I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Förkylning de luxe

Övrigt - Blandat

2008-01-11 11:36

Förkylning de luxe

Som många andra nu har jag åkt på en dunderförkylning med feber och den kommer verkligen olägligt.
Jag har mycket att göra i skolan och jag har många ärenden som jag MÅSTE göra.

Men vad är effektivast egentligen, försöka strunta i att man är sjuk och försöka köra på bara, eller blir förkylningen värre då och håller i sig fler dagar?  
Eller vila några dagar, vänta på att bli frisk och sen försöka jobba ifatt de dagar man degat?

Plus, är det någon som har något tips på hur man lättar upp nästäppa utan att använda nezeril eller nån såndär produkt?

Rahamadjan av GU-PA!

2008-01-11 11:53
Kör bara. Har varit sjuk i 2 veckor snart, men det är bara köra. Om du inte dör så är det lungt.
Frisk luft brukar kirra nästäppa en stund, men nässpray är ju det absolut bästa.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-11 11:58
Undvik att anstränga dig för mycket (cykla, springa osv)

2008-01-11 12:03

Jag tror det är bäst för kroppen att få vila, tror den återhämtar sig snabbare då. Du kanske inte behöver ligga till sängs hela dagarna men iaf göra saker i lugnare takt och absolut inte stressa vilket försämrar immunförsvaret.

En huskur som brukar vara väldigt effektiv är att sköja näsans slemhinnor med koksaltlösning. Ett bra tips för att göra detta på ett effektivt sätt är att inhandla en nässpruta "Nasaline" på apoteket. Blanda 1 tsk salt i 1/2 liter ljummet vatten och skölj en gång per dag under det att infektionen pågår. Det ger en god lindring och minskar sannolikt risken för obehagliga, långvariga problem.

Nästäppa.nu
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-11 12:04
Eller så kör du på riktigt nässpray så får den en avsvällande effekt dessutom.
spliff macht frei

2008-01-11 13:13
aldrig bra att pressa kroppen om du har feber.. trodde varje vettig människa visste det.
Kung i undre världen

2008-01-11 13:39
Finns ju en miljon trådar om förkylning, alla med samma värdelösa husmorsknep...
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2008-01-11 13:58
och du har naturligtvis belägg för att samtliga husmorsknep är värdelösa?

2008-01-11 14:02
Demento:

Det vet du!

2008-01-11 14:43
vad gör du?! du ska ju svara med något skitsurt och ge mig vatten på kvarnen :(

2008-01-11 15:04
  :D

2008-01-11 15:05
Jag har bestämt mig, jag ska ner på stan och fika (dricka en cola) med en polare. Får jag kallsvettningar och hjärtklapp går jag hem och vilar tills förkylningen är över...

Fyfasen jag är så rastlös just nu.

Ger inte nezeril en värre nästäppa efter några dagar? Otrivin är bättre?
Rahamadjan av GU-PA!

2008-01-11 15:07
rahamadjan:

Nässpray är ju hur som helst bara symptomlindring, så om målet är just att bli frisk snabbt är det ju ingen poäng.

Vila mkt och försök göra nåt effektivt som inte kräver fysisk anstängning.

2008-01-11 15:45
Ah, så jävla typiskt att få sjukan när man har mycket att göra. Sitter lite i den sitsen själv nu, mkt att göra men allt jag kan göra är att ligga i sängen och ha ont. Försökte vara frisk idag, åkte till stan en sväng för att plugga men lyckades bara ta mig till apoteket och hem. Det värsta av allt är att jag fyller år om två dagar och kommer förmodligen ligga i sängen, jag tycker om att fylla år och gör det (precis som alla andra) bara en gång om året... och jag kommer ligga sjuk. Ahhh!  (ursäkta, är sjukgnällig!)

Aja, lite tips...
Apotekstips är Strepsils (mot halsont!)
Hemmakurstips är ingefära och vitlök + gurgla koksaltlösning, ha koksaltlösning i näsan. Soppor av alla dess slag, så länge det är mkt vitlök i. Vätska, drick mycket vatten + frukter med mkt vatten i. En godispåse för att peppa dig själv med. Och vila, man blir inte av med sjukan om man stressar.

krya på dig!
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2008-01-11 15:45
bädda ner dig varmt och svettas mycket.
Kung i undre världen

2008-01-11 16:01
Väldigt offtopic, men jag kom bara att tänka på Svettet, hahaha!
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2008-01-11 20:48
posta svettet