(Fråga) Gubbe med id-bricka, mustash och portfölj knackar på dörren
Jo det va såhär.. För drygt 2 veckor sedan en söndag eftermiddag när jag precis hade myst ner mig med lite jazztobak och en näve i chipspåsen och den andra i navelen och hade precis hunnit tänka "det här är livet" så ringer det på dörren. Tv`n va på och jag väntade inget besök och försökte smyga som en ninja till nyckelhålet och kolla vem det var. På grund av jazztobaken så blev mina ninjamoves inte så ninja som jag hade tänkt mig utan råkade välta ner ett glas på golvet med en duns.. När jag kommer fram till nyckelhålet o spanar ut så ser jag att det står en gubbe me id-bricka i dörren me mustash och portfölj o ringer på. Jag undrar naturligtvis va fan det är frågan om! Jag kan inte öppna för dels har jag tv`n på och jag betalar inte tv-licens och det ligger en mysig doft i hela lägenheten så jag skiter helt enkelt i att öppna.. Frågan är: vem fan kan det ha varit? 1. TV-gubbe 2. Polisen 3. Bestefar Om det nu va en tv-gubbe hur länge kan man skita i att öppna innan det händer nåt? tacksam för svar! tjo!
If carrots got you drunk, rabbits would be fucked up.
tv-gubbar har ju små söta instrument så de ser om du har på tv:en när de är utanför huset. blev det lite otydligt? jag vet inte om jag kan förtydliga det så mycket mer.. Dem har iallafall instrument så dem kan se om din tv är på och om du betalt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ok? Såg inget sånt, han bara pressa upp brickan i hålet o jag vet att han hörde mig. fan
jaja det är söndag igen så han kanske kommer igen för rond 2?
hur såg brickan ut då? elelr det kanske inte gick att se alls.. gav han sig fort? det hade ju knappast snuten gjort om de ville nåt och hörde att du var hemma..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
kan ju också ha varit en försäljare eller nåt i den stilen. annars får du uppdatera läget, det här är spännande!
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!
Producent
2008-02-10 13:17
det kanske va nån med jazztobak i sin portfölj....kännde doften o vart dragen av din jazztobak till din dörr....
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate" "And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
ne man såg inte så mycket, bara hans kort på och nån text som man inte såg. ne det e sant, fast fan man vet endå inte lixom. blev sjukt nojjig iallafall.
Redaktionen
2008-02-10 13:20
säkert värvare till hyresgästföreningen eller något annat såntdär.
namaste
njaa han såg inte så "open minded" ut snarae inåtvänd och seriös ut. respektingivande mush me brillor i 50 års åldern.. brrr!
kan tillägga att jag ochså har mustash men min bleknade i gämförelse.. såg ut som ett skolexempel för "statligt anställd"
Vad har jag gjort? jag som är så snäll ;)
Sensimilaa: underskatta inte vilket stort allvar folk som hyresgästföreningsvävare kan lägga i sitt arbete..
det är fan lag på att inte öppna dörren på söndagar om man inte väntar besök kvittar om det är tevegubben, öppna inte dörren bara. du har en katt som ställer till oväsen i huset och du glömde stereon på när du gick ut. han har instrument men dom är inte tillräckligt exakta för att peka ut en tv i en lägenhet. bor du i villa är det svårare men så länge du inte träffar honom kan han inte fronta dig om tvavgift. skickar han ett inbetalningskort så skit i det, ring dom och säg att du fan inte har en tv.
mike_ P22 Word! det är den "lediga" dagen lixom.. inte för att jag jobbar men endå!
du har en poäng där, om han inte träffar mig så kan han inte ge mig en räkning.. Frågan är bara hur länge man kan hålla på så? Kan dom ta det vidare på nåt sätt? typ ringa snuten så dom öppnar dörren??
Joel413 P24 Sant, vissa viger sina liv åt att göra andras liv till ett helvete..
man kan väl ha tv ändå? säga att man sitter och glor på film eller spelar tv-spel men inte tittar på deras skitkanaler
du är kär i mig.
Svensson X2 Jo men grejjen e att tar man ett steg in i lägenheten så ser man tv`n så det blir inte så trovärdigt..
och på vilket sätt bevisar det att du inte använder den till annat än att se på kabeltv?
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
Sensimilaa P24 "Pejling" är en stor jävla bluff, spelar ingen roll om du bor i villa eller lägenhet, manicken dom har kan inte bevisa att du har en tv. Polisen kan heller inte komma och öppna din lägenhet för att dom misstänker att du har tv, det är omöjligt.
Du har ingen skyldighet att prata med dom, råkar du öppna dörren och det visar sig vara tv-avgifts kontroll så säger du bara jag har ingen tv o smäller igen dörren. Påstår dom att du kolla på tv, säg bara att dom hörde datorn, svt sänder t.ex sina program på webben helt gratis.
Skulle dom mot förmodan se att du har en tv, så är det bara att säga att du har den på prov, du har rätt till en 14 dagars provperiod. Självklart säger du att du bestämmde dig för att inte ha tvn sen.
If you can take a dick in your ass, you can damn sure take a joke!
så fort dom ser tvn så är det "kört". nä snuten kan dom inte ringa för att få upp dörren. dom kommer nog igen kanske 3 ggr per år eller nått, har egentligen ingen aning men jag tror inte det är nått problem. du kan ju hålla dig till den enkla regeln att inte öppna mer 'än en springa i dörren för att kolla vem det är. är det dock polisen som ska hugga dig för wackotobaco så lär dom inte ringa på för att kolla dig :P
Rhetoric P23 Jag vet inte.. var inte direkt upplagt för en vild diskution med han.. hans mustash va för farlig :D
Det är själva innehavet av teven som ligger till grund för avgiften, inte hur du använder den. F.ö. är "jazztobak" nog det fulaste jag läst på ett bra tag på whoa, ^^
rkellyone X2 Tack nu känns det lite bättre :) ska komma ihåg det till nästa gång idioten kommer.
mike_ P22 Ne det vet jag, har varit med om det.. knacka är inte polisens grej direkt.. Tror inte det är nån risk dock, jag tar det lite mer "piano" än vad jag gjorde när jag bodde på landet..
Precis samma sak hände mig för ca två veckor sedan. Jag öppnade givetvis dörren (har inget titthål) och till min förvåning stod där en man med id-handling och väska. Jag förstod dock inte vad han ville, eller var han kom ifrån då han snackade så grymt fort. Fråga två, kanske tre gånger vem han var, och var han kom ifrån, men lyckades aldrig höra vad han sa. Till slut blev det bara löjligt så jag godtog att han var ifrån hmlgnnnj onfdjnru da da. Det lustiga var dock att han ville komma in för att berätta mer, det hade jag ingen lust med. Så det fick bli en vit lögn om att jag skulle fika hos en kompis, mannen godtog min ursäkt och sa att han skulle komma tillbaka en annan gång. Han har inte dykt upp sen dess... Vem är mannen? och vad vill han?
Jehovas Vittnen är värre dock, avskyr när de kommer och ska tjata sönder en med propaganda, ett nej räcker liksom inte..
Toffe P23 Hahahaha! "Till slut blev det bara löjligt så jag godtog att han var ifrån hmlgnnnj onfdjnru da da" :D:D:D
Det verkar som dom två kör samma style på outfit så det va nog TV-gestapo :)
Jo fast dom kan väll omöjligt ta avgift för att man äger en tv? isåfall är det väll pga kanalerna?
Drar o repar nu men jag e tillbaka om 3 timmar, ska bli kul o se om vi kan få nån lösning på det här problemet :) one love //Hank
Rastasite P18 jo, det som GAIA säger stämmer. du betalar för att du har möjlighet att se på tv, att du väljer att använda servicen dom erbjuder är irrelevant.
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
Haha kan göras film på sånt där! Eller iallafall en ruskigt rolig sketch haha!
Rastasite P18 Det måste du, även om tv:n är trasig. Netto blev nyligen ålagda att betala tv-licens trotts att dom inte hade någon tv ikopllad i butiken. Anledningen till att dom var tvugna att betala det var för att dom sålde tv-apparater.
jehovas kanske?
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
Vad slapp du verkar vara.
Det var förmodligen Lions eller nån annan galen besatt förening, gärna med religion som täckmantel, som kom för att tala med dig om Jesus eller vad de skulle kunna utföra för stordåd med just DIN plånbok.
Mormon. dom har alltid ID brickor på sig.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
orka bry sig, jag öppnar aldrig om ja inte väntar besök, och nej, dom har INTE nån manick som kollar om du har tv eller ej. jävla nötter.
Till slut blev det bara löjligt så jag godtog att han var ifrån hmlgnnnj onfdjnru da da. Det lustiga var dock att han ville komma in för att berätta mer Han kanske försökte sälja National encyklopedin. Blev besökt av en man för ett antal år sen som trängde sig in och visade glatt upp sina böcker. Trots att jag sa att jag har fan inte råd med dom.
Sensimilaa: Troligtvis tv-pejlare eller jehovas. Jag satt och kollade på Cops med hög volym en kväll när en gubbe ringer på dörren. Öppnade dörren för att veta vad han ville. Han börjar med och fråga om jag är "förnamn efternamn" och jag säger "ja" såklart. Då tar den jäveln fram sin legitimation och förklarar att han är från tv-maffian. Eftersom det inte var läge för en diskussion vid dörren då han hörde sirenerna från tvn så sa jag bara "nej tack" och stängde dörren. Efter nån minut damp det ner en ifylld liten lapp från Radiotjänst med mitt namn och adress ifyllt, färdigt att skicka in. Hade jag velat skicka in en sån lapp hade jag väl bett om den vid dörren och fyllt i korrekta uppgifter själv... Sucker!!
En kompis fick besök av två herrar i kostym. Första gången tittade han bara i nyckelhålet och struntade i att öppna eftersom han inte kände igen dom. Andra gången dom kom öppnade han för att fråga vad dom ville.. då började dom pladdra om Jehovas. *suck*
Alla som innehar en tv-mottagare ska betala tv-licens.
Som tv-mottagare räknas:
Tv
Video med kanalväljare
Dator med tv-kort
Videokamera med kanalväljare
Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare
Digital tv-mottagare Källa: www.radiotjanst.se
hehehe bara jag som fortfarande garvar åt uttrycket "jazztobak" mkt underhållande. det finns ingen lag på att du ska öppna dörren, oavsett om du är hemma eller icke, om det inte är så att du inte betalt din hyra. jag öppnar aldrig dörren om jag inte vet att ngn ska komma. just nu funkar inte heller min ringklocka, så ringer ngn på så hör jag ändå inte dem. jag har hund, en stor fet hundvarningskylt på dörren och de tar oftast minst 1 minut att ta mig fram till dörren eftersom min hund vaktar den o han flippar om ngn är på dörren, så jag o min Killer har effektivt lyckats bli av med alla scientologer, försäljare och jehovas vittnen under dessa 2½ år. Jag betalar TV-licens och har inte speciellt ofta "jazztobak" (garvar än en gång) hemma, men jag är inget stort fan av främlingar som är på min dörr. så don't worry. du kan ju typ sticka ut en lapp med penna till personen i fråga o fråga vem han är om han kommer tillbaka, men du måste inte öppna dörren -inte ens för tv-licens folk, skulle väl som sagt vara för hyresvärden om du inte betalat hyran, eller en polisstyrka med searchwarrant
Jag gissar likt flera andra ovan att det är ifrån hyresgästföreningen. Jag fick besök själv av en medelålders man med mustach och combover iklädd kavaj, portfölj och en konstig bricka runt halsen. Han ville ha exakt 70 kronor för att förbättra mitt boende på diverse sätt som jag aldrig riktigt fick reda på...."underskatta inte vilket stort allvar folk som hyresgästföreningsvävare kan lägga i sitt arbete.." Inte minst när de säger sig vara utsänd på uppdrag utav "sveriges största folkrörelse för att förbättra boendesituationen för sveriges innevånare" . Det krävs ett visst antal timmar framför spegel för att ens övertyga sig själv om detta.
Peppis Nej, nu tar du det piano va! ;)
Haha tack för alla svaren, mycket underhållande läsning :)
EmCi_Emm Om du bara visste.. får träningsvärk om jag går från kylen till soffan.. slår ibland läger i hallen "jag har en stol där :D" för att sedan ta mig till soffan :)
Peppis F25 Ahh där har vi grejjen, jag måsste skaffa ett husdjur asså? Typ en Alpaca som kan loska gubben i ögat genom brevinkastet när han knackar på! då kanske man slipper sånna här problem i fortsättningen?
DejaVu P23 "underskatta inte vilket stort allvar folk som hyresgästföreningsvävare kan lägga i sitt arbete.." Inte minst när de säger sig vara utsänd på uppdrag utav
"sveriges största folkrörelse för att förbättra boendesituationen för sveriges innevånare" . Det krävs ett visst antal timmar framför spegel för att ens övertyga sig själv om detta."
Word.. Hur kan man tänka "jaa detta ska jag jobba med! jag gör sverige en tjänst, rätt ska vara rätt" fast han säkert inte ens betalar skiten själv bara för det är den perfekta täckmanteln för att inte bli kollad.. fyyy
om ni börjar betala tv licens så kanske dom kan köpa in lite bättre skit till svt's tablåer..
det va det lamaste jag hört.. Lika noga som: Gå med i svenska kyrkan så slipper ni brinna i helvetet.
Sensimilaa P24 - well, de är i ärlighetens namn lite tråkigt ibland eftersom jag älskade att ha debatter med jehovas. roligast är numera på landet när de hälsar på , för där finns ingen skylt på grinden. så de öppnar grinden och som skjuten ur en kanonkula kommer min ettriga hund, han är dock inte en sådan vakthund som hänger i byxben, utan han skäller på en meters avstånd, men de brukar iaf få jehovas att backa ut genom grinden, så har vi ett trevligt samtal med en grind emellan.
husdjur is the shit för att få bort folk från sin dörr iaf. hehe
speciellt när man sätter upp en stor jävla dobermann skylt på dörren och har en dvärgpinscher (en miiniform av dobermann typ).
tyvärr flera hantverkare som inte vågat gå in om dagarna (vi har ett sådan låskolv som man hänger nycklarna i för om de ska in i lägenheten om dagarna), trots att min hund aldrig är ensam hemma om de ska komma hantverkare. sedan när man ringer o frågar kan de fråga 10 gånger "du är säker på att din hund inte är där när vi kommer?" etc. Då har de iofs inte träffat honom utan bara sett skylten på min dörr.
Jag kan tänka mig att denna gubbe var "lockbete" för att få dig att öppna dörren. Utom räckhåll för nyckelhålet satt ett gäng från insatsstyrkan och väntade på att höra dig öppna dörren. I detta moment som du skulle ha öppnat dörren (vilket de hade förväntat sig) så skulle de ha sparkat upp den i pannbenet på dig och skjutit sönder alla din krukväxter och andra eventuella föremål som kunde tänkas innehålla narkotikaklassade preparat. I ett senare skedde så skulle de insett att de har hamnat i fel lägenhet och du skulle ha legat på golvet och gråtit efter din mamma.
Fan, själv har man ju inget nyckelhål. Det skulle man kanske ha haft?
Peppis F25 hehe nice, du verkar slippa alla jobbiga folk när du har din widowmaker till hund hemma :D kanske borde sätta upp en skylt fast jag inte har nåt husdjur? det kan väl inte skada??
Kassarapport.42 P0 hahaha ja helvete va skraj jag hade blivit :) bästa hade vart om leffe gv persson hade vart me o "fylle snackat" massa skit om hur dålig jag är ochså..
de kan icke jeg helder
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Sensimilaa P24 betalar ingen tv licens så får inte svt in några större cash, alltså. hur fan kan du jämföra det med religon? Jävla köttnacke..
gobbegrogg X0 Eller så struntar man i tv-licenss o köper kanal+ paket istället.. lite dyrare än tv-licenss men fasen så mycket bättre!