I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

T-shirttryck (Trycktekniker)

Övrigt - Blandat

2007-12-29 16:44

T-shirttryck (Trycktekniker)

Hejsan, jag undrar vad det finns för olika trycktekniker för kläder. Det jag har nosat reda lite på nätet är screen och offsettryck.

Men när jag var i grekland i sommras köpte en kompis till t-hsirt från nån t-shirttryckande affär där man kunde välja tryck själv ur en "katalog". Sen plockade dom fram motivet man valt i datorn och om jag inte minns fel, så stoppade dom in ett tex orange plastark i en maskin som skar till den så som den oranga färgen på motivet var. Och detta gjordes med alla färgdelar till motivet. Sedan la man allt i en värmetryckmojäng och t-shirten var klar.

Vad kallas detta sättet ?

Denna texten syns under varje inlägg du skriver i forumen. Du får inte ha mer än tre lik i din forumsignatur för att det inte ska ta för stor plats.

2007-12-29 16:49
Weeiii efter ännu mer utsökt detektivarbete hittade jag metoden. Digitaltransfer !"Maskinen fungerar som så att den skriver ut din bild på en speciell transferfolie och sedan skär den ut bilden utmed dess konturer. Sedan är det bara som tröjtryckare att ta loss motivet och lägga på en t-shirt och värma fast med en värmepress."

Någon som har erfarenhet av att trycka egna t-shirtar?

Denna texten syns under varje inlägg du skriver i forumen. Du får inte ha mer än tre lik i din forumsignatur för att det inte ska ta för stor plats.

2007-12-29 16:57
tyvärr.. men låter fett fan !! Gå till et vanligt tryckeri och hör dig för.. Löser sig nog !
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-30 14:05
offset för att trycka kläder? låter väldigt underligt, screen eller transfer är de vanligaste..ett ordentligt screentryck som ett tryckeri gör är snyggare än transfer då transfer blir för "gummiaktigt"
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone

2007-12-30 16:06
screentryck är det vanligaste (och mest prisvärda) för trycka kläder. Du ska leta efter screentryckerier eller profiltryckerier. Men transfer är ju helt klart bäst om du ska göra tryck med en massa färger - tycker själv att det ger en lyxigare känsla. Är väl en smaksak.

Du kan få sjukt olika priser beroende på var du vänder dig, vilka tröjor tryckeriet har som standard, hur många färger och hur många tröjor du ska trycka.

Ett rimligt pris efter lite letande som jag har kört ett par gånger är:
för en helt okej kvalité på en t-tröja
screentryck med en färg
inkl startkostnad och tillverkning av ram
inkl moms
2100:-

Tryckeriet ligger i Malmö, vet inte om det är mkt dyrare i ex. sthlm eller gbg. Kan tänka mig att om du ska använda ett lokalt tryckeri på en mindre ort kan det bli mycker dyrare eller mycket billigare.

2007-12-30 16:40
http://www.brandissimo.se

Släng iväg ett PM till mig så kan vi ordna lite bättre priser.

2007-12-30 16:44
Vi kör screen, tampo, transfer och brodering btw.

2007-12-31 00:38
sagt & gjort.
Groupie

2008-01-02 10:52

Sublimering är nog även ett möjligt alternativ vid t-shirt tryck, även om det förmodligen lämpar sig bättre för andra typer av plagg, som t.ex bandanas.

Min personliga favorit när det kommer till t-shirt tryck och tryck i allmänhet är väl Screentryck. Transfer- och digitaltryck är jag fortfarande skeptisk till (jag jobbar på ett digitaltrycker så inget ont om digitaltryck, men jag har inte sett digitaltryck direkt på T-shirt som kan konkurera med screen).

Min erfarenhet av profiltryckerier är att de tar ut ohyggliga överpriser i jämförelse med vanliga tryckerier.

2008-01-02 16:42
Sublimering? Berätta mer? Hur ser det ut, hur görs det?

ang profiltryckeriers priser så kanske de lämpar sig bättre vid större upplagor?

2008-01-02 18:52
aiwa - 2100 för hur många, vad heter tryckeriet?

2008-01-02 22:12
30 st i varierande storlekar.

PritOn Textiltryckeri, 040 96 15 90. De har ingen hemsida.

Avvaktar dock min nästa beställning då TeeKaaY  lovar bättre priser. Vi får väl se vart det landar - är det bättre priser och lev. tid så kommer jag nog köra mina tryckningar via h@n framöver