I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

30 dagar SL-kortet höjs till 690 kr 2008.

Övrigt - Blandat

2007-11-29 20:28

30 dagar SL-kortet höjs till 690 kr 2008.

Som det står i rubriken kommer det gamla "50-kortet" att gå upp till nästan 700 :- nästa år. SL har nu alltså höjt taxan med ~10% per år senaste åren så vitt jag förstår.

Jag tillhör dom som pröjsar men vill inte på något sätt skylla på plankarna, det är så klart en naturlig följd av att det helt enkelt har blivit för jävla dyrt. SL skyller ofta prishöjningarna på plankarna och det är väl lite av en "hönan eller ägget"-situation som det inte egentligen är värt att fördjupa sig i.

Enligt mig är det praktbeviset på hur ett monopol kan utnyttjas..

Jag antar att mitt syfte med tråden är att kolla med er:
Var tror ni att taket ligger på 30 dagars kortet? Vad kommer det kosta om t.ex. 15 år? (Inflationen är enligt mig inte värd att beakta nämnvärt)
Är det realistiskt att hoppas på SL´s första sänkning av kortpriset?
Vilket sätt: att protestera/demonstrera/bojkotta SL sulle vara mest effektivt?

2007-11-29 20:33
(Inflationen är enligt mig inte värd att beakta nämnvärt)

Varför inte? Räkna hur stor inflationen varit sen priset sattes till 500:-, och räkna sen hur mycket priset höjts. Jag tror en stor del äts upp av inflationen.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2007-11-29 20:35
Jag har inga siffror eller hänvisningar på det men jag har sett flera prisjämförelser som visar att den absolut största delen av höjningarna inte kan ursäktas med inflation.

2007-11-29 20:36
problemet med de jämförelserna är att de räknar över flera decennier, under vilka kollektivtrafiken byggts ut kraftigt. det har naturligtvis gjort tjänsten dyrare.

2007-11-29 21:48
Det kostar SL tio miljarder per år att tillhandahålla de tjänster de gör och deras samlade intäkter är fyra miljarder. Om landstinget försöker utnyttja detta sitt monopol för att tjäna så mycket som möjligt så gör de ett ganska dåligt jobb.

Kort om Stockholms Läns Landstings budget (se sid 5)

2007-11-29 21:55
Apati:

Skulle vara intressant att veta hur mkt av de fyra mdr som går åt till avgiftsinsamlande (gulvästar, spärrpersonal, spärrar, kotroller osv). Även om de utgifterna visserligen ger vissa andra fördelar (kundhjälp t ex) så känns det gissningsvis som om en stor del av intäkterna går bort på det området.

2007-11-29 22:21
Höjs det för ungdomskorten med eller? Då ja åtminstone kan åka på det fram till sommaren iaf.

Men jag det känns ganska jävligt. Jag är helt klart för en skattefinansierad kollektivtrafik. 
 DIF!
Poet

2007-11-29 22:40
Gör som i Tyskland och många andra länder. Ta väck spärrar och dess personal och därmed dra ner på en helvetes massa kostnader och även minimisera våld mot personal.
At the gates of Eternity...

2007-11-29 23:46
bob

Så du menar att jag, som inte använt mig av kollektivtrafik (mer än ett fåtal gånger som får plats på min ena hand) på runt 5 år, ska betala för att andra inte vill hosta upp en totalt skälig kostnad för transport?
Självklart skulle det ju då bli en skattefinansierad kollektivtrafik i hela landet - vilket verkligen skulle märkas i ökning av skatten.

I skåne kostar ett rabattkort 890:- ...och med det vill jag väl mer eller mindre säga följande; stop whining.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-29 23:56
SL gör ju alla fel man kan göra.

Plankningen kommer aldrig gå att stoppa helt, det är omöjligt.
I sthlm var det ju så att när de höjde avgiften så blev det folkstorm och planka.nu och annat bildades. SL´s normala respons på det här borde ju vara:
*Folk tycker det är för dyrt att åka t-bana (mm) så de plankar.
Slutsats: Vi sänker avgifterna men drar samtidigt ner på ngt.
När det som verkligen hände var att:
Hey, vi sätter in vakter och utökar hela tiden antalet kontrollanter osv.

Wtf, det är ju att angripa problemet i fel ände. :S

2007-11-30 00:09
Fan det här är den andra tråden på kort tid där jag ser refused predika om inflationen!!
http://www.earforcefm.blogspot.com

2007-11-30 00:56
ASUL:

Shit, du är konspirationen på spåren.

2007-11-30 00:58
daviden P26

Ja för det faktum att någon annan har det sämre så leder de facto till att vi ska nöja oss? Så jävla dåligt argument du kommer med.

Och ja du bör betala en del av kollektivtrafiken, antingen för att du nyttjar den eller för att du förstör vår miljö i en större utsträckning än vad vi som går,cyklar, åker kollektivt gör.  
 DIF!

2007-11-30 01:00
daviden P26

Ja för det faktum att någon annan har det sämre så leder det de facto till att vi ska nöja oss? Så jävla dåligt argument du kommer med.

Och ja du bör betala en del av kollektivtrafiken, antingen för att du nyttjar den eller för att du förstör vår miljö i en större utsträckning än vad vi som går,cyklar, åker kollektivt gör.  

EDIT*
 DIF!

2007-11-30 01:00
Tänk hur billigt kortet skulle va om sl slapp klottret å all skadegörelse som kommer med klottret.

Kanske en 100ing i månaden!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-30 01:59
kostar inte typ 1 månads kort 300 spänn i gbg? snål SL!
Admin

2007-11-30 03:31
SL-kortet har höjts extremt mycket i proportion till andra varor och tjänster i samhället. Så det är inget som äts upp inflation.

SL vill så klart lägga stor skuld på klotter, vandalism och plankare. Och visst står de för en stor summa pengar, men inte i närheten av de summor som försvinner på annat. De första nya spärrarna  kostade enbart de 300 miljoner kronor (spärrarna vid Gullmarsplan). Nu finns spärrsystemen nästan överallt, och hur mycket det har kostat vill jag inte ens tänka på. Inte 300 miljoner per station så klart, men en hel del.

SL har även medgett en hel del felsatsningar, och då och då uppdagas lite sedvanlig korruption, och pengar slängs hejvilt överallt känns det som. SL behöver ett ekonomiskt stålbad, och en kompetent styrelse. Det har inte funnits på 10-15 år, minst.

Vad gäller plankare så har jag inga problem med dem. Jävla jantelag som grinar om fuskare. Har folk inte råd så har de inte. Är de snåla så är de. De flesta som plankar är ungdomar och studenter. Och det säger sig självt varför, ett SL-kort käkar upp stora delar av månadspengen. Själv har jag säkert sparat minst 15,000 genom åren. Nu för tiden har jag kort, men nu har jag å andra sidan oftast råd med det också. Har folk råd, så betalar de för sig. Sluta misstro alla människor hela tiden.

De höga priserna beror hur som helst inte på plankare eller klottrare. Det är naivt att tro nåt sånt. De beror på en inkompetent styrelse.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2007-11-30 03:41
Evolution:

Ingen har hävdat att hela prisökningarna beror på inflationen, men självklart spelar den inte.

Och som Apati skrev så täcker intäkterna inte ens hälften av utgifterna. Priset på månadskortet är alltså i princip helt godtyckligt och politiskt styrt, och inte beroende av eventuell misskötsel från styrelsen.

Till sist:

Har folk råd, så betalar de för sig.

Oj vad naivt. Gratis är gott, och jag är inte den enda som tycker det. För övrigt (inte främst för att gratis är gott dock) är jag personligen för nolltaxa, av effektivitetsskäl.

2007-11-30 03:42
*självklart spelar den in

ska det såklart vara :D
Admin

2007-11-30 04:36
Givetvis spelar inflation in, men den motiverar inte SL:s prisökning. SL själva velar fram och tillbaka mellan att plankarna kostar (konstigt resonemang egentligen, då utebliven intäkt inte kostar, för inget säger att plankarna hade rest om de, hypotetiskt, inte kunde planka) och att Stockholm har extremt låga priser sett till resten av landet.

Jag anser fortfarande SL inte har en kompetent styrelse. Satsningarna på nya spärrar är dålig och onödig. Där hade säkert nån eller några miljarder kunnat ha sparats. I synnerhet då väktarna som de numera har vid spärrarna är det enda som visat sig vara någorlunda effektivt (även om det inte är snyggt med "värdar" som klär sig väktarkängor, och mindre snyggt blir det när otrevliga säkerhetsvakter står i en grupp och ser hotfulla ut). Där blir det helt plötsligt en dubbel kostnad, helt onödigt. Och nu senast har vi det nya Smart Card, där ingen verkar veta vart pengarna tagit vägen, samt att idéen känns väldigt onödig och dålig.

Sen vill jag inte påstå att det är naivt att tro att folk betalar för sig om de kan. Visst är gratis alltid gott. Men i det klimat som råder i dag kan folk till stor del planka. De flesta gör det inte, dels för att de inte vågar, dels för tanken på kollektivet där "alla betalar".
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2007-11-30 09:47
bob

Jag satte det i perspektiv åt dig, det är allt.

Att du helt plötsligt vill framställa dig som miljövännen nummer ett är inget jag köper på något plan, då du inte ens kan hosta upp 690:-/månaden för att bevara den.

2007-11-30 11:13
Betala eller gå. Enkelt. Sluta gnälla. I Sverige är det billigt jämfört med andra ställen.

2007-11-30 11:41
Men varför har man inte rätt att ifrågasätta eller komma med kritik för att " andra har det värre"

Jag skulle gärna betala 690 kr OM trafiken fungerade som den ska.
Vilket annat företag eller myndighet kräver fullt pris för något man inte kan utnyttja tillfredställande?

2007-11-30 11:42
dom borde sätta upp heltäckande reklam utanpå tågen. KLOTTERPROBLEM LÖST! plus att man får in intäckter. sen låter man "klottrare" måla alla stationer så det inte ser ut som en treåring gått lös med kritan i en grotta. men men, lär ju aldrig hända då idioti står alltid högst upp på "att göra"-listan hos sl. dom har antagligen 10 team som tävlar om det dummaste förslaget att lösa enkelt problem.
Din hojtlåda är tom.

2007-11-30 12:06
daviden P26

Jag betalar för mig nu, då jag har möjlighet till det, då jag inte har fyllt 20 än.

För mig är det självklart att alla ska dra sitt står i stacken då varesig du nyttjar kollektivtrafiken eller inte. Då du som bilägare (?) är en större belastning för miljön, vilket är något alla i det långa loppet får sota för.

DIF!

2007-11-30 13:24
daviden
890:- antar att det är hela skåne då? känns lite mer befogat att åka i ett landskap än i en stad för dom pengarna även om det är FÖR mycket. Får man för övrigt fråga vad du lägger på bensin i månaden?

personligen tycker jag att man SKA samåka sålänge man kör bil, annars kan man pallra sig till närmsta busstation och sluta slita på miljö och vägar för ens egen trevnad. att ett månadskort ska kosta 690 kr eller för den delen 890 är absurt med tanke på vad som kunde sparas på miljö och väg kostnader om fler slutade använda bilen.

evolution
att det är dom som inte har råd som plankar stämmer verkligen inte, det ser man på alla härliga ministrar som helt enkelt skiter i att en stor del av befolkningen efterlever jantelags tänkandet och därför glider dom runt. visst plankar fler som inte har råd än de som har råd men det känns aldrig motvierat att ta resterna av sitt pissiga studiebidrag (efter hyra, mat etc.) och slänga iväg dom på busskort.

2007-11-30 13:52
mike_

Ingen som helst aning om vad jag lägger på bränsle i månaden.
Hade aldrig fungerat med kollektivtrafik i mitt jobb då tåg och bussar ibland slutat gå när jag slutar, dessutom är det enormt viktigt för mig att komma i tid - skånetrafiken har problem med detta, iaf. på de sträckorna jag behöver åka.
Admin

2007-11-30 14:13
mike
Att jämföra med hur politiker glassar är en annan sak. Det är rent maktmissbruk och dålig stil och dåligt föredöme. Hyckleri.
Men sen är det ju det jag menar, att även om du har råd rent ekonomiskt, så kanske du ändå inte har råd. Som du säger, det är inte motiverat att lägga en tiondel av sin inkomst på ett busskort. Eller ännu mer om du fortfarande går i gymnasiet och inte får något kort av skolan. Då är det nära 400:- av studiebidraget som väl ligger på 1050:- (om du har turen att få hela bidraget, många måste hjälpa till med pengar hemma). Det ska inte vara en fråga om att leva eller åka tåg.

I övrigt så håller jag även med om att det förmodligen skulle vara stora fördelar för miljön att ställa bilen, men då krävs en mer pålitlig kollektivtrafik med tätare turer. Det funkar åtminstone i Stockholm, där vi har en jäkligt bra utbyggd kollektivtrafik (bland de största i världen sett i förhållande till stadens yta), som går hyffsat länge (pendeltågen slutar dock gå på tok för tidigt).

2007-11-30 15:21
"Därför vägrar vi betala

Vi plankar främst för att kostnaden för månadskortet svider något förbannat i plånboken. Men att planka är en aktiv politisk handling, en avgiftsstrejk. Eftersom kollektivtrafiken borde vara avgiftsfri, vägrar vi betala för den. Vi menar att det är positivt om så många som möjligt vägrar betala för tunnelbanan.

Vi har fått nog – vi avgiftsstrejkar!

Men, invänder kanske någon, blir inte kollektivtrafiken sämre om färre betalar för den?

Svaret är nej. Om tillräckligt många stockholmare säger nej till de ständiga prishöjningarna och vägrar betala, kommer myndigheterna helt enkelt att tvingas göra kollektivtrafiken avgiftsfri. Tunnelbanan eller bussarna kommer knappast att stanna, för det skulle lamslå såväl stadens sociala liv som näringslivet. Den kommer att finansieras med skattepengar i stället, vilket majoriteten av stockholmarna skulle tjäna på."

-Planka.nu
Död åt Rutinen! Död åt Vardagen!<br>Leve Ögonblicket! Leve Äventyret!

2007-11-30 15:29
Svaret är nej. Om tillräckligt många stockholmare säger nej till de ständiga prishöjningarna och vägrar betala, kommer myndigheterna helt enkelt att tvingas göra kollektivtrafiken avgiftsfri.

Eller så sätter de in mer resurser för att stoppa de som inte betalar.

2007-11-30 16:26
Herregud, och det är något du anser är bra eller, auktoriteter har alltid rätt?
Jävla medeltidssyn.
 DIF!

2007-11-30 16:33
Det kan du hoppa upp och sätta dig på att jag tycker i just detta fallet, OM det nu är så de kommer agera mot plankare. :)

Notera gärna att jag använde ordet "eller" - d.v.s. att det är en ren spekulation från min sida. Jag är inte anställd på SL och vet därmed inte vilka åtgärder de kommer vidta.

2007-11-30 20:26
daviden P26
Fast rent teoretiskt så har de inte ens råd med de resurser som de redan har för att stoppa plankare om ingen betalar?
Känner man inte att man kan prioritera nolltaxa när man väl får rösta på ett fåtal politiska paket en gång var fjärde år, får man väl försöka utöva demokrati i vardagen?
Död åt Rutinen! Död åt Vardagen!<br>Leve Ögonblicket! Leve Äventyret!

2007-11-30 22:13
Jag har alltid förespråkat slopandet av spärrlinjerna och istället lägga de pengarna på fler kontrollanter. Hur jävla stora murar de än bygger kan man alltid ta sig över, under eller vad man nu kommer på. Givet att de inte bygger en Berlinmur-mini på varje station så är det ingen mening. Nej, sprid istället ut en större mängd kontrollanter på roterande schema alla tider på dygnet. Sätt böterna högt och sänk kostnaden för kortet. Skulle kortet kosta en femhundring så nog jävligt många som plankar tycka att deras jobb var gjort och att det inte var värt det när man riskerar böter på sex lax eller något dylikt.

Sex lax är bra, för det är i sådana fall 12 x 500 (det nya priset i min scam). Är det då värt att riskera kostnaden för ett helt år av månadskort, varje dag man åker?

Fler skulle betala, mindre pengar skulle gå åt för att bygga spärrlinjer och alla skulle bli lyckliga i en framtid utan jobba jävla plexiglasdörrar som mosar ens revben.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2007-11-30 22:21
Givetvis så gäller detta enbart om de nu ska envisas att inte göra hela skiten skattefinansierat, för det vore givetvis den bästa lösningen.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2007-12-01 11:39
Refused P27

Om inflation och prissättning: eftersom vi lever i ett samhälle med fri prissättning, tar man betalt såpass mkt man tror att man kan ta betalt.
Min teori är att eftersom kollektivtrafiken drivs i privat regi vill man få upp priserna för att, självklart, tjäna mer pengar.

Har folk råd, så betalar de för sig.

vs
Oj vad naivt. Gratis är gott

Tja.. själv tror jag på att båda varianterna förekommer; själv föredrar jag att slippa planka, men gör det just nu eftersom jag inte har råd att köpa kortet.
Sen finns det garanterat ett gäng kafé 44-sekterister som kommer planka oavsett vilket (och ev betala den dag det blir avgiftsfritt? =)
It's only gay if balls are touching

2007-12-01 17:23
Evolution:

Men sen är det ju det jag menar, att även om du har råd rent ekonomiskt, så kanske du ändå inte har råd.

Hur har man inte råd på annat sätt än rent ekonomiskt? Det du snackar om är att inte vilja betala, det har inget att göra med att inte ha råd.

För övrigt är det självklart att alla passagerare kostar pengar (plankare eller ej), kollektivtrafikskapacitet är knappast gratis.

Kupo:

Kollektivtrafiken prissätts av politiker, inte privat. Den privata entrepenören får i sin tur betalt av landstinget enligt upphandlingen.

Tja.. själv tror jag på att båda varianterna förekommer; själv föredrar jag att slippa planka, men gör det just nu eftersom jag inte har råd att köpa kortet.

Du föredrar mao just nu att inte betala. Att du inte "har råd" är sannolikt (med reservation för extremfallen) total bullshit, kom inte och säg att du inte lägger pengar på nöjen och annat du faktiskt kunde klarat dig utan? Det handlar inte om att inte ha råd (i de allra flesta fall), utan att prioritera bort SL-avgiften eftersom man kan.

Men visst, självklart förekommer båda varianterna. Men de som verkligen verkligen inte KAN betala är nog ett försvinnande fåtal.

2007-12-01 19:22
när hyran och räkningarna är betalda så är kostnaden för sl-kortet en bra bit över 10% av det jag har kvar att röra mig med. Så jag skulle gärna skita i att betala.. tyvärr är det svårt då jag åker tvärbanan från och till jobbet, och där är det som bekant alltid en konduktör som försvårar plankningsprocessen.

jag ser absolut inget fel i att åka gratis.. blir alltid lika road av moralister som säger till plankare.. hände min kompis senast idag.. en tant tog tag i honom och sa "vad bussig jag är som betalar för dig va?". Kom igen! Naivt att tro att kostnaden av sl-kortet enbart grundar sig i missade intäkter pga plankning.
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2007-12-01 19:25
Filbunke:

Vill inte vara en moraltant då jag själv plankat friskt i mina dar, men resonerar du inte lite väl enkelt? Bara för att kostnaden för SL-kortet inte enbart grundas på din plankning gör det ju inte ditt handlande till moraliskt rätt.

Snor jag en liter mjölk i den lokala turkbutiken kommer det inte heller märkas i någons plånbok. Blir det rätt för det?

2007-12-01 20:19
Refused: Nej, du har givetvis rätt. Jag irriterar mig mest på folk som tycker att man "snor" från dom för att man plankar. Därav överdrev jag mitt resonemang något.

Jag kan formulera om mig en smula dock. Jag förstår folk som åker gratis, och hade som sagt själv gjort det om jag kunnat.

Dom får svårt att motivera att priserna stiger. För jag tycker definitivt inte att jag upplevt några förbättringar i trafiken. Det enda jag kan tänka mig är att utbyggnad av linjer och liknande motiverar en höjning. Men vi har fortfarande problem med förseningar och inställda avgångar. Hade jag bott på Nynäslinjen hade jag definitivt inte betalat, då att åka pendel där är likvärdigt med rysk roulette.

I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac