I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Muslimer och jul..?

Övrigt - Blandat

2007-12-25 11:18

Muslimer och jul..?

Att muslimer inte firar jul är ju ingen nyhet. Men tanken slog mig att om en muslimsk kille/tjej träffar en svensk kille/tjej och gifter sig. Börjar muslimen fira jul då?

Jag ställde denna fråga till min vän Mohamed, och han blev rätt ställd och visste inte vad han skulle svara. Anpassning känns ju som det bästa alternativet, någon muslim som kan säga?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-25 11:21
Varför inte ? Jag kommer från en muslimsk familj som käkar janssons varje år o chillar framför kalle anka med sea shell choklad.

Sen har det ju inte så mycke med tro att göra längre

2007-12-25 11:26
okej! fast du verkar inte vara troende muslim? eftersom du skrev "kommer från en muslimsk familj".. så du resonerar väl annorlunda kanske? vilda sepkulationer

det där med tro skiljer nog sig rätt mycket.. folk som är kristna ser det som en kristen högtid, bland annat min familj, inte jag dock.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-25 11:28
Det är ju många muslimer som firar jul mest för att chilla med familjen och dela ut lite julklappar, ungefär som 99% av Svenskarna gör. Numer handlar ju julen mer om att byta skit med varandra än att fira Jesu födelse (eller som i Sverige: Kvällen då jungfru Maria började få sammandragningar)
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!

2007-12-25 11:29
Det är klart att det fortafarande finns en minoritet som tror på julens riktiga mening, men jag tror att majoriteten firar jul p.g.a att det mer är en trevlig tradition.

Och nej, vi har aldrig varit särskilt troende :)

2007-12-25 13:38
Är man muslim om man inte tror? Jag menar, man är väl inte kristen om man inte tror? Eller, jo kanske man är. ööh rätta mig någooon
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2007-12-25 13:39
Nej. muslimen är inte som oss vanliga människor. på julen bygger han istället en jordkojja där han planerar terrordåd mot usa. om en kristen gifter in sig i en muslimsk familj, tror du den kristna kommer delta i familjens högtider då?

så jävla komplicerat är det inte.
man kan delta utan att tro..

cry me a river!
--> thcrew

2007-12-25 13:40
matthew, man är inte kristen om man inte tror, däremot tror ja nån sa att man är muslim fast man inte tror. men kan inte garanterat det sistnämnda. å andra sidan behöver man inte va särskilt kristen för att vara kristen heller.
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-25 13:40
Nämen om man inte är troende kristen tycker jag inte det finns någon poäng i att fira jul, och de flesta icke-troende kristna i Sverige firar ju jul så då borde ju Muslimerna också kunna göra det då det uppenbarligen inte spelar någon roll...
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!

2007-12-25 13:41
Batrat,
eftersom att dom flesta firar efter solnedgången så firar man faktiskt på dagen för jesu födelse och inte dagen innan =)

cry me a river!
--> thcrew

2007-12-25 13:44
Nämen om man inte är troende kristen tycker jag inte det finns någon poäng i att fira jul
Uppenbarligen håller folk inte med dig. Sankt Nikolaus tanken är inte direkt unikt kristen..

då det uppenbarligen inte spelar någon roll...
precis, däremot så firar ju muslimer ramadan kring jul.
men tror inte att den vanlige muslimen har några problem att fira jul med sin svenska familj.

cry me a river!
--> thcrew

2007-12-25 13:55
är inte ramadan i oktober ?
REJECT THE INDEPENDENCE OF KOSOVO!<br><br>http://www.thepetitionsite.com/takeaction/905791187/sign

2007-12-25 13:59
pågrund av olika allmänackor så firas väl ramadan vid olika tidpunkter enligt vårt "kristna"sätt å räkna? :S

har för mig det men pallar inte googla, så kan ingen göra det...

//Ydebrinkarn - feber å bakis
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2007-12-25 14:02
hmm jo det har du rätt i såklart.
blandade ihop det med pilgrimshögtiden som dom just firade..
annars är väl ramadan teh shit för dom som vår jul
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-25 14:03
bjäär, påsken firas också olika tidpunkter, precis som alla helgona och många andra kyrkohögtider.
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-25 14:11
Jomen skillnaden mellan Ramadan och julen är ju att Ramadan inte är en sjukt utexploaterad högtid som USA har format ut. Det är liksom 70% av Sveriges 14-15 åringar som inte vet varför man ens firar jul! 20 % av de 30% som faktiskt vet att det har med någon som hette Jesus att göra vet inte varför man delar ut julklappar.

Alla troende muslimer vet exakt varför man firar Ramadan, samma gäller Judarna med Hanukka!

2007-12-25 14:19
Alla troende muslimer vet exakt varför man firar Ramadan, samma gäller Judarna med Hanukka!

alla troende oberoende på religion vet varför vissa helger firas. det är bara sverige som är misslyckat
REJECT THE INDEPENDENCE OF KOSOVO!<br><br>http://www.thepetitionsite.com/takeaction/905791187/sign

2007-12-25 14:21
jovana

Nej, men är man icke-troende muslim så firar man inte ramadan! Icke-troende kristna firar ju likfan jul...

2007-12-25 14:28
batrat

fast ändå man kan inte jämföra ramadan med jul i sverige. ramadan firar man efter att ha fastat i en månad. svenssons fastar aldrig
jämför ramadan med kristen ortodox jul så kommer du se att man firar för den riktiga orsaken. ingen aladin och kalle anka

2007-12-25 14:33
sekualisering...
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2007-12-25 14:43
så länge man är döpt är man kristen oavsett om man "tror" eller inte
"Khadaffi sitt imperium på livets tre goda – kommunism, islam och kvinnlig värnplikt"

2007-12-25 15:46
en troende muslim gifter sig inte med en kristen

2007-12-25 15:56
chana_masala

det beror på personen/personerna i fråga. jag är muslimsk konvertit och "firar" jul med min familj. det är en bra ursäkt för att spendera tid med familjen, likaså är julstämningen alltid mysig i min bok. fastän man är praktiserande så behöver man inte alltid föra in religion i saker och ting, även om det låter lite paradoxalt.

m.a.o. firar en praktiserande muslim generellt sett inte en annan religions högtid/er ur ett religiöst perspektiv, men det finns så vitt jag vet inget hinder för att ta del av högtiden (med vetskapen att vi inte erkänner högtiden som en del av den kanoniska islam) med sin familj, om de nu firar den.

2007-12-25 15:58
joda

"matthew, man är inte kristen om man inte tror, däremot tror ja nån sa att man är muslim fast man inte tror."

nej, man är inte muslim om tron saknas. kristendomen och islam delar den uppfattningen. :)

2007-12-25 16:13
joda

däremot kan vi tala om "kulturella muslimer", dvs. människor som har rötterna i ett muslimskt land och således (mer eller mindre) omfamnar kulturellt islamiska yttringar (normer och värderingar, seder och bruk etc.) men som inte är varken praktiserande eller troende.

2007-12-25 16:15
"men som varken är praktiserande eller troende" ska det stå.

2007-12-26 19:26
Vikse
Inte enligt den lutheranska synen, knappt någon annan heller skulle jag tro.
Svårt att vara kristen utan att vara bekännande..

(om vi nu inte ska återskapa diskussionen från några år tillbaks rörande huruvida icke-troende kristna bör benämnas kristna).

fredros,
Oki, var nån tjej soms krev nått.. minns som tur var inte hennes namn
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-26 19:27
Fast klart, hon trodde att man kunde vara kristen utan att tro att jesus är gud också..
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-26 20:30
Ess
"en troende muslim gifter sig inte med en kristen"
Öh, jo det kan de göra? Vilken planet är du ifrån?
Min man är troende och han är gift med mig som är "kristen".

joda
"Fast klart, hon trodde att man kunde vara kristen utan att tro att jesus är gud också.."
Det var jag som sa det och det är fortfarande sant. Skippa skitsnacket någon gång!
Sedan så finns det många olika sätt att vara muslim också, alla tror ej lika inom Islam heller. (runt vissa saker, sedan finns ju vissa självklara saker)

On topic

Min man är muslim och firar Jul, vi firar faktiskt bådas högtider.
Vilket är naturligt i ett mångkulturellt äktenskap ;)
Och hans familia har alltid en Julgran hemma under julen, även fast de är bosatta i Libanon.

2007-12-26 21:52
La Latina
Det var jag som sa det och det är fortfarande sant. Skippa skitsnacket någon gång!

På vilket sätt är sanningen skitsnack? Fredros svarade på huruvida icke troende muslimer är muslimer varvid jag skrev att jag hört det av någon på whoa, som förvisso också ansåg att man kan inte behöver tro att jesus är Gud om man är kristen.

Uppenbarligen är jag och en miljard kristna inte de enda som inte delar din uppfattning.
Verkar vara en och annan muslim också. (om nu fredros är muslim, fick för mig det.)

sedan finns ju vissa självklara saker

Att Jesus är Gud är en självklar sak inom den kristna tron. Lika grundläggande som att Mohammed är Allahs profet. Förväntar mig inte att du ska tro mig, men garanterar dig att 99.9% av alla som anser sig vara kristna är av den åsikten iaf.

Förövrigt håller jag med dig om att det är rätt naivt att tro att en troende av någon religion inte gifter sig med någon av en annan religion. Klart det finns undantag även här då man har olika grad av tro. Men när det gäller vanliga människor tror jag kärleken går före tron.
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-26 21:52
låt folk fira jul då! de som inte firar jul för att de e troende kanske firar för att umgås eller nåt. De som firar för att de tror, låt de göra det.
blablablablabal

Poet

2007-12-27 00:05
Vi kommer från en judisk/ateistisk familj. Vi firar också jul. Med skinka, granen, "Johanna Kan du Vissla?"... you name it.

Handlar inget om religion i vårt fall.
At the gates of Eternity...

2007-12-27 00:45
Nog väldigt få som firar en religiös jul i sverige. =)
mer tomte, mindre jesus
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-27 02:16
la_latina

öh hej? jorden tror jag det var sist jag kolla.
ja, med troende menar jag -troendetroende- han ber osv..
som en djupt religös muslim tror man bara på sin gud
man firar inte andras högtider och man gifter sig verkligen inte me en kristen..
jo kanske, om han får den o byta religion.

så just din man är nog inte så "troende" 

2007-12-27 03:11
walla var är denna ? min  tomte har sånna här brun mustage o en turban i huvudet

2007-12-27 03:42
La Latina
Och hans familia har alltid en Julgran hemma under julen, även fast de är bosatta i Libanon.

Cirka en tredjedel av Libanons befolkning är ju kristna, så det är ju inte så konstigt. Gatorna/husen i Beirut under juletid är ju helt överpyntade med juldekorationer..
Att det finns muslimer som "firar jul" i Libanon är nog ganska vanligt, precis som det är här.

Inte så många som tar julen religiöst längre(i sverige iaf) så va fan, skitsamma. Jag tror många muslimska familjer gör det mest för ungarnas skull. Och så det vanliga då, som julmat, julmust, kalle anka, julklappar osv. Bara har det allmänt trevligt/mysigt, haha
"I lay chicks like mother goose"

2007-12-27 07:51
en troende muslim gifter sig inte med en kristen

öh hej? jorden tror jag det var sist jag kolla.
man firar inte andras högtider och man gifter sig verkligen inte me en kristen..

så just din man är nog inte så "troende" 

Ack vad fel du har. En muslims man kan äkta en icke-muslimsk kvinna. En muslimsk kvinna kan dock inte äkta en icke-muslimsk man. Fast man kan fortfarande äkta folk åt höger och vänster, så som man vill (inom lagen självklart). det är lätt att fixa borgerligt.

Jag är "muslim" dvs född i en "kulturell muslimsk familj", som dock tror på Gud och hans profet, men vi är inte "praktiserande" om vi säger så.
Vi är som vilka andra kristna, judar eller människor som väljer att tro på vad dom än vill, dock så käkar vi inte fläsk (jag käkar iofs inte kött öht) och så.
Svårt att förklara...
Moderna icke praktiserande muslimer som ändå tror på Gud och så kanske man kan kalla det?

Iallafall... Min man är ursprungligen "kristen", dvs döpt och allt det, men som resten av den svenska befolkningen. Bara infödd i det "kristna", precis som mig egentligen fast där handlar det om Islam.
Vi firar jul. Ur kulturella perspektiv och som "ursäkt" för att ha det mysigt och umgås. varför ska man inte kunna det? Och vill en troende muslim fira jul (alltså juljul för Jesus inte julklappsjul) så tycker inte jag att det är något fel på. En muslim tror ju fortfarande inte att Jesus är Guds son, uta man kan ju fira en profets födsel.

Iofs så bör inte riktigt troende muslimer fira nyår om vi ska spekulera och hålla på. Varför? Jo för att det är inte Islams nyår, om vi säger så. Fast vem bryr sig? Tycker att vi ska sluta lägga labels på allt och fira det vi vill fira.

God jul och glad bajram, i efterskott!

-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2007-12-27 07:51
och ja... Ingen jul utan e julgran!!! :p
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2007-12-27 13:30
Tycker att man kan fira julafton iallafall, man får ju ändå en massa presenter. XD

2007-12-27 20:34
ess har väl i och för sig rätt i att en "djupt religiös muslim" generellt sett gifter sig med en muslimsk kvinna? detta är vad som rekommenderas inom islam, då islam faktiskt skiljer sig åt på många sätt gentemot kristendomen och judendomen. det är generellt sett acceptabelt för en muslimsk man att gifta sig med en troende kristen eller judisk kvinna, men det är inte rekommenderat inom åtminstone en av de sunnitiska rättsskolorna (maliki). jag gissar på att det samma gäller alla, men är inte hundra.

däremot säger det absolut inget om en människas grad av tro om denne väljer att gifta sig med en icke-muslim. att en person är "mindre troende" pga. partnervalet är rent nonsens. en muslim kan supa och bete sig som en idiot men ändå vara troende - denne är lika mycket muslim för det (i alla fall enligt den "traditionella islam", så länge tron är intakt och vetskapen att han eller hon felar är där).

2007-12-27 20:52
fredros
generellt vistas djupt religiösa människor tillsammans med andra av samma religion.
Att det då utfaller sig som så att dessa oftare gifter sig med varandra är väl inte så märkligt? Lägg därtill en delad syn på skapelsen etc och rätt många bitar faller på plats..

generellt gifter sig ju svenskar med svenskar också X)
cry me a river!
--> thcrew

2007-12-27 21:23
yup a doodle. så är det generellt.

2007-12-30 18:42
-Ess-

Ja och hans och min Gud är densamma.
Och han ber, fastar, dricker ej alkohol, äter ej gris. Vart någonstans är han ej särskilt troende? Plus att det står i koranen att du får gifta dig med kristna. Så whatever.

Öh, klart man firar andras högtider i en mångkulturell familia, vi firar ramadan och alla andra muslimska högtider plus midsommar, påsk and so on. Klart att han kan vara troende fast han gör det!

MC_kiprono

Cirka en tredjedel av Libanons befolkning är ju kristna, så det är ju inte så konstigt. Gatorna/husen i Beirut under juletid är ju helt överpyntade med juldekorationer..
Att det finns muslimer som "firar jul" i Libanon är nog ganska vanligt, precis som det är här.

Precis. har ej sagt något annat, have I?

2007-12-30 18:45
jag har en svensk flickvän och jag älskar numera julen
SHANGHAI PALMA STHLM SLÄTTARÖD

2007-12-30 19:12
joda

På vilket sätt är sanningen skitsnack? Fredros svarade på huruvida icke troende muslimer är muslimer varvid jag skrev att jag hört det av någon på whoa, som förvisso också ansåg att man kan inte behöver tro att jesus är Gud om man är kristen.

Ja och jag talade bara om att jag var den du talade om. thats that!

Uppenbarligen är jag och en miljard kristna inte de enda som inte delar din uppfattning.
Verkar vara en och annan muslim också. (om nu fredros är muslim, fick för mig det.)
Ja, och finns ett antal kristna som anser att Gud och Jesus är två skilda personer.
Och antar att du isf har missuppfattat fredros (som förövrigt är sunnamuslim), jag tror ej att han som muslim anser att Gud och Jesus är samma person, Jesus är "endast" en profet för muslimer.
Och -alla- kristna jag har talat med delar min uppfattning om att Gud och Jesus ej är samma person. Och du som icke troende har läst/hört att Jesus och Gud är samma person, kan så vara att det kanske är tolkat så och att präster anser så men bibeln är något som mna kan tolka olika och de troende jag talat med har tolkat det som att Jesus är Guds son ej Gud himself. Vi har olika uppfattningar om den saken, låt detta stanna här nu. Finns inget mer att tillföra.

Att Jesus är Gud är en självklar sak inom den kristna tron. Lika grundläggande som att Mohammed är Allahs profet. Förväntar mig inte att du ska tro mig, men garanterar dig att 99.9% av alla som anser sig vara kristna är av den åsikten iaf.
Förstår ej hur du vågar slänga med siffror på hur många som tror detta, jag anser att det är upp till var och en som följer den kristna tron att tolka detta hur de vill, en av de mest ifrågasatta sakerna inom kristendomen är treenigheten. Faktiskt.
Har träffat på många som är kristna som förkastar treenigheten.
Sedan att denna alltid varit en grundsten i den kristna tron är en annan sak. Nu finns det människor som kallar sig kristna och har bibeln som sin bok men förkastar ideen att Gud och Jesus är samma person. So be it.
Och det är ej lika grundläggande som att Mohammed är Allahs profet. Allah/Gud har många profter, men inom Islam är Mohammed ledande, inom kristendomen är Jesus den ledande, men en skillnad mellan kristendomen och Islam är att Islam både erkänner mohammed och Jesus, medan kristendomen enbart erkänner Jesus, men Allah och Gud är samma Gud.
(det finns bara EN Gud, enligt dessa religioner och enligt mig)

Förövrigt håller jag med dig om att det är rätt naivt att tro att en troende av någon religion inte gifter sig med någon av en annan religion. Klart det finns undantag även här då man har olika grad av tro. Men när det gäller vanliga människor tror jag kärleken går före tron.

Ja, men min är troende men han anser ej att tron är ett hinder. Jag har ingen religion men tror på Gud, detta är ej problem, trots att muslimer bör gifta sig med någon som har bibeln som sin bok exempelvis. Men äkta kärlek övervinner allt. Så att säga att djupt troende ej gifter sig med kristna är fel. 

2007-12-30 19:18
joda

vill även säga att jag ej menade att du någonsin sagt att djupt troende ej kan gifta sig med kristna, jag bara ville ha det sagt, att man bör ej gradera någons tro utan bara konstatera att de djupt troende oftast väljer en djupt troende. För om man anser att religionen är en av de viktigaste sakerna i ens liv kan det vara svårt att leva med en som är ateist/ej djupt troende.

2007-12-30 19:45
wooh, joda, so what you sayin...

2007-12-30 20:36
la latina
Ja, och finns ett antal kristna som anser att Gud och Jesus är två skilda personer.
Snarare alla och samtidigt ingen. Jesus är sann människa OCH sann gud. inte "eller".

jag tror ej att han som muslim anser att Gud och Jesus är samma person, Jesus är "endast" en profet för muslimer.

Har jag inte heller trott/påstått, han talade om muslimer.

Och -alla- kristna jag har talat med delar min uppfattning om att Gud och Jesus ej är samma person.

Sann gud sann människa. Som tidigare nämnt är det den kristna kyrkans uppfattning. Den kristna kyrkan "bestämmer" (definierar) vad som är kristet.

Och du som icke troende har läst/hört att Jesus och Gud är samma person, kan så vara att det kanske är tolkat så och att präster anser så men bibeln är något som mna kan tolka olika och de troende jag talat med har tolkat det som att Jesus är Guds son ej Gud himself. Vi har olika uppfattningar om den saken, låt detta stanna här nu. Finns inget mer att tillföra.

Det är du som inte lyckas förstå att Gud är både Guds son och sann Gud. Ingen präst kommer att påstå något annat, då har dom inte i den kristna kyrkan att göra. Det handlar inte om vad jag som troende/icke-troende anser/tycker/tror/tänker det handlar om vad den kristna kyrkan bestämde för över tusen år sedan och står fast vid än idag. Sann Gud, sann människa. Gud av Gud, den enda Guden i Fadern, Sonen och den Heliga ande. =)

Somsagt, den kristna kyrkan definierar den kristna tron, i över tusen år har man bestämt att Jesus ÄR Gud (genom treenigheten). Detta är en, för den kristna tron, grundläggande sanning. En grund för hela den kristna tron. Somsagt, Ja - Jesus är Guds son, men Jesus är också samtidigt Gud. Läs lite om de viktigaste kyrkomötena och vad som där bestämdes så märker du rätt snart vad som gäller inom den kristna tron. Trots allt de som format och definierat den kristna kyrkan och den kristna tron.

Jag tror inte att någon större kristen församling skulle erkänna en kyrka som inte accepterade Jesus som Gud som kristen, som att muslimer skulle erkänna att mohammed inte var Guds profet.

Förstår ej hur du vågar slänga med siffror på hur många som tror detta

Hur jag vågar? Inte särskilt svårt. Jag vet vad som gäller inom den ortodoxa, den lutheranska, den evangelistiska och den katolska tron. Där är Jesus Gud. Jag tror dessa täcker upp 99.9% av alla kristna församlingar och världens kristna.

jag anser att det är upp till var och en som följer den kristna tron att tolka detta hur de vill, en av de mest ifrågasatta sakerna inom kristendomen är treenigheten. Faktiskt.

Det är en komplicerad fråga, och det tog också tid att enas kring vilken ställning kyrkan skulle ha. Men i över tusen år har det varit bestämt att Jesus är sann Gud och sann människa, och att Gud är den treeniga Guden i Fadern Sonen och den Heliga ande. Att treenigheten är en av de mest svårförstådda sakerna köper jag, men inte att den är ifrågasatt då jag somsagt vet att de största kristna inriktningarna har treenigheten som grundläggande sanning.

Har träffat på många som är kristna som förkastar treenigheten.
Jag har träffat på många muslimer som förkastar mohammed. Man är inte kristen om man förkastar treenigheten. Inte enligt resten av den kristna världen iaf. Jag blir inte muslim eller katolik bara för att jag säger att jag är det. Det är inte jag som avgör det.

Nu finns det människor som kallar sig kristna och har bibeln som sin bok men förkastar ideen att Gud och Jesus är samma person. So be it.

Jag kan kalla mig kanin bäst jag vill, jag är en människa likväl. I övrigt läs ovan.

Och det är ej lika grundläggande som att Mohammed är Allahs profet. Allah/Gud har många profter, men inom Islam är Mohammed ledande, inom kristendomen är Jesus den ledande, men en skillnad mellan kristendomen och Islam är att Islam både erkänner mohammed och Jesus, medan kristendomen enbart erkänner Jesus, men Allah och Gud är samma Gud.
(det finns bara EN Gud, enligt dessa religioner och enligt mig)

Det är en grundläggande sanning sedan över tusen år. Förstår inte hur något blir mer grundläggande än så. Mohammed är Guds profet. Jesus är Guds son, sann människa sann Gud, Gud av Gud, Gud i Gud, den enda Guden. Vet inte vad som är så svårt att acceptera för dig.

Har förövrigt inte talat om muslimers syn på Jesus eller kristnas syn på mohammed, så förstår inte ritkigt vad den delen av ditt svar syftade på. Jag talade om muslimers syn på mohammed och kristnas syn på Jesus. inget annat.

cry me a river!
--> thcrew

2007-12-30 20:37
fakkeuh
jag säger God Jul och lycka till med kärleken i det nya året.
cry me a river!
--> thcrew

2008-01-01 09:20
tack det samma!!!

2008-01-01 09:35
Jomen skillnaden mellan Ramadan och julen är ju att Ramadan inte är en sjukt utexploaterad högtid som USA har format ut. Det är liksom 70% av Sveriges 14-15 åringar som inte vet varför man ens firar jul! 20 % av de 30% som faktiskt vet att det har med någon som hette Jesus att göra vet inte varför man delar ut julklappar.

Eller så är det helt enkelt inte en kristen tradition längre? Eller längre och längre, det var det inte ursprungligen heller.

"Jul är en gammal tradition firad i slutet av december och har flera olika ursprung. Dels finns den fornnordiska julen som var allenarådande i Norden inpå tiohundratalet, dels den kristna julen, som firas till minne av förgrundsgestaltens Jesus födelse. Numera firas julen även av många på sekulärt vis, med få religiösa inslag."

Dvs. att jämföra det med Ramadan är korkat.
Look with your own eyes - See with your own mind