I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Behöver plugga upp betyg. Vart?

Övrigt - Blandat

2008-01-16 00:19

Behöver plugga upp betyg. Vart?

Hallå Hallå.

Är det någon som kan hjälpa mig med att berätta vart jag kan plugga upp mina gymnasiebetyg någonstans?

Sen en till fråga. Finns det möjlighet för mig att komma in på universitet även fast jag har streck i två ämnen?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-16 00:22
Komvux

Och det beror på i vilka ämnen du har streck i.
 DIF!

2008-01-16 00:22
jag antar att man kan tenta upp dom program man hadde inte godkänt i på skolan man plugga, du kan alltid fråga. typ rektorn och så

2008-01-16 00:23

eller nu tänkte jag på annat förlåt jag hade fel

2008-01-16 00:27
så länge du har tillräckligt många poäng för att vara behörig för fortsatta studier så spelar det ingen roll om du har IG i något ämne. Så länge det ämnet inte är ett krav för att få söka kursen/programmet. Sen så drar ju ett IG ner snittet ganska rejält också så att även det kan försvåra din intagning...

men de e klart att det går
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2008-01-16 00:27
oj vad jag bara smällde upp mitt inlägg utan att vara tydligare,ber om ursäkt för det :)

Att det är komvux som gäller har jag förstått men finns det kvar ens? hittar ingen sådan sida. Detta är i sthlm btw så om någon har gjort det här det senaste året (2007) så får de gärna berätta utförligt hur :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-16 00:29
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2008-01-16 00:34

Du kan göra på två vis

1. Komvux

2. Läsa in på egen hand och tenta av på random skola

Jag har läst in två kurser på komvux under hösten, ska genomföra de andra två på egen hand...En tentar jag på min egen skola, en på en annan skola i min kommun.

Delam tange barat

2008-01-16 00:39
ja går komvux på åsögymnasium i skanstull... MEn alla kurser börjaade u för en vecka sen så de gäller å snabba på!
69 - Try it you'll like it

2008-01-16 02:12
åsövux is the shit

2008-01-16 04:38
Det går att läsa upp betygen på en folkhögskola också?
Och Komvux finns kvar men dom skär ner på det mer och mer.

"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2008-01-16 09:05
Ska du plugga i Stockholm finns det egentligen bara två vettiga alternativ om du vill studera med lärarledda lektioner (distansstudier rekommenderas icke). Det är Åsö på Södermalm och ABF på Sveavägen.

Åsögymnasiet har tjugoveckorskurser, vilket innebär en hel termin. Vill du studera heltid ska du alltså söka till totalt 400 poäng och blanda mellan 50- och 100-poängskurser. De enda fördelar jag själv ser med att studera på Åsö är att studietrycket inte är så högt om man väljer att studera på exempelvis halvfart, men det innebär ju att man tragglar med samma ämne en hel termin. Dessutom kan du inte söka till vårens kurser då det är för sent. Söker du dit blir du alltså inte klar förrän till jul.

ABF har tio-veckorskurser. Hälften av poängen är kontakttimmar (på plats i skolan), andra hälften förväntas man studera hemma. De har kursstarter i januari, mars och maj, samt augusti och oktober. Vissa anser att det är skönt att bli av med kurserna i raskare takt, känna att man lagt dem bakom sig så att säga.

Det är alltså en smakfråga (och i viss mån en bekvämlighetsfråga, beroende på var i stan du bor ;)) som handlar om vilken skola du väljer. Värt att tänka på kan vara att Åsö erbjuder vissa kurser som ABF inte kan göra på grund av skillnader i lokaler (främst fysik och liknande ämnen).

Även NTI finns, som är en renodlad distansskola. Men distansstudier rekommenderar jag ingen som har möjlighet att studera på det klassiska sättet med lärarledda lektioner. Men som sagt är det ditt val och en ren smakfråga.

Utöver dessa tre skolor finns det ytterligare några stycken, men de tre jag nyss nämnt lite om är de enda jag har erfarenhet av och kan rekommendera, därmed inte sagt att övriga är sämre, jag känner bara inte till dem.

Gå in på https://vux.yourvoice.se/open24/edu/Default.aspx och leta upp de ämnen du vill studera, sök till kurserna och lycka till med dina studier. Behöver du tala med en studievägledare så är det Vuxenutbildningscentrum du ska söka dig till (jag litar på att du kan googla fram deras nummer själv).
 Varför är folk så dumma?
Toastare

2008-01-16 09:13
Du kan plugga upp alla ämnen på Komvux (heter inte det på alla ställen, sök på kommunal vbuxenutbildning)

har du strevk i kärnämnen så pluggar du upp dessa. Har du streck i karaktärsämnen så brukar inte dessa finnas på den kommunala vuxenutbildningen, men du kan istället byta ut dem mot en annan kurs som är på lika många poäng.

Du kan söka till Univeristet om du har högskoletillhörighet dvs. du har alla kärnämnen plus tillräckligt många poäng för att ha ett fullständigt gymnasiebetyg.(har inte koll på hur många poäng det är nu)

Som riennevaplus skriver så kan du välja att plugga på distans eller "på plats" Om du ska plugga heltid med studiemedel så måste du läsa så många poäng så du kommer upp i 100% (heltid), du kan också välja att läsa 75% eller 50%...under 50% får du varken bidrag eller lån.

Folkhögskola är bara för dem som ska ta igen hela gymnasiet och läsa in det på 2 år eller vad det är för att de saknar de flesta betygen.

Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2008-01-16 09:14
ja just det.. på NTI skolan kan du iaf bestämma i vilken takt du ska läsa också.. du kan alltså dela upp en kurs över en hel termin och på så sätt läsa 4 st 50 poängs kurser över hela terminen.. eller så väljer du att läsa dem på 100% och då läsa dem en i taget och efter varandra.
Jag skyller allt på Emma!

2008-01-16 09:31
Om du vill höjda betyg är det bara prövning som gäller (om de inte skulle göra undantag, men de är rätt kinkiga om man reddan har G/VG och vill höja). Åsö är väl huvudalternativet för prövning men rykten säger att de är svårare än andra skolor. Ring runt till större gymnasieskolor, de brukar också fixa prövningar.

Har du ig/streck får du lyssna på vad de andra säger i tråden =)

Lycka till!
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.