I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Flytta till malmö...

Övrigt - Blandat

2007-12-07 02:13

Flytta till malmö...

Jag å två andra killar har fått en lägenhet i kirseberg... Den som bor i malmö får gärna berätta lite om området!... mycket eller lite brottslighet?... hur långt är det till centrum och hur tar man sig lättast dit... och har ni några tips på sköna ställen där man kan söka jobb om man inte har nån utbildning?...

What would macgyver do?

2007-12-07 03:00
ang. brottslighet så finns det ett fängelse i kirseberg.
don't watch me, watch yourself

2007-12-07 03:08
Well, skulle inte säga att brottsligheten är något problem för dig sålänge du vet hur du ska bete dig kring folk. Alltså the usual.

Kirseberg är ganska nära centrum skulle jag säga. Bra spot.

2007-12-07 03:28
Ja precis. Ett fängelse finns där. Hehe.

Nej men kan du bete dig, så som Blasta säger så är det lugnt.

tar ca 5-10 minuter med buss/cykel in till triangeln raka vägen. Det är nära Värnhemstorget och ett stort shoppingcentrum ska öppnas upp precis vid midhem (området mellan kirseberg och värnhem) våren -09. Det är schysst.

Inne i själva området så är farten begränsad till 30 har jag för mig. Det kan vara schysst när man bor där och man har inte speciellt långt till Burlöv Center med buss tex.

McD finns också i närheten. Även Coop och Hemköp.

Vad mer har jag glömt?

borde nästan jobba som mäklare... hahaha
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2007-12-07 03:47
Jag bor på Rosengård. Alla jag känner fruktar (bokstavligen, jag är inte det minsta skämtsam här, jag är fullt seriös) att jag en dag inte ska svara i telefon när de ringer. Så, att ställa en sån fråga som du gjorde är dumt, för skit kan hända precis varsomhelst. Just clearing that up.

Malmö är rätt mys. Ni kommer nog gilla det. Malmöfestivalen är ett hett tips till sommaren, liksom Möllevångsfestivalen, även om det regnar in bönder från alla håll in i staden då.
•pave paradise•

2007-12-07 03:51
Bor också på Rosengård. Har växt upp här t.o.m. Det är inte så farligt som folk tror. Malmö är en underbar stad. Skit händer vare sig det är här, i Ystad, Gävle, Stockholm, Norrköping, Paris eller t.o.m Tokyo.

2007-12-07 19:08
Har bott i Kirseberg i ca ett och ett halvt år nu...
Soft område händer inte så mycket.
För mig tar de ca 20 min att ta mig till Malmö Högskola (om man slipper vänta på bussen). Lätast är väll att cykla men annars är det 7:an eller 33:an som gäller.
Fängelset märker man inte av. Fått cykeln pyst några gånger och blivit av med ett framhjul men annars har jag inte varit med om nått.
Klart de finns "shady" personer men tror mest de är hashtroll här ute och dom behöver man sällan va rädd för:)
Bästa pizzan ligger på gränsen till Segevång, "San Remo". lite dyr men jävligt god.

Undrar du någe annat är det bara höra av sig!

Peace och välkommen till Kirse!

The universe seems to unfold as it should!

2007-12-07 19:13
men det är inte så mycket personrån å sånna grejjer?...
What would macgyver do?

2007-12-07 19:14

Det där med jobb borde du kunna fixa om du inte är asocial eller har några andra former av sociala handikapp.
Jag flyttade ner hit och fixade jobb på mindre än en vecka. Via proffice, rätt OK jobb med timlön på 110 (inte mycket, men bra med tanke på hur fort jag fixade jobbet).
Brottslighet, ja du! Är du på fel plats vid fel tid så kan det ju hända något, precis som överallt annars.
Malmö är en soft stad, dock så kan man se att Sveriges integrationspolitik inte har lyckats fullt ut. Men vad ska man göra åt saken :)

2007-12-07 19:15
Jämför du med nässjö så är det säkerligen rätt mycket personrån här. Men så är det ju i alla storstäder, ju mer människor(läs idioter.) desto större risk för att bli utsatt för brott.

2007-12-07 19:27

Jag bor också i Rosengård och jag hajar verkligen inte rädslan för det här området. Som allt annat handlar det om vilken inställning man har från början iof, men att tro att det är så farligt, naah.
Annars är Malmö the shit, verkligen. Ska flytta inom några dar och det är riktigt riktigt tråkigt.

www.unt.se/musikbloggen

2007-12-07 22:50
ene192...
aight... har dock aldrig varit i nässjö... bor i umeå...
What would macgyver do?

2007-12-08 09:10
jag vill också flytta till malmö, hela sverige kommer sluta i malmö snart.! hahaha
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2007-12-08 09:16
Kirseberg är den absolut tråkigaste stadsdelen i Malmö. Dött område, utan vare sig någon stadskärna, charm eller identitet.

Enda positiva, är som nämnt, närheten till centrum och Arlöv (om man ens kan anse det vara positivt) :P

Ess: Tycker också folk på sistone börjar komma hit i större omsträckning hehe.
At the gates of Eternity...

2007-12-08 11:26
Skulle nog kunna säga att kirseberg är det enda området i Malmö som jag aldrig har varit i ordentligt eller ens haft ett ärende dit typ..skumt..Men det intryck jag har fått av det är att folket som bor där gärna bor där länge samt att när deras barn flytttar ut så flyttar de gärna till Kirseberg de med.
Ät

2007-12-08 11:54
BC99>> Kirseberg har väl iofs en ganska "egen" känsla?? Det beror väl på vilka delar man befinner sig i...allt längs lundavägen är ju trist som satan, men det finns ju en rätt chramig del av Kirseberg oxå.

2007-12-08 15:56
Att Kirseberg känns eget och avlägset beror nog på att det precis som limhamn var en egen liten... ort(?) förr. Har det för mig iaf.

Och varför pratar folk om Rosengård som om det vore fyra fem hus? Det är en hel stadsdel och där finns kvarter som är helt jävla efterblivna. Jag antar att ni inte bor i dom.

Flytta till limhamn om ni vill va 100% säkra. Bara lattemorsor (med äkta män bärandes pedofilglasögon jobbandes inom reklambranchen), pensionärer. Rika små äckliga tonåringar med jättestora solglasögon och andra ofarliga kräk.
Who be the first to catch this beatdown?

2007-12-08 17:48
Du kommer nog trivas utmärkt, jävligt mycket smålänningar här.
Kirseberg är äkta. 100% smålandsfritt.

Sveriges motsvarighet till Criss.

And they all want to love the cause<br>'Cause they all need to be the cause<br>They all want to fuck the cause

2007-12-08 17:49

Kirseberg är en av få stadsdelar med karaktär öht.
And they all want to love the cause<br>'Cause they all need to be the cause<br>They all want to fuck the cause

2007-12-08 18:13
Och varför pratar folk om Rosengård som om det vore fyra fem hus? Det är en hel stadsdel och där finns kvarter som är helt jävla efterblivna. Jag antar att ni inte bor i dom.

Jag har bott på ramels väg om det är det du menar... Rosengård är stort, men det är inte så att du blir nerslagen av att gå ut, inte ens i dom "farligare" platserna. Jag har gått genom Ramels väg ensam kl. 4 på natten. Jag lever ännu, vad jag ser.

Jag tycker också att Kirseberg är tråkig... För lugnt och för dött för min del.

Jag skulle vilja bo runt Gustav eller stortorget. Damn man!

Graffare

2007-12-08 23:17
Jag har bott i denna luffa statsdel i 9 år.

Postitivt: Nära till billiga matbutiker. Du har Willys, coop X-tra, Lidl och dyra Hemköp även Abdos som kan liknas vid en stor arabaffär.

Negativt: Kirseberg är ett tillhåll för många luffiga människor. Många heroinister och uteliggare kring värnhem, spårområdet samt industrigatan. Många svenskar på socialbidrag. Segevång och kirseberg har många feta obildade bidragsparasiter. 
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2007-12-09 00:36

Jag bor tydligen i Kirseberg, och jag trivs bra, nära till det mesta, ganska lugnt område, om vi bortser från att de sprängde en videobutik som ligger i bottenplan på fastigheten jag bor i.

Kirseberg är en stadsdel som man antingen älskar eller hatar, det är lite speciell känsla över det hela.

Go for it säger jag, jobb skaffar ni er lätt i danmark om ni inte är så kräsna.

Bussarna går nästintill hela tiden och det tar inte lång tid att förflytta sig på cykel eller till fots till centrum om man vill det.

2007-12-09 01:15
jag ahr varit på möllan, de behövdes bara 10 dagar för att jag skulle älska de stället!!!!!!!!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-09 01:48
BC99/

Vem är du att säga att Kireberg inte har egen charm eller känsla? Hur länge har du bott här? Kan du din Malmöhistoria? Kirseberg/Backarna är en av de allra mest charmiga och historiefulla områdena i Malmö.

Området runt källargatan och kirsebrgstorg är fantastiskt charmigt och snyggt. Små låga hus som påminner lite om Lilla Torg. Storheter som t.ex. Bosse Larsson är ifrån området.

Ett gammalt knegarområde som är roten till Malmöandan som är "Vem fan är du?". I Kirseberg grundades den kaxiga malmöattityden för här bodde och levde knegarna som inte brydde som annat än mat på bordet och familjen.

I övrigt så är jag ofta i Kirseberg då jag har flera vänner och bekanta där. Lugnt område, närmsta kriminalitet man kommer kan vara lite skumma knarkaffärer på kirsebergstorg. Finns en megastor och soft park också.

2007-12-09 01:51
Nattugglan//

har du bott där i 9 år pch anser att Kirseberg är nära till Abdos, värnhem och industrigatan?

Är du månne själv en av heroinisterna? =)

2007-12-09 02:12
Sociopat allt beror ju på hur man förflyttar sig ;)

2007-12-09 02:53
Jennie/

Ja iofs. Men med ett flygplan är Bergsjön i GBG lika nära Kirseberg som det är att gå ifrån Kirseberg till Abdos...

Det betyder inte att bergsjön är kirseberg... =)

Poet

2007-12-09 04:45
Sociopat: Jag kan mycket väl min Malmö historia, och jag vet mycket väl vad Kirseberg var för område och jag vet mycket väl vad det är för område idag. Om sanningen ska fram, så präglas egentligen Kirseberg av en stor anonymitet, inte den första stadsdelen man tänker på.

Så ta och lugna ner daj :P

Nattugglan: Värnhem ligger i stadsdelen Centrum och är alltså inte en del av Kirseberg. Och Segevång är ett delområde i stadsdelen Kirsberg. Ville bara nämna det, då vissa tror att Segevång är en stadsdel för sig (Conspicuous) :P

2007-12-09 04:57
flytta till södra innerstaden

2007-12-09 05:25
BC99

Du behöver ju faktiskt inte hänga ut mig här i tråden, men jag erkänner, fram till att jag fick tidningen "Hej Kirseberg" i brevlådan, så trodde jag bestämt att Segevång var en egen stadsdel.... ;)

Graffare

2007-12-09 12:20
Sociopat X19

Nja, vad som är när är relativt. Jag menar inte kirsebergs stad, jag menar stadsdelen kirseberg.

Lyssna och lär påg!

http://www.malmo.se/images/18.33aee30d103b8f15916800044293/delomr.karta.jpg

2007-12-09 13:54
Pilsner P21: Nej... inte vad jag märkt av. Som sagt mest pundare!

Asså... jag måste påstå att Kirse har sin egen anda kvar (nostlagiskt sett). Allafall till utseende och Baronessan.
De gamla gatorna och gränderna i Kirsebergsstaden har ju en grymt skön gammal känsla.
Beijerspark är grymt fin (året om). Att glida dit en sommarnatt och sätta sig vid damen och chilla är fan riktigt soft!
Baronessan är ju en grym kvarterskrog där alla känner alla och de håller ihop (de är bara en massa orginal där men en då, man är alltid välkommen!).

Jag skulle verkligen inte säga att Kirseberg är anonymt! perfekt bostadsområde! Inte fest eller "inne-häng" utan perfekt för vardagen...

2007-12-09 14:07
flytta till vårsången. it's da bomb baby.

2007-12-09 14:08
Sociopat

hade iofs varit coolt att landa med helikopter eller flyplan utanför Abdos... :D

Graffare

2007-12-09 16:22
Abdos address är danska vägen/scheelegatan och ligger i Håkanstorp.

2007-12-09 16:56
Jag förstår verkligen inte hur man kan påstå att Backarna är lika med anonymitet. Vacker omgivning, säregen estetik, slappa människor, Beijan, Backanatten, historien... finns hur mycket som helst.

Augustenborg, Eriksfält, Gullvik, Hermodsdal, Nydala, Höja, Videdal, Kvarnby, Almgården, Lindeborg, Holma, Lorensborg, Mellanheden.
Där har du stadsdelar en total avsaknad av karaktär.
Inte Kirseberg.
Graffare

2007-12-09 16:58
den stadsdel som saknar karaktär i Malmö är fredriksberg. vet ni ens vart den ligger?

2007-12-09 17:16
augustenborg har ju super mysig karaktär, massa funkis osv.

80% av malmö är ju i stort sett tråkiga höghus.
Poet

2007-12-09 18:07
Nattugglan: Finns ingen stadsdel i Malmö vid namn Fredriksberg.

McShit: Augustenborg har ju sånna skumma vattenparker och liknande.

2007-12-09 18:32
Kirseberg är rätt nice I guess. Det finns villor längre ner mot Bulltofta men det finns också en annan del med lägenheter med lite mer slacker mentalitet med rätt skönt folk. Brorslighet finns det överallt i vaje stadsdel. Kirseberg är chill.

2007-12-09 18:40
Ni som bor i Kirseberg, har ni någon favorit plats?

2007-12-09 18:41
Vad folk än säger så gillar jag kirseberg.. Det är inte mycket fel på större delar av Malmö, och det blir vad man gör det till!
whoopzidoo

2007-12-09 18:50
lyckades irra iväg till kirseberg när jag gick vilse i malmö i somras, tycker att det såg rätt så trevligt ut även om det verkade lite dött. å andra sidan kan det ju vara en fördel beroende på vad man är ute efter...

Graffare

2007-12-09 18:51
BC99 P24

Jodå, ett industriområde vid Toys 'r' US!

Men den mest anonyma delen av Malmö stad är Pile! Hitta pile så får ni en tia av mig :)

2007-12-09 18:58

Jag gillar Kirseberg jattemycket, myskanslan runt Kirsebergsstaden ar hur go som helst. Segevang har jag lite svart for, men som conspicuous sager sa vet man knappt att det tillhor. Mataffarer, apotek, pizza och resten kan ni cykla till. 

Graffare

2007-12-09 19:00
Jag säger bara Slottstaden! Det har inte sett en enda gravid nerbajsad heroinist sedan jag flyttade.
Poet

2007-12-09 19:46
Nattugglan: Det är fortfaranden ingen stadsdel hehe, det är ett delområde i stadsdelen Husie :)
Graffare

2007-12-09 20:28
ok, jag kanske inte riktigt förstått vad som gör en stadsdel till en stadsdel osv. Men har du hittat Pile än? Jag vet inte som det är så mycket stadsdel. Men iallafall ett rätt anonymt ställe!
Poet

2007-12-09 20:47
Nattugglan: Inte lätt, förstår dig hehe :)

Dessa är Malmö's 10 stadsdelar.

Centrum
Rosengård
Södra Innerstaden
Västra Innerstaden
Husie
Fosie
Hyllie
Oxie
Limhamn- Bunkeflo
Kirseberg

Allt annat är delområden i respektive stadsdel.

2007-12-09 21:01
Det där är ju en formel och byråkratiskt indelning som har gjorts av stadsfullmäktige, jag skulle inte vilja kalla ex. Södra Innerstaden för en enhetlig statsdel utan snarare en komposition av flertalet mindre stadsdelar?

Men det stämmer naturligtvis att det rent formellt enbart finns 10 stadsdelar i Malmö.
Poet

2007-12-09 21:03
McShit: Stämmer det du säger, jag menar... vad gör området Fosiedal till exempel i Hyllie?