I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp. Matroser!

Övrigt - Blandat

2008-01-27 16:51

Hjälp. Matroser!

Tja, jag undrar om det finns någon som jobbar som matros osv, jag skiter i era kompisars kusins farbror. ni ska själva ha upplevt att jobba på en båt. vad gick ni för inriktning på gymnasiet. och hur fixar man snabbast en utbildning?

så ge mig lite information som behövs.

Nån galen tjej bankade på min dörr hela natten inatt så till slut fick jag släppa ut henne.

2008-01-27 16:54
menar du inom det militära?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2008-01-27 16:56
Misery_chick    . nej, lumpen är inte ens något förslag för mig. leka krig i skogen osv... nu menar jag mera yrkesmässigt sjökort osv navigering är skitsamma att lära sig om man inte ska bli styrman `??
Nån galen tjej bankade på min dörr hela natten inatt så till slut fick jag släppa ut henne.
Toastare

2008-01-27 16:57
här är på gymnasienivå

http://www.ams.se/go.aspx?c=150029

här är vuxenutbildningar

http://www.ams.se/go.aspx?c=150028

du får rensa själv, för det är allt inom sjöfart, båt, och hav.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2008-01-27 16:58
fan gick inte att länka...

på den första söker du på sjö och båt på utbildningsområde och på den andra väljer du "transport" och sen "sjöfart"

2008-01-27 16:59
BountyBoo F28    jag kan inte gå genom arbesförmedlingen, det är grejjen. varit där vid 2 olika tillfällen och dom skrattar och säjer att jag ska påbörja en 3års gratis utbildning innan osv massa tomt skitsnack från horungarna.
Toastare

2008-01-27 17:02
du ska inte gå genom arbetsförmedlingen? det där är länkar till utbildningar, det är bara att arbetsförmedlingen informerar om att de finns och har utbildningar samlade..
sen är det ju fristående skolor du ska kontakta...

hur gammal är du?

2008-01-27 18:48
BountyBoo F28   fyller 18 i sommar, och ajg har provat med ams, värdelöst.
Toastare

2008-01-27 18:51
men du ska ju inte GÅ till ams??? som jag skrev så ska du kolla på deras sida där ser du ju vilka utbildningar som finns och så kontaktar du skolan som man alltid gör när man söker till en skola. strunta nu i ams, det är bara att de länkar till utbildningarna på ett smart sätt..

har du gått gymnasiet?

2008-01-28 04:46
Du kan söka lärlingsplats som lättmantros på en båt, har för mig att det tar 3 år att gå från lättmatros till matros.
- : Swing Down Sweet Chariot And Let Me Ride : -

2008-01-28 10:02
Finns inte Marina lärovärket här i sthlm? En fristående skola.  Kan man inte bli de om man pluggar där tro?
!! :)
Graffare

2008-01-28 11:02
keff attityd för att be om nånting, har en skitbra historia om en kompis som gick gymnasiet och tjänar 420000:- i månaden, men du skiter ju i om det är kompisar så jag skiter i att berätta mer om det
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2008-01-28 15:31

Att bli "aktermatros" är i alla fall lätt, bara drar till hamnen och se söt ut. ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2008-02-03 01:27
Nu har jag tagit reda på det...

Utbildning Matroser utbildas vid det treåriga Energiprogrammet, inriktning Sjöfart, inom gymnasieskolan.

Man kan också bli matros när man har minst 18 månaders dokumenterad däckstjänstgöring på fartyg som har storlek av minst 70 bruttoton. Lättmatros kan man bli när man har minst 12 månaders dokumenterad däckstjänstgöring.Fartyget kan vara svenskt eller utländsk handelsfartyg, fiskefartyg eller örlogsfartyg.

Ett annat alternativ är att genomgå utbildning som resulterar i rätt till behörighet som matros alternativt lättmatros. Utbildningen skall vara godkänd av Sjöfartsverket.

Efter godkänd utbildning ansöker man matros- eller lättmatrosbehörighet hos Sjöfartsverket. Behörigheten medför rätt att tjänstgöra som matros alternativt lättmatros och andra lägre manskapsbefattningar på däck i alla svenska handelsfartyg.

Mer info Vänd dig exempelvis till:

SEKO Sjöfolk

Sjöfartens Utbildnings Institut (SUI)

Sjöfartsverket

Sjöfartsforum

Arbetsförmedlingen Sjöfart (en speciell arbetsförmedling för just sjöfart)