I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Är jag rasist?

Övrigt - Blandat

2008-01-29 04:00

Är jag rasist?

Vet inte riktigt vart jag ska börja,klockan är mycket o är seg i huvudet men har tänkt på detta ett tag. Det handlar om hela den här klädkulturen, jag undrar bara ifall man tycker att en speciell ras/hudfärg inte passar i endel kläder.

Jag ska rakt ut med det o tycker att alla vita snubbar som går runt som fiftys vita kusin och har så stora byxor att hans morsas mammas tandläkares kusin får plats i byxan och går runt med den sneaste kepsen, och skriker east side så fort han "hollar" åt sin bror.

Måste ju finnas folk som känner som jag? ser det inte bara löjligt ut.
Skulle ju säkert bli reaktioner fall en riktigt ny import gick runt med sverige tröja och skrek ja älskar sverige, bästa bästa med ett glatt smajl. Folk vänder ju liksom huvudet.

Vad vill jag komma med denna tråd?
Egentligen bara lätta att ja spyr på "wiggas" och fattar mig fan inte på hur dem kan se det som en snygg stil. Ska folk få reagera på klädstil eller ska man ses som en idiot när man tycker att ett vist beetende ska vara till sin kultur.

http://www.remi1000.com/images/news/wigga.jpg

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-29 04:02
Finns ju fler som klär sig i baggys, skatare osv. 

men visst, oftast syns det ju på människan, och jag antar att du pratar om hiphopare, och inte skatare?
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-01-29 04:08

asså dom irak och så vidare är lika mkt ''whiggas'' som vi asså ja va i USA för 1 år sen och dom från turkiet o irak o alla dom länderna blir behandlade som SKIT av dom svarta asså när ja va i new york så värka de som om dom hadde mer respekt för vita än dom som är från dom länderna ja snacka om

PS

inte för o skryta men ganska stolt har pratat med en crip :D dom e tunga :P

2008-01-29 07:19
Svarta ser minst lika löjliga ut dom.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-29 07:46
att jänkare hatar på folk från mellanöster är ju inte så konstigt med tanke på vad som händer nu för tiden. men det är egentligen rätt skumt att vita inte får vara 50 cent utan att folk dissar dom som fan. ingen klagar på en arab eller en svart i kostym. "ööööh, dom ska ha klänning på sig eller ett höftskynke, inte bära vit mans kläder" black cracker!
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!

2008-01-29 08:52
Folk som klär sig värre än fifty och vill bete sig riktigt thuggish verkar ju rätt efterblivna oavsett hudfärg.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2008-01-29 09:52
west side til i die with fifty by my si'e
cry me a river!
--> thcrew
Producent

2008-01-29 10:34

koncentrera dig på dig själv och din klädsel för dagen istället och var nöjd med den och låt dom gå och vara nöjda med deras.
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2008-01-29 10:44
rasist och rasist, du framställer dig ju kanske inte som det vassaste verktyget i sjulet när du beter dig som om hur andra väljer att se ut är din sak, men att vara dum och dömande gör en ju inte per automatik till rasist.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2008-01-29 11:02
svarta kan se minst lika whigger ut som vita. det beror på personen. för övrigt har jag inte stött på en sån person som du beskrev på typ 8-9 år. dom har väl försvunnit.

2008-01-29 11:08
Jag håller med Kefflitenskit i båda grejjerna han säger.
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen

2008-01-29 11:11
Jag har svårt för whiggers och förortkids som använder "förortssnack" Kan inte ta folk som är över 15 på allvar när den personen tycker han är jättetuff med sitt nya språk han lärt sig.

2008-01-29 11:41
Till trådskaparen:
Ja, du är rasist!
Du dömer folk efter deras hudfärg.
"50 cent-kläder" är inte en svart företeelse utan en amerikansk så jag tycker att det i så fall är lika konstigt när en gambian bär sånna kläder som att en svensk gör det.
Visst, jag tycker det är fett larvigt med en snubbe som haltar runt med glänsiga kläder och bandnana men inte för att han är vit och egentligen ska bära kostym (eller vad fan vill du egentligen att vita ska bära?!) utan för att han förmodligen inte har en egen identitet utan bara snott sin stil direkt ur en musikvideo.
De flesta "hip hopparna" i sverige är töntar period, så e d bara. Likaså emos, ravare & alla andra som tror att dom blir någon annan för att dom sätter på sig en viss typ av kläder.

2008-01-29 12:03
Funken: fast inte rasist... bara inte så så smart... asså han är smart, men bara dit näsan räcker...
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen

2008-01-29 12:07
Hela poängen är att man kan tycka vad man vill, jag tycker också det ser förjävligt ut ibland med råbaggy och "ghetto" attityd, men du kan igentligen bara göra två saker, var gnällig och konfrontera dom som har det eller sitt hemma och sura för något som du igentligen inte har med att göra.
 yessir!

2008-01-29 13:59
Jag har inte läst hela tråden.
Men jag vill bara säga att det finns en skillnad mellan klädstil och beteende.
Att vara en whigga är ett sätt att vara som bara till en del handlar om kläder. Det är ju mer attityd och sätt att prata.

Att bara ha baggy kläder gör ingen till en whigga.

Och som några andra sa: varför bryr du dig så mycket om vad andra har på sig?
www.susei.blogg.se
Promotor

2008-01-29 14:11

Jag tror du reagerar mer på beteéndet än på klädstilen så som du beskriver i första inlägget... har inte läst igenom tråden nu pga tid och intresse, men:

Tycker du helt ärligt att det ser skumt ut när en vit går med förstora/hiphop-kläder??
Jag tycker det ser helt naturligt ut med baggy, och häng (som verkar vara "mode" i dagens läge)

Sen var det lääääängesen jag personligen stötte på en "wigger", alltså en person som håller på med "westside/eastside" som man gjorde på 90 talet..

så antingen har du bara tänt till på en person som du såg första gången i dagarna, eller så har du tröttnat på, kanske din bästa kompis som sysslar med det dagligen?

om man ser på din reaktion så skulle jag utgå från det sista exemplet..

och nej, det är inte rasist..

2008-01-29 14:14
själva generaliseringen är jävligt rasistisk, att du anser att etniska folkgrupper ska hålla sig till sina egna kulturer.
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
Promotor

2008-01-29 14:18

Roni

detta kommer tolkas som att jag är adolf hitler själv... Men man ska inte hålla sig till sin egen kultur... man ska anpassa sig till den kulturen man befinner sig i.. Fan va jag hatar iranernas speciallagar i sverige... jag vill också kunna gå maskerad utan att snuten tar mig!
eller äta godare mat för att jag inte står ut med skiten som serveras i vanlig matsal..
nej jag är inte inriktad i politik, jag är bara den som säger vad jag tycker o tänker, även om det kan vara så att jag är ute och cyklar...

Manager

2008-01-29 14:29
al3: Skulle ju säkert bli reaktioner fall en riktigt ny import gick runt med sverige tröja och skrek ja älskar sverige, bästa bästa med ett glatt smajl. Folk vänder ju liksom huvudet.

Jag skulle bli glad över att någon lyckats hitta en plats att leva på där de blir så överlyckliga.

Men hursomhelst, är det kläderna som stör dig eller att folk kopierar uttryck och beteende från TV? För du är väl medveten om att de flesta som klär sig "hiphop" inte ropar eastside (?) och andra klyschor? Eller det kanske är annorlunda där du kommer ifrån, men där jag är ifrån och har varit (de flesta större städerna i Sverige och ett antl mindre) så har jag inte sett det fenomenet.
Redline!

2008-01-29 15:57
Optimistisk. Nu är det inte så att iranier går maskerade. Och i en matsal (antar att du menar din skolmatsal) så får du äta vilket alternativ du vill. Det där var bara ett ignorant påhopp

2008-01-29 16:03
al3 P19

med tanka på din profilbild kommer jag inte ta ditt inlägg seriöst.
hejja

2008-01-29 16:07

Som Roni skrev betyder ju det här att du tycker att etniska grupper ska hålla sig till sina egna kulturer. Så ja, lite rasist är du allt. Men att vara lite rasist skadar inte, de flesta är det och jag skulle t.o.m. vilja gå så långt som att säga att det är fint att vara lite rasist.

Sedan tycker jag jämförelsen med en nyimporterad utlänning i kostym var lite märklig. En bättre jämförelse är nog att vi plötsligt skulle se en våg av svarta ungdomar i Bronx som gick runt i svensk folkdräkt med knätoffsar, sa "JA!" och "NEJ!" med Peter Stormare-accent samt köpte snus till överpris av langare. Absurditeten i scenariot säger kanske en hel del om hur det står till i huvudet på de (numera) fåtaliga whiggers som befolkar våra gator.

Peace!

2008-01-29 16:15
Optimistisk P18
Varför skulle vi inte i ett demokratiskt land med åsiktsfrihet inte har rätt till att följa vilken kultur vi vill? Att anpassa sig efter lagar och standard i landet man lever i tycker jag är en självklarhet och en helt annan sak. 
Vill jag gå omkring med ett höftskynke och kalla mig Mbutu även fast jag är blekare än en mjölktand borde det inte sticka i några fördomsfrias ögon. Eller ska alla med svenskt pass rimligtvis bara handla på H&M och köpa möbler på IKEA? Eller ska alla nysvenskar klä sig i knäbyxor med tofsar och dansa runt majstången för att känna sig integrerade?
Och om du nödvändigtvis vill gå omkring med en balaclava över huvudet så kan du försöka fixa ett läkarutlåtande om dysmorfofobi eller nåt. Jag gick själv maskerad pga Bells pares i nästan ett år på krogar och sånt utan att bli gripen eller avmaskerad.  

2008-01-29 16:19
Du får mer kläder för samma pengar som mindre storlek. ;)
Evil under Good

2008-01-29 16:22
det är bara amerikanska negrer som får ha stora kläder
Heretic ,Thou Art Cast Down!
Promotor

2008-01-29 16:24
Roni 

Självklart får man följa vilken kultur man vill, MEN man ska samtidigt anpassa sig till sverige (och dess lagar) är det en LAG att du INTE får maskera dig på allmän plats, så ska det väl förfan följas?? Och, bor du i sverige så SKA du lära dig både språk och lagar

Och nej, man äter inte vilken mat man vill i skolmatsalen! Dom som inte äter gris och sånt skit, väljer självklart att äta det andra som serveras, den andra maten som serveras får INTE ätas av dom som kan äta den -vanliga- maten! Som t.ex brukar det i min dåvarande skola serveras Pankakor till eleverna, men till dom som inte kunde äta det så serverades det grillad kykling, och nej, det brukar inte serveras kykling till resten av eleverna i skolan, därför att det är för DYRT...
Och varför förtjänar dom godare mat än vi? för att sverige inte ska klassas som ett främligfientligt land?.. Jag tycker att lösningen är: kan dom inte äta maten som serveras, så får dom ta med egen mat, och dom vet när den serveras, för det finns en gammal gammal uppfinning som kallas matsedel...

Manager

2008-01-29 16:37
tycker också det är sjukt fult när det går till överdrift.
många klär sig dock snyggt, men ni förstår nog vilka jag menar.
ser löjligt ut.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2008-01-29 16:39
Finns det nån enda vit som passar i cornrows?

2008-01-29 16:42
Det e nog värre när folk här i sverige ska snacka engelsk slang o grejer.. typ "Yeah dawg, fo real, you down etc etc.."

2008-01-29 16:59
Optimistisk. Iranier maskerar sig inte. och ang matsalen så är det väl bara att säga att du är muslim eller nåt då. dom får inte göra skillnad på folk där och du borde få äta vilket alternativ du nu vill. berätta det för dom. Förövrigt är det ju en fråga om skolmatens kvalitet än att du tror att dom tycker att muslimerna förtjänar bättre mat än dig. Hur gammal är du?

2008-01-29 17:31
haha?
det som mest konstigt ut är faktiskt hela wiggerstilen. sen spelar det fan ingen roll vilken människa som bär kläderna, det ser fortfarande lika löjligt ut.

2008-01-29 19:18
Optimistisk P18
Mm, och enligt svensk LAG är det diskriminering att neka en muslim att bära slöja, och LAGEN ska vi väl alla följa och anpassa oss till eller hur?

2008-01-29 19:32
fan alltså känns som hela whoa bara älskar att klaga o att de inte har något bättre för sig...

ärligt... alltså, kan man vara lite mindre..bitter

Producent

2008-01-29 19:47
trådskaparen har väl blivit av med sin brud där snubben råkade ha baggy med snead keps....därför du e bitter
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
Moderator

2008-01-29 21:08
Optimistisk Varför kan de inte äta pannkakor? Är det en enstaka ingrediens det gäller kan man väl erbjuda pannkakor där man byter ut den ingrediensen mot en annan.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-01-29 21:32
"Jag ska rakt ut med det o tycker att alla vita snubbar som går runt som fiftys vita kusin och har så stora byxor att hans morsas mammas tandläkares kusin får plats i byxan och går runt med den sneaste kepsen, och skriker east side så fort han "hollar" åt sin bror.

Måste ju finnas folk som känner som jag?"

Vad tycker/känner du då?
Efter "tycker att alla vita snubbar" följer ju bara en förklaring på dessa vitingar, men inte vad du tycker :/
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2008-01-29 21:45
ja blir irriterad med att folk kopierar ett beetende. Kläderna är sjukt fula också, svart eller vit. ser bara fulare ut på en söt heldig svensk kid.

Och nej Fumez haft tjej sedan 5 år tillbaks.

2008-01-29 21:47
En sak jag tänk lite på är; när man träffar en arab eller ser en arab så tror ofta att dom ska gilla hiphop, det är ju helt befängt egentligen. Jag vet att det är att dra alla över en kamm, och det har man ju lärt sig att det är fel. Men ofta när man väll snackar med dem, mycket riktigt så gillar många nysvenskar från arabländer just hiphop-musik. Varför är det så? Jag förstår ju såklart att det har blivit ett mode bland dem för att känna att dom hör ihop och många bor utanför stan och skapar egna normer som i alla små samhällen eller städer, länder osv. Men varför just hiphop? Hur gick tankarna hos den första araben i sverige som bestämde sig för att hiphop var hans grej, och varför tog alla efter? Eller var det något som många samtidigt snappade upp och sen blev det bara som det blev? Och varför kan inte jag se en arab utan att genast tro att han har epmd i sina hörlurar? Jag vet att jag har fördomar, men det är intressant varifrån dom kommer ifrån. Egentligen är ju inte en arab mer "äkta hiphop" än en vit kille/tjej från Sverige. Snarare tvärtom, för i sverige har vi, våra föräldrar, deras föräldrar matats med armerikansk kultur dag in, dag ut.. något som många männiksor från arabländer har sluppit, iaf dom som bor i sverige. Dom har flytt från diktatorer eller krig där sunset beach måste vara rätt avlägset. Nu jämför jag inte hiphop med dålig tv men vitas pro-amerika attityd borde egentligen väga så tungt att hela hiphop rörelsen blivit europeisk wiggah-sörja.. Men så är det inte... Bara en liten tanke...
Hey

2008-01-29 21:53
rap = gangsta shit.
Att visa fram fötterna som ny brukar man göra, plus att hiphop musik "rensar" själen

2008-01-29 22:21
warmoose P19

Smaka på ordet sandneger (som undertecknad bestämt tar avstånd ifrån och inte använder till vardags).

2008-01-29 22:37
Personligen klär jag mig ju lite så (stora brallor, kanske nån jättehoodie och så), men jag är så jävla begåvad i det svenska språket att jag tillåter mig själv det. Något jag inte tillåter är vita hiphopare som pratar mer invandrarsvenska än Achmed som är andra generationens invandrare...Inget rasistiskt, Achmed var ett exempel.
I tego arcana dei!

2008-01-29 23:23
så du gillar inte vita människor som går med baggy pants och hoodys och en keps på sne ? ? jag har inte läst igenom tråden för det orkar jag inte...
krrrrrrrra

2008-01-29 23:35
va fan är det här, man klär sig hur man vill! vad är problemet liksom?
Själv så klär ja mig lite baggy då & då, och va fan har andra människor me det att göra? stör det dig så jävla mkt så kan du ju lika gärna stanna hemma & blunda för resten av världen, för det finns alltid ngt man stör sig på, men vrf ska man lägga ner så mkt tid & energi på det? fan, palla göra en tråd om en klädstil liksom.. haha

Pzz!
Gangsta Rap Made Me Do It!

2008-01-29 23:38
ja det är ju vida känt att en vit man inte ska understå sig att spöka ut sig på negermanér och agera på ett sätt som är under hans rasbiologiska värdighet!!! en vit man ska bära monokel och gå på affärsmöten. inte leka rimstuga och visa kalsongerna för omvärlden.

2008-01-30 00:25
Al3

Jag förstår inte hur man orkar vara engagerad ang. hur andra klär sig..?
Jag har nog rätt avarage klädstil, tycker fortfarande att nästan det mesta kan vara snyggt på dem flesta.

2008-01-30 00:37
Alltså

Alla som går runt som du beskriver är väl wannabe oavsett hudfärg, då det inte finns några jävla ghetton och drive-by i sverige, men det är lätt att dömma ut folk för hur dom ser ut, vilket du verkat ha lätt för...

Rasist är du väl inte, jag förstår helt vad du menar och kan hålla med om en del, men bara för man klär sig baggy behöver det ju inte betyda att man spelar gangsta

2008-01-30 01:18
JimmyMorfin P19

Det är inte så att ja går runt o grubblar över detta hela tiden, utan ja hade en väldigt lång natt där ja satt o fundera från allt till hur falukorv skulle smaka med kebabsås till hur hiphop kulturen blivit pga avv kläderna. Känns som att man inte kan vara hiphop utan sina kläder bara, utan att folk klär sig i baggy för att bli tagna på allvar som "hiphopers" Vilket ja tycker ser rätt kul ut när en ljusfärgad kille gör.

Men det e ju så jag tycker, sen kan ju folk bli arga osv o klanka på att ja inte har hjärna osv, då jag tror att ja har mer hjärna än dem flesta som skriver o kommer med sådant skit.

2008-01-30 01:23
Du är inte rasist. Men jag tror att dina barnbarn tycker att du är den tråkigaste, mest konservativa morfar de kunde ha fått.

2008-01-30 08:07
al3 P19

Kebabsås går bra till allt, inklusive falukorv. Jag är inte bara en jävla vit idiot som klär mig baggy, jag käkar kebabsås till allt också. Gud vad äcklig jag är!
I tego arcana dei!

2008-01-30 10:17
damn, love me some baggy pants and ma skaaateboooooard