I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur utbildar man sig till målare?

Övrigt - Blandat

2008-01-09 14:40

Hur utbildar man sig till målare?

Hej.

Hur utbildar man sig till målare? Gymnasiet går inte för jag är lite för gammal för det.
Var hittar jag nån någon sån kurs som gör att sedan får bli lärling?

Tack

2008-01-09 14:41
Ska nog även skriva att det är min kusin som undrar så jag kan inte svara på några följdfrågor. Då måste jag ringa och fråga hela tiden..

2008-01-09 14:48
ring målar firma & fråga om du/han kan bli traditionell lärling.
Vilket innebär att han får börja från början med 0 timmar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-09 14:50
Lernia

2008-01-09 15:02
haha satt igår och sökte i forumet om just samma fråga
CHILLNANI

2008-01-09 15:04
Yeah Ja e målare!:)
SunShine Reggae!.

2008-01-09 15:46
jag tänkte på detta med faktiskt, funderar i dessa banor lite!

finns det ingen KY utbildning till detta?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-09 15:50
lär garanterat finnas massvis med jobb inom detta så det är nog ett smart val
shimmy shimmy yo

2008-01-09 15:50
Ja, jag hade nog satsat på någon form av vuxenutbildning, vi har sånna på vår skola (byggskola) Antagligen funkar det som vår utbildning, lite i skolan sen ut på bygge och praktisera tills du har ett visst antal timmar så gör du ett prov för att få ditt yrkesbevis.

För övrigt kan jag inte förstå hur man kan vilja bli målare, tapetsera och sånt tråkigt, men alla har ju olika syn på "roligt".
Shut that mes!

2008-01-09 15:51

2008-01-09 15:55
Har man passerat gymnasieåldern får man kontakta en firma och höra om de vill ta emot en lärling.
Skulle rekommendera att kontakta nån liten firma eller nån som har enskild firma, istället för nån större. Lär vara lättare.

Är själv målare och har gått den vägen.
Har ingen "riktig" utbildning i nån skola utan har lärt mig allt på arbetsplatsen. Bra mycket roligare, även om man säkert lär sig hemskt mycket nyttigt på en skola.

Egentligen ser jag inte mig själv som fullärd än, lär sig ngt nytt hela tiden, nåt som gör det roligt.
Nu är vi 5 målare som jobbar tillsammans. Alla har en egen enskild firma vilket betyder att personen som fixat jobbet hyr in de andra. Detta leder också till att det blir mer pengar för alla ;) Nåt att rekommendera senare när du kommit igång!

2008-01-09 16:45
Precis som BodyScar P24

Fast jag har enbart jobbat 6mån o ser mej om efter ny firma nu.

"The best happen too those who made the best of what happend".

2008-01-09 16:55
hamna på hem
Yo,i got a slight problem

2008-01-09 18:48
målare is the shiiiiit
saaaru..

2008-01-09 18:50
Arne Tegel, målare, ett bra jobb.

(Förlåt för OT men jag kunde inte hålla mig.)

2008-01-09 18:53
nils

lugnt, du kan ju som mod lätt ta bort ditt irrelevanta inlägg ur denna tråd nu ;)

go on.. you can do it!

2008-01-12 06:27
jag utbildade mig till målare när jag var 4år gammal och gick på dagis.
och vem fan är du?

2008-01-12 08:44
Min polares farsa är målare och jag snackade med honom om det där med lärlingar för ett tag sedan, han sa att han inte ens tar in dom som gått typ målarlinjen på gymnasiet för att bli lärlingar utan att han hellre tar dom som inte vet ett smack om målning, så han kan lära dom från scratch. Detta beror på att dom som gick målarlinjen på gymnasiet ofta tror att dom är något och att dom i princip kan allting, medan en som inte vet någonting är ödmjuk inför uppgiften och verkligen vill lära sig något nytt!

Så helt kört är det inte!
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!

2008-01-12 11:20
Sounds good! Vem på respektive firma är det man ska höra sig för då?
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2008-01-12 13:33
Undrar detsamma. Ni som jobbar som målare i gbg och tar in mycket lärlingar kan vill tipsa?
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger

2008-01-12 15:47
Vem på respektive firma????

Uhm... det här är bara en vild gissning.. men testa med chefen!! ;)

2008-01-12 15:58
har man ingen erfarnhet av måleri eller liknande (eller känner rätt personer), då är det väldigt svårt att kliva in på en måleri firma och bara bli lärling på studs. troligare att man får praktik ett tag innan man får en lärlingutbildning
www.myspace.com/dressyourself

2008-01-12 18:48
Ni som pratar att gå som lärling hoss företag, då man inte har en utbildning.

En fråga: Hur försörjer man sig medans man går som lärling? betalar företaget en för jag har gått som lärling under kock och fått cash av soc, men enligt soc så får man inte göra det mer än 1 månad (?) så dom stängde av mig då efter 5 månader då min social kontakt fick order ac hennes chef.

Någon som kan besvara detta?
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2008-01-12 21:01
Fatcaesar: Du får lön som traditionell lärling, dock väldigt låg sådan.

Min arbetskompis började som traditionell och jag gick utbildning i gymnasiet..
Tog väll ett år innan han klättrade upp ett steg i lön enligt kellektivavtalet så bered dig på att leva relativt fattigt ett tag framöver.

Sen rekommenderar jag att om du ska börja som traditionell lärling, så gör det på ett litet företag, gärna där chefen själv är ute och jobbar.
Tror du kommer få lära dig mycket mer på en sån firma, än om du börjar på en stor där gubbarna på jobbet låter dig göra skit jobb för att dom inte riktigt har tid att lära ut för att dom måste producera så mkt som möjligt på så kort tid som möjligt, och det gör man inte med en lärling utan kunskaper.
Att skicka en homosexuell i fängelse är som att släppa lös en unge i en godisbutik

2008-01-12 21:13
Vet du hur liten lön? är allmänt intreserad.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2008-01-12 22:38
kollade kollektivavtalet..

0-1700 timmar. summa tidlön 68.35/h

16/4 2008 - 15/3 2009 så ökar lönen med några kronor och ligger på 71.15/h
Att skicka en homosexuell i fängelse är som att släppa lös en unge i en godisbutik

2008-01-13 14:40

om man går bygg kan man i 3an inrikta sei te målare

mickelito - en Nalle Puh figur?

2008-01-13 14:41
eller så kan man göra det redan i ettan. antagligen beroende villken skola

2008-08-11 22:04
det var ju sjukt vad det verkar variera. kan man räkna med en lärlingslön? hur mycket/snabbt stiger den i regel? är det värt? känns som man kan balansera lönen mycket med svartkneg, om man har tid dvs. vad kan man i allmänhet räkna med? och allt detta är obundet till någon utbildning, är dock lite intresserad av vad en ky-utbildning inom måleri innebär. holla med info boyz n girlz!

2008-08-11 22:25
Men lärling? Jag stack till Norge och de satte en blästringsmaskin och en målarhink i handen på mig och bad mig bygga ett av världens størsta gasanlägg. Utbildning, vad är det?

Dra till ställen dit det är svårt att få folk så ska ni se att man får chansen. Jag jobade som målare och blästrare under 2006 och 2007 tills jag insåg att jag skulle ta mitt eget liv om jag fortsatte. Maken till korkade arbetskollegor får man leta efter. Visst får man sjukt bra med pengar men det finns viktigare saker att tänka på.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2008-08-12 17:36
Jag går som Traditionell lärling, fast som vvs-montör.

Fakta är att gå som lärling från scratch ger dig bättre erfarenhet,säkerhet, och det är en bättre utbildning än att sitta vid en bänk 60% av utbildningstiden, för att sen komma ut o gå som lärling i 2-2½ år.

så några år som traditionell är att föreslå, Sök upp chefen på företagen du vill prata med, bestäm möte o sånt, sen lägger du fram det snyggt varför du vill gå som lärling och om det finns några möjligheter till det liksom.
Fucks your life up crew
Tjabo!

2008-08-12 18:13
Ga som larling, da lar du dig javligt mycket!
Signatur får rum här

2008-08-12 19:53
Gå lärling, då får du upp timmarna snabbare. :)
i'll make you disapear like gas in the air...

2008-08-12 20:04
HAHAH! Att ingen verkar ha reagerat på trådskaparens två första inlägg...

Hej.

Hur utbildar man sig till målare? Gymnasiet går inte för jag är lite för gammal för det.
Var hittar jag nån någon sån kurs som gör att sedan får bli lärling?

Tack

sedan

Ska nog även skriva att det är min kusin som undrar så jag kan inte svara på några följdfrågor. Då måste jag ringa och fråga hela tiden..

Hahaha, skitkul :P
Suck on my chocolate salty balls

2008-08-12 20:22
Gör som dom flesta här säger.
Ring runt till olika målar firmor o fråga om du kan börja som traditionell lärling.

Vill du lära dig mkt så är de bra om du väljer en liten firma, väljer du en stor så går de bra de också men det är annorluna då.
När du ringer är de alltid smart o fråga vad dom har för jobb, vissa firmor renoverar endast badrum, eller jobbar på storbyggen med alla andra hantverkare osv osv...de kan vara bra att veta.

Lönen går enligt kollektiv avtalet, chefen behöver inte följa den exakt.
Han kan ge dig mer än vad de står i avtalet men han får absolut inte ge dig mindre.

Tack för mig
I´m feeling drunk but im sober..

2008-08-13 00:41
för att bli lärling måste facket och byggmästarföreningen godkänna dig och företaget och oftast måste det vara brist på det i den staden för att få...

2008-08-28 13:03
Jag ska också köra på samma sätt, dock har jag varit lärling på en mindre firma fast det blev inte jobb varje dag, (men jag lärde mig snabbare och fick mer ansvar) därför vill jag söka till någon firma där man måste jobba varje dag förutom helger. Har tänkt att söka till någon större firma, men som sagt tror också man lär sig snabbare på mindre firma.

Fresha tips det delas ut här, finns det något annat förutom det som redan är uppskrivet?

2008-08-28 19:33
Inte direkt att rekommendera så sätt, men YP (Yrkes-praktiska) så börjar man praktisera hos en målare / målarfirma. Enkelt
*snaark*

2008-08-29 04:06
lär dig karate, jag har hört att det funkar åt båda hållen...
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-10-21 12:40

Jag har också funderat lite på att bli målare efter gymnasiet, men folk säger ju gärna att man får hjärnskador av detta pga av thinner och grejjer.

Stämmer detta eller är det bara skitsnack?
---___---___---___---___

2008-10-21 12:43
Det är närmast omöjligt att bara "bli" en traditionell lärling ifall man inte har kontakter på ett företag, för det kostar pengar för företaget att plocka in dig dessutom så har du ju ingen experience. Jag lyckades komma in som betong lärling pga. gudfader, annars hade det aldrig i helvete gått är vad jag har fått höra från alla möjliga håll och kanter.
Follow the dao, right about....NOW!

2008-10-21 20:09
ni säger att om man går som traditionel lärling så går timmarna upp snabbare? skit snack!! jag gick 3 år bygg linjen 2 år målare i gymnasiet fick 3200 timmar det är ganska mycke timmar, en klass kompis räkna ut att lönen stiger ungefär vart 5 månad.. och tänk att du jobbar kanske 1600 timmar om året så då måste du jobba 2 år innan du får skaplig lön medans jag gick i skolan och jobba extra och fick studiebidrag och fick dom timmarna sen när jag sluta..
saaaru..

2008-10-21 21:00
Slic-ATL

Det stämde väl på 70-talet kanske.

2008-10-21 22:39
ska alla på whoa bli målare eller? ?
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2008-10-22 20:26
jag gick lärling som sprutlackerare hos en lackerare, bra kneg roligt o kreativt.
reinfeldt vill veta varför människor blir kriminella,
Ja vad ska man svara? Vi blev mobbade och utfrusna av de som senare i livet blev poliser...