Är inte sjukvården gratis i sverige??!!
Ja jag var med polaren på sjukan häromdagen, axeln ur led...och nu har han fått en räkning på 300 lr vad de var.. vet inte om det är jag som har levt i en bubbla men jag har alltid trott att sjukvården i sverige var helt gratis! kostar allt lr hur funkar det `?
Förhindra den syndiga onanin
Det är bara vi som tror att vårat sjukvårdssystem är överlägset alla andra länders. Jag vet inte, att oftast få sitta i upp till 3 timmar på akuten kanske inte är så bra det heller?
nej
Klart som fan att det kostar. I alla fall när du vuxit upp, rent fysiskt alltså ;P Det är därför man skaffar sig en riktigt najs försäkring. Allt som allt har jag betalat ca 800:- i avgifter sedan jag luxerade axeln. Som tur är så faller allting på lagets spelarförsäkring.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Man betalar väl för vaccinering också?
nej
Det kallas patientavgift och är väl en rent administrativ avgift. DÄremot så är det allt du betalar om du skulle bryta en arm. Resten dvs röntgning gipsning med mera är gratis. Så ja! du behöver betala en patientavgift som är lika stor oberoende hur dyr vård du får.
http://www.slagskottfilm.com/
Toastare
2008-01-22 19:41
alla vet väl att akutbesök kostar 300kr och ett besök hos vårdcentralen kostar 120kr.. klart att sjukvården är gratis. Men det där är servicekostnader.. för folk jobbar inte gratis
Jag skyller allt på Emma!
jo jag har alltid trott att vi var helt överlägsna när det gällde sjukvården....trodde allt var gratis, bara att rammla in på akuten så fixade dom allt för inga pengar alls...sen såg jag michael moores nya film, sicko tror jag den hetter, då visade dom lite om hur sjukvården i england och frankrike funkade, där var ochså allt gratis...helt gratis som jag fattade de...som sagt trodde det var samma sak som gällde i sverige tills jag var där med polaren men typ en operation då...typ byta njure lr nått...pyntar man för det a??
Toastare
2008-01-22 19:43
tvspel, ja vaccinering är ju frivilligt... du betalar inte för de obilgatoriska vaccineringarna för barnsjukdomar.
Toastare
2008-01-22 19:43
klart man inte betalar för operation..inte heller för att föda barn. du har ändå besökt svenska sjukvården i 21 år?
Toastare
2008-01-22 19:45
vår sjukvård, alltså den i europa, är ju överlägsen.. för vi betalar som sagt bara en patientavgift som är för det administrativa runt omkring.. vi betalar inte för sjukvården. Ofta får man ju en remiss och då betalar man ingenting sen..utan endast för första läkarbesöket.
Är det inte så att man betalar upp till en viss summa, sen får man högkostnadskydd eller va det är? Går en allergi-vaccinerings-behandling nu och när ja kom upp i typ 800-900 kr fick ja ett sånt kort och nu är det gratis. När Pappa fick cancer fick han medicin som kom typ 2 år innan han fick sin diagnos och som räddade hans liv, tror varje paket kostade typ 25.000 kr eller nått, vet inte hur många tabletter det var men typ 25 styckna... men den fungerade, krympte tumören med nästan 50% och gjorde att den gick att operera bort. Lite o/t men det är ändå rätt fascinerande.
Groffsingen P21 Ja Sveriges sjukvård är bland den bästa i världen ja.
Och vid behov av donation så är det inte plånboken som avgör vem som får organet.
DIF!
Italiens sjukvård är, vad jag förstår, överlägsen den svenska. Får du vänta i mer än 10 minuter på akuten så har du väntat rätt länge, allting är helt gratis, medicinerna är billigare osv osv.
nej
helt serriöst så tror jag aldrig att jag har varit till sjukan...med morsan när man var mindre men då tänkte man jue inte på pengarna
haha "sverige har bra sjukvård..verkligen
Heretic ,Thou Art Cast Down!
Toastare
2008-01-22 19:51
jo, vi har ju även ett högkostnadsskydd på 900kr på ett år tror jag det är.. sen är det gratis (om du stämplat första gången i januari..kommer upp i 900kr i augusti..så har du gratis sjukvård fram till januri därpå) Även högkostnadsskydd på mediciner vilket ger en kraftig nedsättning... det enda vi kan klaga på är att medicinen är så pass dyr som den är. tvspel, men hade du velat leva under berlosconi? nej tack... fri tv åt folket!
Toastare
2008-01-22 19:52
1651, verkligen bra inlägg i debatten.. ett skratt är det bästa argumentet.. och sen är ju svensson van vid att klaga, så varför inte klaga på sjukvården.. så kan vi istället få ha det som i USA och betala stora summor för sjukvårdsförsäkring och låta de fattiga dö.
Ja,väntetid i akuten hade varit klart mycket kortare om idioterna som åker dit för minsta lilla kunde hålla sig hemma alt ha en privatläkare om behovet är så jävla stort att besöka läkare. Ni minns väl tråden om snubben tyckte det var katastrof att han fick vänta på akutvård bara för att han hade ont i tån eller vad det var :=)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare
2008-01-22 19:56
Gynophosis, exakt.. många åker i onödan istället för att vänta på att vårdcentralen öppnar.. billigare och bättre. akuten ska man åka till när man mår så där dåligt att man inte vill åka ;)
det är dina skattepengar som finansierar vården. tacka fan för det.
Akuten åker man till när ambulansen åker med en dit. Annars kan man chilla lugnt och bita ihop.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare
2008-01-22 20:09
gynopisis, kommer ansen så åker man ju direkt.. men den får man ju betala för..vilket man kanske inte gör om man blöder kraftigt men kan åka bil. jag brukar få njurinfektion, den kommer inte ansen för.. men jag vill fan ändå ha stark antibiotika innan jag svettas och kräks av smärta.
Om man blöder kraftigt så vettefan om man bryr sig att ambulansen kostar lite cash :)
är ansen söder/göteborgsslang för ambulansen?
DIF!
haha, min familj käkar medicin för sammanlagt typ 30.000 om året, så jag ska nog vara glad över högkostnadsskyddet :)
nej
Jag hatar alla jävla idioter som klagar på den svenska vården. Ni fattar inte hur bortskämda ni är som får helt gratis jävla behandling oavsett om ni bryter en arm eller får cancer. 300 spänn är väl för fan ingenting! Jag fick cancer när jag var 14, tog två dagar efter besök på vårdcentralen så var jag inskriven på barnonkologen. Vad kostade kalaset? Lite drygt miljonen (förmodligen snarare två). Vad betalade jag och min familj? INTE EN JÄVLA KRONA. Tacka det svenska skattesystemet för det. Dessutom hade vi en liten töntig hemförsäkring som kostat oss typ 200 om året, som gav mig 250 kronor cash för varje dag jag låg inne på sjukhuset. Thank you Sweden!
Skåne!
Graffare
2008-01-22 20:40
120 för besök till vårdcentralen(max 900 kr per år) 240 för besök till akuten (max 900 kr per år, klumpas ihop med vårdcentral avgiften) 0> kr för besök på apoteket (max 1800 kr per år) Alternativ behandling(such as ärrbortagning,skönhetsoperationer och etc=Svindyrt(betalade 1500 för att ta bort ett ärr på knogarna 3*30 mm)
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
Graffare
2008-01-22 20:41
det var iof geneta vårdcentral(privatägt) och södertälje akuten (direkt källa föresten)
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
Toastare
2008-01-22 20:56
bob, nej det är bountyslang..du får börja använda det om du vill ;) gynophosis, nej det är klart.. då skiter man nog i vilket :) Men jag menade om man inte blöder kraftigt.. 120 tror jag alla vårdcentralen tar då de tillhör landstinget.. sen kan akutavgiften variera eeftersom de är privatkliniker. Dock är det 300 på akuten på landstingsägda sjukhusen som sahlgrenska, östra, danderyd, lunds lasarett, MAS osv.
PuGe Räknas en illa placerad leverfläck som alternativ behandling?
Toastare
2008-01-22 21:01
EmCi_Emm, om de anser att den är farlig och det inte är ett skönhetsfel så slipper du betala.
Bounty Jag har inte kollat upp den, men jag kan inte tänka mig att jag måste betala för den. Den sitter på låret, är yttepytteliten men blir irriterad som fan om jag tillexempel sätter på mig ett par lösa jeans med gren i samma höjd som levris. Det är väl när den blir irriterad, börjar blösa osv som det finns risk för att den ska förändras och bli farlig?
folk borde lära sig använda sjukvårdsupplysningen och vårdcentralerna. svensk vård är inte "överlägsen", men den är ofta väldigt bra. men låååånga väntetider (inte på akuten utan väntan på operation) är frusterande och kostar samhället gigantiska summor varje år i sjukfrånvaro.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
bob P19 Mycket har jag stått ut med från din sida, men nu får du väl ändå läsa en bok eller nåt. Skillnaden mellan att vara billigast och att vara bäst är ju knappast marginell (förtydligande: det är en fet skillnad) Dessutom är den inte billigast heller, snarare förhållandevis dyr, det är bara det att någon annan betalar för den.
Robbie P23 Haha har du hittat tillbaka?
Du får gärna komma med någon källa som visar på att Sverige inte skulle ha bland den bästa sjukvården i Sverige.
Din anti-skattattityd är ju bara löjlig.
DIF!
bob P19 Okej då, jag kan väl sträcka mig till att den kan vara
bland den bästa i
sverige .
Graffare
2008-01-22 21:57
EmCi_Emm Räknas en illa placerad leverfläck som alternativ behandling? Så länge den inte är farlig så. Vill du veta om den är farlig kostar det 120:- på din vårdcentral
Och nej, jag har funnits här hela tiden, jag har inte kännt behovet av att blanda mig i vansinnet förrän nu när det rann över. Det är ju lite svårt att mäta kvalitet i siffror så källor kan vara svåra att få fram. Men källor på att Sverige har otäcka kötider och att svenska läkare tar emot långt färre patienter/h än snittet lär inte vara svårt. Sen ställer vi det mot världens högsta skattetryck för att göra en avvägning och se ifall balansen verkar rimlig.
EmCi_Emm Det kan räknas som vanlig sjukvård även om den inte är farlig, ifall du kan styrka att du har problem med den. T.ex. som du säger att den börjar blöda.
Jag fick ta bort en i ansiktet eftersom den var ivägen när jag rakade mig.
Toastare
2008-01-22 22:11
D_slaps, men det är inte mycket vi betalar i skatt om man jämför med privat vård och att betala en försäkring.
D_slaps. Det handlar inte om att det är dyrt eller billigt eller vart pengarna kommer ifrån. Det som gör våran sjukvård bra är att alla har tillgång till den. Fattig som rik, svart som vit. Ingen ska behövas bli nekad sjukvård för att den personen inte är rätt försäkrad eller något annat byråkratiskt bullshit. Sen så självklart skulle det kunna bli effektivare inom landstingen osv. Men så är det med alla instanser i Sverige.
En kollegas polare i LA dog pga nekad sjukvård. Kom skottskadad till sjukhus, saknade försäkring så skickades till ett annat sjukhus. Avled.
LEGEND (Musicproducer/Songwriter) 1999-2013
Robbie P23 bla bla du förstod att jag syftade på världen.
Och som sagt du får gärna komma med nån fakta som pekar på att svensk sjukvård inte skulle vara bland den bästa, för alla invånare inte bara för dem med pengar.
DIF!
princessleija F22 Varför får man inte klaga på svenska vården? Du har helt rätt i att vi har jättebra vård på en del saker, t.ex så sköttes din cancer behandling hur grymt som helst.
Däremot så har vi saker i den svenska sjukvården som brister kraftigt. Vet du t.ex hur många som dör varje år i vårdkö i väntan på t.ex bypass operation? Jag vet inte vad du tycker men jag tycker iaf att det är skandal att man inte får den vård man behöver när vi har ett sånt högt skattettryck som vi har i Sverige. Hade min farfar t.ex bott i USA så hade han fått den operationen och med största sannolikhet levt idag t.ex.
Säger inte att USAs system med sjukförsäkringar är bättre iom att alla inte har möjlighet att ha en sjukförsäkring. Däremot så är kvaliteten på vården betydligt bättre, enligt egen erfarenhet dvs.
Detta är några anledningar till att klaga på svensk sjukvård.
If you can take a dick in your ass, you can damn sure take a joke!
Sen så har man väl också den där lilla kostnaden för att det inte ska vara helt gratis att gå till doktorn. Vore det helt gratis så skulle nog flera gå dit betydligt oftare, och därmed ta upp mer av doktorernas tid, vilket dom troligen skulle kunna använda bättre. Dvs enligt mig är det bra med en liten avgift som gör att folk inte i varje situation måste gå till doktorn.
bob P19 Som jag sa är det svårt att mäta kvalitet i siffror. Däremot kan man enkelt se att vi får ut mindre vård/krona än vad man får i andra länder. Nu orkar jag inte leta källa på det eftersom det hör till allmänbildningen att veta.
Men siffror från 2003 visar t.ex att en finsk läkare i genomsnitt tog emot nästan 500 fler patienter än den svenska som bara tog emot 920. En dansk läkare tog emot nästan dubbelt så många som den svenska och den holländska tog emot ganska exakt dubbelt så många. Storbrittanien och Spanien går inte att jämföra under samma vecka som Sverige då de tog emot 2440 respektive 2720 patienter.
Gamla siffror, jag vet, men jag kan utan problem tänka mig att det ser ungefär likadant ut idag.
Källa: OECD Health Data
Nu menade jag inte att de tog emot så många/givetvis ifall nån tänkte försöka vara lustig.
men betalar man inte sjukvården i skatten?
Men vafan! Så många/vecka*