Bo i Lund (som icke-student)?
Som det ser ut i nuläget kommer jag + sambo att flytta ner mot Skånetrakten inom en inte helt avlägsen framtid. Lund verkar bli det lämpligaste valet eftersom mina syskon ser ut att vara på väg dit också. Rent storleksmässigt känns det väl lite sisådär att flytta till en stad som är mer eller mindre exakt lika stor som den man bor i nu (Umeå) men jag pallar inte med stämningen i Malmö. Soft på många sätt men för mycket folk som letar ursäkter för att tjaffsa och hålla på och med tanke på hur korta avstånd det är mellan städerna så känns det inte särskilt drygt att bo en bit därifrån ändå. Sååå...hur är Lund egentligen? Var vill man bo/inte bo? NOTERA FÖLJANDE: jag vet att man klarar sig utmärkt så gott som över-jävla-allt i Svea Rike om man vet hur man ska uppföra sig (streetsmart osv), men att överhuvudtaget behöva tänka på massa regler som att man vore på någon fucking safari är inte min kopp té så berättelser om hur snälla ungdomsgängen i ditt skitiga och gråa centrum som viftar med nävarna så fort tillfälle ges egentligen är undanbedes. Vad finns det att göra i Lund? NOTERA FÖLJANDE: Jag tänker inte gå på några jävla korridorsfester med tretton tyskar och tolv idioter. Jag är medveten om att Lund är studentstad men det är Umeå också så jag är van, jag vill dock inte ägna mig åt massa studentgrejer för det. Alltså: hur är utelivet bortom studentpubarna? Affärer osv? All information, förutom försvarstal till förmån för Malmö (jag hatar inte staden, tror bara att Lund är bättre), är välkommen!
Tror inte att du behöver oroa dig för så mycket kaxighet i Lund. Det är oändligt mycket olika människor i Lund, det har skapats en sorts acceptans. Det är min åsikt iaf.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare
2008-02-09 19:03
Lund är en mysig småstad med lite storstadskänsla. Dock dör stan helt på sommaren, det är sjult tyst. Men det kanske beror på att alla spenderar de varma dagarna på en filt i stadsparken eller vid havet. Samtidigt slipper man trängas på någon av de många uteserveringarna. Lund är pittoreskt och Lundensarna (som vi kallar oss) känner sig väldigt speciella. Vi är trevliga och sociaial. Väldigt kulturella och därför har Lund många bra kulturella evenemang. Staden är fyllt med små gathus och fina gamla hus och själva stadskärnan är liten. Lund växer utåt med de många bostadsområdena runtomkring. Det är aldrig långt från stan och de flesa bussar går var 12e minut, eller var 20e minut (på kvällen) De bostadsområdena jag inte skulle rekommendera direkt är väl Linero som känns nedgånget och fult. Annars fungerar de flesta områdena. Jag är själv uppvuxen på väster ett område som ger dig 20 minuters cykeltur till Lomma strand och 10 minuter promenad till cetrum. Trevligt beläget med grönområden och folketspark (folketshus har dock inte använts de senaste 15 åren) Norra Fäladen är det område som väl räknas som mest invandrartätt (Magistratsvägen, Lunds rosengård lite skämtsamt kallat...dock har området sin charm) , men Lund är väldigt integrerat i sig och man umgås över gränserna. Nattklubbslivet är väldigt smalt, eftersom det är en studentstad. Men i grannstaden Malmö händer alltid saker och det går nattbussar hela natten från Malmö annars kostar minitaxi ca 180kr malmö-Lund. Men Lund erbjuder flera mysiga barer där man bara kan sitta och dricka, allt från skunkhak till (försök till) lite finare ställen. Det bokas även rätt bra spelningar till Mejeriet och man kan hitta en favorit bland de få nattklubbarna. På 40 minuter befinner du dig i Köpenhamn med öresundstågets hjälp och Köpenhamn erbjuder en storstadskänsla OCH en känsla av europeisk huvudstad, tillskillnad från stockholm. Jag gillar Lund och förstår vad du pratar om när du pratar om Malmö. Malmö är trevligt så länge man kan åka hem. Lund i sig är en väldigt varm stad och jag har trivts där hela min uppväxt och jag är stolt Lundensare.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2008-02-09 19:03
daviden, håller med dig.. det är en väldigt open-minded stad.
BountyBoo F28 tack för det relativt utförliga svaret. anar att jag kommer att trivas väldigt bra i lund, bortsett från att jag mer eller mindre kommer att tappa alla sociala kontakter bortsett från familj och flickvän dvs.
vet inte om du är en sån (som köper musik dvs), men hur är det med skivbutiker i lund? iofs är det som du poängterat inte särskilt långt till köpenhamn men ändå.
det finn några skivbutiker här vad jag vet iaf. en fördel som du har i Lund är att kommunen gjort upp ett samarbete mellan de flesta centrala affärerna så istället för att alla normalt har öppet till 18.00 så gäller 19.00 nu och på lördagar tror jag det är till 17.00 så det är nästan som att ha långlördag varje vecka. Precis som Bounty sa så är det ganska lugnt att leva här, även om jag inte riktigt kan hålla med om att Linero är så pass nedgånget (har växt upp här..) enda nackdelen är att Lund ligger nog längst ifrån Centrala delen av Lund om man kollar på alla områden. 20min att gå.. annars tror jag inte du behöver oroa dig, jag har svårt för att tänka mig att bo någon annanstans i Sverige och om du verkligen behöver något som du inte hittar här så har du malmö 5min bort och köpenhamn 30min bort med tåg.
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"
Jag har ingen jäkla aning om hur det är att bo i Lund. Men jag pluggar där och spenderar största delen av min tid där. Soft stad. Men lite för litet för mig, bor i Malmö.
dom flesta skivbutiker har fått stänga eller gått i konkurs, den enda riktiga som finns kvar är repeat records som har mestadels vinyl. sen finns det ju skivlagret, rocks m.m.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
älskar lund, växer upp (15 år) på väster och tycker det är en väldigt bra och trevlig stad. det är nära till allt man kan tänka sig behöva (danmark,havet,malmö) och en väldigt historisk stad med många gammla byggnader
These rappers think I'm worried bout' a punchline, I show more purpose than thier whole carreers in one line
Toastare
2008-02-10 00:18
CRIK, du gick inte på vildanden på dagis för i sånna fall har jag haft dig som dagisbarn när jag gjort min praktik där ;)
Demento
Jag måste ändå rekommendera dig att skaffa studentleg trots att du verkar väldigt anti! Sjukt mycket mer utgångsmöjligheter, och det är ju inte bara pubar utan klubbar med ett väldigt brett utbud. Inte bara en massa "studentgrejer" alltså utan det är ju vanliga klubbar (fast ölen kostar 20 spänn). Studentleg skaffar du bara genom att söka en kurs och sen skriva in dig på valfri nation. Betala din räkning och sen får du ditt leg. Man behöver aldrig gå på upprop etc. Glöm ej att söka innan 15 april! Annars finns det ju ett par uteställen som funkar utmärkt men möjligheterna blir ju betydligt fler med studentleg. & sen kan jag rekommendera SÖDER om du vill bo sjyst! Har ni tänkt köpa bostad eller hyra? Kan vara svårt att få tag på hyresrätt pga de 30 000 something studenter som vill hyra. Du kan gå in på www.lkf.se och www.akelius.se (tror jag) och kolla boendemöjligheter. Sen finns ju såklart andra hand men börja leta nu!
För övrigt så är Lund lätt den trevligaste staden i Sverige. Lite bråk, och mest en massa übertrevliga och sociala studenter som alla vill ha nya kompisar.
Skåne!
BountyBoo jag gick inte på dagis i väster, jag gick på dagis på lill trollet. men några av mina klass kompisar gick på vildanden så kanske du "haft" dem
These rappers think I'm worried bout' a punchline, I show more purpose than thier whole carreers in one line
princessleija F22 du har definitivt en poäng!
just nu satsar vi på att ta över vår nuvarande lägenhet och sen försöka byta den mot något i lund. hyr en jävligt schysst vindsvåning i centrala umeå just nu så det borde väl inte vara omöjligt att hitta någon som är intresserad! annars blir det väl att lägga upp en annons på blocket och tigga boende, fungerade förvånansvärt bra här uppe iaf :)
sånt löser sig!
Men det bästa är att BountyBoo är så god damn snygg :)
http://duckdown82.tumblr.com/
flytta inte till lund om du inte är inne i studentsvängen! jag vet visserligen inte vad du väntar dig av staden men är det alternativt uteliv så kan du se dig om. studenterna har alltid varit förfördelade som fan i lund och kidsen som växte/växer upp där (dvs. jag) varken har eller hade nått att göra eftersom uteställen bara riktar sig till studenter. fan jag har blicvit sjukt anti sen jag flyttade därifrån. staden är annars openminded som sagt och schysst att bo i för den delen. inte så stor men intim och trevlig, på sommaren är lund dött för studenterna har åkt hem och därför anser jag den tiden på året i lund som härligast, lugnt och skönt och de som bor där vågar ha hemmafester. är du sugen på regniga blaskiga vintrar så gäller detta väl i lund (och resten av skåne också antar jag). jag tycker du ska flytta till malmö, tjaffset du pratar om har jag inte märkt av alls så jag tänkte fråga om det är en fördom eller att du har upplevt det på plats? i vilket fall om du inte stöter på tjaffset så har malmö allt lund har (förutom massa studenter) och mycket mycket mer därtill
Bountyboo 20 minuter till lomma, vilken väg tar du? eller cyklar du vrålsnabbt? inte jättelätt att få bostad i lund.. om man inte är student. rekomenderar i vilket fall klostergården. trevligt lummigt område med netto på plussidan. dessutom massa skönt folk och långt till närmsta studentkorridor :P
Toastare
2008-02-10 14:10
mike_, från papegojelyckan/väster/Värpinge är det 8km till Lomma..det tar 20 minuter.. och då har jag kass kondition. :) Sen håller jag med om att det inte alls är lätt att få bostad, och att byta med en lägenhet i centrala umeå har jag svårt att se att de förbättrar chanserna. MEN ni kan ha tur. Genom LKF får ni inget på minst 6 månader om ni inte vill 1. bo i en etta med typ kokvrå på linero eller 2. Bo i typ en 5a för 9000kr/mån. Men ställ er i passivkö hos dom redan nu så har ni iaf börjat köa om ni vill byta sen. Det är bara att anmäla sig på deras hemsida.. efter 3 år i passivkö och 1 månad aktiv fick jag precis en sån lägenhet jag ville ha. Så det lönar sig absolut med passivkö. Jag står fortfarande i passivkö och har gjort det i 4 år nu ifall jag någon gång vill flytta tillbaka. Vet inte om Mandamus fortfarande har lägenheter där för de har inget kösysytem, utan man visar intresse.. och sen gäller det att ha fast jobb och god ekonomi. Det finns små privata hyresvärdar som är bra att kolla upp.. min mamma fick en lägenhet i proffessorstaden precis vid botan i ett flerfamiljshus (4 lägenheter) hos en privat hyresvärd. Iof tror jag att det går mycket på medelåldersmänniskor med god ekomomi, men allt är värt att prova.
BountyBoo Mandamus heter numera Akelius!
Skåne!
och från en nörds perspektiv så har de precis installerat nytt fiber i LKF's lägenheter, upp till 1gb/s.
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"
mike_ P22 med tanke på att jag är uppväxt i umeå så är jag redan van vid att bo i en studentstad som är död på somrarna så jag har en rätt bra uppfattning om vad jag ger mig in på. tycker att det är rätt lagom storlek på staden...nära till köpenhamn och malmö men ändå lugnt
BountyBoo F28 så kassa odds kan det väl inte vara? borde väl finnas folk i lund som vill studera i/flytta till umeå? (med lite tur ;)) klart att det inte är något man kan räkna med, men det gör jag egentligen inte heller...nödlösningen blir väl att ta någon lägenhet i malmö först. flickvännen har stått i bostadsköer där i rätt många år så det borde vara enklare. tack för kötipset, ska anmäla mig nu!
annars tror jag stenhårt på blocketannonseringen...vi la ut en annons om oss själva på blocket och fick 4-5 erbjudanden om schyssta lägenheter på ett par veckor, hyffsat många privata hyresvärdar med typ 1-2 fastigheter som föredrar att spana efter hyregäster på det sättet. svårt att jämföra lägenhetssituationen i umeå och lund kanske, men det flödar väl inte precis av schyssta lägenheter här heller
Den enda nackdelen med Lund är alla galna cyklister.
jagvillocksåhaenblog.com
bountyboo jag vet hur långt det är, har cyklat biten ett hundratal ggr själv, men 8 km på 20 minuter.. det är fan inte lätt med kass kondition. jag har nog aldrig klarat KG->Lomma på mindre än 40 minuter, men det kanske bara är jag :)
Toastare
2008-02-10 17:16
Princessleija, ah okej :) mike_ men KG är ju lite längre bort.. jag cyklar bara ut genom värpinge och upp på cykelvägen brevid vägen mot lomma.. tar max 30 minuter :)
Demento P22 Hur gick det för dig???
We don't really dance, We just rub the dick on the ass.
JohnJohansson112 X1 haha kul att du frågar! men med "inom en inte helt avlägsen framtid" menade jag 1-3 år så det har inte blivit nån flytt än...fast nu kanske det blir en flytt till stockholm istället förutsatt att tjejen kommer in på konstfack nästa höst
sitter i lund nu o det ser fan ut som danmark med cycklar över allt
CHILLNANI
Om du inte redan flyttat så måste jag ge dig rådet att välja Malmö, oavsett fördomar.. Man blir inte attackerad i malmö, man blir inte rånad i malmö, man blir inte uppäten av pitbulls i malmö, man blir inte uttittad i malmö, man sticker inte ut i malmö, folk sköter sig själv i malmö, billigare lägenheter i malmö.. Ja, allt är bättre i malmö helt enkelt o jag e fan född i Lund Lund är en liten bondhåla där stockholmsstudenterna styr o ställer i nattlivet, risken att bli påhoppad är minst lika stor som i malmö(om inte mindre beroende på var du bor), utbudet av mat o dyl e katastrofalt(bara statoil efter 10) Det enda positiva jag kan komma på är att det inte känns som det är nån rascism mellan lundabor utan dom är enade mot studenterna.. Men det hjälper ju inte en vuxen människa utan spelade mest roll på typ gymnasiet
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
Toastare
2008-07-07 10:43
Håller med, T2dafucking. Att flytta till Lund som ickestundent gör man bara om man är född där och inte vill låta sina barn växa upp i malmö, alltså när man blivit lite äldre. Lund blir mer och mer anpassat efter studenjävlarna och som sagt det är vi infödda mot dom ;)
Ja, o om det e så att man gillar studenter så finns dom ju i malmö med.. Fast lite mer utblandat så det märks inte
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
lund är underbart! öppet, vackert och helt enkelt underbart! kg äger:P
syumoan akoinwe!
HAHA!! Ja, KG e ju jävligt fräscht, öppet o vackert:)
T2dafuckin P62 fördomar och fördomar...jag har varit där själv ett par gånger och min flickvän har bott där i flera år så jag har en hyffsad bild av hur det är i malmö. jag tror inte att jag kommer att bli rånmördad sju dagar i veckan men faktum är att det händer mycket skit i malmö i förhållande till stadens storlek så det är svårt att bara ignorera allt. dessutom tänker jag på var jag vill att mina barn ska växa upp...å andra sidan så är det inte aktuellt än på ett tag och då kan man ju alltid flytta. det är inte så att jag skulle ha något emot att flytta till malmö heller egentligen...jag menar kom igen, jag bor i umeå. vad fan som helst är väl bättre.risken att bli påhoppad är minst lika stor som i malmö lund hade år 2007 328 st. anmälda fall (per 100.000 invånare) av misshandel där offret var okänt för förövaren, samma siffra för malmö var 418 st, så rent statistisk är risken större att bli påhoppad i malmö :)
siffrorna jag drog upp gäller förövrigt för misshandelsfall mot män, för kvinnor är siffrorna 61 för lund och 116 för malmö
Men dom siffrorna bevisar bara att jag har rätt med tanke på att malmö är större o vissa områden som e högt belastade vistas inte du i alls
flytta till landskrona vafan
Toastare
2008-07-07 19:01
landskrona? Det är som att amputera valfri kroppsdel (Förlåt _Maria!)
Om du nu ska flytta till lund så kan du ju skippa Gunnesbo och Linero...allt annat går an. KG aka Klostergården eller tvärtom snarare är schysst och ok hyror, väster är även nice, norra fäladen är väl rätt billigt vill jag tro men kanske lite större inbrottsrisk o sånt...mkt busar där:) så göm din dator om du bor på första hehe o din rädsla för malmö är rätt obefogad...visst du kan få stryk men det kan du överallt precis som du sa! jag har aldrig haft något problem alls...skottlossningar o annat skit sker mellan kriminella så det är med största säkerhet inte heller ngt du behöver bry dig om! Jag bor i lund o tror inte att jag kommer flytta till malmö...å andra sidan har jag bil o älskar min lägenhet..men jag förstår inte varför man ska bo här om man inte pluggar, det finns faktist inget särskilt här o utelivet ska jag inte ens nämna...har vart "ute" i lund 2 ggr sen november 07 o det säger väl endel!
att jämföra Umeå och Lund som studentstäder är inte möjligt. Lund är en studentstad, Umeå är en stad med studenter.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
MRsalesman P62 suck...nej jag tror väl för fan inte att jag ska bli skjuten. jag tror inte att jag kommer att bli misshandlad heller, jag påpekar bara att det händer mer skit i malmö än i lund vilket jag personligen tycker drar ner stämningen i staden oavsett om våldet är riktat mot mig personligen eller inte. det är inte så att jag skulle ha något emot att flytta till malmö heller egentligen som sagt...T2dafuckin P62 ja malmö är större, men det spelar ingen roll eftersom statistiken som sagt är antalet anmälda brott per hundratusen invånare. det sker alltså fler misshandelsfall per invånare i malmö än i lund så nej, du har inte rätt. förövrigt utgår jag ifrån att vissa områden är högre belastade även i lund även om jag skulle tro att det är dom krogtäta delarna av staden/städerna som är överrepresenterade när det gäller misshandelsfall.
Viggos har sjukt grymma burgare! Och Aptiten har grym kebabrulle!
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta
Okej, jag ska sluta hata nu.. KG e lugnt, södra esplanaden o stan oxå.. Viggos burgare e grymma o aptiten e en klassiker(nu på badet) Jag bara fucking hatar alla studenter o därför blir det känsligt ibland
hehe jag är iofs student själv...men jag skulle tro att jag hatar student-studenterna lika mycket som the next man
Toastare
2008-07-07 23:31
"vad pluggar du för nått? Jahaaa du ÄR från Lund, jahaa" sen förvandlades alla klubbar, utom de som huserar på mejjan, till skitklubbar "boka drinkbord" ... va? skit Men jag älskar stan ändå och det kommer alltid vara Lund och växer inte mina barn upp i Köpenhamn så blir det i Lund!
Asså studenterna är det väl egentligen inget fel på...dom flesta är ju vanliga människor...det är asen aka man jävlarna som är motbjudande as som förstör utelivet..när man var yngre var det man bashing på helgerna tur att folk växte upp...eller kanske inte? bounty: men men men....du har ju inga barn....såvitt jag vet....
Toastare
2008-07-08 11:16
MRsalesman, haha nej jag har inte hunnit skaffa några barn på en månad heller. Kanske skulle skrivit ...kommande barn, eller ja..de är inga på väg.. så framtida barn ;) och håller med, det är ju manjävlarna som är jobbiga. Kanske också alla som är dräggfulla på västgöta nation när jag ska sova över hos mamma. Fenomenet med att Lund blev poppis var ju när Prinsessan Christina Magnusson's son började plugga ekonomi i Lund. Med honom följde det en jävla svans..
bounty: vem vet din ugn kanske är snabbare än andras...men men så var tydligen inte fallet!
Har alltid haft väldigt svårt för "student-studenter" men samtidigt vet jag inte om det är så mycke mer schyst och folk på valfri icke nation. Självklart är det nice att inte bara gå ut på samma nationer varje helg, men folk på andra uteställen e fan inte bättre nånstans. Fulla fjortisar och idioter som slåss och svinar nä vi är nog alla lika jävliga from times to times.... lite synd att Lund har dåligt med uteställen men då äre väl bara att hoppa på en 5p kurs o skaffa nationslegg lr nått
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.
fast av nationerna är det ytterst få som ens är OK...seriöst så spelar dom riktigt dålig musik, sånt som pop brudar o manjävlar kan tycka om eller DU, OM du har sänkt en o annan pava och har 10 polare med dig..jag gillar typ bara kristianstads brooklyn klubb (den är ok iaf) smålands disobiendence o kanske ngt mer..kan inte komma på ngt nu iaf
BountyBoo F28 Kan du förklara för mig , varför lund är en bra stad för barn att växa upp i??.. Finns ju massa fina städer i skåne som är bättre för barn att växa upp i , än en stad med massa drägliga studenter. Helsingborg är ju en skit fin stad nära vattnet och allt.. Nu är detta bara en fråga:)? . (vi snackar om städerna i skåne nu inte övriga sverige)
We don't really dance, We just rub the dick on the ass.
du kan utbilda dig i lund du slipper bli en bonde du talar fin skånska, det finns många möjligheter du slipper åka från din stad för att gå på gymnasiet (såvida du inte vill vara en inbiten staffanstorpsbo eller liknande) osv...lika bra att lära sig LIVET direkt!