I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur länge överlever en fågel utan land?

Övrigt - Blandat

2008-02-25 23:32

Hur länge överlever en fågel utan land?

Jag hävdade för min kompis, helt utan fakta på benen, att en sjöfågel eller marin fågel om ni så vill också skulle dö vid en eventuell syndaflod som varar i 150 dagar. Han hävdade att den lätt skulle överleva.

Någon som har svar på frågan?

2008-02-25 23:33
måsar änder osvosv överlever ju.
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan

2008-02-25 23:37
jag är inte direkt beläst inom den oriontologiska världen, men sjöfåglar kan väl i regel både flyta och simma om det behövs, och kan även få föda genom småfisk i vattnet. Problemet skulle väl snarast vara bristen på sötvatten kanske?
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2008-02-25 23:37
är du säker? helt utan land i 150 dagar?

2008-02-25 23:39
just det. sötvatten. där har vi det.
fast floden består ju av regnvatten?

2008-02-25 23:44
gör den? om havsnivån höjs över landmassan blandas ju sötvattnet och saltvattnet. visserligen kommer det till en början att vara mer salt på vissa ställen, men fågeln får nog klara sig med bräckt vatten som bäst ( f.ö. måste vattennivån häjas utav bara helvette om fåglarna inte ska kunna hitta ett enda hustak att sitta på =)
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2008-02-25 23:57
albatrossar och sånt lever väl i flera månader utan land då och då så helt omöjligt känns det väl inte att de skulle klara sig.. är ni säkra på att havsfågölar behöver sötvatten i samma utsträckning som andra djur? det finns ju däggdjur som kan klara sig rätt länge på bräckt vatten så att en sjöfågel anpassad för ett liv ute på havet skulle kunna klara sig ett bra tag uan sötvatten känns väl inte helt omöjligt..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2008-02-26 01:10
Men den får väl i sig vatten/vätska genom sin mat ju? Alltså fisk i det här fallet.

Som Joel säger, så tvivlar jag på att den behöver vatten i den formen, finns ju många djur, som till exempel koalan, som inte ens dricker vatten. All näring och vätska får den genom eucalyptus bladen den pular.
At the gates of Eternity...

2008-02-26 03:23

och om det nu kommer en synda flod. som täcker allt land. dvs även de göta bergen. vad händer då med allt det vattnet, för det blir ju enorma mängder, efter de 150 dagarna?

Sen om jag förstått det här med havsfåglar rätt så skall dom vara kapabla att överleva något sådant sålänge det finns tillräckligt med föda, dock aldrig reflekterat över det där med vatten. Aldrig sett en fiskmås dricka :P

ja venne ja e trött

//Ydebrinkarn - så jävla stenad

www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2008-02-26 07:16
Sotttärnan kan tillbringa flera år (tror tom så långt som 10 år) till havs utan att sätta sina ben på torra land, finns flera arter som tillbringar större delen av sina liv ute på de sjuhaven, återvänder endast för att häcka. Jag antar att Sotttärnan löst problemet med sötvatten. Så det beror helt och håller på art.....

Tackar David Attenborough för denna TP kunskap :)

Googla vet ja?

2008-02-26 07:18
havsfåglar har speciella körtlar för exkretion av salt, precis som många andra djur levandes i havsvatten som ex sköldpaddor
http://www.kommandot.se/wp/

2008-02-26 11:06
syndafloden är då ismassor som smält? :) eller pratar vi om någon divine intervention så det poppar upp nytt vatten ur tomma intet.. viktigt i en sån här vetenskaplig fråga? njae kanske inte, men jag är nyfiken

f.ö finns det fåglar som skulle klara det fint
AIK

2008-02-26 11:24
Just det bperp och fredrik, ni har fan rätt. Ok men då har vi löst problemet.
Floden jag hade i åtanke var ju den i bibeln givetvis.
Redaktionen

2008-02-26 16:17
Hur länge skulle en fågel överleva om den aldrig fick landa då?
namaste

2008-02-26 17:22

största problemet skulle väl vara att hitta nånstans o lägga ägg o fortplanta sig, men d kanske e ett helt annat problem som inte hör den här historien till

norman bates behemot
bubba fett alfred bello
arthur's detour azazello

2008-02-26 17:32
kan de sova flytandes?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2008-02-26 18:03
ja, vissa fåglar kan faktiskt sova svävandes tom

2008-02-26 19:11
den lilla ornitologen har talat :)
AIK

2008-02-26 19:15
nä jag hatar fåglar men gillar saker som har havet som hem:)

2008-02-26 21:01
Tycker Ålderpåleones fråga är intressant.
Om man tänker sig att det är eld i stället för vatten. Hur länge kan en fågel flaxa omkring innan den blir för trött. Tänkte faktiskt göra något sånt experiment, fast med en fluga eller geting, när jag var mindre. Inte eld då men vatten, eftersom de inte kan simma så bra. Blev aldrig av dock.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!

2008-02-26 21:07
den kan väl teoretiskt överleva så länge som den hittar mat, det finns ju gott om vindar att segla åp, under rätt omständigheter behöver de väl knappast ta ett enda vingslag, och som någon påstod kan de sova i luften
Mabuhay!

2008-02-26 23:17
men vaäter man i luften om hela världen under är eld?.. beror kanske på va man e för fågel...

//Ydebrinkarn- fan att ja alltid kollar whoa när ja e trött :p
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2008-02-27 00:33
Borde ju finnas dåligt med syre om hela världen står i lågor.

2008-02-27 00:57
å utan syre ingen vind... hur sover då fåglet?
www.myspace.com/ydetobbe

2008-02-27 01:02
saken va väl om det inte var något fågeln kunde landa på, som vatten, eld bara som ett exempel, klart inte det går med eld, skit i hur fågeln sover utan syre kan ju varken den eller något annat ens leva
Mabuhay!

2008-02-27 07:51
luften består inte bara av syre så vinden blir ju inget problem, varm luft stiger tom så själva svävanden över ett hav av eld torde ju underlätta för fågeln. att den sen skulle dö av syrebrist får man väl överse med i detta tankeexperiment, så det handlar väl om hur mycket föda den kan tillgodogöra sig. en fågel som inte "kan" landa kan nog hålla sig svävande ett bra tag, iaf havsfåglar som är rätt bra anpassade till det. en gråsparv skulle säkert störta rätt mycket fortare

2008-02-27 08:59
Kan en fågel flyga i vakuum, dvs i rymden i en syresatt farkost, klura lite på den istället vettja, ;)

2008-02-27 09:00
umm, lite trött såhär på morgonen men ni fattade poängen, haha..

2008-02-28 00:04
nej GAIA vi fattade inte poängen xD

hehe en fågel i en syresatt farkost.. saken e väl att den kan flyga på grund av att densiteten i luften är så hög att den kan tränga undan en så pass stor mängd molekyler att den kan lyfta sin egen vikt? eller e jag helt fel?

för om ja e rätt så borde de ju betyda att sålänge fågeln är i luft så kan den flyga... men utan en farkost med luft i så borde en inte det? :S men å andra sidan svävar den ju om den e i rymden :p
www.myspace.com/ydetobbe

2008-02-28 05:45
Hmm hmm, haha, :P