I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-01-15 17:55

Bilkrock

Min flickvän ringde nyss och berättade att hon krockat med bilen. Inga person skador skedda, men den andra föraren skyller på henne och hon på han osv. När hon ringde polisen så vägrade dom att rycka ut, kan dom göra så? hör inte det till deras jobb att komma när någon ber om det? Min flickvän har bara haft sitt körkort i 2 veckor ungefär och hon är övertygad om att hon kommer förlora körkortet.

Enligt henne så var det mannens fel som inte såg henne i en rondell och körde rakt in i henne på något vis, förstod inte riktigt allt.

Men om polisen vägrar rycka ut på ens begäran så borde hon väl inte kunna bli av med kortet? hon ringde ju dom för att han som hon krockade med hetsade som en tölp om att det var hennes fel, så hon ville ju att polisen skulle komma dit och reda ut det hela

Jag tror självklart på min flickvän och jag vet att hon kör hur lugnt som helst i trafiken.

så, någon som har ett hum om vad som kommer hända? kanske svårt när ni inte vet så mycket om just själva situationen men, vart är alla allmänbildade skallar?

2008-01-15 18:05
Polisen prioriterar alla uppdrag, och tydligen så hade de något viktigare för sig just när hon ringde. Det har inget med hennes fortsatta körkortsinnehav att göra.
Tvisten kommer att avgöras senare, med eller utan polisen på plats. Och även då beslutas om hennes körkort.

"hon är övertygad om att hon kommer förlora körkortet"
"Enligt henne så var det mannens fel"

- Varför är hon då rädd för att förlora det alls?
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2008-01-15 18:12
var hon eller han i rondellen när de krockade? var hon i rondellen och han skulle in i den är det hans fel eftersom som han ska lämna företräde, borde ju synas vart på bilen bucklorna är
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone

2008-01-15 18:15
jo jag förstår ju det med att dom prioriterar, men då borde dom väl säga att dom har andra saker för sig. Dom hade bara sagt att dom inte såg någon större anledning att rycka ut bara för att ingen blev skadad. Men det kan ju fortfarande handla om något olagligt eller dylikt.

Hon är rädd att ingen kommer tro på henne för att hon är ung och att hon nyss fått sitt kort, även att mannen är runt 40 och att han stoltserade med att han jobbade med någon form av fordonstransport eller liknande, så det kan inte vart hans fel tycker han.

jag personligen tror inte att hon kommer bli av med kortet men hon är osäker

2008-01-15 18:17
meskker

jag är osäker men om jag fattade rätt av vad hon sa så var det han som var påväg in. Hon var rätt stressad så jag förstod inte allt

2008-01-15 18:19
Är det fikapaus så är det.

2008-01-15 18:25
var han påväg in i rondellen så var det helt klart hans fel, har hon bucklor bak på bilen och han har fram så har "han kört in i henne" som dekay sa så är det den som ligger bakoom så bär ansvaret, t ex om man kör in i nån för att det är halt ute så har du hållt för litet avstånd för att kunna väja en krock osv..se bara till att hon tänker igen exakt vad som hände så ordnar det sig nog
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone

2008-01-15 18:26
okej tack, men alltså så spelar det ingen som helst roll om man nyss fått körkort eller haft det i 10 år, och är sen med i en olycka? i slutändan så slutar det likadant?

kort sagt, tiden har inget med saken att göra?

2008-01-15 18:48
nej det är väl snarare så att den som har haft körkort i 10 bör vara mer uppmärksam än den som precis fått sitt, har han kört på henne bakifrån så är det sanolikt hans fel, är han dessutom yrkesförare har han säkert fler överträdelser, fortförning osv..det är ju allmänt känt att sånna kör som idioter, taxiförare, bussar, osv

2008-01-15 18:50
okej tack, men alltså så spelar det ingen som helst roll om man nyss fått körkort eller haft det i 10 år, och är sen med i en olycka? i slutändan så slutar det likadant?
- En trafikförseelse som innebär indraget tillfälligt körkort kommer resultera i att en som är i prövotid, helt får ta om sitt körkort. Den som haft det i 10 år och gör samma fel, kommer att få tillbaka det efter den tidsperioden.
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2008-01-15 18:59
många tror at t man blir av med körkortet förminsta lilla överträdelse om man har prövotid
Heretic ,Thou Art Cast Down!

2008-01-16 01:06
vafan ska tjejer in bakom ratten å göra öht...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2008-01-16 01:25
Jag säger som farsan. Hur fan kan man ens ge kvinnor körkort?

2008-01-16 02:30
Jag säger som Brainstorms farsa. Hur fan kan man ens ge kvinnor körkort?
och vem fan är du?

2008-01-16 04:24
sånt där är så fult.. en kompis skule hämta delar till sin bil, (avställd) och blev påkörd i en rondell, med avställd och  obesiktigad bil,  han fick 30k av försökringbolaget eftersom det inte var hans fel.. :P
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-01-16 06:29
Simba

Lustigt, hur fan kan han få ut på försäkringen när han krockar efter att ha framfört ett olagligt fordon? Det räknas ju som de när den är obes. och avställd.
Snus är de intellektuellas drog.©<br>

2008-01-16 10:37
JAY-E: kan mkt väl vara så att den andra partens trafikförsäkring stod för de pengarna. Då är det skitsamma om man rider en al qaida-kamel på enkelriktad gata, man kan få stålar ändå.

Vad gäller trådskaparen:

-I trafiken har man inga rättigheter alls, bara skyldigheter. Även om man har företräde i en rondell betyder inte det att man har rätt att köra först. Vem som smällde in i vem är självklart viktigt, svårt att avgöra vem som är "bakomvarande" i en rondellsituation.

-Körkortsmässigt finns det bara 2 lägen: Antingen har man eller så har man inte. Har man körkort skall man bedömmas utifrån samma trafikregler som alla andra oavsett om man kommer direkt från uppkörningen. Man blir av med kortet pga lagöverträdelse och den enda skillnaden är att man får göra om uppkörningen om en prövotid inte gått ut (5 år efter uppkörningen  tror jag det är numera).

-I en långdragen rättsprocess med försäkringsbolag, jurister och annat löst folk kommer självklart trafikvana (eller bristen på) och/eller tidigare trafiköverträdelser ältas fram och tillbaka, men vittnesmål och krockskadorna ligger förhoppningsvis till grund för ev. avgörande oavsett.