I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mode är konstigt

Övrigt - Blandat

   

2008-01-03 14:58

Mode är konstigt

En fundering slog mig när jag satt och drack kaffe nu i eftermiddags.
Mode är ett underligt ting. Och speciellt underligt är det i Sverige. Eller ja, i större delar av världen skulle jag nog kunna påstå.

I grunden måste man väl ändå kunna påstå att kläder finns för att skydda oss mot elementen. Och för att dra till sig uppmärksamhet. Det är de två grundkriterierna för att kläder ska få finnas. Under åren har fokus skiftats mer och mer från skydd till uppmärksamhet.

Däremot är det ju inte så i hela världen. På många ställen i världen kan det ju faktiskt anses vara snyggt med okley glasögon och jaktväst just för att det är sjukt praktiskt. Fast här i sverige ser man ut som ett cp om man handlar kläder som är gjorde specefikt för att passa vårt klimat. Man skulle gå omkring som en jävla sam.

De ända människor som komemr undan med någorlunda praktiska kläder är sport och fritidsnissar, ocj ärligt, hur jävla fula är inte de?

Så till min fråga. När slutade mode bli praktiskt? När började vi använda kläder som trotsar hela syftet med att ha kläder. Varför är inte snabba solglasögon, keps med nackskydd, jaktväst och byxor med jättemånga fickor snyggt?