I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jobba på båt.

Övrigt - Blandat

2007-12-16 15:20

Jobba på båt.

någon som har jobbat på någon båt såsom matros, städare, och vad det nu finns för yrken ? någon som har lust att uppdatera mig inom yrket så är ni mer än välkomna,

Tack

Nån galen tjej bankade på min dörr hela natten inatt så till slut fick jag släppa ut henne.

2007-12-16 15:39
Jag kan tänka mig att det är asnajs! Om jag får tid och lust över ska jag flyga ner till Sydafrika och ta jobb på ett fartyg för att göra en seglats längst hela Afrikas västkust och sedan upp till Holland! Träffade en gubbe som hade gjort det en gång och han talade bara om galet bra fester och vackra platser!
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!
Toastare

2007-12-16 15:48
Tyvärr är det inte många rederier som längre tar emot annat än Fillipiner nu. Har två vänner som jobbade på Seabourn och de slutade anställa för ett par år sen, för att fillipinsk arbetskraft är billigare.
Men kan inte tänka mig att alla rederier har det så... men när det gäller nordisk personal (vilket är poppis bland amerikanarna) så blir man inte städare, utan i sånna fall cabin crew (alltså steward eller stewardess)

Mina kompisar fick riktigt bra betalt.. var på båtar i karibien, asien och europa. Sjukt bra betalat, men det är ju ett hårt arbete.. mycket kommer in genom dricks.

Min ena kompis gick av i asien och reste runt i två månader, kom hem och hade fortfarande mycket pengar..
Min andra kompis gick av i sydamerika och reste runt i 3 månader..
Jag skyller allt på Emma!

2007-12-16 17:43
tack för alla svar. men någon som känner till något rederi som ligger i göteborg man kan ringa och snacka med osv?

Jag har papper på att jag klarar av mag/tig svetsning osv. är det en bra merit att ha ? löner i maskinrum osv någon som har en susning eller lite google skills.

Länka gärna fakta.

Tack whoa !
Nån galen tjej bankade på min dörr hela natten inatt så till slut fick jag släppa ut henne.
Toastare

2007-12-16 19:30
kan tänka mig att maskinrum är det filipiner som jobbar..tyvärr.

det som är meriter är att tala flera språk, jobbat med service/restaurang/affärs jobb, van vid turistnäring eller liknanade..

du ska nog mer kolla rederier som inte ligger i göteborg om du vill vara på lyxkryss.

däremot kanske du ska sikta på båtar i norge istället?

2007-12-16 19:33
jag jobbar som jungman på tågfärjan m/s trelleborg (trelleborg-sassnitz)....

Ta kontakt med stena line...
Eller ACL och Wallenius, dom verkar också i gbg.
Jaha ?

2007-12-16 19:37
BountyBoo > Det är utebåtar du snackar om nu, dvs. fartyg på utefart. Där större delen av manskapet (matroser, jungmän, motormän, rep. etc.) brukar vara fillipinare. Befälen är oftast skandinaviskt.

Wallenius har några stycken båtar som har helt svensk besättning. dvs både manskap & befäl är svenskt.

Men jobb finns det gott om. Själv läser jag till matros (energi med inriktning sjöfart.). finns även vuxenkurser på min skola där du blir matros på 51 veckor om jag inte minns helt fel (inkl. 16 veckors praktik).
Jaha ?
Toastare

2007-12-16 19:46
Det lät som han ville jobba på lyxkryss. Finns inga svenska lyxkryssare vad jag vet, inte heller något svenskt rederi.

Vill han bara jobba som båt är det ju helt annorlunda..

2007-12-16 20:36
nja, några svenska rederier som bedriver lyxkryssningar finns det inte så vitt jag vet. Men svenska rederier med kryssningsfartyg finns ju.. t.ex. Silja line...

annars är väl danska DFDS ett alternativ?

Jag hade iaf satsat på wallenius, då kommer du ut i världen (asien, sydamerika etcetc.) + att man slipper passa upp rika passagerare hela tiden :)
Jaha ?
Toastare

2007-12-16 20:46
passa upp på rika passagerare = grym dricks. Det som de flesta lever på..

Min kompis ställde in champagne till några amerikaner och fick 100$ i handen.

2007-12-16 20:49
Ja dricks kan man tjäna rätt bra på, men på wallenius har du ändå cirkus 25 k i månaden även under tiden du är hemma (vilket du inte har på lyxkryssare).. så jobb 3 månader, hemma 3 månader och lön hela tiden :)
Jaha ?
Toastare

2007-12-16 21:14
Nej sant, de har ungefär 50k + i månaden på lyxkryssarna.. men det kan ju vara skönt att vara hemma i tre månader..

2007-12-16 21:21
Jag vet, min kusin jobbade som andre styrman på star cruises.. han hade iofs 85-90 k / månaden..
Jaha ?

2007-12-16 21:26
Dekay > yes, men fortf. svensk besättning om jag inte har helt fel för mig.

Oslo, just därför jag gav förslag på dfds. Danskt rederi.
Har båtar Köpenhamn - Oslo.
Jaha ?

2007-12-16 22:27

np :)

om du menar mig med den andra frågan, så är det tänkt så ja :) får se vad det blir.. har snart praktik i 4 månader så vi får se vart det bär av :)

Jaha ?

2007-12-17 08:08
Läste en "reseguide" förut, där tipset var att dra ner till franska rivieran. Väl där kan man gå runt bland båtarna och få dagsjobb, gå på och jobba i typ 12 timmar med att göra i ordning för avfärd, och för det få ganska fina pengar. Med lite tur hittar man någon som vill ha med en över atlanten efter ett tag också.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2007-12-17 08:22
Synd att d inte e som på morfars tid! Då kunde man ju bara traska ombord på första bästa skuta å dra jorden runt.
D va tider d!

2007-12-17 14:59
Jag jobbar på båt. Det ær ett stort passagerarfartyg som går mellan Oslo och Kiel. Jobbar 2 veckor och ær sen ledig 2... Kan rekommendera det varmt, har aldrig haft så skøna kollegor tidigare. Men det ær lætt att fastna, lønen och ledigheten ær liksom giftig. Hælften av alla hær planerade att jobba en månad lr 2 från børjan och nu står dom hær 10 år senare och gør fortfarande samma shit.
- : Swing Down Sweet Chariot And Let Me Ride : -

2007-12-17 15:48
Vet att man genom arbetsfömedlingen kan söka job på typ disney crusies eller vad de heter, vette fan hur kul de är men dom kryssar i karibien har ja för mig.

2007-12-17 16:01
Jolinjo1 P24 :Det är ingen show ni har där på båten som kommer från företaget Basix ?
 http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU

2007-12-18 01:28
rikt folk i min närhet är ingen idé. jag har för långa fingrar,
men wallenius värkar låta som en schysst grej. någon som har mera inriktad information om just wallenius?

2007-12-18 01:43
Känner en kille som jobbade som svetsare och fick 50.000 skattefritt. Säkert mycket jobb men ändå feta pengar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-18 04:35
clalle P21    har svets utbildning, kan du vara vänlig och fråga din kamrat om villket rederi och vad för upgifter han fick på sin arbetsplats. tack

2007-12-18 16:02
Fast han har inte bara en svetsutbildning han har jobbat på kockums typ 20år och är tydligen sjukt grym på att svetsa. Men det var på nån lyxkryssare. Och så var det jobb typ 12 timmar om dan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-18 18:54
clalle > man brukar jobba 10,6 timmar.. från 7 till 7 ungefär (med pauser)
Jaha ?