I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

För -nackdelar med att plugga utomlands

Övrigt - Blandat

2007-12-06 22:06

För -nackdelar med att plugga utomlands

Okej, jag sitter här och försöker komma på vad jag vill ägna de kommande åren åt. Har bott och jobbat i London ett tga men är nu hemma igen och jobbar. Jag känner att det är dags att börja studera till nästa höst. Men grejen är att jag inte vet om jag vill studera i sverige eller t.ex USA, England. I sverige känns allting så mycket lättare = tryggare ex. inga dyra kostnader, nära familjen ect. men samtidigt lockar usa. Har ni som studerar på högskola/uni några tips. Vad är för -nackdelarna med att plugga i sverige och utomlands (förutom kostnaderna). Till er som pluggar abroad. har ni ångrat er? Hur ska man bäst förberedda sig? Är det slappare i sverige än i usa? Berätta.

"it's not england you fairy fart, it's the ukay!"

http://starbuck.blogg.se
Admin

2007-12-06 22:12
Hur slappt det är beror nog inte vilket land du pluggar i, utan snarare vilken skola vilket ämne du väljer. Man kan alltid spekulera i att exempelvis dyra skolor i USA gärna godkänner sina  studenter som har betalat stora summor för att få gott renomé, eller att en del skolor i Sverige har så enkla linjer att det blir "omöjligt" att bli underkänd.

Men bestäm vad du vill plugga, och satsa på att bli utbytesstudent i slutet av utbildningen. Kanske förlägg praktik utomlands. Då slipper du betala din utbildning också.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2007-12-07 02:24
Fragan du bor stalla till dig sjalv ar vad vill du?
Gonna gettja sucka gonna get medivel on your ass!

2007-12-07 02:26
Nackdel: Är du inte äckligt tät måste du ta ett lån, som du sedan får betala i gudvethurmånga år. Min kusin tog ett lån 10 år sedan och betalar fortfarande.

Fördel: En sjukt vettig och viktig livserfarenhet, och ett minne för livet.
•pave paradise•

2007-12-07 02:30
i stort sett det som Ihabia sa :) bara lånet borde vara anledning till att inte göra det, vi vet inte hur bra vi har det med gratis plugg här i sverige..  jag säger plugga här, spara lite pengar och res backpacka istället!
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2007-12-07 03:41
en del svenska universitet samarbetar me skolor i usa. då blir det inte lika dyrt. man kan ju alltid söka scholarships också.

ja har varit i usa snart tre terminer. har aldrig gått på svenskt universitet så jag vet inte om det är jobbigar eller inte. skulle tro att det beror lite på vart du hamnar. språket kanske drar ner betyget lite innan man  kommit in i det.. men jag skulle tro att det blir lite vad man gör det till.

förbereda sig handlar nog bara om att ta kontakt me skolan och börja fixa med alla papper.

jag har aldrig ångrat att jag är här. det tror ja inte du kommer göra heller om du åker! dåligt eller bra - man lär sig alltid något. ett tips är att läsa på mycket om skolorna du vill gå på.. men jag tror mycket handlar om tur också.
suck it up!

2007-12-07 03:49
Kind:

Hur mycket är du skyldig?
•pave paradise•

2007-12-07 03:58
jag har fullt scholarship.. så inget. flyg och levandskostnader sommarjobbar jag ihop.
suck it up!