Resa i Thailand (Dela med er av erfarenhet topic)
Tänkte dra ner till thailand i slutet av sept-januari typ och träna & plugga distans kurs. Någon som har lite bra tips på boende priser på bungalo, biljett priser till lumpini stad ium i Bangkok tex. Lite res tips i landet samt fina platser att besöka, trekking osv. Tror ni förstår vad jag är ute efter. =) Tacksam för alla svar om de är seriösa.
vad ni spenderade i månaden på mat nöjen osv och totalt under en längre period.
Åk nattåget från Surratani till Bangkok nångång, det var en upplevelse alltså!
flytta till resor skulle jag säga
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
När du åker till Thailand så är det sjukt mycket billigare om du bara droppar in på ett hotell där, men boka helst en eller två nätter på ett cheapy hotell så du kan kika runt lite efter olika vandrarhem och andra boplatser, och jag lovar att du kommer hitta minst tio stycken runt hörnet i bankok, fett stor stad, se till så du inte går vilse, haha. ett annat tips är att du kan göra i princip vad som helst som är olagligt, polisen är fruktansvärt mutbar. När jag var där förra året så målade jag i centrala bankok och en polis knackade mig på axeln, jag gav honom 200 baht(vilket motsvarar c:a 40 spänn) så vaktade han mig i princip i ren lycka att han fick nästan en hel månadslön för att han sett mig. kom sen ihåg att du får passa dig på natten i bankok, det är sjukt mycket pundare som lika gjärna kan hugga dig om du inte tjackar lite koks, och det är totalt polistomt på nätterna där. håll dig undan från typ under motorvägar, tunnlar och typ folk som inte ser normala ut, vissa lever på att snatta, sälja knark och göra diverse "våldjobb" åt andra. ha en trevlig resa.
typ, eller?
"ett annat tips är att du kan göra i princip vad som helst som är olagligt, polisen är fruktansvärt mutbar. " Korruptionen är visserligen utbredd, men att rekommendera nån att "göra vad som helst" är vansinne. Är det en "hederlig" polisman som tar dig lär inte en vistelse i häktet bli särskilt roligt avslutning på semestern.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
mrn är uppenbarligen mytoman. eller lever på en annan planet eller liknande...
jo, eller inte. har du varit i thailand så märker du att varenda människa är mutbar till vad som helst. jag uppmanar inte till att vara olaglig, sorry men det blev lite fel där, vad jag menar är att det genetligen inte spelar någon roll. sen kan jag ju säga att det är fett rörigt på frlygplatsen och maten är dyrare än i sverige.
typ, eller?
kom sen ihåg att du får passa dig på natten i bankok, det är sjukt mycket pundare som lika gjärna kan hugga dig om du inte tjackar lite koks, och det är totalt polistomt på nätterna där. håll dig undan från typ under motorvägar, tunnlar och typ folk som inte ser normala ut, vissa lever på att snatta, sälja knark och göra diverse "våldjobb" åt andra. men det sköna med thailand är ju att t o m bovarna är två skitar höga och väger typ 30 kilo! förövrigt...vem fan går och hänger under motorvägar?
drygt halva stan ligger under broar/motorvägar.
typ, eller?
maten dyrare än i sverige???
angående maten beror det ju helt på vart man väljer att äta någonstans. är det några platser jag tycker du ska besöka så är det railey beach (för att det är en klättarkultur med många billiga boenden+mat.) det är vid krabi, ao nang.
därifrån kan du ta dig ut på öarna chicken, bambo, poda, mayabeach, paradise island .. osv.
jag är discoverys ansikte utåt
mrn jag har varit i thailand och kan konstatera att i princip allt du sagt är direkt felaktigt.
varför flyttas inte denna tråd? ;S whoa, shape up!
((MAAD))
the45king P26 Seriöst sätt dig inte på whoa.nu och fråga om tips till din thailandresa...
Du kommer inte fått ett ända vettigt tips bara en massa vissledande information och bajsnödig fakta som i slutändan inte leder.
Det du ska göra är att planera din egen resa, fråga för tusan inte andra.
Det är ju din resa och ingen annan som ska uppleva den ellerhur?
Alla som är ute och reser upplever platser och folk olika, så är det med allt.
Så det är omöjligt att peka på en plats och säga om den är värd att besöka eller inte.
Läs böcker om Thailand och skapa en egen bild av vad du vill uppleva.
Sen tycker jag inte Thailand är ett absolut måste om du ändå ska resa där nere borde du besöka grannländerna. Kambodja, Laos, Vietnam och Malaysia är också fantastiska länder.
Eller så kan du fortsätta lyssna på idiotiska råd på whoa.nu (mitt inkluderat) och stå där som ett fån och inte fatta ett skit vid Bangkoks flygplats om några månader.
Trevlig Resa!
- da locos crew -
devve: I princip förstår jag helt hur du menar, men varför skulle det vara av ondo att låta andra berätta om sina erfarenheter? Såklart upplever man alla platser på olika sätt men då får du iaf. en uppfattning om vad du har att vänta dig.
Still in the bridge
Clydisch P21 Att lyssna på andras erarenheter kan va bra EFTER att man varit ute och rest. Men absolut inte innan. Låt mig presentera ett exempel. Jag har planerat att åka till Laos för att JAG har ett genuint intresse för landet och kulturen. När jag väl befinner mig nere i Aisen, vi säger att jag först åkt till Chiang Mai i Thailand för att gå på den traditionella matkursen och sedan valt att ta flodvägen in i Laos via Makongflooden. I Chiang Mai möter jag en whoait som säger att Laos suger och att Viang Veng som jag hade planerat att besöka är rena rama trisstessen. Efter att jag fått höra det så väljer jag bort Laos och åker ned till Koh Chang istället och där möter jag två nya whoaiter som inte kan förstå att jag valde Koh Chang före Laos, det stället är ju rena rama paradiset! Dom hade haft den bästa tiden under sin resa där. Och jag valde bort Laos för att jag lyssnade på andras erfarenheter... do you get my point of view?
- da locos crew -
devve: Jag förstår ännu också din point, men här är det upp till var och en att inte vara en idiot och lyssna på endast vad en person säger. Min point är den att om 10 människor säger att Laos är schysst och en säger att det suger så tror jag definitivt att Laos är schysst. Har själv märkt att flertalet personer har sagt att Laos och Vietnam suger och att man hellre ska välja Thailand, men efter att en berest polare berättat om Laos och Vietnam så tror jag inte att jag skulle välja Thailand istället för någondera av länderna bara för att en massa folk på ett forum säger att Thailand är bättre. Fan, blev det rörigt nu..?
Still in the bridge
Clydisch P21 fett rörigt! :P
men jag förstår vad du menar, att majoriteten oftast har rätt och man ska vara försiktig med att gå på allt vad folk säger.
Men av egen erfarenhet så väljer jag bort vad andra tycker å tänker å skapar min egen resa utifrån mina intressen, och det tror jag är den bästa vägen till en lyckad resa.
Jag är inte ute efter att återuppleva vad andra redan berättat för mig.
Det är mycket roligare att uppleva nya platser helt och hållet på egen hand som om jag faktiskt var den första som upplevde just det här spännande vattenfallet eller liknande och SEN efteråt kan jag bli införstådd med att jag kanske inte var helt ensam om den upplevelsen men det är skitsamma för när jag väl stod där så hade jag inte hört vad andra hade upplevt om platsen och för mig var det sagolikt.
Det är lite som att sätta sig sig och se en film för första gången, du vill inte ha en idiot som berättat filmens handling för dig innan du sett den eller avslöjar poängen precis innan du ska se den.
Att uppleva nya platser gör du bäst om du bara läser på om själva platsen, rent fakta mässigt och inte tar in hur andra upplevt det hela. Det skapar bara fördommar och falska förväntningar som ofta aldrig uppfylls pga av att alla upplever saker så olika.
- da locos crew -
Att i sista stund dissa Laos låter som totallt vansinne. Alla jag känner som varit där har stortrivts och beklagat sig över att man bara får 30 dagar semestervisum där. Ska faktiskt precis sätta mig i bilen och besöka den Laotiska ambassaden här i Stockholm. :)
devve P25 ja så klart ska kolla lite böcker och sånt + nätet vilket jag redan gör. Jag bryr mig inte så mkt om någon whoait säger blabla åk inte dit. Känner folk som gjort asien resor men jag vill bara ha lite olika utgångs punkter.
Kan väl passa på att säga en polare inte gillade Bangkok för det var för mkt horor och allmänt skit där. Amerikaniserat så det skrek om det. Han är kultur intresserad och vill inte höra vänner dåna från massa barer på hög volym vilket jag också är.
vill bara åka dit för thaiboxnings skull, annars så verkar södern eller ut i landet softar.
Så vad tycker ni om Bangkok ?
the45king P26 jao jao jao ... summa sumarum då! använt sunt förnuft! :D
jag bara kände att tråden hade spårat ur helt ang mrn's inlägg å sådär ...
de flesta trådar som skapas på whoa fylls med så mycket skitinlägg tyvärr, någon som bara vill göra ett avtryck i tråden med en idiotisk kommentar.
tänk om det fungerade så i riksdagens plenisal. moderaterna får ordet och upp stiger nån riksdagsledamot som inte ens är påläst om dagens ämne och ställer sig i talstolen och brölar - wääääck! ja tack för mig ... och så går han därifrån lika snabbt som han kom ... helt meningslöst ... precis som dem felsta inläggen är .... nej fan jag har blivit en gammal gubbe ... skjut mig snälla!
- da locos crew -
devve Du låter lite bitter. Efter 25 går det bara neråt ;). ja mest barn på whoa ja vet jag va själv ett sånt när jag var 18årig ball independent backpacker typ.
Folk som inte gillar bangkok har i tio fall av tio bara besokt koh san road. Om man vill leva billigt och samtidigt trena so e det norra Thailand som geller. Bode Chang mai och Phai e trevliga stellen att spendera ett par monader i.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
Här har du ett forum som består av en massa trevligt folk som brutit sig ur andra thailandsforum, eftersom att mycket snedvreds till reklam. Hur mycket som helst av vilka funderingar du än må ha. http://www.thailandforum.se
www.homos.se "En genväg till himmelen"
Kan bara hålla med allt positivt som skrivs om Laos. Helt underbart ställe som jag absolut ska resa tillbaka till. Bangkok är ju ett måste att besöka i Thailand, inte bara för att man landar där, finns något för alla. Några dagar räckte bra för mig dock. Ang. mutbara poliser.. Det är inte bara turister som kan muta dom, thai-folket är ganska duktiga dom också. Jag fick spendera en natt på polisstationen väntandes på min polare som hade blivit slängd i en cell. Han var anklagad för att ha sparkat av reg-plåten på en moppe, vilket han inte hade gjort. Ett tips är att alltid ha numret till ambassaden med sig. ;) Slutade med att en diplomat förhandlade med snuten och vi fick betala ca 1200kr i ersättning för reg-plåten. Vem kunde ana att det var så dyrt med reservdelar där nere... :) Koh Lanta är nog min favorit i Thailand.. Men Laos och Kambodja ligger fortfarande högre på min lista. Beror givetvis på vad man vill ha. Finns inte mycket till stränder i Laos, men en bred flod duger lika bra enligt mig.
http://anjaparson.istheshit.net/ Förresten.. Jag hatar MBFIMG's användare på Whoa! HATAR!
Jag säger bara KOH TAO!!!
Vacker liten ö som är rätt lugn.
Bo på
Mr. J's Bungalows (om du inte ska dyka), om man kommer från Mae Haad ("centrum") och åker mot Sairee Beach håller ligger det precis i toppen av en dryg uppförsbacke. För en person har jag för mig att du får betala 450 baht (90kr) per natt med AC, inte så billigt men Mr. J i sig gör att det är värt att bo där, asskön/knepig gubbe som är Asiens girigaste man och har bl.a. hittat på en egen religion.
Maten på Koh Tao är också rätt billig, käkar du thai-mat kan du komma undan med mat+dryck för ca 16 kr. Internet och laundry är också billigt.
Koh Tao är paradis för dykare, finns dive-shops och diving resorts ÖVERALLT. Tar man PADI Open Water hos någon dive-resort brukar man oftast få rabatt på boendet, kan till och med bli gratis under de dagar du dyker (4 dar). Jag kan rekommendera Ban's Diving Resort, de har svenska instruktörer och fint boende. 2 pooler, egen restaurang och en bar där det brukar va riktigt kul på kvällarna. Där får du 500 baht i rabatt på boende per person som dyker.
Men snorkling kan ju va ett alternativ om man inte vill ta dykcertet.
Man kan åka på en dagstur runt ön (21 kvadratkilometer stor) så stannar de på massa olika ställen.
Eller så kan du åka ut till
Koh Nang Yuan som ligger strax utanför (kanske 15 min med long-tail) vilket är tre små öar som sitter ihop med en sandbank. Klart vatten och bra snorkling. Men det är ett naturreservat så man får inte ta med sig platsflaskor o.dyl. dit sen måste man va därifrån en viss tid (17.00 har jag för mig).
Åker du dit borde du besöka Amsterdam Coffee Shop (om det finns kvar) som ligger i Mae Haad Village. Soft bar uppe på ett tak.. Eller Car Bar som också borde ligga i närheten om de inte flyttat den igen. Det är en hippiebuss som de byggt om till reggaebar.
Jag har inget dåligt att säga om Koh Tao, överväger på att flytta dit!
One chapter a day
Hur funkar det med el i Thailand? Behöver man skaffa någon form av adpter eller ser deras eluttag ut som våra? Om man tar me sig typ laptop, mobilladdare etc?
Too weird to live, too rare to die
Bateman
Eluttagen i Thailand ser ut ungefär
såhär men det fungerar att stoppa in våra kontakter med runda pinnar också.
Jag vet inte direkt hur det är med styrkan på elen,men ibland när jag laddade mobilen så brukade laddaren bli kokhet men inget som gick sönder..
One chapter a day
Zoned Jag har hört lite skräckhistorier om folk som bränt sina laptops och mobiler och liknande just för att strömstyrkan pendlar och är allmänt kass...man får ha det lite under uppsikt då antar jag. Tack för infon iaf!
Bateman Jo jag med.. Men jag tog med mig en skitmobil och använde så det va saksamma liksom.. Skulle inte våga stoppa i laptopen kanske..
One chapter a day
dirty_flowetry P18 :
Sov ju hela vägen ju ;) neb det är en mysig upplevelse :9
känns som någon tog bort mitt förra inlägg....
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"
Någon som varit på Sirocco Skybar i Bangkok?
Det där jättehöga huset? Om vi menar samma har jag varit där.
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"
En grej är ju att inte boka något i förväg och sedan pruta ner priserna när man kommer till hotellen. Många blir enormt lurade när de köper i någon turistinfo
Sverige och Thailand har 220V/50Hz mot svenska 230/50Hz. Du kan även plugga in dina vanliga C-kontakter i Thailand. Den enda gången man behöver vara orolig över de något annorlunde spänningarna, är vid bruk av mycket gamla apparater.
Nyare apparater klarar i regel hela världens olika strömspänningar, vilket kan vara bra att tänka på i allmänhet. Så köp inga onödiga pluggar, och oroa er inte.
En nyttig länk om världens alla strömlösningar.
http://www.kropla.com/electric2.htm
www.homos.se "En genväg till himmelen"
Åk till koh lanta en liten ö som ligger nedan för krabi. Det är grymt ställe å chilla piano på! Mkt bra skit finns där, så ni vet. ///carpe diem
Åker imorn =D
fan va skönt det ska bli. komma bort i 2 månader.
thailand och öarna runtomkring, singapore, malaysia o kuala lumpur, indonesien jakarta och bali.
så när ni hasar er fram i snöslasket ligger jag under en palm med en jävligt kall öl! bara så ni vet =D
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!
yrkesmördaren Tack så mycket. Det VÄRMDE
One chapter a day
När jag var på Koh Tao så regnade de hela veckan var lite surt, bodde på ett fett hemligt ställe hette typ Coral View eller nått sånt, låg jävligt off från turismen, var översvämningar över allt men taxi bilarna kan ta sig i princip vart som helst, värsta terrängbilarna :D Bangkok var ingen höjdare, smutsigt slitet sjukt mycke folk, bilar, avgaser. På kvällarna vare folk som försökte pracka på en allt från tuck tuck till pingpong shower om man gick på turistgatorna, så skit i dem. Blev sönder stressad av att vistas där alltså..
my name is xelly smelly
34 grader i sodra Laos, EFTER solnedgangen. Vansinnigt varmt har. Avis pa alla rapporter fran sverige om mjuk mysig puffig sno..... Ju mer jag hor om Thailand ju mindre sugen pa landet blir jag. Orkar inte med att bli paprackad tucktucks i tid och otid, har i Laos ar folk for lata for att bete sig sa (an sa lange), vilket alla verkar mkt gladare med. ;)
"När du åker till Thailand så är det sjukt mycket billigare om du bara droppar in på ett hotell där, men boka helst en eller två nätter på ett cheapy hotell så du kan kika runt lite efter olika vandrarhem och andra boplatser, och jag lovar att du kommer hitta minst tio stycken runt hörnet i bankok, fett stor stad, se till så du inte går vilse, haha. ett annat tips är att du kan göra i princip vad som helst som är olagligt, polisen är fruktansvärt mutbar. När jag var där förra året så målade jag i centrala bankok och en polis knackade mig på axeln, jag gav honom 200 baht(vilket motsvarar c:a 40 spänn) så vaktade han mig i princip i ren lycka att han fick nästan en hel månadslön för att han sett mig. kom sen ihåg att du får passa dig på natten i bankok, det är sjukt mycket pundare som lika gjärna kan hugga dig om du inte tjackar lite koks, och det är totalt polistomt på nätterna där. håll dig undan från typ under motorvägar, tunnlar och typ folk som inte ser normala ut, vissa lever på att snatta, sälja knark och göra diverse "våldjobb" åt andra. ha en trevlig resa." -------------------------------------------------------------------------- Mrn, Vad ere för ett jävla skitsnack? Du är ytterligare en i raden av snorungar som tror dom koll på Thailand för att du har spenderat ett par veckor där. Vet inte om jag ska skratta eller gråta av ditt inlägg.... Jag har bestämt mig; Jag drar lite på smilbanden. * Det är alltid billigare att boka innan, det säger sig självt om man är en van resenär. Även Thailand. * Var noga med att inte bryta mot lagen. Jag vet vad det handlar om. Speciellt droger ska ni vara försiktiga med. * 200 Baht är ganska precis en hundradel av en månadslön för en vanlig polis i Thailand. Att det är enkelt att muta folk här i Thailand är en myt. Visst förekommer det, men troligtvis så spelade det ingen roll för polisen att du målade på den väggen. Han tar gärna 200B extra i fickan utan någon anledning. Sen kan du känna dig ball och tro att du mutade en polis. Då har du fått någonting att skryta om inför polarna hemma i Sverige. Båda är vinnare.... * Gatorna i Bangkok vågar jag påstå, är säkrare än i Stockholm, trots storleken. Självklart finns det delar av Bkk man bör vara mer försiktigare i. Med sunt förnuft behöver man aldrig oroa sig. * En stor del av poliskåren i Bangkok jobbar utan uniform. Speciellt nattetid. Vilket är en bra strategi. Tomt är det inte. Tycker polisen är väl synliga.
* I fortsättningen: ta Mrns inlägg med en stor nypa
salt.... Han kommer inte direkt från "Lonely Planet".
Kommer inte kommentera eller svara på några frågor om Thailand, väldigt sällan som jag är inne här på Whoa. Men som Mrn säger: Ha en trevlig resa!
"* En stor del av poliskåren i Bangkok jobbar utan uniform. Speciellt nattetid. Vilket är en bra strategi. Tomt är det inte. Tycker polisen är väl synliga." Värt att tillägga här är att brottsprovokation inte är olagligt i Thailand. Med andra ord, killen som erbjuder dig hasch kan lika gärna vara snut, antingen korrupt som tjänar några hundra för att du inte vill åka in, eller ärlig och du åker in i ett rättssystem som inte är särskilt trevligt. För folk som åker på Full Moon Party är det här extra viktigt att tänka på eftersom snuten vet att dom kan plocka folk där.
Rehab is for quiters.
Om man vill knarka ner sig sofinns det ju betydligt bettre alternativ en Thailand. Att behova hosta upp motsvarande 10k for att slippa bangkok hilton e ju allt annat en kul. Sedan finner jag det ytterst underhollande att so monga menniskor tycker att det e helt ok att ta droger ner de e po "semester" i SOA medan de hemma i swe e helt emot dem. dubbelmoral deluxe.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
det finns inga fina platser i thailand, det ar massvis av turister overallt som forstor det fina. valj filippinerna istallet. at the moment: i sihanouville for hundra ar sedan och for tillfallet i agra.
dannyM_