Du borde bli lite mer Anti Jante!
Jag har en listig liten plan som jag, innan året är slut, tänkte ro i hamn med bravur. Tanken är att jag på alla tänkbara sätt, genom internet, tidningar, vänner, radio och mjölkpaket, ska propagera för ett nytt ord som jag gillar lite extra mycket. Utmaningen blir givetvis svår då det utlimata målet är att ordet, senast 2011, ska bli intaget i Svenska Akademiens Ordlista. Ordet jag vill reintroducera för allmänheten är Anti Jante med alla tänkbara potentiella böjningar. Det kommer dels fungera som ett substantiv (som i "Hon är alltid så skönt osvensk, hon är en riktig anti jante") och dels som ett verb ("sluta vara så negativ, prova att antijantera lite istället...") Andra tänkbara böjningar är antijantefiering (alt. substantiv), antijantare (adjektiv), Anti Jante (för-, efternamn) och antijantung (alt. substantiv, ung antijante på väg upp) Har du frågor, funderingar, tips eller tricks är jag alltid öppen för förslag. Om du jobbar som journalist, radioproducent eller mjölkpaketsutformare och därmed kan hjälpa mig att sprida budskapet kommer jag vara dig evigt tacksam. Även som privatperson kan du hjälpa mig mot mitt mål genom att använda ordet i fem samtal de kommande fem veckorna. På bussen, i skolan, på fikarasten, med mormor. Alla tänkbara scenarion fungerar utmärkt. Må väl, din lilla Anti Jante..
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.
du ska fan inte tro att du är nåt för att du hittar på nya ord!! (för er som inte fattar skämt: det var ett skämt) ä
ä
fast det är iofs inte ens nytt.. hmm
No cake for the impurity!
har jag förstått det rätt så var ellerfants kommentar inte särskilt antijante (om man bortser från att han skojjade till det)
Ja är snarare mer på att arkebusera samtliga som nämner ordet jante över huvudtaget.
DIF!
Moderator
2007-12-01 17:18
Kan du inte försöka föra in ett nytt ord som inte ligger så jävla rätt i tiden och är så jävla utslitet? Hela den här jantegrejen och att vara rädd för att vara svensk är så sjukt fjantig.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
elle-fant P25 Haha. Din lille jävel.
Mentalprayer P21 Du har helt rätt. En sökning på google visar tydligt att ordet existerat länge. Dock vill jag öka användningsområdet av ordet samt att acceptansen och bruket i Sveriges samtliga stugorna blir större.
bob P19 Vad håller dig tillbaka? Arkebusera på du..
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.
Producent
2007-12-01 17:19
Läste som "Du borde bli lite mer Anti Jude"
KaptenKrok P22 Jag lägger inte in några nämnvärda värderingar i den pågående jante diskussionen. Ordet borde bli hushållsost för att det finns ett behov, allt annat är irrelevant.
Moderator
2007-12-01 17:23
Fast behovet borde tas bort. Jag röstar fan för att orden jante och jantelagen borde förbjudas. Det sprider bara negativitet.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
allt började med den där jävla bucem..
be the change
Fast hur stor positiv effekt har ett reaktivt ord egentligen? (Tänker på 'anti'-delen)
It's only gay if balls are touching
Moderator
2007-12-01 17:35
Sen så pekar ju rubriken på att du faktiskt lägger en värdering i ordet.
KaptenKrok P22 Att förbjuda ord och trolla bort behov gör man inte på fikarast. Då är det lättare att hitta på alternativa ord/behov och försöka lobba in dom i stugorna. Du kan ju dock alltid starta en egen kampanj där du förespråkar en förbud mot vissa ord.
bob P19 Visserligen. Men en du en sann människa (till skillnad mot en som bara snackar skit på internet ;)) inser du att i vissa fall helgar målet medlen.
JackVegas- P21 Come again? Fattade ingeting av det du just skrev..
anti jante ser ju nästan ut som två ord!
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
KaptenKrok P22 Jo, tittar man i motljus och har fyra lite kaffe i blodet, kan man tolka det åt de hållet. Skämt åt sidan, rubriken sattes (precis som det alltid har varit) för att väcka intresse och alla tolkningsmöjligheter och värderingshintar är i detta fallet överflödigt.
Rhetoric P22 Haha. Jag funderade en del på det där. Är bindestreck eventuellt att föredra? Kanske borde man föra ihop orden? Kan en accent eller ett spanskt n vara på sin plats?
Frågorna är många så här i uppstarten, som du ser. Slutprodukten blir kanske ett sammansatt ord. Jag och Sture får helt enkelt diskutera saken vid ett senare tillfälle.
Moderator
2007-12-01 17:45
Fast du påverkar ju ändå åt ett visst håll genom rubriken du använder. Vad ditt syfte med den är är ju egentligen oväsentligt eftersom bara du vet om det. Det du skriver och meningen du får fram är att man ska sluta vara så janteaktig.
KaptenKrok P22 Jaja. Stäm mig och skicka räkningen till någon som bryr sig. Jante-Diskussionen (den du var lite småtrött på, remember?) får vi ta en annan dag. Tråden skapades för att göra lite reklam åt ett osidosatt ord, som förtjänar mer tid i rampljuset. Inget annat.
kan det inte vara lättare att ta vägen att bli invald i akademien istället? då kan du ju hitta på hur mycket nya ord som helst och det lite snabbare
http://www.kommandot.se/wp/
Jag åt en riktigt anitjante macke i morse, den var riktigt bucem.
bperb P26 Mycket bra idé. Nu måste jag bara komma på ett sätt att få fram Sture Alléns mobilnummer.
teN Bara av ren nyfikenhet. Vad ingår i en riktig antijante macka?
phlegm P23 du kan ju börja med att lägga in en förklaring av ordet på wikipedia.
haha bucem juste. vi startar ett eget whoa språk!
Ord skapas inte för att någon startar en personlig kampanj för dom. Kom ner på jorden.
Schlagerstjärnan Carola berättar om sina skönhetsingrepp: -Jag ser yngre ut än någonsin.
ingen som ska starta anti anit jante då? fast då kanske man bara e jante, eller? :S
norman bates behemot bubba fett alfred bello arthur's detour azazello
k-2 Alla ord, och jag menar alla, har etablerats och blivit vardagsmat för att en enskild människa eller grupp börjat använda just det ordet. Visst, individerna i fråga har kanske inte startat regelrätta kampanjer, med kristallklara målsättningar, men deras initiativ har alltid banat väg för orden i fråga.
spex Dubbel negation innebär att negering av en negerad sats ger en ny sats med samma mening som den ursprungliga onegerade satsen. "Det är inte så att jag inte är hungrig" betyder detsamma som "Det är så att jag är hungrig" dvs "Jag är hungrig"; formellt ¬¬p « p. Ett jämnt antal negationer av en utsagas sanningsvärde klassiska m.fl. logiska system till det ursprungliga sanningsvärdet. leder i den
Vissa logiska system, såsom till exempel intuitionistisk logik förnekar den generella tillämpbarheten av denna regel.
- sv.wikipedia.org
folk som är anti är så jävla tråkiga! kan ni inte försöka vara lite positiva nån gång istället? nej fy fam vilken kass idé! ;)
vadå? jag dyster?
greggan Din lilla räv. Hade du inte lagt in en smijly (detta måste för övrigt vara den officiellt fulaste stavningen) i slutet, hade det blivit en liten eftermiddags-arkebusering på dig =)
för krångligt och fånigt att säga hela tiden. du borde ta något kortare ord. "smurf" är en succe t ex... (även om det är i en serie)
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!
Herr_Tamburinman P18 Skojar du? Ordet ligger som en isglass på tungan och det går inte att sluta säga skiten. Hemligheten är att du först måste bli vän med bokstäverna, och sen kommer du inse storheten.
Däremot har ord kommit till för att det har funnits ett behov av det. Jag tycker inte vi behöver ett anti-jante. Jag kan tänka mig att anti-jante som adjektiv skulle kunna funka. Nästan så jag skulle använda det i nödfall. Men "antijantera" som verb låter jättelöjligt, och själva innebörden förstår jag inte. Om man antijanterar, vad gör man då? Det låter oerhört löjligt också.
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga