I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Få tillbaka studiebidraget?

Övrigt - Blandat

2007-11-15 17:47

Få tillbaka studiebidraget?

Hej, det är så att jag har råkat slarva med skolgången och efter över ett halvår av varningar så har dom dragit det.
Så jag undrar om någon här på whoa har erfarenhet av hur långtid det kan tänkas ta att få tillbaka det? Och hur dom räknar osv.
Vore snällt.
Tjo.

and THAT you can quote...

2007-11-15 18:07
sköter du dig i 2 veckor så får du tillbacka ditt studiebidrag från CSN

2007-11-15 18:11
Som jag har förstått det så är hela prylen baserat på att, om du har 25 % eller mer ogiltig frånvaro så dras ditt studiebidrag. Procentuträkningen görs i slutet av varje månad, så har du skolkat mer än 25 % under oktober månad får du inget studiebidrag i november, det kommer alltså en månad senare hela tiden.

Har du blivit av med en månads studiebidrag så tror jag det inte finns så mycket du kan göra, du får ångra dig helt enkelt och befinna dig på plats under nuvarande månad så det inte händer samma sak nästa månad.

Som sagt är jag inte helt säker, men så här funkar det på mitt gymnasie iaf.

Hoppas det löser sig, stay in school man!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-15 18:26
Grejen är att jag har vart frånvarande mins två dagar i veckan sedan mitten av 1an, går tvåan nu, och har fått varningar sedan i ettan.
En annan tjej som blev av med det nu också, sa att när hon hade pratat med rektorn så hade doms agt att det kan ta upp till ett år att få tillbaka det för man måste få upp procenten igen.
Föstår ingenting.
Och jag hittar ingen info på CSNs hemsida heller.

2007-11-15 18:29
börja gå i skolan så löser det sig?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-15 18:48
Toastare

2007-11-15 18:57
Du borde som sagt prata med din mentor/klassföreståndare först. Gissar på att du får skriva under ett kontrakt eller liknande där du säger att du ska gå i skolan. Sen får ni väl göra upp någon plan, kanske i samarbete med skolans kurator och dina föräldrar där ni har möten och kan se till att du håller dig i skolan.

eller så bryr de inte sig för de tröttnat på dig och då får du helt enkelt inga pengar och välja om du ska fortsätta eller hoppa av och gå om.
Jag skyller allt på Emma!

2007-11-15 19:09
Räkna ut dina procent, gå till matteläraren och fråga hur lång tid det tar utan skolk att komma upp i 25% eller mindre frånvaro.

2007-11-15 19:17
ModernDrunkard

Du har bästa iden hittils! grattis.

2007-11-15 19:29
Passa dig bara så att du inte började med detta för ett par månader sedan att vara borta från skolan, när jag gick gymnasiumet hade jag runt 80% i frånvaro, (skolan var inget för mig alltså). Men det rullade in pengar månad efter månad, tillslut kom ett csn-brev ner i lådan där det stod att jag var återbetalningsskyldig.

Ville bara göra dig uppmärksammad över det.
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2007-11-15 19:38
magnetism

jag har hört skräckhistorier om detta fenomen. jag har fått varningar sedan början av 1an, men dom borde ju ha sagt att dom har dratt det då och inte fortsatt ge varningar?

2007-11-15 19:46

Ja du, det vet jag faktiskt inte. Jag minns att jag fick 1 varning, men sen hörde jag inget mer om det, utan det rullade in pengar som vanligt. Schysst tyckte jag, men mindre kul efter. Du kanske kan ta kontakt med csn och fråga dem hur det ligger till med dina pengar. De borde ju på något sätt kunna kolla upp dina uppgifter om du ska betala tillbaks eller så.

Men detta är inget svar på din första fråga som du ställde, för den kan jag inte besvara tyvärr.

Men som sagt, ring upp dom och se, så slipper du nog bekymmra dig mer!

Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2007-11-15 19:55
magnetism

Jo, dom har ganska många fel i systemet som borde åtgärdas.
Ja ska ringa och höra med dom!
tack för hjälpen iaf!

2007-11-15 20:45
märks att du inte brukar gå i skolan.
det är ju bara självklart hur du får tillbaka det
och hur du får det att åka bort.

själv hoppa min polare av gymnasiet i början av 2.an
han får fortf studiebidraget (går i 3.an nu)
Skivsamlare

2007-11-15 20:55
bahh blir orolig när jag läser sånt här :( jag är i skolan varje dag, men någon/några gånger i veckan skiter jag i sista lektionen och går hem. men jag har inte ig eller ngt i nått ämne från 1a eller 2an, så det måste ju flyta på antar jag o.O
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2007-11-15 21:33
INOK
Du rullar inte med badboysen än...ingen fara :)
hon e ju en riktig pingla, snacka om bekräftelse

2007-11-15 21:41
hansomknarkar P18

Jag är inte helt dum i huvudet jag vet hur jag blev av med studiebidraget, min fråga var hur lång tid det KAN TA att få tillbaka det igen om någon har några egna erfarenheter osv.
Protip: Läs frågan innan du svarar.
Toastare

2007-11-15 21:47
-LunAtiC-

och som du själv måste förtstå så måste man FÖRTJÄNA att få tillbaka det, att man blir av med det ska vara en läxa för er kids och då måste man LÄRA sig någonting.

dvs. du måste komma överrens med skolan vad du ska göra för att de ska rapportera in till CSN att du ska få pengar igen. Det är säkerligen olika från skola till skola hur de gör det där..

2007-11-15 22:29
BountyBoo F27

"för er kids"...
Jag förstår alldeles precis varför dom har dragit det, och jag förstår även att jag måste gå till skolan för att få tillbaks det, it doesn't take a rocket scientist, så att säga.

ÅTER IGEN:
Om jag inte gjorde det tydligt i första inlägget så vill jag alltså ha reda på era erfarenheter om hur långtid det kan ta att få tillbaks och inga tips om att "jag borde gå till skolan".

2007-11-15 22:39

2007-11-15 22:55
Det handlar inte om procent nå mer. Dom drar det när dom tycker att det gått för långt. Om du kör en månad helt utan ogilttig frånvaro så får du troligtvis tillbaka det.

2007-11-15 23:04
Jeffi P2

tack för svaret!
Har du någon källa?
Toastare

2007-11-15 23:05
det är ju det jag försöker säga. det är upp till skolan om du ska få tillbaka CSN:et igen. Det är alltså med skolan du måste prata.. det är helt olika från skola till skola.

så

prata med din skola

2007-11-15 23:06
BountyBoo F27

Jag ska göra det! tack för hjälpen!