I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Våldet ökar inte

Övrigt - Blandat

Moderator

2007-11-23 22:27

Våldet ökar inte

Jag har länge gått runt och haft på känn att våldet varken ökar eller blir mer brutalt, oavsett vad media och alla skrämda människor säger.
Och nu har jag äntligen någon sorts belägg för det.

Är det inte ganska tragiskt att folk går runt och tror att samhället blir värre och värre och att man snart inte kan ta ett steg utanför hemmet senare än åtta på kvällen när det inte alls är sant? Att folk kräver krafttag och övervakning för att skydda oss mot ett hot som inte alls eskalerar?

Har ni också haft det här på känn? Eller har ni kanske läst information som stöder det redan vilket gör det här till old news för er?

Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2007-11-23 22:34
Folk gillar att vara rädda. Om allt är lungt skapar man nåt att vara rädd för. Varje generation bler bara räddare och fjolliga. Dina föräldrar har säkert haft en otroligt "farlig" uppväxt med dagens standard. kasst.
Din hojtlåda är tom.

2007-11-23 23:42
jodå håller med det är vidrigt..det mest påtagliga sättet samhället blir värre för privatpersoner i väst i mina ögon är nog just att vi blir mer och mer övervakade, jag avskyr det.. hatar att veta att snuten, säpo o.s.v kan lyssna på mina mobilsamtal i princip fritt snart, att nån kan följa alla steg jag tagit en viss dag via övervakningskameror, att företag kan registrera vad jag kollar på på nätet och vad jag säker på på google och spamma mig med anpassad reklam o.s.v o.s.v..

skulle tro att det mesta var farligare ju längre bak man går istället..

min polare var på guidad rundvandring i majorna i göteborg om hur det var där på 1800 talet och tydligen gick 99% med kniv och folk blev mördade varje dag, ibland fick man betalt i brännvin istället för cash, de hade inga direkta fängelser för mindre förseelser så snuten piskade bara på en rejält på nån bakgård om man gjorde bort sig.. fan heller att det blir värre och värre, möjligen så går det i vågor för det finns ju säkert perioder där det varit mindre farligt förr än nu med..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2007-11-24 01:10
Precis. Men det är synd att folk inte vet om det. Eller har jag totalt missuppfattat vad folk tror?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2007-11-24 01:19

nej verkligen inte. blir irreterad när jag ser nyheterna och läser tidningen och folk faktist pratar som om dom visste nånting.

hypernervikotsiska diafragmakontravibrationer !

2007-11-24 02:05
blir irreterad när jag ser nyheterna och läser tidningen och folk faktist pratar som om dom visste nånting.

Word på den

äre inte så att våldet ökar till viss del! De vill säga, bland ungdomar! Tkr jag iaf. Här jag bor, oxelösund, esplanaden äre fett mkt skit! Bland unga personer! Esplanaden är rankad 1a bland dom typ 1000 farligaste smågator i sverige! Alltid något nytt varje kväll, vardag som helg! Eller det kanske bara är jag som känner så!

http://www.myspace.com/micman123

2007-11-24 02:41
> KaptenKrok
Det som du beskriver i huvudinlägget fick mig att tänka på en annan sak som också eskalerat och fått folk att bli livrädda: växthuseffekten. Många forskare påstår liksom att det bara är bullshit, men men, det är en annan historia.

Men jo, jag håller f.ö med. Våld dit, våld hit, tycker det är samma ton varhelst man går och vilken tid man befinner sig i. Dock har man väl haft lite svårt för att uttala sig om det iochmed att man förmodligen inte direkt skulle få medhåll, med tanke på hur mycket media blåser i folk.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-24 02:49
Folk gillar att läsa kvällstidningar och uppröras. Det triggar väl nåt slags grottreaktioner.

Klockan12:

Massor av läkare har påstått att rökning är ofarligt också. Så länge det finns enorma ekonomisa intressen kommer alltid folk att argumentera för att en verksamhet ska fortgå.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2007-11-24 03:50
jo det där med växthuseffekten var ju bland det dummare jag hört :) om man läser på lite så är det ju så uppenbart hur mycket saker har förvärats i den frågan. Men vare sig det gäller växthuseffekten eller andra biefekter av våran miljöpåverkan, så är der ju dags att börja tänka på miljön..

men det här med skrämseln i media hur våldet ökar är däremot sjukt.. här i umeå (där jag bor) har vi tidigare haft problem med hagamannen.
Här i Umeå har vi också "dagens fråga", en fråga som ställs varje dag i lokaltidningen, och när hagamannen var aktiv och en skrämmande faktor.. så fick en tjejkompis till mig frågan, "är du rädd för att gå ensam på kvällarna?".. hon svarade då, "nej, jag går runt precis som vanligt".. och med det svaret fick hon så sjukt många reaktioner, flera av min mammas kompisar bad mig att be henne att tänka om osv.. tycker det är något att tänka på..
Är någon enstaka person något som ska skrämma och stänga in hela sverige?

och precis som kaptenkrok snackar om, det har funnits så mycke våld i alla dagar, och det är inget som är värre nu, vålder har förändrats och uppkommer på nya sätt, men det är inte värre än vad det varit tiidgare.

2007-11-24 05:41
Men, det kanske har ökat sen 2002? Jag har lite av en känsla att det har ökat, och det beror mer på egna erfarenheter än vad man läser, ser och hör i media. Men det kan kanske bero på att jag inte var i den åldern att jag var utsatt för våld vid 2002 (då var jag 12) men jag har ändå en känsla att det blir mer och mer organiserade slagsmål. Vilket säkert har med huligankulturen att göra. Killar i min ålder och yngre har filmer som Green Street Hooligans och Football Factory som någon sorts inspirationskälla och drömmer om att vara med i firmor och sådant. Jag tror inte samhället hade det här problemet i samma skala för 5-10 år sen. Casualkulturen har väl funnits länge men då var den nog inte uppmärksammad på samma sätt.
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga
Moderator

2007-11-24 08:47
springsten Jag tror inte att huligankulturen bidrar till att våldet ökar särskilt mycket. Det är ju ändå ingenting som händer varje dag att ligor möts och slåss (såvitt jag vet). Jag skulle gissa på att de kidsen som leker casuals nu, hade varit de fruktade kickersen för tio år sedan. Ungdomar som slåss verkar gå igen i varje generation.

Har du läst Gårdarnas Krig av Harry Kullman? Den utspelar sig förr i tiden (kommer inte ihåg när riktigt) och där är våldet lika förekommande och grovt som dagens huliganvåld. Skillnaden är att
då är det kvartersgårdar som slåss mot varandra.
Nu är den iofs fiktionell, men Harry måste ju ha haft någonting att relatera till när han skrev den och den är från 1960.

2007-11-24 09:10
Leif G B Persson har ju sagt detta länge.

men det är taktik för att få oss rädda så de kan införa ett övervakningssamhälle alá 1984 ;)

Klockan12

Du inser att forskarna som säger emot växthuseffekten är köpta av bil och oljeindustrien va?

2007-11-24 09:47
En smått sjuk grej är att övervakningskameror tycks få folk 'tryggare'. Vad ska en övervakningskamera göra när det händer nåt då?

Men iaf, som ngn skrev tidigare, skulle vara intressant att se siffror på 2000-2007 + ålder + brott.
It's only gay if balls are touching

2007-11-24 10:53
MicMan: att du bor i ett område med mycket våld betyder inte att det är mer våld i samhället överlag.. förr var det förmodligen bara ett anat område som var mest våldsamt eller så såg du inte våldet när du var liten utan uppfattar det först nu när du är i samma ålder som de som är våldsamma, våldet kanske mest sker på kvällarna när du låg och sov, och därför känns det som att det är mer våld nu..

var samma för mig när jag var tonåring (gissar att du är det) tyckte det blev mer och mer våld men sen nu känns det som att jag aldrig märker av nåt våld i princip.. det är oftast i högstadit, gymnasiet man märker av det då det är i den åldern det är mest drama..

2007-11-24 14:37
> Da_Mac
Hade det lite på känn, men då jag inte har belägg för det så ville jag inte uttala mig om det. Har du belägg för att det är så?

2007-11-24 17:34
Kupo P27

Det är ju rätt rimligt att anta att övervakningskameror har avskräckande effekt. Skulle du själv råna nån framför en kamera?

2007-11-24 17:39
Refused: hade jag varit rånare så ja absolut.. varför inte? ända som krävs är att man förbereder sig i tre extra sekunder med en rånarluva och buffiga kläder man inte går med till vardags.. spontana rån kanske minskar dock inte spontana misshandlar då de oftast ser under stor ilska där personen inte bryr sig om omgivningen..

2007-11-24 17:58
Sverige är fantastiskt del1
Sverige är fantastiskt del2
Sverige är fantastiskt del3

Alla tre delarna tagna från bloggen THE CELL.
Väl läsvärt enligt mig.

.........................

2007-11-24 18:00
joel413:

Nästan inga personrån sker med rånarluva, så hur skulle inte kamerorna ha en minskande effekt? Sen skulle det ju öka straffrekvensen, vilket i sig avskräcker.

2007-11-24 18:48
azar 

grymt bra blogg...vem ere som skriver?

2007-11-24 20:13
Refused: om jag var en rånare hade jag inte tvekat att fortsätta råna trots fler kameror.. jag tror inte det avskräcker tillräckligt mycket för att jag ska tycka att det ska vara värt det..

jag tror det är som med dödsstraff, i längden minskar det inte brottsligheten det minsta..

och som sagt jag har hellre en normalhög kriminalitet än är övervakad vart jag än går..

2007-11-24 20:42

Alltså, de som råkar ut allra mest för våld är unga män, så att unga män som för inte så länge sedan var barn upplever en enorm ökning av våldet är inte särskilt konstigt. För en ung man så ökar våldet explosionsartat. Även om det minskar i samhället i stort.

---

F.ö.

Kamerors avskräckande effekt har inte direkt imponerat på landets taxichaufförer eller krogbesökare, kan jag tänka mig :^p

En klar majoritet av våldsbrott begås inte som planerade gärningar av klart tänkande människor, utan begås i stundens hetta av människor med klart nedsatt tankeförmåga. Därav tror jag det är lätt att överskatta kamerors och lagars avskräckande effekt, såtillvida man inte tar konceptet så långt att man behärskar människors vardag fullständigt.

2007-11-24 22:05
Jag har egentligen inga belägg eller några siffror för om våldet trappas upp, eller om det faktiskt trappas ned, eller helt enkelt är som det alltid har varit. För jag struntar fullkomligt i siffror överhuvudtaget.
Står det att våldet ökat med 20%, eller 67%, är det för mig skitsamma. Dessa siffror säger mig ingenting - mer än att det faktiskt _förekommer_ våld, och jag tycker att DET är det viktiga, och att vi inte får glömma bort det. Att faktiskt se till det specifika problemet, och inte i hur pass mycket det ökat eller sjunkit i statistiken. Så länge det exiterar så är det ju ett problem.

Men, jag själv har märkt en markant skillnad sedan jag själv var yngre. Det har varit alltfler slagsmål, bråk och jag ser alltfler tjejer - framförallt - som tar till knytnävarna. När jag var runt 14 år var jag ALDRIG rädd för att säga ifrån om nån tjej knuffade till mig på dansgolvet, eller om nån sa nåt fult ord efter mig och mina vänner, för något slagsmål var det (i 999 fall av 1000) aldrig talan om. Jag vet inte om det är för att jag bor i Göteborg sedan 2 år tillbaka, och just för att det är en större stad, som jag fått uppleva detta litet "hårdare klimatet". Men jag har också varit med om fler otäckheter de senaste 2 åren hemma i Gävle, när jag bara varit på besök, än hela min ungdom då jag bodde där. Det KAN vara bara tillfälligheter och att jag varit på fel ställen just då, och haft tur innan, men på nåt vis så tror jag att det ändå blivit ett hårdare klimat, och att våld är mer accepterat, på nåt sjukt vänster. Tycker det är väldigt obehagligt, och vi som ser på måste agera. Så är det bara. Allrahelst om man är i skaffa-barn-planer/har barn, och vill se dessa växa upp tryggt.

Jag vill egentligen bara säga att vi bör skita i om våldet ökar eller inte, vi borde se till att få bort det helt istället. Skitsamma om det var värre för eller är värst nu, våldet förekommer och jag, och förhoppningsvis ingen annan heller, vill se det existera.

Pusshej.

2007-11-24 22:07
Jag vill INTE se det existera, menade jag, såklart.

2007-11-24 23:02
"men på nåt vis så tror jag att det ändå blivit ett hårdare klimat, och att våld är mer accepterat, på nåt sjukt vänster. "

En missuppfattning eftersom du har blivit äldre och ser mer; och förstås den allmänna känslan av att saker och ting var bättre förr, som folk gått runt med sedan innan Gilgamesh skrevs.

I övrigt har jag mycket att säga om  nollvisisioner, men jag orkar verkligen inte nu. Kort sagt så är ett minskande problem fortfarande problem, men en minskning är fortfarande en minskning och därmed mycket värdefull. Vad det gäller våld så är en överdriven rädsla för våld en bidragande faktor till ökande våld. Ju räddare vi är för varandra, desto större är risken för att vi blir våldsamma mot varandra. Därför måste det finnas en balans i våldsrapporteringen, den måste vara så sann som möjligt. Därför är siffrorna viktiga.

Att tjejer slåss och super mer är inte så mycket relaterat till en ökande mängd våld, utan till utraderandet av könsroller.

2007-11-25 00:02
Eksem P25
varför måste det vara en missuppfattning, och nåt som jag ser mer för att jag blivit äldre? jag förstod inte din teori. det kanske kan vara så, men vill du förklara mer utförligt?

annars brukar jag inte se tillbaka och tycka att det var bättre förr. jag tror bara att vissa saker kan ha blivit värre, andra bättre. våldet, i mina ögon, har blivit mer en vardagsgrej än för några år sedan. det är inget jag vill blicka tillbaka på och säga "det var bättre förr", det är bara händelser jag varit med om som fått mig att känna så. men som jag skrev, det kan handla om tillfälligheter samt att jag bara vistats vid fel tillfällen de senaste åren.

2007-11-25 00:03
Sverige gillar att ta efter USA tragiskt men sant.
your heart pump project kool-aid
Toastare

2007-11-25 00:08
Jag tror att många har glömt bort kickerskulturen som kom i mitten av 80-talet då våldet var sjukt. När jag nu säger kickers så är det inte fila/champion kickers.. utan mer punk, flashdance, pudelrock i salig blandning..
Jag vet att på min skola var det knivbråk nästan varje dag och det kom gäng från andra skolor.. det var innan 87 då jag började skolan.
Det pratades om videovåld etc. så jag är inte alls förvånad att det är mindre våld idag..

MEN jag tror samtidigt att det är så att färre anmäler våldsbrotten och därför så är mörkertalet mycket större än tidigare.

självklart så har våldet blivit grövre. Jag tror t.ex det är mer sjuktvapen än vad det fanns för 15 år sen. Det finns ju inget som visar HUR de har mätt och VAD de har mätt.
Jag skyller allt på Emma!

2007-11-25 00:30
Staten använder rädsla som ett medel för att hålla folket i schak, de ska leva i rädsla. Och media är dess verktyg.
Not all drugs are good. Some... are great!

2007-11-25 09:23
stepfucced

"är bara händelser jag varit med om som fått mig att känna så."

Exakt. Men du är för ung för att kunna sätta en sådan händelseutveckling i perspektiv. Din jämförelseyta är mycket liten, knappt några år. Vad som har hänt är att du de senaste 5 åren gått från barn till vuxen, och därför har börjat se saker du inte såg förut. Därför upplever du världen som våldsammare, eftersom den blivit våldsammare för dig. Detta har dock ingenting med våldsutvecklingen över lag att göra.

2007-11-25 11:50
Eksem: precis.. alt det där om att gå från barn till vuxen är vad jag tror det handlar om..

kan nån förklara när de menar att det var mindre våldsamt? 50 - 70? för det är de enda tidsåldrar jag kan komma på där det möjligen, men inte troligen, var mindre våld.. min farsas historier om sitt uppväxt område på den tiden är precis som vilken förortsbeskrivning som helst nu fast med lite minre skjutvapen..
kan säkert ha varit lugnare under den tidigare delen av 1900 talet med men då var vi ju fan en liten ö av fred i ett jävla helvete av totalkrig så det tycker jag inte räknas.. allt innan 1920 typ men även då och långt framåt i arbetarkvarteren lär ju ha varit minst, förmodligen mycket mer, brutalt..

2007-11-25 12:12
Den slöa snubbenn i tv3s Efterlyst visade nyligen en statistik att; antalet mord i sverige har i flera år snittat på runt hundra men har under 2000-talet gåt ner till ca. 90 per år.

En statistik som knappast genererat några stora tidningsrubriker dock.. Hade det däremot varit tvärt om så hade hela sverige hört talas om statistiks utvecklingen och TV-galor med pengainsamlingar (till allmänt skuma oragnistaioner) hade direkt skapats..
checkcheck:

T-ink.se & art4food.org

2007-11-25 14:14
Det var värre på 90-talet..

2007-11-25 15:22
Inte hunnit läsa allt men anledning att folk säger att det blivit värre kanske är för att det blivit mer uppmärksammat och öppet. Men som folk redan sagt så är det kefft att man håller på och hetsar. Tjänar ju ingenting till direkt.
Därmed inte sagt att våld är bra.

2007-11-25 20:30
Eksem P25
absolut, det kan mycket väl vara så.
men som jag skrev ovan så struntar jag fullständigt i om våldet blivit värre eller inte. att det ens existerar räcker för mig att vara orolig, och ledsen, över att folk inte behandlar sina medmänniskor med den välvilja man borde.