I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Socialen, vilken rätt har jag? hjälp

Övrigt - Blandat

   

2007-11-07 02:47

Socialen, vilken rätt har jag? hjälp

Tja, snabbt och lätt.

Jag kobbar som kock lärling och gort i ca 5 månader, innan jag började jobba så sa soc att tack vare nya regeringen så kan socialen ge ut socialbidrag för dom som har skaffat ett praktik jobb, där man lär sig yrket, jag hadde en säker plats i lång framtid och allt var klart, jag började få pengar från soc och jobbade på restaurangen och har nu i 5 månader lärt mig yrket hyffsat bra (har lite kunskap sen innan, så ingen ide att prata om jag lär mig etc), i början av förra månaden fick jag reda på att min soc kontak skulle sluta och jag var sen med ansökningen för den månaden (ska inlämnas i september) i vilket fall så i början av månaden så ringde jag henne angående ansökningen och ville prata almänt etc, då säger hon att hon hadde tänkt ringa mig (då var det 3-4 dar kvar till hon skulle sluta, vilket jag misstänker att hon inte skulle ringa över huve taget) men så iaf, hon sa att dom bara beviljar 1 månads praktiklön (kommer inte ihåg exagt vilka ord hon hadde för mitt arbete) och att hennes chef hadde bett henne stänga av mig, så... det var min sissta lön från soc, fick för october och var shockar eftersom att hon sa att jag skulle kunna gå där som lärling, hon sa att jag kunde ringa den nya kontakten men jag sket i det då jag kände mig sviken.

Frågan är.. Någon som vet vad soc har för stadgar? får dom ge lön till lärlingar då detta är en jätte changs för mig, Kan jag överklaga deras beslut?(har inte fått skriftligt eller något)

Och en sissta fråga, jag fick ärva 48000 från min mormor som gick bort i somras, jag vet att soc vill att man ska klara sig själv och det håller jag med om, men dom pengarna gick till mestadels skulder från tidigare ålder som legat på inkasso, mat och kläder och lite nöje, inget lyxlirande här inte.

Kläder har soc dessutom nekat mig då jag ansökt om det, dom säger att man ska klara av att köpa på den norm man har, jag har väl förfökt med det men jag är ganska stor och kläder kostar mer.. hittar inga byxor för under 1000kr, så har inte kunnat spara med dom 4600kr som soc gav en i månaden.

Iaf för att inte störa för mycket och ni vill säkert att jag ska ta kontakt med soc, men vill inte lämna ut namn etc innan jag vet om soc kommer neka mig eller begära återbetalning för sissta månaden, Just nu sitter jag i skiten och är utav ekonomibrist.

Hoppas ni förstår och är något oklart så omformulerar jag gärna det jag skrivit.

Tack

"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."