I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Piptobak?

Övrigt - Blandat

2008-03-03 20:50

Piptobak?

Har bläddrat runt lite i tidigare trådar utan resultat, jag inhandlade en sproilans pipa förra veckan och tänkte köpa lite tobak till den, nu undrar jag:

• Vad det kostar?
  • Vilka prisklasser, samt det billigaste?
  • Vart man köper tobaken?
  • Vilka sorter som är bäst osv?
  • Om det är något mer som behövs eller om det bara är att köra på?

yessir!

2008-03-03 21:32
- Tja, piptobak kostar väldigt olika, men säg mellan 100-400
- Billigaste jag köpt är Virgina blend nr.7 110 kronor men då bara 40 g när vanliga brukar vara 50 g. Billigaste med 50 g jag köpt är Sweet Dublin - 130 kronor och mkt bättre smak än den innan nämnda. mycket sötare.
- Jag köper då på Tobakshandlar som har specifierat sig på Just tobak i olika sorter. finns några stycken i sthlm vad jag vet.
- Finns många av dem dyrare sorterna, Double Layers då med 100 g tobak ist för 50 g. DEm är oftast mer aromatisk och finns i många, många mer smaker.
- Piprensare lär du behöva, 100 st för en tia brukar det var. Finns även speciella Pipverktyg, som du lär behöva efter ett tag, då pipan avlägsnar en vätska som liknar tjära, som stelnar efter ett tag och det blir då svårare att röka etc etc.

Kom på i efterhand att hur mkt det är i paketen/burkarna lät rätt lite, men jag är osäker, antingen så är det vad som står lr det dubbla.

2008-03-03 22:04
Tack och Bock, ska bli spännande att pröva!
 yessir!

2008-03-03 22:17
Härligt :D Rekommenderar starkt Sweet Dublin som första tobak om de skulle vara så, många av cigarett tobakerna funkar att sätta i pipa med, men dem är så lösa, att det bara blir krångel, men tja, mkt billigare :)

2008-03-03 22:49
Nice, ska läggas på minnet! Älskar hela konceptet med pipa...
 yessir!

2008-03-03 23:02
Jaja fifan! det är hur nice som helst :D Godare och tuffare :D