I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att hjälpa min kusin som förlorat hela sin familj...

Övrigt - Blandat

2008-01-07 15:17

Att hjälpa min kusin som förlorat hela sin familj...

Min kusin har förlorat 3 st syskon (2 st i brandkatastrofen 1998) och nu sin mamma (min faster) som gick bort under nyårsafton pga cancer. Min kusin är 22 år och har ingen familj kvar, men vi är en stor släkt. Jag står henne närmast och jag vet inte hur jag ska hantera saker och ting, hur ska man hjälpa henne? Jag får panik...vet inte hur jag ska vara. Jag har till o me slutat jobba för att kunna va med henne. Hon har en pojkvän som hon bor med men hon ringer mig varje natt o är ledsen och känner sig ensam. Nu blir hon intervjuad mycket av pressen o allt. Men sen när allt har lugnat ner sig så kommer hon känna att hon är mer ensam, för då har alla glömt det.  Någon som varit med om nåt liknande? Help?

*Jag va bara inte gjord för dessa dar, dessa dar va inte gjorda för mig*

2008-01-07 15:19
beklagar sorgen. läste det i tidningen igår :(
Kung i undre världen

2008-01-07 15:22
Handlar om småsaker tror jag, ringa every now and then - när du har extra fem minuter över. Bara fråga hur hon mår, vad hon gjort under dagen. Kolla film, gå långa promenader, prata ut om allt - vissa mår bättre av att prata om vad som inträffat istället för att "glömma" bort det eller helt enkelt inte nämna det. Men vänta in henne, när hon är redo så pratar hon säkert ut självmant. Bara var där, få henne att förstå att du är där för henne. Beklagar sorgen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-07 15:23
Det enda du kan göra är att bara vara där för henne, ställ upp när hon hon vill prata och se till att hålla livet såpass normalt som vanligt. Att du slutar på ditt jobb för att vara med henne kanske inte alltid är det bästa att göra, både för dig och för henne.

Det blir lite enklare med tiden så försök håll hoppet uppe.
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2008-01-07 15:24
Tack...

Quiet: Det är just de, efter branden när hon förlora sina sytrar så sörjde hon aldrig. Hon lärde känna massa folk, slösa massa pengar, va ute hela tiden. Men nu så vill jag att hon ska kunna sörja men samtidigt inte låsa in sig helt...

2008-01-07 15:26
afflaf: Jag slutade inte, men jag förklara för jobbet hur det låg till. Och just nu i Januari så ska jag inte jobba men är orolig sen när jag jobbar igen hur det blir. För hon säger att hon känner sig ensam när alla återgår till vanliga vardagen...

2008-01-07 15:27
Shit vad jobbigt =( beklagar, hoppas hon blir bättre snart..
Som man bäddar får man ligga ;) Glöm aldrig det!

2008-01-07 15:42

Det låter som on hon försöker förtränga allting, vilket kan resultera i att hennes humör sänks drastiskt. Har hon försökt ta kontakt med någon psykolog eller liknande? Du borde uppmuntra henne till det, om hon inte känner sig mer stabil i framtiden. En släktmedlem till mig hade nämligen samma problem.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-07 20:13
Beklagar verkligen Sanna. Som folk skriver här. Prata mycket med henne, du lär ju kunna läsa av henne ganska bra. Men försök prata om allt, det som hänt tidigare också...eftersom hon inte bearbetade den sorgen vad jag förstår det som. Bara att finnas där hjälper mer än man tror. Det var ju en nära till dig med, så prata med varandra, ta upp minnen osv. Men viktigast av allt, våga sörj, ta den tiden. Vill ju inte säga att hon SKA gå och prata med någon, alla är vi olika. Men sammtidigt kan det vara skönt att prata ut med en utomstående. Känner inte din kusin, men ge henne en stor kram från mig.

Vila i frid. (och alla andra änglar, vi kommer aldrig glömma 1998)

2008-01-07 20:44
Riktigt ledsen!
Tror nog inte att du kan göra så mycket rätt eller fel faktiskt.
Din kusin vill antagligen att du ska finnas där för henne. Tror kort sagt att det räcker.
Finns nog ingenting som kan göra henne lycklig, men din närhet gör nog att hon kan bearbeta det bättre och fortsätta med ett normalt liv så fort som möjligt och vårda minnet av dem hon förlorat på bästa sätt.

Återigen; beklagar...
Är det på G så hänger det.

2008-01-08 01:09
Gör andra saker än att bara prata, ut och träna ngt fysiskt krävande med henne det brukar hjälpa