101 ?
Okå. Upplys mig! Vad är "grejen" med 101? Det jag själv fått nys om är att det dels kan vara:
För att beteckna någon som Oproffsig Den extra kryddan, t.ex i som boktitel ist. för att skriva "100 goda matrecept" så ser det lite fräsigare/bättre ut med "101 goda matrecept" U töver det så har jag särskilt lagt märke till att man gärna framhäver just talet 101 i t.ex. filmer där talet förekommer. Såg någon film för längesen där en snubbe skulle gå in i en lägenhet vars nummer var 101, dom filmade så att man verkligen såg att det var rum nr/talet 101. (Vilken film det var minns jag inte)
50 Cent har ju gjort en låt som heter Stunt 101 också, huruvida den är bra eller inte tar vi inte i den här tråden! Men kom gärna med info om valet av titel ifall ni kanske vet!
Har googlat som attans bananer men utan resultat!
I första hand så vill jag att de som känner sig säkra på en bra/korrekt förklaring till "fenomenet" 101 ska få berätta. Rena spekulationer och gissningar får komma i andra hand!
//Carlos 101 wöö
ps. Såg nu att det blir lol också, så den biten kan vi ju hoppa över. Även elektroniskt till-från-till kan vi hoppa över.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator
2008-03-06 14:22
Kurser är väl också så? Typ Whoa-ed 101 (one oh one)
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
101 dalmatiner
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det används i amerikanska skolor för att markera grundkurs eller någon form av nybörjarnivå, typ English 101. Vet dock inte om det är formellt eller slang. Sen skojas det väl rätt mycket med det; exv 50s låt och i massor av filmer. Det där med rumsnumret vet jag inte, kanske går att tillämpa min förklaring även där, men inte sett filmen.
Göteborg på låtsas.
I Orwells 1984:Du frågade mej en gång” , sade O’Brien, “vad som fanns i rum 101. Jag svarade då att det visste du redan. Alla vet svaret. Det som finns i rum 101 är det värsta i världen. =)
4c X1 klockrent! känner igen det, läst boken ett x antal ggr:)
what's good for the goose is still good for the gander.
Så då har vi samlat ihop två förklaringar till varför det dyker upp ofta :) 1. som referens till amerikanskt utbildningssystem ("class 101") 2. som referens till 1984 ("rum 101 innehåller det värsta") Känns som att det täcker upp en stor del av "fenomenet" och om man då lägger till att det är symmetriskt, samt att det ju som sagt ser "häftigare" ut än bara "100" så har vi nog alla baser täckta. ...och samma sak som gäller för 1001 ("tusen och en natt", någon?) :) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
om man säger det som nå sa "one o one" blir det ju nätan one on one, och det blir ju man mot man typ, fast kanske är grymt långsökt :P
((MAAD))
Det kommer som sagt ifrån amerikanska skolor där kurserna går från 100 till 400-800 och varje huntratal markerar en nivå: 100 = nybörjare, 200 = fortsättning, 300 = fördjupning, 400 = avancerad, typ. Därefter kommer de olika nybörjarkurserna att markeras 101, 102, 103 etc., och vanligvis brukar 101 vara den mest generalla introkursen till ett ämne. Därav "hip hop 101" etc.
I och för sig hoppar kurstalen ganska vilt, typ 101, 103, 140, 148, 180, 196. Hur kommer man fram till dessa tal? Hmm... nån som vet?
haha, nej, inte så logiskt kanske.. hmm, mystiken tätnar
Prima, härligt med alla svar! Angående kurstalen så är jag lite off tror jag. Någon som vill förklara lite mer basic? Alltså jag förstår ju att 101 = grundkurs. Men att det även finns 200, 300 osv. Innebär det att det också finns kurs: 202 osv osv? Hmmm.. nu tänker jag så det knakar... Någon får gärna förklara lite mer! -En källa skulle också sitta riktigt fint! BomDub hur fick du nys om det här? Känns nästan som att jag trodde att det låg mer bakom det här än vad det kanske gör. Återstår att se dock... Tack för svaren! en datanoob = en 101 ? coool..
Carlos: ja så är det väl.. finns ju typ 501 (dök direkt upp i huvudet så antar det är nån vanlig nivå det med) typ english 501, antar att det är avancerad engelska.. är väl inte så svårt att få nys om.. har man t ex pluggat i USa så ärdet väl en självklarhet förmodligen.. man får ju rätt mycket jhints om man sett nån amerikansk film i collegemiljö med..
101 dalmatiner... Jag brukar "stalka" nummer ibland. Eller snarare tvärtom. Det blir läskigt till slut. :(
23 23 23 23 23 23 23
work some magic
Jag uppfattar numret som lite extravagant i vissa sammanhang. Det finns liksom någon osynlig gräns vid 100. 101 överträder då gränsen o då känns allt över 100 mer unikt. Det är min uppfattning haha.
I mina ögon är det är lite som Spinal Tap, "one louder"!
Oooh.. jag som ville tok-hypa 101.... JanieJones vad är "one louder" ? och spinal tap?
Spinal Tap är ett fiktivt band som porträtteras i rockumentären This is Spinal Tap och "one louder" syftar på när Nigel i bandet snackar om att deras Marshall-förstärkare går upp till 11 istället för 10.
Klipp
the 101ers:|
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
Kanske står för.... LOL!
ôWho0sA
Precis som nämnts ovan så är 101 när man talar om antal (istället för kursnumrering) just "one louder"-effekten. 99 är som bekant så mycket mindre än 100 (12.99 är billigare än 13, som ni alla vet. Betydligt billigare.) och 101 är ett paradigmskifte, det är förbi 100. Alltså verkar det mycket mer, mycket större, långt framför. 100 potatisrecept är inte riktigt lika många som 101 potatisrecept. Det är som skillnaden mellan tillräckligt och lagom, har man lagom räcker det till lite mer än bara tillräckligt. Och sen följer det ett kulturellt meme också, tusen-och-en natt och så vidare, där tusen-och-en om jag inte minns fel är lite samma sak som "40 dagar och 40 nätter" (en jävligt lång tid). Och sen har vi ju det brittiska "a year and a day" som väl också spelar in lite på uttryckets existens. Och nu åter till litteraturvetenskapen...
This is how we do in the XR2 myspace.com/birchstreetproject
JanieJones Tack så mkt, det där var lite intressant. Om inte annat så var det roligt! :) Tackar natal! Headz_Up Vaae? Askin förklara dig!
såg a beautiful mind igår igen...John's rumsnummer var 101. det var coolt.
what's good for the goose is still good for the gander.