undrar om någon här har haft tandsten?? Och om de gör ont att ta bort det?? Och hur gör dom när dom tar bort tandsten?

Tacksam För svar

Holla Back!

Producent

2008-03-07 18:39
nee et gör inte ont alls. dom gör det inte ens med bedövning, du behöver inte borra eller nagot. dock kan det känns smatt obehagligt eftersom dom typ raspar bort det, men det gör inte ont!
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Toastare

2008-03-07 18:40
de flesta människor får tandsten (eller plack som det kallas) Det gör inte ont att ta bort tandsten de har en tandkräm med slipmedel i... och så sätter det tandkrämen på en roternade liten gummi grej. Eller så använder de sig av ultraljud (alltså snabbsvängande ljudvågor) och avlägsnar tandstenen.. vilket inte känns allt.
Så i vilket fall som helst så känns det inte.. du riskerar att få hål om du inte tar bort det.

för att förebygga bör du borsta tänderna med en elektriskt tandborste.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2008-03-07 18:42
fyra, när de tar med "raspen" är när de känner efter hål.. då skrapar de lite i tandstenen också för att se hur mycket de är.. eller de kanske tar bort den värsta med den om man har mycket.
Producent

2008-03-07 18:43
bounty. jag kanske gar pa nagon stenalderstandis, för mig har dom alltid kört raspen pa. eller sa gör dom nagot bakom min rygg
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Toastare

2008-03-07 18:48
de vill bara plåga dig :)

sist jag gick tog de med ultraljud.. då faller tandstenen av.. och sen slipade de lite efteråt. Hur grymt som helst..

2008-03-07 18:49
Tack för era svar!!

Jag har haft det i 2år typ och det börjar bli mycket och jag känner att ja måste ta bort det..de ligger på insidan av dom nedre framtänderna mellan tänderna och nere vid tandslutet så att säga om ni förstår vad ja menar..

2008-03-07 18:49
jo det raspar när dom tar bort det från mina tänder också
 Haters gon' hate...
Toastare

2008-03-07 18:51
stenålderstandläkare ni går till.. ;)

A_Unit, gå en gång om året.. om du har problemfria tänder. Annars nästa 2 gånger om året.
Moderator

2008-03-07 18:54
tandläkaren är en jävligt bra investering. jämnför frisörkostnader mot tandläkarkostnader, vad är ni helst fula i håret eller tappar en tand?
iallafall så tar dem väl bort det med vatten också?
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2008-03-07 18:57

Bounty, Jag brukar gå dit en gång om året men så fort d finns nått att laga eller nått så avbokar ja nästa besök jag hatar värkligen att gå dit fast man känner sig fräsh efteråt :)..Sen så har ja aldrig haft stora problem me tänderna men på sista tiden har de blivit en hel del tandsten kanske börjar jag bli gammal :)

2008-03-07 18:59
Är det dyrt att ta bort tandsten (Plack) Då??
Toastare

2008-03-07 21:57
A_Unit, 500kr kostar en rutinundersökning oftast.. då ingår röntgenbilder, tandstensborttagning och puts.

2008-03-07 21:59
bountybo, dom har använt den där spinnande plastskiten med lite tandkräm men är inte det för tandköttsinfektioner?
jag vet inte jag går bara till tandläkaren och gapar, är inte rädd för tandläkaren eftersom jag hade tandställning och har borrat så många tänder. Efter ett tag skiter man i vad dom gör.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2008-03-07 22:07
paaaandy, nej den putsar tänderna. När du sköljer efteråt känner du ju att det är som lite sand i munnen.

Jag har ingen rädsla alls för tandläkaren för jag har aldrig haft hål. Har dock opererat ut alla 4 visdomständer.. eller ja, de två översta drogs ut. Men jag gillar att gå dit! Ska dit i slutet av mars och få bettskena :((((( och sen fixa till mina tänder som blivit lite hackiga av allt tandagnissel på natten. Ska bli skönt

2008-03-07 22:09
Min tandläkare sliter bara bort det rätt brutalt, brukar börja blöda lite men det känns inte. Lågvarvsborren hatar jag däremot.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-07 22:18
en gång/år? näää... jag har inte vart hos käftis på 7-8 år, det var så dyrt så jag tänkte mig att det skulle vara sista gången...

Toastare

2008-03-07 22:19
Johnny-V8, det är ju egenvård och hygien.. antingen går du med hål eller mycket tandsten.

Man ska ta hand om sig själv och tänderna så de håller länge!

2008-03-07 22:27
har aldrig haft hål, möjligen lite tandsten fast inte vad jag har märkt...

Toastare

2008-03-07 22:29
Johnny-V8, det vet du ju inte...du har inte varit där på 7 år! Du kan ju ha initialkariers som sen leder till karies.. sånt är bra att veta. Och man får tandsten i 99% av fallen för det går inte att bortsta bort det ens med super el-tandborsten

2008-03-07 23:21
BountyBoo F28

Njaa, jag drog ut fyra tänder. Det var inte härligt i alla fall. Men jag tkr om att det luktar så fräscht hos tandläkare

2008-03-07 23:43
Hmm senaste gången jag var hos tandläkaren så drog han med nån vass sak mellan mina tänder, gjorde riktigt ont måste jag säga :( Efter att han var klar så fick jag skölja munnen med vatten och sedan spotta ut det i nån sink där mitt spott bara var blod. Han drog riktigt hårt mellan tänderna vill jag lova.
Sen sa han att jag måste börja använda tandtråd. Bara jag här som nästan aldrig använder tandtråd?
Lite offtopic sådär.
Live Hard, Die Young

2008-03-08 00:01
Bounty: hehe ok, då har jag definitivt tandsten ;)
är fortfarande inte sugen på att lägga 1000 kr på spruckna läppar och lite banansmak i munnen dock...

Toastare

2008-03-08 01:09
Johnny-V8, men en kontroll kostar som sagt runt 500-lappen ofta lite mindre. Å man kan ju välja sån där tandläkarförsäkring så man betalar typ 50kr i månaden och sen betalar nada när man går dit, vad de än gör för ingrepp.. fast det är ju mest värt för de som har mycket hål och sånt.

2008-03-08 11:42
jag brukar gå hos en tandhygienist, och då kör dom först med en skrapa sen den där gummi-el-tandborsten. Sen när man spottar ser de nästan ut som att man har gäspat i sandstorm :D

fan, borde nog gå dit igen snart. Lika bra nu eftersom de är gratis!

Va äre, upp till 18-20år? Sen kostar de cash?
Karlsson, ska vi dunka på dem?
- Lillebror (tjackmonster)

2008-03-08 12:29
olika beroende på vilken kommun du är skriven i tror jag

Bounty: Ja det är förstås sant. Men om de upptäcker att de "måste" göra nåt drastiskt måste jag ju fortfarande betala mer, med pengar som inte finns. csn liksom...

2008-03-08 12:37
Varje gång jag tar bort tandsten tar de en skrap o skrapar där bak.. får ofta där du beskriver att du får, på baksidan av tänderna i underkäken. Det BountyBoo skriver om låter som när de tog bort limmet från tandställningen.
Tråd dödadar!
Toastare

2008-03-08 12:52
Jeppzo, jag har aldrig haft tandställning. Ultraljud är den nya tekniken.. används mycket på hundar faktiskt :)

2008-03-08 17:51
okej :P går du till privat eller komunal tandis ? hoppas de jag går till uppgraderat när jag ska ditt nästa månad :)
Tråd dödadar!
Toastare

2008-03-08 17:51
har både gått hos folktandvården och privat när de använd ultraljud

2008-03-08 18:10
hahaha hundar har bättre tandvård än oss
Toastare

2008-03-08 18:29
paaandy, kostar liiiite mer att ta bort tandsten på hund eftersom de söver.

2008-03-08 19:06
BountyBoo F28

lol, hur vet du så mkt om allt :P

Toastare

2008-03-08 19:07
paaandy, jag går till tandläkaren och jag har hund ;)

2008-03-08 19:08
haha jag går också till tandläkaren och har hund, jag kan inget om det där :p

2008-03-09 08:28
Tandsten är det värsta du kan göra hos tandläkaren...

fixa hål & dra ut tänder är piece of cake men tandsten.....  de känns! ;)
"I does't matter if i win or lose, as long as i have my dancin shoes!!"

2008-03-09 23:34
Fronh P2

Om du blödde så hade du säkert inflammation i tandköttet. Jag får samma sak pga att jag snusar och använder medicin.
Det är bara att använda tandtråd så det blir bättre.

det blev svin konstigt det här inlägget med vars texten hamnar.

"if you cant beat them, join them"

2008-03-10 00:01
ush det är så jävla obehagligt efter att man tagit bort tandstenen.. känns tomt i munnen

2008-03-10 12:51
Det verkar ju inte så avancerat när dem använder skrapgrejen. Kan man inte då bara låta en polare göra det på en, om man har nåt skrapliknande föremål? Slipper Obehaget och sparar pengar.

//

2008-03-10 13:45
jag tog bort för en månad sen, samma ställe, baksidan på nedre framtänderna. och det var bara rasp. vene om det gör ont, men det är förbannat obehagligt så någon sorts ont är det iaf. jag blödde lite. men det var rasp rasp ingen borste här inte, tar ju tag i hela käken och sliter känns det som.

sammanfattning: inte ont men jävligt obehagligt.
du är kär i mig.

2008-03-10 15:41
wikstr_m F18
Okej tack för att du svarade :)
Jag snusar så det kan väl vara det då, men vet fan inte om jag snusade på "riktigt" då. Jaja ska börja använda tandtråd that´s it.
Live Hard, Die Young

2008-03-10 16:38
Bounty: Är du möjligtvis tandläkare på deltid? Du verkar ju vet ALLT!

2008-03-10 18:20
är rätt lungt att ta bort tandsten, har skitlätt för att få tandsten så går oftare till tandläkaren för att ta bort. Gör inte alls ont, tycker dock det smakar äckligt.
Ja, jag har dyslexi.
Toastare

2008-03-10 18:22
Vikktorious, nej men jag vill alltid veta vad folk gör med min kropp så jag frågar vad de använder. Speciellt när jag betalar pengar för det..

den som inte frågar får inget veta.

2008-03-10 18:32
Haha så sant som det är sagt!
Toastare

2008-03-10 18:46
Först tänkte jag skriva "så jag frågar alltid vad det är när de stoppar nått i munnen på mig" men kom på att det blev för snuskigt..