Utlandsresa och rättegång!? Hjälp behövs
Hej! Torskade cirka 4 månader sedan för skadegörelse (Början av augusti). Jag blev tagen på bar gärning, satt arresterad ett par timmar och erkände i förhör. Problemet är det att jag tänker sticka utomlands och jobba/plugga någon gång efter vintern och undrar om detta kommer sätta käppar i hjulen? Går det att t.ex ta ett förhör över telefon eller tillochmed en e.v. rättegång över telefon? Och om jag får strafföreläggande och man har 6 veckor på sig att betala in alla böterna (tror att det är 6 veckor det rör sig om) kan jag be tillexempel en kompis hemma i sverige föra över pengarna eller måste det synas att just JAG personligen gjort det? Det kanske går att lösa med internetbank eller liknande i och för sig... Helt enkelt, hur kan man komma runt problemet för jag är veerkligen orolig för det här. Jag talade med en advokat som ska försvara mig, som jag träffat sedan tidigare. Han tar allting med en klackspark, medan hans kollega tar allt jävligt seriöst. Hans kollega på advokatfirman säger "ja det är en hel del saker som behöver ordnas innan din avresa", medan "min" advokat säger att "jäjä skit i det stick utomlands och ha kul, om du inte är delgiven kan du göra vadfan du vill. Du e inte direkt åtalad för mord"... Men, jag pallar inte att mina päron ska ringa när jag befinner mig utomlands, säga att jag fått ett brev där det står att jag ska infinna mig i rätten ett visst datum, vill helst hålla dem helt utanför det här. Jag sticker om en vecka och undrar helt enkelt hur jag gör när detta inträffar, vilket det med största sannolikhet gör under tiden jag är borta. Jag kommer självklart ha tillgång till telefon när jag är utomlands. Ska jag helt enkelt ringa tingsrätten eller åklagarna eller vafan det nu blir och förklara att jag är utomlands och studerar och helt enkelt inte kan infinna mig på rättegången och att den behöver skjutas upp? Jag försöker inte fly från problemet, jag försöker bara "komma runt det" så att säga. Den första advokaten, den som var lite mer seriös, han sa att det inte borde vara några problem med utlandsvistelser ifall man inte riskerar fängelse, vilket jag inte gör. Samtidigt sa han att "en hel del saker behöver ordnas innan du åker iväg". Den andra advokaten sa å andra sidan att jag skulle skita i det och ta det som det kommer typ... Pallar inte sitta i skiten utomlands helt enkelt. Han sa dessutom att jag inte var delgiven, men jag har ett vagt minne av att jag skrev på nåt "delgivningskvitto" under mitt första förhör. Är det rutin att man gör så eller jag minns faktiskt inte vad det var... Det är ingen nöjesresa (enbart) utan jag ska faktiskt plugga också, vilket borde vara en starkare anledning. Snälla jag behöver tips från någon som är insatt, om något är otydligt kan jag förklara igen. Som sagt, drar om 1 vecka så det börjar bli lite panik.
Förlåt för eventuella missförstånd
Var inte meningen att det skulle bli så långt. Säg till om det är nåt som är otydligt. OCH jag vill endast ha kommentarer från folk som antingen varit med om detta själva, eller faktiskt har koll på hur det ligger till!?
UPP!
Ta ett straffföreläggande och betala kravet med din internetbank, om du befinner dig utomlands när boten kommer be en vän eller släkting betala alt ge dig betalningsuppgifter. Svårare än så behöver det inte vara. detta är om du är beredd att inte ta det till rättegång. Iom med att du redan erkännt i förhöret så ser jag ingen anledning till att gå den vägen. Att saker skall ordnas är väl under förutsättning om du vill genomföra en rättegång.
Nej precis. Men det är i bästa fall... Har torskat en gång tidigare, erkände rakt av då eftersom jag blev gripen av cirka 6 pers och det va rätt lönlöst att neka. ENDÅ ville dem kötta på med en rättegång som säkert kostade skattebetalarna 40 000 extra. Har jag otur åker jag på en ny förbannad rättegång, framförallt i.om. att det är oklart om "den andre" personen är skylldig till något eller ej.
Får jag "chansen" att ta ett strafföreläggande vore det prima, men det är ju rätt osäkert om det blir så eller ej,
Producent
2007-12-14 12:50
ok. du är aldrig skyldig oavsett hur bar gärningen är. regel nummer ett god damnit.
Level 8 Studio - www.level8studio.se Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!
Du kanske skulle ha tänkt på det innan du började begå brott? Ta ditt straff, är man med i leken...
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered
Jaquil: Han är ju redo att at sitt straff dvs betala bötern. Vad jag vet så ses inte rättegång som ett straff i Sverige.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
om du inte dyker upp på rättegången kan du bli skyldig att betala vito a 2000 kr, men det är bara om brottet inte går att lösa utan att du är där
Du behöver väl inte infinna dig till rätten, om du inte kommer att kallas som vittne. om du erkänner alla anklagelser genom din advokat finns det ingen anledning för dig att vara där? Jag gissar och har ingen som hällst erfarenhet, eller kunskap... men just dessa frågor borde din advokat kunna svara på...
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
förresten hur många dollars rör det sig om vid ett brott av denna karaktär.. antar att det rör sig om en fasad och en burk med drivgas och färgämnen...
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
kostnaden för sanering lär inte bli så stor... Räknar med 4-8 papp absolut max... Och bötern lär inte va så saftig heller. Så hela kalaset kommer gå på max 8 papp skulle jag tro.
FuelDOg P23 har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..
JEJE P0 Ojj. Din text är som en hypnotisk order, jag gör genast som du vill herre......eller gör jag?
Haha, jaquil roligast på whoa.. Grattis!
FuelDOg P23 har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..
Om straffet för det brott du begått inte riskerar överstiga 3 månaders fängelse eller är av våldskaraktär kan man hålla rättegången utan den åtalade, dvs dig.
Gullisom du inte dyker upp på rättegången kan du bli skyldig att betala vito a 2000 kr, men det är bara om brottet inte går att lösa utan att du är där Vito? Don? :P
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
stanna utomlands och plugga/jobba tills det blitr preskiberat.. det är väl bara 2 or for skadegorelse?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
flyttade till dublin i somras och hade en bot som skulle betalas.. en polare gjorde det at mig, och sa va hela saken over i princip.. okej hade ingen rattegang, men tror du oroar dig lite for mkt.. lugn mannen : )
kärleken till pengarna är roten till problemen.