Du borde bli lite mer Anti Jante!
Jag har en listig liten plan som jag, innan året är slut, tänkte ro i hamn med bravur. Tanken är att jag på alla tänkbara sätt, genom internet, tidningar, vänner, radio och mjölkpaket, ska propagera för ett nytt ord som jag gillar lite extra mycket. Utmaningen blir givetvis svår då det utlimata målet är att ordet, senast 2011, ska bli intaget i Svenska Akademiens Ordlista. Ordet jag vill reintroducera för allmänheten är Anti Jante med alla tänkbara potentiella böjningar. Det kommer dels fungera som ett substantiv (som i "Hon är alltid så skönt osvensk, hon är en riktig anti jante") och dels som ett verb ("sluta vara så negativ, prova att antijantera lite istället...") Andra tänkbara böjningar är antijantefiering (alt. substantiv), antijantare (adjektiv), Anti Jante (för-, efternamn) och antijantung (alt. substantiv, ung antijante på väg upp) Har du frågor, funderingar, tips eller tricks är jag alltid öppen för förslag. Om du jobbar som journalist, radioproducent eller mjölkpaketsutformare och därmed kan hjälpa mig att sprida budskapet kommer jag vara dig evigt tacksam. Även som privatperson kan du hjälpa mig mot mitt mål genom att använda ordet i fem samtal de kommande fem veckorna. På bussen, i skolan, på fikarasten, med mormor. Alla tänkbara scenarion fungerar utmärkt. Må väl, din lilla Anti Jante..
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.
du ska fan inte tro att du är nåt för att du hittar på nya ord!! (för er som inte fattar skämt: det var ett skämt) ä
ä
fast det är iofs inte ens nytt.. hmm
No cake for the impurity!
har jag förstått det rätt så var ellerfants kommentar inte särskilt antijante (om man bortser från att han skojjade till det)
Ja är snarare mer på att arkebusera samtliga som nämner ordet jante över huvudtaget.
DIF!
Moderator
2007-12-01 17:18