I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

prick i registret

Övrigt - Blandat

2008-01-24 20:46

prick i registret

får man bli läkare då?  eller spelar det för roll vad det är för slags brott? nån som vet?

well, tell me! .D

Hej FRA!
Jag har ingenting att göra med al-Jihad, al-Fatah eller PKK. Jag har aldrig gjort Hadjdj eller tillverkat en bilbomb, jag vet knappt ens vad Al Manar betyder. Men tack för visat intresse!
puss

2008-01-24 20:50
Ja du får ju till och med bli läkare om du har suttit för mord..
 DIF!

2008-01-24 20:55
bob, som tur är blev han kickad. Hade tydligen fuskat med gymnasiebetygen hör och häpna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-24 21:00
Tycker att det är löjligt iof, att han inte får vara läkare för att han fuskat med gymnasie betygen asså. Han har ju klarat läkarutbildningen alltså är han tillräckligt duktig för att vara läkare. Sen tycker jag inte att han är lämplig som läkare men ändå.
If you can take a dick in your ass, you can damn sure take a joke!

2008-01-24 21:02
ModernDrunkard P22

aa hörde det.

min-egen F23

Ja alltså du får söka utbildningen oavsett vad du är dömd för, men det är väl när du ska söka jobb svårigheterna kan uppstå, men det beror väl på graden av brottet.

För övrigt så finns det väl inget som heter "prick i registret" det var väl mest snack man hörde på högstadiet, om att man fick 3 prickar så kunde man inte få körkort osv..
 DIF!

2008-01-24 21:04
rkellyone X2

Han var väl precis i början av sin utbildning, då ja har för mig att han muckade i februari 07.
 DIF!

2008-01-24 22:10
bob P19

Ok är inte insatt, trodde han var klar med sin läkarutbildning o då började folk klaga på att han var dömd för mord.

2008-01-24 22:15
aa okej. Han är ju alltså en känd nazist som mördade Björn Söderberg (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rn_S%C3%B6derberg) det är lite därav det har blivit uppmärksammat. 
 DIF!

2008-01-24 22:22
Låter som ett riktigt svin, skönt att han inte är läkare då :)
Producent

2008-01-24 22:23
ok. att han mördade björn söderberg var ju lide bull, så då kanske han inte var så lämplig..

men annars varför skulle han inte vara en bra läkare bara för att han har mördat något.. om han verkligen vill bli läkare för att styra upp sitt liv efter en kanske tragisk period med mycket substanspåverkan och påfrestningar från folk i dåliga kretsar..
Level 8 Studio - www.level8studio.se
Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!

2008-01-24 22:26
Han går fortfarande på läkarprogrammet (enligt min inside information). Kommer förmodligen inte att få läkarlegitimation, men han kan läsa klart programmet och därefter forska. Och det är ju bra!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-24 22:44
Finns det inget som heter prick i registert? Alla tuffa har ju det...

En kille i min klass ströp en tjej på "skoj" i femman då fick han en sade han...

En annan slog en med järnrör och fick en sade han :/
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"

2008-01-24 22:55
efter 3 år du fått pricken så synns de inte när du ska på anstälnings intervjuer och sånt

Producent

2008-01-24 22:55
jo jag hade en prick för snatteri från att jag var 14 till att jag var 18.

jag har för mig att "pricken" är ungefär som när du blivit dömd för ett brott efter att du är arton bara att det inte står vad du blivit dömd för eftersom du inte officellt blivit dömd när du inte är straffmyndig eller något sånt.

jag kan ju ha fel visserligen. :P

det känns som att det är många på den skolan han läste på som kämpat för att hitta något som dom kan sparka ut honom för.. det är ju ganska elakt. Han lär ju inte bli mindre mordiskt av något sånt :P

2008-01-24 22:58
känner en som är advokat som suttit 4 år för dvs tunga brott så är nog lugnt med en prick för dig

2008-01-24 23:04
min kusins tandläkare är gammal mördare=)

2008-01-24 23:05
kan tilläggas att han slog ihjäl sin kärring för en jävla massa år sen.

2008-01-24 23:08
dusterlizzie 

fyfan de va de häftigaste jag hört kan du inte berätta de igen?

2008-01-24 23:22
Kan inte folk upphöra med att leka Låtsas-Leif Silbersky i varenda tråd, ska ni sitta och slänga ur er en massa jävla gissningar så spär ni ju bara på alla villfarelser om prickar hit och dit.

"Prickar i registret syns när man söker jobb.
Min kompis mamma sa att mord bara syns i 2 år.
Jag tror att prickarna sitter i tre år, men bara om man står på ett ben när brottet begås."

2008-01-24 23:23
ModernDrunkard P22

det är 3 år inte mer

2008-01-24 23:28
Racken, är det ditt slutgiltiga svar?

2008-01-24 23:29
För mig veterligen är det 5 eller 10 år beroende på brottet ifråga.

"Hur länge finns ett brott i belastningsregistret?

Det beror på vad påföljden, straffet, blev för brottet. Om påföljden innebär penningböter ligger belastningen registrerad under fem år. Tillträdesförbud ligger kvar i belastningsregistret fem år efter beslut.

Innebär påföljden villkorlig dom, åtalsunderlåtelse, besöksförbud, skyddstillsyn, vård inom socialtjänsten med mera ligger belastningen kvar 10 år från doms- eller beslutsdatum. Vid fängelsestraff och ungdomsvård räknar man 10 år från avgång från fängelse eller ungdomsvård."

2008-01-24 23:39
ModernDrunkard P22

min farbrors son fick nyligen problem med polisen(3veckorsen) och polisen sa att 3 år sitter de tills de försvinner ,visa till och med papper på de, sen 10 år så kunde inte ens polisen se de

2008-01-24 23:42
Jag tror fortfarande på min version, hämtad direkt från polisen.se och verkligheten.

2008-01-24 23:44
ModernDrunkard P22

jag påstår att du inte har fel, säger bara de min farbror berätta för mig

2008-01-24 23:45
Det är ju det som är så dumt, en tråd som hade kunnat vara max 5 inlägg långt blir helt plötsligt 25 inlägg lång med spekulationer hämtade från höger och vänster, slutar bara med en förvirrad trådskapare samt 10 nya missuppfattningar.

2008-01-24 23:53
Racken

Nä..klockan är mycket. Berättar igen en annan dag.

2008-01-25 00:03
http://jureka.org/

du tror inte den här länken är bättre än whoa.nu då? hoppas du är bättre på medicin än logik för annars vågar jag inte gå till sjukhuset när du är färdigutbildad.

2008-01-25 00:13
haha, inte jag som ska plugga till läkare.. det är två kompisar som har haft ett fånigt bråk. kompis 1  polisamälde kompis 2 o jag är orolig för kommpis 2 som har kämpat arslet av sig för att plugga upp sina betyg. men tack för den!
Hej FRA!
Jag har ingenting att göra med al-Jihad, al-Fatah eller PKK. Jag har aldrig gjort Hadjdj eller tillverkat en bilbomb, jag vet knappt ens vad Al Manar betyder. Men tack för visat intresse!
puss

2008-01-25 01:05
Så här sker gallringen ur belastningsregistret till:

5 år efter dom, beslut eller godkännande

* Penningböter
* Dagsböter

5 år efter det att straffet föll bort

* Förvandlingsstraff för böter (18 eller 21 §§ (1979:189) bötesverkställighetslagen)

5 år efter det att straffet föll bort

* Bortfallande av fängelsestraff (35 kap 8 eller 9 § brottsbalken)

10 år efter dom eller beslut

* Villkorlig dom
* Åtalsunderlåtelse
* Skyddstillsyn
* Vård inom socialtjänsten
* Fri från påföljd
* Besöksförbud

10 år efter det att påföljden verkställts

* Fängelse
* Sluten ungdomsvård
* Rättspsykiatrisk vård

Om det före utgången av gallringstiden påförs ytterligare belastningar ska de tidigare belastningarna bli kvar i registret tills det senaste brottets gallringstid är inne. Detta gäller inte om det nya belastningens påföljd är penningböter.

2008-01-25 01:33
ok. tack så mycket!
Hej FRA!
puss

2008-01-25 01:53
Varsågod :)
Producent

2008-01-25 02:10
"polisen sa att 3 år sitter de tills de försvinner"

ja alla poliser talar sanning hela tiden.

hahaha.

jebus.