veckans problem!
ok här har vi veckans matte problem :) På en tunnelbanestation finns en lång rulltrappa. när ,låt oss säga erik, åker rulltrappan tar det 60 s att åka hela vägen upp. en dag så är rulltrappan trasig och erik får gå hela vägen upp. de tar då 90 s. dagen efter de så är rulltrappan lagad, men erik har bråttom så han går samtidigt som rulltrappan ''rullar''. hur lång tid tar det då att komma upp? ( såklart så håller hon ju samma hastighet som dagen innan)
OBS! - Om du läser detta sitter du för länge på whoa! - OBS!
Hangaround
2008-03-05 18:10
varför är rulltrappan en hon?
båtar och bilar också, det är väl för att det är saker man använder sig av, utnytjar..
fullfjädrad när jag kickat en gås..
oj, de ska stå han xD och om ja inte gjorde de tydligt så menar ja, hur lång tid tar det för ERIK att komma upp, när han går samtidigt som rulltrappan rullar :)
OBS! - Om du läser detta sitter du för länge på whoa! - OBS!
snart kommer du komma med, "Dagens problem"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
40 sek eftersom det var säkert mycket folk som gick i trappan dagen före. ne inte fan vet jag, har inte en blekaste :D
remember my name<br>you'll be screaming it later!
Hangaround
2008-03-05 18:18
jaha det var han som blev ern hon..nu hänger jag med. pigglaen ja men det borde heta "den".
36 sek? Ändrade mitt svar från 40 sek till 36. :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
fullfjädrad när jag kickat en gås..
30 sekunder
REJECT THE INDEPENDENCE OF KOSOVO!<br><br>http://www.thepetitionsite.com/takeaction/905791187/sign
31,29
Jalla idiot systemet stänger snart!
Toastare
2008-03-05 19:49
kan man svara på det utan att veta längden på rulltrappan?
Jag skyller allt på Emma!
78 sekunder
Awaiting Beheadment and Mutilation
det kan ju inte ta längre tid än vad det tar att åka stillastående
han kommer inte upp
work some magic
jag tror rätt har fel
work some magic
nilsl har fått samma svar som jag fått ut. dvs att det tar 36 sekunder..?
Tänk om Erik tar fel rulltrapa då?
Jag tror han halkar på ett bananskal glider ner ett par trappsteg, sedan orkar han inte gå längre utan sätter sig mitt i trappen. Men såklart blir Johny P37 fly förbannad över att det sitter en snubbe i "hans" rulltrappa. Erik blir slagen och kommer efter 1 minut och 23 sekunder uppför rulltrappan, såklart med tillhörande blåtira och visdomstanden i handen.
det går väl inte lösa utan att veta längden på rulltrappan?
annars är mitt svar 40 sekunder
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!
Jag fick också 36s
s=vt <=> v=s/t Tid det tar när han går: v1 = s/90 m/s Tid för rulltrappan: v2 = s/60 m/s Fart gåendes i rulltrappan: v1 + v2 = s/90 + s/60 = s/t <=> t=36s
fattade inte ett skit av det där alex2001, lite väl avancerat för mig ;P Jag ändrar mitt svar och säger att det tar lika länge för folk står i vägen när han ska gå upp så han blir lack och står och tittar fram och tillbaka på klockan samtidigt han står och väntar på att han ska va uppe :P
Toastare
2008-03-05 23:28
Alex2001 där s står för? och t står för? och v? jag tror fortfarande inte man kan räkna ut det utan längden för att veta vilken hastighet han rör sig i.. nu vet vi bara tiden.
enklare förklarat än vad alex gjorde då: på 36 sekunder åker han 60 procent av sträckan via rulltrappan (tiden genom hastigheten ger hur lång sträcka han hinner, dvs: 36/60 = 0,6) på 36 sekunder hinner han gå uppför 40 procent av rulltrappan (tiden genom hastigheten ger hur lång sträcka han hinner, dvs: 36/90 = 0,4) 40 procent plus 60 procent blir 100 procent, alltså hela sträckan
BB s=sträcka v=hastighet t=tid Fysikformler.. Det såg vettigt ut det som Alex2001 skrev. Jag tror att det är korrekt uträknat.
Delam tange barat
BountyBoo: han har rätt, v står för hastigheten, s sträckan och t för tiden formeln för att räkna ut hastighet är sträckan/tiden, när han både går och åker rulltrappa slå man ihop hastigheterna, den första var s/60 och den andra s/90 s/90 + s/60 = 150s/5400 = s/36 då vet du att tiden är 36
nää nu får ni lära mig matte... jedi, var kommer 5400 ifrån? :S
jag kommer aldrig klara matte c :'(
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Toastare
2008-03-06 00:32
säger som Bjäär.. haha kan inte med sånt. Tacka vet jag språk och konstnärliga ämnen ;)
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
90-60********
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
Bjäär, du måste ändra så att nämnaren på båda är samma för att kunna plussa ihop dem. Därför tar du 90(s/60) och 60(s/90)
om ni inte ens kan lista ut vart 5400 kommer ifrån är det nog kört för er, tyvärr. i livet alltså!
men... var jag inte tydlig nog i min utförliga förklaring? (jag menar inte att framstå som dryg, det är en seriös fråga.)
Toastare
2008-03-06 00:38
Rhetoric, nej långt ifrån...känsla för form och stil tar en längre än siffror.. fast man får många siffror i lönebeskedet ;) Skämt å sido..matte är bra med långt ifrån allt. Kan man upp till och med matte b så är det ju lugnt..
Rhetoric: kan å kan, kalart jag kan men det är lättare å bara fråga så slipper jag räkna :P Matte B var en bra kurs ^^ jag fick mvg i matte B :D kommer dock få ig i matte c....
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Jag var hur som helst först ute med svaret, så jag skulle vilja ha mitt pris nu. Var är TS egentligen?
Tjödda Du behöver inte försöka vara rolig hela tiden.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath A waste of breath the years behind In balance with this life, this death
90+60 det tar alltså 150 sekunder
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!
Hur fan ska det ta 150 s, det är ju till och med långsammare än att GÅ upp.
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS AMICI DI NESSUNO
Rhetoric "90*40=5400." Nu blev det väl ändå lite fel herr snille?
Not a follower, so Twitter has never been an option.
utan att kolla vad ni kommit fram ger jag mitt förslag (må hända att någon har gjort likadant): innan jag ger mig på lösningen kan man resonera lite om inom vilket intervall tiden bör ligga i. det måste gå fortare än 60 sek, ty han rör sig relativt rulltrappan, dvs. i rulltrappans riktning. Alltså har vi att alla svar som hamnar över 60 sek strider mot logikens principer.
here we go: allavi som har läst fysik A (ellerhar sunt bondförnuft) vet att hastigheten är sträckan dividerat med tiden, dvs. v = s/t. (sträckan i detta fall är alltså inte given). FALL 1 (hastigheten för rulltrappan):
v1 = s/60. ALL II (hastigheten Erik får när han går upp, kalla den v2): v2 = s/90. Nu visste vi att han rörde sig i rulltrappans riktning (det innebär att hastigheterna adderas, om ni inte är med på det, jämför detta; tänk dig att du kör om en bil som rör sig med hastigheten 90 km/h. Själv kör du 100 km/h, dvs. i förhållande till den andra bilen rör du dig endast 10 km/h. Men ponera istället att samma bil med samma hastighet kom i den andra riktningen, då är hastigheten ist. 100 + 90 km/h = 190 km/h. "ni rör mot samma punkt och då måste det fortare" - så kan man tänka, hoppas ni förstår). Alltså,
v1 + v2 = s/t. s/60 + s/90 = s/t, bara förenklingar kvar: gör liknämningt (180 minsta gemensamma ämnare är 180): 3s/180 + 2s/180 = s/t. 5s/180 = s/t. Multiplicera upp t och dividera med 5s, dvs: t/180 = s/5s = 1/5v vilket ger t = 36. RÖRIGT, hoppas ni hänger med!
what's good for the goose is still good for the gander.
det ska stå: t/180 = s/5s = 1/5 och inget annat. morgonpigg? nä...
Moderator
2008-03-06 11:40
Priyan Nej jag hängde inte med alls i din beskrivning faktiskt. Du började prata om procent och grejer och då tappade du mig direkt. revolutionären var väl den som förklarade utförligast. Men jag förstår inte varför ni måste envisas med att skriva v, s, t. Då tappar ni mig igen.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Instämmer med kaptenkrok. Allt jädrans v1=t/s60 * etc etc etc får min hjärna att koka :D Men jag ska fan sätta mig och läsa igenom inläggen igen tills jag fattar :P
Alex var visst före mig:) snyggt!
Men jag förstår inte varför ni måste envisas med att skriva v, s, t. Då tappar ni mig igen. Det är dem korrekta benämningarna på hastighet, sträcka och tid. Det är precis som när man ska snacka teknik så skriver man med teknikspråk osv. Att sedan bevisa varför och hur formlerna funkar, är väldigt svårt att göra här. För en gymnasielärare brukar varje formel ta en kvart att förklara muntligt samt skriftligt. Vad just de formlerna betyder, dvs s, v samt t, skrev jag lite längre upp till BB.
Jag kan tillägga ytteligare att när man skriver exempelvis v1 så är det från att särskilja den hastigheten från någon annan som då benämns exempelvis v2. Här finns formlerna iaf...
Delam tange barat
här kan man blanda in relativitetsprincipen! vad kul...:)
Första tiden är på 60s och den andra tiden är på 90s. Man multiplicerar tiderna (60*90) och får 5400. Efter det gör man en till uträkning där man istället adderar tiderna (60+90) och får 150. Sedan dividerar man 5400 (resultatet av multiplikationen) med 150 (resultatet av additionen) och får 36. Det tar alltså 36 sekunder. Varför man ska göra så, eller om man ens ska göra så, kan jag inte förklara då jag inte läst matte på "evigheter", är sämst på matematiska termer och formler, men det är så jag tänkte av någon anledning. :P