I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tokyo : Dela erfarenheter och tips!

Övrigt - Blandat

2008-02-24 16:43

Tokyo : Dela erfarenheter och tips!

Yes.. vad har ni för erfarenheter av tokyo?

Är det skitdyrt där? Vilket resebolag? Hur länge minst måste man stanna för att det ska vara värt? Eller är det så dyrt att man inte kan stanna mer än 2 veckor? När är det värt att åka "säsong" etc.? Vad ska man göra där, det lär ju finnas en hel jävla del, men vad är liksom värdast?

Ställ frågor och svara på frågor :)

Adieu.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-24 16:50
hört att det är rätt dyrt att resa dit, men värt det? vad jag har sett så verkar det vara rätt soft för dom har bara så skön inställning till där borta, närmsta japan jag har kommit är tokyo drift och sushi.. Men dit ska man nog åka innan man blir allt för gammal
While im whatching the leaves dance in the wind at dawn<br> the feeling is creeping down the spine like a chill and now youre gone<br>

2008-02-25 21:23
Du kan komma billigare undan i Tokyo än i Stockholm. Finns såklart saker som är dyrare men du klarar dig garanterat på mindre pengar. Resten av japan ligger ca: 30 % lägre än Tokyo.
http://luftgrop.se/se/costs.cgi?for=JP

Eftersom att det är relativt dyrt att åka till Japan (6000 - 10000 TOR) så skulle det ju vara bedrövligt att bara kunna stanna i två veckor. STAtravel brukar ha billiga biljetter för ungdomar.

Angående göromålen så får jag la se när jag åker dit och studerar den 4:e april =)

Fridens
www.homos.se "En genväg till himmelen"

2008-03-07 18:40
stanna mer än två veckor, typ minst en månad om du kan...

tokyo är inte alls så dyrt som man tror (eller som ryktet säger), det ligger ungefär på samma nivå som Sverige (vissa saker är dyrare, andra billigare än här. Det jämnar ut sig helt enkelt)... sen att du kommer spendera pengar som bara den på en massa nöjen/mat osv. är en annan grej.
Pengarna kommer att flyga, hell yeeah.

Åk helst april-maj eller sep-okt/nov, då är vädret som behagligast... om du inte vill ha typ tex. 45 grader fuktig hetta mitt i augusti som det var denna sommar, det var inte speciellt nice kan jag säga, tokyo var som en ugn.

Du måste ta en sväng till Kyoto också, jag menar Shoguns castle?! Geishor? Tempel?! Mmmhmmm...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-30 07:16
Har polare som varit på besök i 1 vecka, det blir fortfarande ett minne för livet, även om man i regel behöver hålla ett högre tempo. Brorsan med flickvän åkte hem idag, efter att ha varit här i 9 dagar. Det räckte definitivt till för att få en bra uppfattning om hur det är här :) Finns för övrigt tonvis med sevärdheter bara någon timme från Tokyo. Kamakura exempelvis är ett mycket trevligt ställe om man vill besöka lite tempel och andra kulturella sevärdheter. Har man möjlighet till det är det definitivt ingen dum idé att time:a in sakura-blomningen, som dock är i full gång just nu och någon vecka till eller två.

I övrigt är det som övriga sagt, att Tokyo skulle vara dyrt (utöver boende, mer permanent) är en ren myt och ett vandringsskämt bland svenskar som bor här.
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-03-30 17:05
PenDragon

Hur är nattlivet egentligen? Nått HipHop?

2008-03-31 03:11
Mr.Oba_BOUX! P78

Tokyos nattliv får övriga världens att framstå som pinsamt ;) Du kan hitta precis ALLT. Nu har jag själv inte letat efter några hiphopklubbar, då jag tragiskt nog är den enda i min närmsta bekantskapskrets här som uppskattar denna genre, men det finns definitivt att tillgå. Staden sover aldrig, spelar ingen roll vilken veckodag eller tid du sticker till exempelvis Shinjuku, Shibuya eller Roppongi, det är alltid fullt ös. Den underbara principen är ju dessutom att ställena som tidigast stänger runt 05:00 när tågen börjar gå igen. Vårt lokala hak stänger bekvämt nog när vi känner för att gå hem ^^

2008-04-01 12:23
Låter hur bra som hellst! Varför hör man hela tiden att det är så dyrt därborta då? Vad kostar det att handla mat och laga själv tex. Råvaror dvs.. Kontra käka på resturang? Jämför gärna med svenska priser.

2008-04-01 15:29
Ingen vet riktigt varför den myten uppstått egentligen ^^ Det som ÄR dyrt är boende, vilket givetvis hänger ihop med att det är så galet tätbefolkat här, tillgång och efterfrågan helt enkelt. Dock har man råd att bo centralt om man finner sig i att det är compact living som gäller i denna staden. Sen är det så klart ett dyrt land om man jämför med för oss svenskar billiga land, säg diverse sydeuropeiska länder och mindre utvecklade asiatiska länder, men inte jämfört med nordeuropa.

Mat överlag är klart billigare, vissa saker som helt enkelt inte används så mycket här är dock dyrare. Det enda jag saknar med Sverige är vettigt mörkt bröd och bra ost, för detta är definitivt ingen bröd och ost-kultur. Att käka ute är definitivt mycket billigare än i Sverige. Du kan käka yakiniku (dvs. köttbitar av diverse slag som du tillagar själv på en grill i mitten av bordet) tabehoudai (dvs. ät hur mycket du vill under en viss tid, i regel 1.5 timme) för runt 120-150:-. Då pratar vi om riktigt bra kött dessutom. Om vi ska jämföra något som är väldigt enkelt kostar en BigMac (meny) på McD runt 30:- och smakar intressant nog rätt gott här, jag avskyr mer eller mindre McD i Sverige... dessutom ser hamburgarna ut som på bilderna ^^

Vill du dra loss med något roligare kan du käka diverse traditionell japansk mat (15-20 rätter av diverse alternativ) för runt 120:- per skalle. Beef & Rice (snabbmat) kostar runt 20-25:- på ett random snabbmatshak.